Advertenties


Remschijven en -blokken vervangen

Gestart door Dirk Kuipers, 7 december 2010, 09:35:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Remschijven en -blokken vervangen

Als je remschijven er zo uit zien is het misschien tijd om je remschijven te vervangen:



Het verangen en van remschijven en remblokken is een redelijk eenvoudige klus. In mijn geval is gekozen voor een setje geboorde schijven en "standaard" remblokken. Hoe je je wielen moet verwijderen e.d. mag bekend zijn. Zorg in ieder geval dat je auto stevig staat. Uiteraard is het het handigst werken als je een brug bij de hand hebt en beide wielen van de grond zijn. Je kunt nu het wiel draaien om er wat makkelijker bij te kunnen.

Als eerste verwijder je het eerste deel van je remklauw. Trek het stekkertje van de slijtage- indicator uit de connector en zoek een plekje waar je de remklauw kwijt kan. Een omgekeerde emmer zou ook een handig hulpmiddel kunnen zijn.



Het is raadzaam dat je nu eerst even goed kijkt waar die indicator op de remblok zit.

De werking van de slijtage indicator is vrij eenvoudig. Ten gevolge van het remmen worden je remblokken steeds dunner. Wanneer ze voldoende afgesleten zijn maakt de slijtage-indicator contact met je remschijf en dit wordt gesignaleerd.

Verwijder nu ook het andere deel van de remklauw. Draai de 2 torx-schroeven (T40) los waarmee de schijf gefixeerd zit en je kunt de schijf verwijderen. Je zult zien dat dit met een hamer uiteindelijk best lukt. Voordat je definitief afscheid neemt van je oude remschijven haal je natuurlijk eerst de eventueel aanwezige centreerring er af. Verwijder nu het overtollige roest met een staalborstel. En vergeet niet de vettige beschermlaag van je nieuwe schijven te halen (met thinner of iets dergelijks).


Omdat ik zelf foto's moest maken heb ik het schoonmaken uitbesteedt :-)
(Arjan.. bedankt)


Nadat je de nieuwe schijf er op zit monteer je het eerste deel van de remklauw en plaats je de (nieuwe) remblokken. Bij nieuwe remblokken zitten waarschijnlijk ook nieuwe slijtage-indicators die je op de juiste plaats in de remblok zet. Met behulp van een waterpomptang knijp/druk je de remcylinder terug zodat ook dit deel gemonteerd kan worden. Beschadig hierbij niet de rubberen voering ! Druk het stekkertje van de indicator weer in de connector en je wiel kan er weer op.



Dit zelfde herhaal je aan de andere kant en de klus is geklaard. Voordat je wegrijdt eerst nog even "pompen" totdat je weer weerstand voelt. Doe de eerste paar 100km's even wat rustig aan om je nieuwe schijven in te rijden.




Geschreven door: Marco Leensen

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev