Advertenties


Is Megane III onderhoudsgevoelig?

Gestart door sjefjans, 17 juni 2013, 20:40:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjefjans

Ik heb nu een Megane I gehad (in 2000 nieuw gekocht) waar bijna direct na aflopen van de garantie de krukaskeerring begon te lekken (ze gaven een klein beetje coulance). Naderhand zijn enorm veel onderdelen vervangen, zoals achterwiellagers, voorwielaandrijfassen, etc).
Nu heb ik een Megane II (auto is van april 2007, ik kocht hem in 2011). Bobines vervangen, kleppen ingebrand (koprevisie) nokkenastandwiel vervangen. Die koprevisie is nog niet uitgevoerd, ik kijk nu eerst naar een andere auto.
Nu wordt mij een Megane III hatchback aangeboden van 2009 (april). Motor idem als voorgaande autos een 1.6 liter op gas. Wat kan ik voor prijzige reparaties verwachten bij deze auto? Of is Megane nu echt betrouwbaar geworden ...

therion

Ik rijd inmiddels in mijn 3e Megane III sinds oktober 2009  8)7  maar buitenom het reguliere onderhoud en een paar kleine garantiepuntjes (lampje defect, piepende remmen) ben ik nog niet teruggeweest naar de garage.   Moet er wel bijzeggen dat ik niet veel km's maak (hooguit 10.000 per jaar).
Renault Megane RS 265 cup

Marc H.

Rij inmiddels ook mijn 3e megane, I, II en III, allemaal met een 1.6 (niet op gas). Nu met de Meg III nog geen problemen gehad, is van juni 2009 en inmiddels 80.000 km op de teller, rij ongeveer 25.000 km per jaar. Erg tevreden.

matthew

Ik zou de 1.6 laten staan en zoeken naar een 1.4 tce.


Tedo

Inderdaad, lekker laten staan die 1.6. Maar waren er in 2009 ook al 1.4 Tce's? En hoe houden die kleinere turboblokken zich op termijn? Wie weet is een 2.0 16V (helaas alleen met automaat verkrijgbaar) wel betrouwbaarder (afgaande op mijn ervaringen met dat blok in de Megane II)?

michael360

ik zou de 1.4 te laten staan,tenzij je er een kunt vinden met goed gedocumenteerd onderhoud
olie is een kritiek punt bij deze motor ook zijn de kettingen die er op liggen niet heilig en cilinderwanden
willen ook nog wel eens scheuren.

1.6 is niet de sterkste motor maar wel betrouwbaar.wielophanging is oersterk nog maar zelden versleten kogels
etc gehad.elektrische handrem vreet remblokken achter let hier op

Robke72

#6
Ik ben benieuwd wat Matthew hiervan zegt.....?

Ik rij zelf een Meg3 uit 2009 met 1.4 tce. Een heerlijke motor! Alleen niet zuinig bij gemiddeld gebruik.

[EDIT]Geen berichten direct boven je quoten s.v.p. :police: :thx:

michael360

is ook een fijne motor daar niet van,alleen behoeft deze wel echt juist onderhoud.met de juiste olie
en op tijd.beurtje missen/uitstellen kan fataal aflopen voor de turbo.al menig mogen vervangen.

scheuren van cilinderwanden is alleen bij de allereerste series en dan nog lang niet bij allemaal,maar toch
ook al 3 gehad hier

matthew

Nog nooit mee gemaakt bij 1.4 tce motoren, het is geen vw tsi.

vrouwke1981

Citaat van: michael360 op 20 juni 2013, 21:23:04
is ook een fijne motor daar niet van,alleen behoeft deze wel echt juist onderhoud.met de juiste olie
en op tijd.beurtje missen/uitstellen kan fataal aflopen voor de turbo.al menig mogen vervangen.

scheuren van cilinderwanden is alleen bij de allereerste series en dan nog lang niet bij allemaal,maar toch
ook al 3 gehad hier

Michael360 ik ben sinds week in bezit van een cabriolet 1.4 tce waarvan de turbo de eerste dag al kapot ging. Deze is onder bovag garantie vernieuwd. Auto is door 1e eigenaar bij renault dealer onderhouden en volgens de interval van renault onderhoud beurten gedaan. 2e eigenaar heeft deze in onderhoud gehad bij verkopende garage waar ik deze heb gekocht. In hoeverre moet ik nu rekening houden met de cilinderwand en ketting? Hoe kan ik dit (laten) testen of deze ook geen schade heeft? En als bovag garantie voorbij is zou een revisie bij voorbaat beter zijn en goedkoper dan wanneer ik wacht?

mark

Met een borescoop camera in de cilinders kijken via het bougie gat geeft een indicatie van hoe het ongeveer gesteld is met de motor.

Als ik in m'n eigen schuur een ketting vervang, dan doe ik altijd eerst een compressie meting en kijk ik met een camera in de cilinders.
Zo heb ik iemand een hoop extra kosten bespaard, door de ketting niet te vervangen. Gewoon simpel weg omdat het blok op was, dikke krassen in de cilinderwand, en op 2 cilinders te weinig compressie had. 2 maand later werd ik weer door die persoon gebeld, om een revisie blok in de auto te lepelen.

Nadat de auto achterop de vrachtwagen bij m'n schuur was gebracht heb ik nog een x een compressietest gedaan, en mijn voorspelling van de motor was goed. De motor had nu op alle cilinders te weinig compressie. Deze auto heb ik weer nieuw leven in geblazen met een gereviseerd blok, en de eigenaar rijdt nog steeds vrolijk rond.  !-!

vrouwke1981


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev