Advertenties


Spruitstuk Megane 1.6 16V

Gestart door xCoupex, 14 augustus 2012, 11:18:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roadkill (Michiel)

Om ook nog een reden te geven waarom je een 1,6 je beter kan tunen dan een 2,0 te kopen; heel simpel niet iedereen kan een 2,0 verzekeren........ (verder zou het zomaar eens kunnen zijn dat een getunede 1,6 net zo sterk is als een 2,0 ,maar ook wat kilo's lichter.... Maar goed ieder zijn ding zou ik zeggen ;)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Ed_16v

#31
Erg leuk, echter je praat nu alsof ieder lid op dit forum (of eender welk auto forum) een hardcore tuner is. Nou, dat is echt niet het geval. Sorry, maar nogmaals, een hoop geld in een auto steken met minder vermogen terwijl je voor hetzelfde geld of iets meer in de basis al een auto kan hebben met standaard al meer vermogen, zonder dat je je portemonnee moest opentrekken voor dat extra vermogen. Dat JIJ bereid bent om de centen in je auto te steken en de nodige moeite om die pk's en nm's eruit te slepen, dat is jouw keuze. Maar het overgrote deel zal zover niet eens willen gaan, zeker niet als het kostenplaatje en de moeite die men ervoor wil doen duidelijk wordt. Of gaat het nu opeens bij deze gebruikte wagentjes om enkel de zuinigheid? Of kost tuning tegenwoordig geen drol meer?

Los van dit alles: wellicht zijn jullie in het bezit van kennis, maar wat ga je doen met de remmerij, het onderstel? Want dat extra vermogen moet toch ook weer worden afgeremd en goed op de weg worden gezet? Daar lees ik hier ook niks over? Of gaat het nu toch niet over zoveel extra vermogen die al toevoegingen allemaal kosten? En dan heb ik geen ervaring en verstand... maar ach, zoals ik al zei, wie ben ik he.  ;)

Dus broodje aap: het is gewoon een logische beredenering hoor. Valt weinig aan te broodje apen. Je technische kennis doet hier verder niets aan af. Mensen kopen nog steeds van die chips omdat mensen geloven dat die zomaar 15 of 20 pk leveren en dat voor een paar honderd euro. Natuurlijk verkopen ze die, er kan nog steeds vet aan verdiend worden. Broodje aap is zeggen dat motorinhoud niet boeit. Ook niet gaan huilen bij het verkeerslicht of op tussenacceleraties als je ondanks je verwoede vermogensspeurtocht toch het onderspit delft tegen eenzelfde broeder met een standaard groter blok waar ie niets aan heeft hoeven doen. 

Want daar ging het in dit topic toch nog steeds om he? Meer vermogen, feller optrekken en dat soort dingen....

@ Michiel: Ja, dat kan een probleem zijn, alhoewel ik ervan overtuigd ben dat er altijd wel een verzekeraar is die er niet moeilijk over doet (hetzij tegen een hogere premie of minder leuke voorwaarden).

Citaat van: ShiftGear ( Erwin de Rijke ) op 15 augustus 2012, 17:46:24
@ Ed_16V
...
Tot zo ver mijn inbreng...
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Jacques

#32
Ik kan me nog herinneren dat Patric Bigglaar op RTC ooit zei, in de bekende discussie over een F7P (1.8 16V) of een F7R (2.0 16V):"Zelfs een versleten 2L verplaatst meer dan een goede 1.8."  En dat gaf voor mij de doorslag. "You cant beat cubic inches" Uiteraard is het toepassen van een turbo een ander verhaal. Maar als het beide NA motoren zijn is het koppel van de grootste inhoud altijd groter. En het mooiste: Een paar jaar geleden waren die F7R, of het nu om een clio Williams gaat of een megane 2.0 16V (F7R) nog duur, maar tegenwoordig gaan ze tussen de 500 en 1000 euro als complete auto weg. Uiteraard is iedereen vrij om zijn 1.6 16V zover mogelijk op te voeren. Altijd leuk om te zien.

Dirk Kuipers

CiteerHet punt bij turbo motoren is dat deze met een Chip al eenvoudig op te voeren is, ik heb ook het idee dat men te lui zijn om er moeite in te steken om er toch meer vermogen uit een atmosferisch blok te halen.

Dit is natuurlijk een hele andere discussie.

Topicstarter vraagt gewoon hoe hij meer vermogen kan krijgen.. Dan kan hij veel geld in zijn 1.6 pompen, maar het is goedkoper om de 1.6 in te ruilen voor een 2.0.
Goedkoper en meer vermogen.. Ik vind het een goede zaak dat de topicstarter daarop gewezen wordt..

CiteerVoor de mensen die ander blok aanraden, wat is er nou leuker, zelf uitzoeken hoe je vermogen wint en daarna met een goed gevoel in een 1.6 16v rijden (die waarschijnlijk ook nog 10x soepeler loopt) of een andere motor erin lepelen en klaar ?

Het is leuker om het zelf uit te zoeken.. Maar voor de portemonnee is het leuker om hem in te wisselen voor een 2.0. En als je die eenmaal hebt, en je wilt toch meer, dan heb je een betere basis en er is meer te krijgen voor de F7r op dit gebied.

CiteerAls je even naar mijn auto kijkt dan zie je dat ik al aardig op weg ben op motorisch gebied.
Zet mijn auto naast de zelfde soort maar dan standaard dan rij ik hem zeker kwijt.
Ik begin sinds deze week ook te merken dat hij zuiniger rijdt als voor heen, normaal als ik hem zondag tankte tot de nok toe vol dan heb ik op deze dag ( woensdag ) bijna een kwart benzine weg gereden, nu zit hij nog steeds vol en is de meter een millimeter gezakt.

En als je staat tegenover een snellere versie van jouw type megane?

Extra info voor de topicstarter:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12717
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=2091.0

xCoupex


ShiftGear ( Erwin de Rijke )

@ Ed_16v

Over het onderstel en Remmen wordt wel degelijk overnagedacht, als je Christian zijn Mégane pakt zit daar een schroefset in veerpootbrug van voren, ook heeft hij Yellowstuff remmen, als hij remt dan zit ik bijna met m'n tanden in het dashboard.

@ Dirk

Tuurlijk als je mijn auto naast een RS staat ja Tuurlijk verlies ik.
Ik Denk dat jij ook moeite hebt met je Mégane.
Proud to be Loud!
Knetterpuupe!

Ed_16v

#36
Erwin, wb Christian is dit exact wat ik bedoel. Tel AL die aanpassingen eens bij elkaar op en kijk dan eens hoeveel verder dat gaat dan bijv. enkel een spruitstuk, een chippie of wat dan ook. En nog steeds kom je niet eens in de buurt van het standaard vermogen van een F7R, om maar wat te noemen. Al met al ben je zo per pk bakken met geld kwijt.

Dirk heeft inderdaad wellicht moeite met de Megane zoals ie was, maar is wel met een goede basis begonnen. En het verschil is natuurlijk dat hij de financiele middelen heeft  ;) Ik geloof niet dat het merendeel hier op dit forum in staat is danwel van plan is om duizenden Euro's te investeren in hun auto.
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Roadkill (Michiel)

Citaat van: Ed_16v op 16 augustus 2012, 12:12:36
Erwin, wb Christian is dit exact wat ik bedoel. Tel AL die aanpassingen eens bij elkaar op en kijk dan eens hoeveel verder dat gaat dan bijv. enkel een spruitstuk, een chippie of wat dan ook. En nog steeds kom je niet eens in de buurt van het standaard vermogen van een F7R, om maar wat te noemen. Al met al ben je zo per pk bakken met geld kwijt.

Maar goed dat geld ook voor het geval van; koop een goedkope Megane met blikschade, dat laat je dan herstellen en heel de auto wrappen, had je ook net zo goed in 1 keer natuurlijk een knappe kunnen kopen,en nog geld in je zak kunnen houden..... Oftewel ieder zijn ding :D
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Ed_16v

#38
Wel, ik heb die auto als 2e auto voor zeer weinig kunnen kopen. Die schade, daar was de prijs ook naar. Maar het is nog steeds een F7R en besloten hem te nemen omdat ie motorisch lekker liep naar mijn mening.  ;) Of de auto nou goedkoop of duur zou zijn, die wrap gaat er toch op komen, dus dat kost bijvoorbaat al knaken. Daarnaast is schadeherstel (immers de prijs was ernaar) en optisch aanpassen toch echt een ander verhaal dan het kopen van een 1.6 en daar veel geld in steken om meer vermogen eruit te krijgen, terwijl het prijsverschil met een standaard 2.0 blok tegenwoordig nihil is.
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Roadkill (Michiel)

Wat ik bedoel te zeggen: ieder zijn ding. Wat jij nu hebt gedaan met de Meg zal na schade herstel en wrap (en eventuele andere veranderingen) financieel gezien net zo onverantwoord zijn als een 1,6 tunen. Het leverd beide geen meerwaarde op bij eventuele inruil, of verkoop. (persoonlijk ben ik ook meer van de aanpak van motorisch tunen, maar ook meteen van gewicht verlagen, daar is volgens mij veel meer winst te behalen, tenminste als ik sneller zou willen, en niet de auto ook gewoon dagelijks woon-werkverkeer moet rijden)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Ed_16v

Je mag best zeggen dat al die aanpassingen bijna per definitie financieel onverantwoord zijn, zeker voor diegenen die een auto enkel zien als een middel om van A naar B te gaan.

Maar bijv. veel geld uitgeven aan optische aanpassingen, dat snap ik goed want zo'n Megane rolt in standaard uitvoering uit de fabriek en die wil je er mooier en specialer uit laten zien. Maar veel geld uitgeven aan een paar rotte pk's voor een 1.6, terwijl een 2.0 net zoveel kost en daarnaast ook nog eens een keer met een onderstel/remmen komt die op het vermogen zijn afgestemd, nee daar snap ik nog steeds de logica niet van en dat zal ook niet komen. Dat het leuk is om met je blokje bezig te zijn, daar zeg ik geen woord over. Maar het is net alsof je bij de dealer de keuze hebt tussen een blauwe en een witte auto, je de blauwe koopt om hem vervolgens voor 3000 Euro wit laat spuiten zoals je die ook kon kopen in die kleur. En als het een beetje tegenzit blijft de witte lak er niet lang goed op zitten...

Dat je een 1.6 koopt en na een tijdje spijt krijgt van de aankoop omdat het toch niet is wat je ervan verwachtte, dat kan. Maar zelfs dan zou ik zeggen, rij ermee door en spaar tussentijds voor een 2.0 (of ruil hem om als het je echt tegenzit) ipv je geld dan aan vermogen te investeren. Maar dikwijls (en je ziet het op ieder forum keer op keer terugkomen) zijn er jongens die zich aanmelden omdat ze net zo'n auto met beperkt vermogen hebben gekocht en meteen vragen wat chippen kost, spruitstukken, turbo's en dat soort dingen, omdat ze de auto willen opvoeren of menen even snel wat sticker-pk's erop te gooien. Tja... ieder z'n ding inderdaad, maar wat mij betreft gaat het dan toch nergens over.
Ex: Laguna 1.8 RT, Clio 16v, Laguna 2.0s 16v RTI

Jacques

Om eerlijk te zijn moest ik alleen het groene licht krijgen van mijn vrouw. Ja, ik overleg dit soort grote projecten eerst met haar. Het kost uiteindelijk geld en tijd en daar hoort ook Mathilde in gekend te zijn. Toen ik 1,5 jaar geleden zei dat de motor van de R19 16V uit elkaar moest i.vm. slijtage en lekkage en dat ik eigenlijk liever een 2L 16V dan maar meteen nam als basis, stemde ze erin mee. Een paar dagen later kocht ik een hele megane 2.0 16V op. De rest van het verhaal staat in mijn topic op team1916vforum.nl

Roadkill (Michiel)

Klinkt mij heel bekend in de oren Jacques ;)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Christian de Vriend

Bij iedereen is het net weer iets anders merk ik wel :)

wij hebben de afspraak dat ik mn beun centen voor mn eigen kan houden,en er mee doen en laten
wat ik ermee wil,ene keer is het de auto,andere keer voor iets in huis.
Onderdelen zoals remmen,banden,apk en beurtje betalen we samen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Jacques

Citaat van: Roadkill (Michiel) op 17 augustus 2012, 06:57:43
Klinkt mij heel bekend in de oren Jacques ;)

Ja, we bespreken het  en waar nodig is Mathilde de extra helpende hand, zoals remmen ontluchten, blok eruit takelen etc.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev