Advertenties


dashboard verlichting aanpassen Megane 2 phase 1

Gestart door J to the H (Jeroen), 28 oktober 2012, 23:53:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J to the H (Jeroen)

HOW 2 DO,


Ik heb deze how-to-do samengesteld omdat ik zelf lang getwijfeld heb of ik het aandurfde.
De informatie heb ik van allemaal verschillende plekken bij elkaar geschraapt en ben toen gewoon begonnen.
Hieronder staat een heleboel informatie, voor sommigen teveel, maar mijn doel was om de how-to-do zo te maken dat deze voor iedereen te begrijpen is, en iedereen weet waar hij aan begint.


van oudbollig oranje naar trendy multicolor dashboard:





Alvorens je begint een beetje nuttige informatie:

1* Haal je dashboard uit elkaar (hoe? lees hieronder) om te zien welke ledjes jij hebt en welke je wilt veranderen.

2* Bestel de juiste soort (in mijn geval smd 1206 leds) en de juiste kleuren leds, bestel een paar extra, want er kan er onverhoopt 1 stuk gaan. Ik was voor de tellerplaat 10 euro kwijt (15 blauw. 15 wit, 10 rood), incl. verzendkosten. (www.leds-buy.nl)

3* Zorg dat je een goede soldeerbout hebt met een fijne punt. Het liefst een soldeerbout met regelbare temperatuur.
     Daarnaast zal je een goede fijne pincet nodig hebben.

4* Geen ervaring met smd leds solderen? Ik ook niet. Zoek een oude printplaat (ik heb een laptop van zolder gehaald) en ga daar eerst een beetje op oefenen. Het is niet moeilijk.
Overtuig jezelf voordat je aan je tellerplaat begint, dat je op je oude printplaat genoeg geoefent hebt, zodat het op je tellerplaat niet fout zal gaan.

5* Let er bij de streepjes van de brandstofmeter op dat het eerste streepje rood is, en minder zal oplichten bij een andere kleur dan rood of oranje.


Deze how-to-do is opgesplitst in 6 gedeeltes:



  • De tellerplaat
  • Het klokdisplay
  • De climate control
  • De startknop, kaartlezer en deurvergrendelaar
  • De koplampversteller en dashboarddimmer
  • De raambediening voor en achter








De tellerplaat






Het demonteren van het dashboard is eenvoudig:

1* Trek de bovenste kap met wat kracht schuin naar boven toe.
2* Verwijder de torxschroef die je dan meteen boven je tellerplaat ziet zitten.
3* Druk beide witte clipjes in aan weerzijde van de tellerplaat en trek de tellerplaat naar boven.
4* Draai de tellerplaat om en verwijder de stekker (er zit een zwart heveltje die je moet omklappen).

Neem de tellerplaat vervolgens mee naar binnen.



Nu gaan we de tellerplaat uit elkaar halen tot aan de printplaat:

1* Verwijder de voorkant en achterkant middels de zwarte clips die aan de boven en onderkant zitten.



2* Het is slim om de wijzers alvorens deze te verwijderen te markeren met een tape, zodat ze op de juiste stand terug komen. (heb ik niet gedaan  :neen:)



3* De wijzers verwijderen gaat door de kern met 2 vingers aan beide kanten vast te pakken en ze langzaam omhoog te trekken. Dit gaat best zwaar. Sommige mensen doen dit door 2 theelepeltjes aan beide kanten eronder te schuiven en de wijzer zo op te wippen.



4* Nu draai je de tellerplaat om en verwijder je de printplaat uit de witte behuizing. er zitten 8 witte clipjes die hem op zijn plek houden.



5* Verwijder de ledjes die je wilt veranderen en let hierbij op de richting van de led (ze werken maar 1 kant op).
     Verwarm met de soldeerpunt 1 kant van het ledje terwijl je met het pincet het ledje een beetje kantelt.
     Niet te ver anders breekt de andere kant af.
    Als je heel goed kijkt zie je aan 1 kant van de led een groen stukje of pijl. deze wijst naar de nul.
    Als het goed is zit er eenzelfde groene kleur ook aan 1 kant van de nieuwe ledjes.
    Temperatuur van solderen zal rond de 260 graden zijn.




Het is bijna niet te zien maar hieronder zie je bij de middelste 4 ledjes een groen puntje aan de onderkant.



6* Soldeer de nieuwe ledjes op de printplaat. Voer na de eerste, halverwege en aan het einde even een test uit of alles werkt.
    Zonder hem in elkaar te zetten sluit je hem even aan op de stekker in je auto en zet je lichten even aan.




7* Zeg de oude oranje ledjes vaarwel



8* Geniet van je mooie nieuwe uitzicht:




De lichtsterkte van de LEDS is voor mij een gok geweest.
Ik werk in de verlichting (lees lichtbronnen bouwmarkt) en weet dat lumen een heel instabiel begrip is.
Iedere fabrikant heeft zijn eigen methode van meten en het aantal lumen is van een aantal factoren afhankelijk.
Volgens de site (leds-buy.nl)waar ik de LEDS gekocht heb zijn de witte leds 160 mcd, de blauwe 160 mcd en de rode 100 mcd. Op een andere site (topled.nl) kom ik een witte led tegen met 2.500 mcd. een verschil van factor 15 is niet geloofwaardig te noemen.

MORAAL: gewoon proberen.  Y






Het klokdisplay












Dit display bestaat bij mij uit 14 smd-ledjes, iets groter als de leds in mijn tellerplaat,
Maar hier gaan gewoon dezelfde leds (smd 1206) in.
Ik heb ook foto's gezien waar er slechts 4 leds achter verschuilen.

Het demonteren van het klokdisplay gaat als hieronder beschreven:

1* Trek met gedoseerde kracht het display naar boven.



2* Trek voorzichtig de kap die erachter ligt samen met display omhoog, kracht zetten aan de voorkant van de achterste kap. Je kan de klem zien zitten, deze zit behoorlijk vast. Nu zit het display nog met 2 schroeven vast aan de achterste kap (je kan 1 schroef zien zitten).




3* Nu je het display mee naar binnen hebt genomen, verwijder je de buitenste behuizing, deze zit met 4 grote clips boven en onder vast.



4* Verwijder daarna een kleinere behuizing door wederom 4 clips boven en onder, en 2 aan de zijkanten lost te maken.



5* Maak de binnenste behuizing (we zijn er bijna) los door de onderkant open te klappen.



6* Nu kan je de printplaat uit de binnenste behuizing halen en het schermpje eruit schuiven. Dit gaat allemaal vrij makkelijk.

Op de foto hieronder kan je het display zien en het originele oranje plastic wat erachter zit. Dit moet vervangen worden anders krijg je nooit een andere kleur.
Knip een stuk plastic op maat.

Als je gaat voor een mat-transparant stuk plastic (onderste van de 3 plaatjes plastic) dan zullen de ledjes erachter zichtbaar blijven. (lege jerrycan van ruitenwissersproeier)
Ga je voor een mat-wit stuk plastic (middelste van de 3 plaatjes plastic) dan krijg je een mooi egaal effect. (dvd-hoesje)
Je kan hier creatief mee omgaan, als het maar een hard stukje plastic is, Alternatief is een multomap van plastic.



7* Als je ledjes tekort komt maar toch alvast een beetje wilt aanklooien krijg je dit (met mat-transparant stukje plastic)







8* Alle 14 ledjes erop gesoldeerd en klaar voor montage.



9* Nog even testen.



10* En het resultaat.





11* Als je een laserprinter hebt, kan je op een 'overheadsheet' een logo of tekst printen en deze met het plastic plaatje ertussen klemmen.











De climate control













1* Verwijder het plaatje onder je middenconsole, maak 2 torxschroeven los.



2* Verwijder je radio en maak 2 torxschroeven los.



3* Trek het middenconsole los recht naar voren met gedoseerde kracht, let extra op rond de climate control.
Hierna verwijder je de 4 torxschroeven die aan beide zijdes van de climate control te zien zijn.



4* Neem de unit mee naar binnen, leg hem op de kop en klik de achterkant los.




5* In het midden steken 4 kleine plaatjes metaal uit de printplaat die omgebogen zijn, buig deze recht en haal het frame om het display los.




6* Haal het display uit elkaar.



7* Soldeer de ledjes op dezelfde manier als eerder in dit topic vermeld



8* Test het geheel.



9* Helaas geen foto van. Teken het oranje plastic plaatje over op een wit stuk plastic (bijvoorbeeld een witte dvd hoes) en plaats deze op de plek van het oranje plaatje.












De startknop, kaartlezer en deurvergrendelaar












1* Verwijder het dashboard zoals hierboven omschreven in stap 1,2 en 3 van 'De climate control'

2* Haal de kaartlezer, de startknop en alarmlichten/deurvergrendel module uit het middenconsole.

3* Maak de kaartlezer los uit de behuizing



4* Vervang de ledjes door vergelijkbare ledjes. Ik heb ook een foto gezien waar deze vervangen zijn door 3mm gewone leds, maar dat heb ik niet getest.

5* Test het geheel.



6* Haal de startknop uit elkaar en verwijder de originele led.
Ik kreeg het rode plaatje er niet uit, en weet ook niet of dit kan.
De led zit helaas wel aan de achterkant gesoldeerd.
Uiteindelijk heb ik hem gewoon doorgeprikt met de soldeerbout zodat het ledje stuk was.

7* De nieuwe led kan wel gewoon erbovenop gesoldeerd worden.
Onderstaande foto heb ik van een andere site gehaald.
Dit is de mooiste oplossing:



Ik had deze led niet, maar wel een 5 mm normale led:



8* Snij het blokje uit het rubbermatje wat over de led heengaat



9* Haal de deurvergrendelaar los, en doe hier hetzelfde mee als de startknop, deze is echter makkelijker omdat hier wel het ledje aan de bovenzijde zit.








De koplampversteller en dashboarddimmer













1*Open het klepje om bij je zekeringen te komen. Trek het kastje recht naar voren eruit.



2*Open de behuizing.



3*Verwijder de printplaat vanaf de achterzijde, hierdoor buigen 3 metalen plaatjes aan beide kanten naar binnen.


4* Verwijder het plastic lichtgeleidingsprofiel.


5*soldeer aan deze kant 2 ledjes op de plaat, 1 moet ondersteboven door een gaatje in de printplaat schijnen.


6*Prop nu de printplaat terug in de behuizing. Let hierbij heel goed op dat je de metalen plaatjes niet verbuigt.

7*Nu het lastige. De knop voor de cruise control.
Dit zijn 2 schakelaartjes op een printplaat gesoldeerd met daartussen een lampje op dunne voetjes.
Deze haal je van de plastic sockel af door met een platte schroevendraaier de 3 metalen plaatjes van de pennetjes te wrikken, aan beide kanten.
Om je een idee te geven heb ik 1 schakelaar eraf gesoldeerd:
Dit is eigenlijk een schakelaar van een raambediening, maar het idee is hetzelfde, alleen zit er een ander lampje in.



8* Zoek aan de onderkant de 2 voetjes van het lampje en verhit met de soldeerbout het voetje terwijl je aan het lampje trekt.

9*Omdat je nu een gloeilampje verwijdert hebt, en je een ledlampje gaat plaatsen dien je wel een weerstandje ertussen te solderen.



10* Steek het ledje door de printplaat heen en soldeer hem vast. (weerstandje zal aan de andere kant komen)










De raambediening voor en achter






1* Verwijder de behuizing waar de schakelaar inzit. (bestuurderskant: aan de voorkant omhoogwippen, bijrijderskant: handvat losklikken, achterdeuren: 1 schroefje losdraaien en loshalen)



2* Alle schakelaars zijn hetzelfde, dus hieronder de grootste, die van de bestuurderskant.
Haal de schakelaars uit de behuizing.



3* verwijder de bovenkant van de sockel door met een schroevendraaier de metalen plaatjes (meestal 3,soms, zoals hieronder 5) van de pennetjes te wrikken.



4*zoek aan de onderkant de voetjes van het ledje en verwarm deze met een soldeerbout, terwijl je aan de andere kant aan het ledje trekt.




5* Steek je nieuwe 3mm ledje door de ontstane gaten en soldeer deze aan de onderkant weer vast.
Let wel op, deze printplaat is op een plastic basis, dus bij langdurige verhitting smelt deze en kan beschadigen.







DE RESULTATEN:







How 2 do Build by JtotheH, Jeroen

rened

mooie howto!

Ik had dus andere LED's, de SMD LED PLCC-2 3528, zijn inderdaad wat groter als origineel.

voor de wijzers 1300mcd rood (625nm)
voor de tellers blauw (950nm) iets van 800mcd
en voor de schermpjes rood 500mcd, maar dat is eigenlijk iets te fel, neem hiervoor dus wat minder felle.

keesos

Goede how-to inderdaad, maar wat voor 'weerstand' en 'smd weerstand' heb je besteld?
http://www.leds-buy.nl/blauwe-smd-1206-led.html
onderin kun je dat aangeven, beide op 12v?

Tedo

Nu nog de rest van je ledverlichting! Dat is wat mij nog een beetje tegenhoudt; naast je klokkenwinkel zijn er nog zoveel andere amberkleurige ledjes.

rened

Ik heb zelf het radio/temp schermpje en die van de electrische ramen ook al vervangen.
De andere in de middenconsole heb ik nog geen motivatie voor gehad. Doordat ik geen climat control heb is dit ook niet zo storend.

Renegade (Mark)

Citaat van: keesos op  1 november 2012, 10:00:16
Goede how-to inderdaad, maar wat voor 'weerstand' en 'smd weerstand' heb je besteld?
http://www.leds-buy.nl/blauwe-smd-1206-led.html
onderin kun je dat aangeven, beide op 12v?

Ik denk dat de weerstand intern in het instrumentenpaneel al afgeregeld is !-! het lijkt me iig geen doen om er ook nog een weerstand bij te proppen aangezien smd solderen met de hand al een kunst opzich is.

J to the H (Jeroen)

#6
Het solderen viel me echt mee. Zoals gezegd, ik had 0,0 ervaring.
Je moet wel goed materiaal hebben, een scherpe soldeerpunt.

Citaat van: keesos op  1 november 2012, 10:00:16
Goede how-to inderdaad, maar wat voor 'weerstand' en 'smd weerstand' heb je besteld?
http://www.leds-buy.nl/blauwe-smd-1206-led.html
onderin kun je dat aangeven, beide op 12v?

Weerstandjes waren niet nodig (die velden laat je dus gewoon leeg), er zat immers al smd led op, dus het is 1 op1 vervangen.
Je besteld dus ook gewoon alleen de leds, en geen weerstandjes.
(ik proef hier enthousiastme)
Als je wilt dat ik het voor je fix, pb me dan maar ff.

De rest gaat uiteraard ook nog gebeuren.
Ik zal ook hier nog een paar foto's van maken, maar behalve het demonteren zal de rest hetzelfde zijn.


Renegade (Mark)

Lijkt me wel interessant om eens een donor meg1 ph2 paneel open te maken als de geldboom weer aangegroeid is ! De digitale schermpjes met de kmstand zullen dan toch gewoon over te zetten zijn lijkt me ?

J to the H (Jeroen)

Geen idee Mark,

Bij een Meg 2 niet.
De computer zit ook op de printplaat gesoldeerd.
De schermpjes zijn wel los, maar zijn net als bij een computer niet meer dan een schermpje.
Of dit bij een Meg 1 ook het geval is....  :?

Renegade (Mark)

Ach, dan in ieder geval kijken of ik op de sloop eentje voor een paar tientjes kan scoren die ik met een gerust hart kan open maken zodat ik voorbereid ben op de mijne !

Dirk Kuipers

Ik ga binnenkort deze FAQ overzetten naar waar hij hoort, daar is het niet toegestaan te reageren.
Moeten er nog reacties verwerkt worden in deze FAQ voordat ik hem overzet?

(persoonlijk vind ik reageren in de FAQ wel een toevoeging maar zo is ooit besloten in het bestuur dat dit niet is toegestaan, ik ga het echter wel weer bespreekbaar maken!)

Jeremy

Ik heb nog wel wat vraagjes.
Ik heb nu ook de ledjes besteld en ook binnen.
Heb totaal geen ervaring met solderen dus er zijn nog wel een paar dingen onduidelijk.
Hoe krijg je de oude ledjes los? Gewoon met de soldeerbout erop tot dat spul smelt?
Welke temperatuur moet je aanhouden?
Hoe test je tussendoor of de ledjes werken die je vast gesoldeerd heb? (met een batterij neem ik aan, maar hoe?)
En klopt het dat je de ledjes in een streng aan elkaar nog zitten als je die binnen krijg? want zo niet dan heb ik iets anders binnengekregen haha!

J to the H (Jeroen)

Citaat van: Dirk Kuipers op  2 november 2012, 11:57:50
Ik ga binnenkort deze FAQ overzetten naar waar hij hoort, daar is het niet toegestaan te reageren.
Moeten er nog reacties verwerkt worden in deze FAQ voordat ik hem overzet?

(persoonlijk vind ik reageren in de FAQ wel een toevoeging maar zo is ooit besloten in het bestuur dat dit niet is toegestaan, ik ga het echter wel weer bespreekbaar maken!)

Dirk,

Ik wil de How-to zo duidelijk mogelijk maken zodat iedereen het straks zelf durft te doen.
Voor mij lag de drempel ook heel hoog, en heb overal een beetje informatie vandaan gehaald.
Ik wil de How-to zo maken dat iemand van A tot Z weet waar hij aan toe is en wat hij kan verwachten.
Dat er niemand meer kan reageren in de FAQ zou ik jammer vinden. misschien nog een weekje laten staan zodat ik alle (relevante) vragen erin kan verwerken. Voorbeeld zijn de vragen van Jeremy.

Citaat van: Jeremy op  2 november 2012, 16:33:04
Ik heb nog wel wat vraagjes.
Ik heb nu ook de ledjes besteld en ook binnen.
Heb totaal geen ervaring met solderen dus er zijn nog wel een paar dingen onduidelijk.
Hoe krijg je de oude ledjes los? Gewoon met de soldeerbout erop tot dat spul smelt?
Welke temperatuur moet je aanhouden?
Hoe test je tussendoor of de ledjes werken die je vast gesoldeerd heb? (met een batterij neem ik aan, maar hoe?)
En klopt het dat je de ledjes in een streng aan elkaar nog zitten als je die binnen krijg? want zo niet dan heb ik iets anders binnengekregen haha!


Jeremy,

Je haalt de oude ledjes inderdaad los door hem met een fijne pincet vast te pakken en een kant met de soldeerbout te verwarmen. als het soldeer vloeibaar wordt, til je hem een klein beetje op, daarna verwarm je de andere kant en heb je hem los. verwarm het niet te lang, anders beschadig je de printplaat misschien. (iets van 5 seconden moet voldoende zijn).
soms moest ik beide kanten een paar keer verwarmen omdat ie niet de eerste keer helemaal los kwam (gebrek aan ervaring denk ik). Als je hem aan 1 kant los hebt, kantel hem dan niet te ver, de andere kant kan afbreken en brengt wat geklooi met zich mee, omdat je wat troep in je soldeer hebt aan de kant waar het ledje is afgebroken.

volgens de website moet de temperatuur ongeveer 260 graden zijn. Ik had een soldeerbout zonder regelaar dus geen idee met welke temperatur ik gesoldeerd heb.

de ledjes kan je ondertussen testen door hem gewoon in je auto te pluggen. je neemt gewoon de printplaat mee in je auto, en sluit hem aan. dus niet helemaal in elkaar zetten.
Let hierbij wel op dat sommige ledjes in serie staan. dus als je 2 ledjes loshaalt en je soldeert er maar 1, dan brand ie misschien niet. (ik had tijdens de test 1 kant van 1 ledje niet goed gesoldeeerd, en er brandde 2 ledjes niet)

Batterij heb je dus niet nodig.

Die streng klopt inderdaad, het is net een paracetamolstripje met een dun plastic laagje aan 1 kant. als je die lospeutert, vallen de ledjes eruit.



Jeremy

Oké, Zo is het voor het voor mij helemaal duidelijk! Ik ga er van het weekend mee aan de slag! Bedankt voor alle info! !-!

J to the H (Jeroen)

Ik heb de vragen in de how-to-do verwerkt en naar mijn mening is deze nu compleet.
Wat mij betreft mag deze nu dus ook verplaatst worden naar de plek waar deze thuishoort.

Bedankt voor de complimenten en de feedback.


Citaat van: Jeremy op  2 november 2012, 20:19:14
Oké, Zo is het voor het voor mij helemaal duidelijk! Ik ga er van het weekend mee aan de slag! Bedankt voor alle info! !-!

Ben je al begonnen Jeremy?

Groetjes,

Jeroen

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev