Recente berichten
#1
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 26 augustus 2025, 10:15:3916-08-2025 – Side projectje en een Mégane die niet start
Voor de mensen die het wel kunnen waarderen. Een hele tijd terug een keer een Renault 19 16v stuur op de kop getikt incl. de hub. Misschien interessant voor in de Mégane, maar misschien ook leuk voor op de racesim.
Echter waren de gaten offset van de stuur afwijkend van de Fanatec sturen, wat direct wisselen helaas niet mogelijk maakt.
Fanatec heeft een Clubsport Universal hub welke heel flexibel is voor veel verschillende sturen.
Op marktplaats worden er genoeg aangeboden, maar eigenlijk altijd samen met een stuur. En dan loopt de prijs gauw op, wat mij er van weerhoud om er 1 eventjes te kopen. Vorige week liep ik echter tegen een advertentie met alleen deze hub. Direct gereageerd en voor een goede prijs (in racesim land in ieder geval) deze overgenomen.
Deze hub heeft een losse plaat waarop de stuur gemonteerd wordt en deze heb ik met wat reststukjes staal nagemaakt. 2 platen op elkaar wat het samen 4mm is.
Gaten op de goede plaatsen boren en schroefdraad tappen. Toevallig ook nog een massief 8mm dik ronde stang liggen en hier 4 studs van gemaakt waarmee de plaat vast gezet wordt op de hub. Alles goed gegaan en goed gelast en zo alles aan elkaar geknutseld. Ook wat brackets gemaakt voor de shifters en knoppen, waarna alles goed bruikbaar werd.
T.o.v. mijn andere stuur is deze een stuk groter, maar ook een kilo zwaarder (totaal zit nu op 2,6Kg). Dit maakt het geen stuur voor competities of waarmee je meer gevoel ervaart. Wel leuk als je dan bijvoorbeeld in een Clio Williams rijd in Forza Horizon. En de ronde stuur maakt powersliden en driften ook wat leuker.



Ondertussen wou ik een keer een ritje maken in de Mégane. Nieuwe batterijen in de sleutel gedaan (want IR deed het al een tijdje niet meer), maar er zat geen sap meer in de accu. Heeft een lampje in het interieur aangestaan (iets met kinderen die knopjes erg leuk vinden).
De druppellader kon de accu echter ook niet meer oppakken, zo leeg was deze. Volgens de multimeter nog zo'n 1,5v.
Mijn vader heeft nog een ouderwetse 6/12v lader en deze heeft de accu opgestart. Na een paar uur pakte de druppellader de boel weer goed op.
Om zeker te weten dat de accu niet kapot is, de druppellader er ruim 24 uur op gelaten, toen 48 uur van de lader af. De accu heeft in dat proces geen spanning verloren.
Weer terug in de Mégane en even lekker rond gereden met de kinderen. Volgende week moet de Mégane weg voor de APK. Ik verwacht geen bijzonderheden.
Ook een goede poging gedaan om de spoiler achter netjes te verwijderen met de visdraad methode. Maar de visdraad knapte te snel. Ik ben aan 1 kant niet verder gekomen als een 4de van de weg. Wordt vervolgd.
Oproep voor een discussie:
Wat nog wel bijzonder is. Er wordt zo nu en dan koelvloeistof ergens uit gespoten. De hitteschild van de uitlaat tegen het schutbord zit onder de spetters. Ik kan alleen niet lokaliseren, waar het uit gespoten wordt. Het is ook altijd maar een klein beetje, want ik hoef niet elke keer mijn koelvloeistof aan te vullen.



Zicht langs de uitlaat spruitstuk

Zicht op de thermostaathuis

Misschien dat mensen hier wat meer over kunnen vertellen, of hoe ik dit beter kan troubleshooten. Ik heb me al een keer een setje radiatorslangen op de kop getikt, dus ik heb mogelijkheden om spul te vervangen indien het nodig is, maar ik wil wel eerst weten waar het vandaan komt.
Voor de mensen die het wel kunnen waarderen. Een hele tijd terug een keer een Renault 19 16v stuur op de kop getikt incl. de hub. Misschien interessant voor in de Mégane, maar misschien ook leuk voor op de racesim.
Echter waren de gaten offset van de stuur afwijkend van de Fanatec sturen, wat direct wisselen helaas niet mogelijk maakt.
Fanatec heeft een Clubsport Universal hub welke heel flexibel is voor veel verschillende sturen.
Op marktplaats worden er genoeg aangeboden, maar eigenlijk altijd samen met een stuur. En dan loopt de prijs gauw op, wat mij er van weerhoud om er 1 eventjes te kopen. Vorige week liep ik echter tegen een advertentie met alleen deze hub. Direct gereageerd en voor een goede prijs (in racesim land in ieder geval) deze overgenomen.
Deze hub heeft een losse plaat waarop de stuur gemonteerd wordt en deze heb ik met wat reststukjes staal nagemaakt. 2 platen op elkaar wat het samen 4mm is.
Gaten op de goede plaatsen boren en schroefdraad tappen. Toevallig ook nog een massief 8mm dik ronde stang liggen en hier 4 studs van gemaakt waarmee de plaat vast gezet wordt op de hub. Alles goed gegaan en goed gelast en zo alles aan elkaar geknutseld. Ook wat brackets gemaakt voor de shifters en knoppen, waarna alles goed bruikbaar werd.
T.o.v. mijn andere stuur is deze een stuk groter, maar ook een kilo zwaarder (totaal zit nu op 2,6Kg). Dit maakt het geen stuur voor competities of waarmee je meer gevoel ervaart. Wel leuk als je dan bijvoorbeeld in een Clio Williams rijd in Forza Horizon. En de ronde stuur maakt powersliden en driften ook wat leuker.




Ondertussen wou ik een keer een ritje maken in de Mégane. Nieuwe batterijen in de sleutel gedaan (want IR deed het al een tijdje niet meer), maar er zat geen sap meer in de accu. Heeft een lampje in het interieur aangestaan (iets met kinderen die knopjes erg leuk vinden).
De druppellader kon de accu echter ook niet meer oppakken, zo leeg was deze. Volgens de multimeter nog zo'n 1,5v.
Mijn vader heeft nog een ouderwetse 6/12v lader en deze heeft de accu opgestart. Na een paar uur pakte de druppellader de boel weer goed op.
Om zeker te weten dat de accu niet kapot is, de druppellader er ruim 24 uur op gelaten, toen 48 uur van de lader af. De accu heeft in dat proces geen spanning verloren.
Weer terug in de Mégane en even lekker rond gereden met de kinderen. Volgende week moet de Mégane weg voor de APK. Ik verwacht geen bijzonderheden.
Ook een goede poging gedaan om de spoiler achter netjes te verwijderen met de visdraad methode. Maar de visdraad knapte te snel. Ik ben aan 1 kant niet verder gekomen als een 4de van de weg. Wordt vervolgd.
Oproep voor een discussie:
Wat nog wel bijzonder is. Er wordt zo nu en dan koelvloeistof ergens uit gespoten. De hitteschild van de uitlaat tegen het schutbord zit onder de spetters. Ik kan alleen niet lokaliseren, waar het uit gespoten wordt. Het is ook altijd maar een klein beetje, want ik hoef niet elke keer mijn koelvloeistof aan te vullen.



Zicht langs de uitlaat spruitstuk

Zicht op de thermostaathuis

Misschien dat mensen hier wat meer over kunnen vertellen, of hoe ik dit beter kan troubleshooten. Ik heb me al een keer een setje radiatorslangen op de kop getikt, dus ik heb mogelijkheden om spul te vervangen indien het nodig is, maar ik wil wel eerst weten waar het vandaan komt.
#2
[Mégane 4] Motorisch / Re: thermostaathuis 1.3 TCE
Laatste bericht door BMA - 23 augustus 2025, 20:15:14Bij mij vorige Megane Estate Bose 1.3 TCE 140 is hij zo ver ik weet voor het eerst gescheurd met 155000km.
Temperaruur liep op en onder de motor kap allemaal vloeistof, toen was het snel duidelijk.
Temperaruur liep op en onder de motor kap allemaal vloeistof, toen was het snel duidelijk.
#3
[Mégane 4] Overig / Re: Led knipperlichten storing...
Laatste bericht door BMA - 23 augustus 2025, 20:06:44Dit fenomeen heet hyper flash. Je kan met ddt4all de lamp keuze wijzigen van bulb naar LED en het probleem is opgelost.
#4
[Mégane I] Motorisch / Re: F7R 710
Laatste bericht door Blokvijf - 22 augustus 2025, 17:10:50Hallo allemaal. Er is alweer een tijd overheen gegaan. Maar er verandert wel eens wat op de tijdlijn van je leven, zo ook bij mij en dan moeten er bepaalde plannen in de parkeerstand.
Ondertussen heb ik een tweede Mégane cabrio gekocht. Daar staat 350+ op de teller, heeft een elektrisch hydraulisch bedienbaar dak en lpg ingebouwd.
Deze ga ik gebruiken voor mijn project en blijf zolang in mijn andere doorrijden. Nog steeds met veel plezier.
Het blok is er al uit en de lpg installatie gedeeltelijk maar uiteindelijk totaal en ga dit niet meer gebruiken omdat ik daar te weinig kilometers voor rij onder andere. Complete draadboom in het motorruim verwijderd, zonder te knippen. Beide te koop voor degene die er interesse in hebben. Tegen redelijke prijzen.
Ook heb ik een Mégane Scenic 2.0 16V schakel gekocht met een F4R blok en 128.000km op de teller. Dat blok hangt al in de bok en wacht op zijn beurt.
Ik wil de hele draadboom, subframe, achteras, stuurhuis, stuurkolom en dergelijke over gaan zetten.
En nu komt ie, ik wil eigenlijk ook de climate control gaan gebruiken. Het probleem is ruimtegebrek dus er zal het een en ander aan de paravaan en het schutboord aangepast moeten worden. Deze twee delen geven stijfheid aan de carrosserie, zeker bij een cabrio.
Mijn vraag is dus, is er iemand die hier ervaring mee heeft of weet hoe je dat het beste kan doen en waar ik rekening mee moet houden.
Wat ook mogelijk is dat jullie me voor gek verklaren en zeggen gewoon lekker gebruik maken van de standaard airco die in deze auto ook aanwezig is. Het enige wat daaraan mankeert is de binnen/buitenlucht klep die niet meer functioneert omdat de kunststof tandjes afgebroken zijn. Dat was ik al eerder tegengekomen dus ik denk dat dat een algemeen probleem is. Dan maar geen afsluiting van de buitenlucht want dat komt toch niet zo vaak voor.
Dat was het even voor nu en alvast bedankt voor reactie.
Ondertussen heb ik een tweede Mégane cabrio gekocht. Daar staat 350+ op de teller, heeft een elektrisch hydraulisch bedienbaar dak en lpg ingebouwd.
Deze ga ik gebruiken voor mijn project en blijf zolang in mijn andere doorrijden. Nog steeds met veel plezier.
Het blok is er al uit en de lpg installatie gedeeltelijk maar uiteindelijk totaal en ga dit niet meer gebruiken omdat ik daar te weinig kilometers voor rij onder andere. Complete draadboom in het motorruim verwijderd, zonder te knippen. Beide te koop voor degene die er interesse in hebben. Tegen redelijke prijzen.
Ook heb ik een Mégane Scenic 2.0 16V schakel gekocht met een F4R blok en 128.000km op de teller. Dat blok hangt al in de bok en wacht op zijn beurt.
Ik wil de hele draadboom, subframe, achteras, stuurhuis, stuurkolom en dergelijke over gaan zetten.
En nu komt ie, ik wil eigenlijk ook de climate control gaan gebruiken. Het probleem is ruimtegebrek dus er zal het een en ander aan de paravaan en het schutboord aangepast moeten worden. Deze twee delen geven stijfheid aan de carrosserie, zeker bij een cabrio.
Mijn vraag is dus, is er iemand die hier ervaring mee heeft of weet hoe je dat het beste kan doen en waar ik rekening mee moet houden.
Wat ook mogelijk is dat jullie me voor gek verklaren en zeggen gewoon lekker gebruik maken van de standaard airco die in deze auto ook aanwezig is. Het enige wat daaraan mankeert is de binnen/buitenlucht klep die niet meer functioneert omdat de kunststof tandjes afgebroken zijn. Dat was ik al eerder tegengekomen dus ik denk dat dat een algemeen probleem is. Dan maar geen afsluiting van de buitenlucht want dat komt toch niet zo vaak voor.
Dat was het even voor nu en alvast bedankt voor reactie.
#5
[Mégane 2] Motorisch / Tweede kans
Laatste bericht door MacThijs - 17 augustus 2025, 11:29:26Beste,
Tijdens de terugreis van onze vakantie verscheen de melding "Emissiesysteem controleren" in het dashboard van onze Scenic 1.6 16V uit 2008. Vlak voor de vakantie heb ik de distributie van de auto gedaan, inclusief nokkenasversteller, krukaskeerring en krukaspoelie; in de hoop dat deze auto nog een tijdje mee zou kunnen. De auto heeft ruim 4ton gelopen, deze motor ongeveer 2ton, de laatste 120k op LPG.
Uitlezen leverde code P0010 op. Bij een blik onder de motorkap zag ik nogal wat olie op de buitenkant van de onderste (plastic) afdekkap van de distributie. Gisteren heb ik de bovenste kap losgemaakt; daar zit aan de binnenkant een lichte olie aanslag, maar de riem en nokkenastandwielen zijn droog. De onderste plastic afdekkap lijkt aan de binnenkant ook redelijk droog, droger dan de buitenkant in ieder geval. Als het de krukaskeerring zou zijn had ik verwacht dat de riem onder de olie zou zitten. Maar dat is dus niet zo. Heeft een van jullie hier ideeen over?
Tijdens de terugreis van onze vakantie verscheen de melding "Emissiesysteem controleren" in het dashboard van onze Scenic 1.6 16V uit 2008. Vlak voor de vakantie heb ik de distributie van de auto gedaan, inclusief nokkenasversteller, krukaskeerring en krukaspoelie; in de hoop dat deze auto nog een tijdje mee zou kunnen. De auto heeft ruim 4ton gelopen, deze motor ongeveer 2ton, de laatste 120k op LPG.
Uitlezen leverde code P0010 op. Bij een blik onder de motorkap zag ik nogal wat olie op de buitenkant van de onderste (plastic) afdekkap van de distributie. Gisteren heb ik de bovenste kap losgemaakt; daar zit aan de binnenkant een lichte olie aanslag, maar de riem en nokkenastandwielen zijn droog. De onderste plastic afdekkap lijkt aan de binnenkant ook redelijk droog, droger dan de buitenkant in ieder geval. Als het de krukaskeerring zou zijn had ik verwacht dat de riem onder de olie zou zitten. Maar dat is dus niet zo. Heeft een van jullie hier ideeen over?
#6
[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door Mark010 - 27 juli 2025, 23:21:48Nice dat het heel recent jou is gelukt!
Ik heb er ook eentje ingebouwd, en ging even fout op de achteruitrij-camera. Alles loopt bij mij via een CANbus kastje van HiWorld en dat werkt verder goed. Alleen dus het beeld van de originele camera werd niet herkend.
In het Ali-setje zat ook een camera. Die doet het prima: als ik in achteruit schakel, schakelt het scherm over op die camera. Ik zit nu alleen even met de vraag: hoe ga ik voor 12V zorgen bij die camera? Voor de test heb ik de 'sigaretten-plug' in de trunk gebruikt, maar die blijft onder spanning bij motor uit en auto op slot. Lijkt me niet handig. Maar wat dan wel?
Tips worden zeer gewaardeerd!
Ik heb er ook eentje ingebouwd, en ging even fout op de achteruitrij-camera. Alles loopt bij mij via een CANbus kastje van HiWorld en dat werkt verder goed. Alleen dus het beeld van de originele camera werd niet herkend.
In het Ali-setje zat ook een camera. Die doet het prima: als ik in achteruit schakel, schakelt het scherm over op die camera. Ik zit nu alleen even met de vraag: hoe ga ik voor 12V zorgen bij die camera? Voor de test heb ik de 'sigaretten-plug' in de trunk gebruikt, maar die blijft onder spanning bij motor uit en auto op slot. Lijkt me niet handig. Maar wat dan wel?
Tips worden zeer gewaardeerd!
#7
[Mégane 3] Audio / Re: Megane 3 - Carminat 32 pin...
Laatste bericht door Mark010 - 27 juli 2025, 19:58:55Het signaal van de originele camera heb ik wel kunnen onderscheppen, maar mijn nieuwe Android-scherm kon er niks mee. Voor meer info over het scherm zie dit document van TomTom waar op pag 4 en 5 de 24pins stekker staat beschreven.
Gelukkig had ik met dat nieuwe systeem ook een camera achter besteld, die geeft prima beeld. Wel moet ik nog even uitzoeken waar hij zijn voeding vandaan gaat krijgen; men adviseert de achteruitrijlichten maar ik heb eigenlijk geen zin om al het paneelwerk van de achterklep te demoneteren voor dat ene draadje. Misschien kan het niet anders, maar ik ga eerst alternatieven zoeken.
Gelukkig had ik met dat nieuwe systeem ook een camera achter besteld, die geeft prima beeld. Wel moet ik nog even uitzoeken waar hij zijn voeding vandaan gaat krijgen; men adviseert de achteruitrijlichten maar ik heb eigenlijk geen zin om al het paneelwerk van de achterklep te demoneteren voor dat ene draadje. Misschien kan het niet anders, maar ik ga eerst alternatieven zoeken.
#8
Projecten / Re: Marc's Mégane III Estate 1...
Laatste bericht door MarcN - 27 juli 2025, 19:47:26Afgelopen weekend heb ik mijn draagarmen vervangen. Ik heb nu bijna 323000 km op de teller staan, dus de originele rubbers hadden hun beste tijd wel gehad.
Ik heb gekozen voor complete draagarmen van SKF:
Links: SKF VKDS 326043 B (Renault 545018194R)
Rechts: SKF VKDS 326044 B (Renault 545008682R)
Voor dit setje heb ik €97,38 betaald via de eBay shop van Autodoc. Hun website vind ik niet fijn werken, dus die gebruik ik nooit. Ook zijn de verzendkosten via eBay voordeliger.
Ik had nog nooit eerder draagarmen vervangen, dus toen ik begon met rechterzijde viel dit in eerste instantie wat tegen. Vooral de 2 bouten aan het subframe zitten best wel vast, maar met een slagmoersleutel en veel WD-40 is dit uiteindelijk wel gelukt. Ook moet ik het doen met een krik en een paar assteunen, dus de houding waarin je dan moet werken is iets minder handig dan met een brug.
De linkerzijde ging gelukkig iets soepeler. Het scheelde dat ik toen inmiddels al wist wat ik kon verwachten. Ik was er zelfs op voorbereid dat de aandrijfas misschien weer wat versnellingsbakolie zou lekken tijdens het (de)monteren, dus ik had voor de zekerheid een flesje olie gehaald. Maar olie bijvullen is dit keer gelukkig niet nodig geweest.
Mijn stuur staat nu scheef, dus dat wordt wel weer even uitlijnen. Achteraf gezien had ik de draagarmen misschien vorig jaar al tegelijk met de schokbrekers kunnen vervangen, dat had me dan een keer kosten voor het uitlijnen gescheeld. Maar onder aan de streep scheelt het alsnog erg veel door het grootste gedeelte zelf te doen.
Verder heb ik nog wat kleine dingen gedaan: Een nieuw setje ruitenwissers aan de voorzijde gemonteerd. Ook heb ik de bovenste koppelingspedaal schakelaar (Renault 253250007R) kunnen repareren door deze open te maken, de binnenkant te reinigen met alcohol en het contactpunt iets te verbuigen. Ik kan nu weer starten met mijn koppelingspedaal ingetrapt, ipv de rem. Even kijken hoelang de schakelaar het nu vol gaat houden, anders komt er een nieuwe in. Deze schakelaar zit trouwens echt op een @#$% 'minder fijne' plek om bij te komen
Inmiddels ook APK uit laten voeren zonder enige opmerkingen. Bij 330000 km is het weer tijd voor een een oliewissel.


Ik heb gekozen voor complete draagarmen van SKF:
Links: SKF VKDS 326043 B (Renault 545018194R)
Rechts: SKF VKDS 326044 B (Renault 545008682R)
Voor dit setje heb ik €97,38 betaald via de eBay shop van Autodoc. Hun website vind ik niet fijn werken, dus die gebruik ik nooit. Ook zijn de verzendkosten via eBay voordeliger.
Ik had nog nooit eerder draagarmen vervangen, dus toen ik begon met rechterzijde viel dit in eerste instantie wat tegen. Vooral de 2 bouten aan het subframe zitten best wel vast, maar met een slagmoersleutel en veel WD-40 is dit uiteindelijk wel gelukt. Ook moet ik het doen met een krik en een paar assteunen, dus de houding waarin je dan moet werken is iets minder handig dan met een brug.
De linkerzijde ging gelukkig iets soepeler. Het scheelde dat ik toen inmiddels al wist wat ik kon verwachten. Ik was er zelfs op voorbereid dat de aandrijfas misschien weer wat versnellingsbakolie zou lekken tijdens het (de)monteren, dus ik had voor de zekerheid een flesje olie gehaald. Maar olie bijvullen is dit keer gelukkig niet nodig geweest.
Mijn stuur staat nu scheef, dus dat wordt wel weer even uitlijnen. Achteraf gezien had ik de draagarmen misschien vorig jaar al tegelijk met de schokbrekers kunnen vervangen, dat had me dan een keer kosten voor het uitlijnen gescheeld. Maar onder aan de streep scheelt het alsnog erg veel door het grootste gedeelte zelf te doen.
Verder heb ik nog wat kleine dingen gedaan: Een nieuw setje ruitenwissers aan de voorzijde gemonteerd. Ook heb ik de bovenste koppelingspedaal schakelaar (Renault 253250007R) kunnen repareren door deze open te maken, de binnenkant te reinigen met alcohol en het contactpunt iets te verbuigen. Ik kan nu weer starten met mijn koppelingspedaal ingetrapt, ipv de rem. Even kijken hoelang de schakelaar het nu vol gaat houden, anders komt er een nieuwe in. Deze schakelaar zit trouwens echt op een @#$% 'minder fijne' plek om bij te komen

Inmiddels ook APK uit laten voeren zonder enige opmerkingen. Bij 330000 km is het weer tijd voor een een oliewissel.


#9
[Mégane 3] Audio / Re: Megane 3 - Carminat 32 pin...
Laatste bericht door Mark010 - 26 juli 2025, 12:17:13Ik pak dit draadje na een jaar weer even op. Had paar maanden geleden een leenauto (Clio) met Android Auto en dat wilde ik dus ook in mijn Megane 3 1.5 dci BOSE.
Gisteren ingebouwd, zit er leuk in (past allemaal net met al die loze tulp-stekkers) maar ik kom twee dingen tegen:
Wellicht kan ik het eerste punt tunen in de instellingen.
Het tweede punt heb ik geprobeerd op te lossen met de suggestie van prosperot hierboven, maar helaas; bij mij geen resultaat. Iemand nog een idee hoe ik die camera op mijn scherm kan krijgen?
Gisteren ingebouwd, zit er leuk in (past allemaal net met al die loze tulp-stekkers) maar ik kom twee dingen tegen:
- Het geluid staat default erg hard, op volume standje 1 vind ik het al mooi en ik ben een beetje SH
- De af-fabriek achteruitrijcamera heb ik niet aan de praat gekregen
Wellicht kan ik het eerste punt tunen in de instellingen.
Het tweede punt heb ik geprobeerd op te lossen met de suggestie van prosperot hierboven, maar helaas; bij mij geen resultaat. Iemand nog een idee hoe ik die camera op mijn scherm kan krijgen?


#10
Projecten / Re: Marc's Mégane III Estate 1...
Laatste bericht door MarcN - 23 juli 2025, 19:17:49De deurgreep aan de bestuurderskant was voor de tweede keer afgebroken. Dit was in september 2018 ook al eens gebeurd (zie hier) maar toen heb ik het nog kunnen repareren met lijm en popnagels. Reparatie was nu echt geen mogelijkheid meer. Toch heeft mijn reparatie het bijna 7 jaar volgehouden 
Een verschil tegenover 7 jaar geleden is dat de vrienden uit China dit onderdeel inmiddels aanbieden via AliExpress voor een prijs van 15 á 18 euro.
Aangezien ik weinig zin had om een compleet deurpaneel aan te schaffen via Renault, is dit een mooie oplossing om dit onderdeel los aan te kunnen komen. De pasvorm vind ik verrassend goed. Ik heb de originele afdekkap hergebruikt, want hier was niets mis mee.


Een verschil tegenover 7 jaar geleden is dat de vrienden uit China dit onderdeel inmiddels aanbieden via AliExpress voor een prijs van 15 á 18 euro.
Aangezien ik weinig zin had om een compleet deurpaneel aan te schaffen via Renault, is dit een mooie oplossing om dit onderdeel los aan te kunnen komen. De pasvorm vind ik verrassend goed. Ik heb de originele afdekkap hergebruikt, want hier was niets mis mee.
