Recente berichten
 #1
			RMC Club meetings / heb een nieuwe megane en besef...
Laatste bericht door Andre Klooster - 26 oktober 2025, 15:58:30waar moet ik nu mn inspiratie vandaan halen?   
 
		 
  #2
			[Mégane 3] Motorisch / gloeibougies vervangen
Laatste bericht door Roy71 - 25 oktober 2025, 14:52:09Hallo, Ik ben Roy Weernink en nog altijd gek met mijn 1.5DCI Bosse uit 2012 met 312000 op de klok.
Nu heb ik 1 defecte gloeibougie, de gloeibougies wil ik graag zelf vervangen, maar nu lees ik allerlei verhalen dat deze dingen kunnen breken tijdens het losdraaien, heeft iemand ervaring met het vervangen van deze gloeibougies?
		Nu heb ik 1 defecte gloeibougie, de gloeibougies wil ik graag zelf vervangen, maar nu lees ik allerlei verhalen dat deze dingen kunnen breken tijdens het losdraaien, heeft iemand ervaring met het vervangen van deze gloeibougies?
 #3
			Aangeboden: Auto's / Te koop: Renault Mégane Cabrio...
Laatste bericht door LucenMaud - 20 oktober 2025, 21:16:03Renault Mégane Cabrio 1.6 - Lichtblauw - 2- of 4-persoons cabrio!
Zeer nette en goed onderhouden Mégane Cabrio in lichtblauw.
Weinig kilometers, rijdt en schakelt perfect, altijd probleemloos geweest.
Prijs: €1.800, bieden mogelijk!
marktplaatslink
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/renault/m2298202210-renault-megane-cabrio-2-of-4-persoons-cabrio-lage-km?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd
Pluspunten:
Goed onderhouden, piekfijn voor de leeftijd
Weinig km (NAP) en in topstaat
Distributieriem recent vervangen (mei 2025, 82kkm)
Goedkope oldtimerverzekering (~7 euro p/m)
Lage wegenbelasting (~36 euro p/m)
APK tot 27 mei 2026
Extra windscherm
Roadbox
Roadbox - uniek wisselsysteem:
In 5 minuten wissel je de bagagebak voor een achterbank (zie foto's):
2 pers. + veel bagage - perfect voor kamperen of lange reizen
4 pers. comfortabel - genoeg ruimte voor weekendtrips
Beide opties inbegrepen, zeldzaam en bijna nergens meer compleet te vinden!
Lange APK:
APK tot 27-05-2026
Onderhoudsboekje aanwezig.
KM-stand kan nog minimaal oplopen maar wordt niet dagelijks gebruikt.
Volledig probleemloos mee op vakantie geweest, nul olieverbruik. We verkopen de auto omdat we in Amsterdam geen parkeervergunning kunnen krijgen op korte termijn. Enige minpuntjes zijn cosmetisch: klein puntje in bestuurdersstoel en enkele kleine krasjes (zie foto's). Voor de leeftijd zeer netjes.
Een zeldzame kans op een goedverzorgde en complete cabrio, klaar voor vele zorgeloze kilometers!
Te bereiken via een persoonlijk bericht!
		Zeer nette en goed onderhouden Mégane Cabrio in lichtblauw.
Weinig kilometers, rijdt en schakelt perfect, altijd probleemloos geweest.
Prijs: €1.800, bieden mogelijk!
marktplaatslink
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/renault/m2298202210-renault-megane-cabrio-2-of-4-persoons-cabrio-lage-km?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd
Pluspunten:
Goed onderhouden, piekfijn voor de leeftijd
Weinig km (NAP) en in topstaat
Distributieriem recent vervangen (mei 2025, 82kkm)
Goedkope oldtimerverzekering (~7 euro p/m)
Lage wegenbelasting (~36 euro p/m)
APK tot 27 mei 2026
Extra windscherm
Roadbox
Roadbox - uniek wisselsysteem:
In 5 minuten wissel je de bagagebak voor een achterbank (zie foto's):
2 pers. + veel bagage - perfect voor kamperen of lange reizen
4 pers. comfortabel - genoeg ruimte voor weekendtrips
Beide opties inbegrepen, zeldzaam en bijna nergens meer compleet te vinden!
Lange APK:
APK tot 27-05-2026
Onderhoudsboekje aanwezig.
KM-stand kan nog minimaal oplopen maar wordt niet dagelijks gebruikt.
Volledig probleemloos mee op vakantie geweest, nul olieverbruik. We verkopen de auto omdat we in Amsterdam geen parkeervergunning kunnen krijgen op korte termijn. Enige minpuntjes zijn cosmetisch: klein puntje in bestuurdersstoel en enkele kleine krasjes (zie foto's). Voor de leeftijd zeer netjes.
Een zeldzame kans op een goedverzorgde en complete cabrio, klaar voor vele zorgeloze kilometers!
Te bereiken via een persoonlijk bericht!
 #4
			Aangeboden: Onderdelen / Renault Mégane I cabrio - Road...
Laatste bericht door LucenMaud - 27 september 2025, 16:03:32Wellicht hier interesse voor een roadbox/bagagesysteem voor in de Renault Mégane I Cabrio. Uitvoering donkerblauw - ook erg leuk in de gele of lichtblauw Mégane. 
Hoor graag of er interesse is - voor de club hier zijn we bereid wat aan de prijs te doen
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/overige-auto-onderdelen/m2316010022-renault-megane-cabrio-roadbox-bagagesysteem
		Hoor graag of er interesse is - voor de club hier zijn we bereid wat aan de prijs te doen

https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/overige-auto-onderdelen/m2316010022-renault-megane-cabrio-roadbox-bagagesysteem
 #5
			[Mégane 4] Overig / Re: Dashcam
Laatste bericht door Zandbats - 20 september 2025, 17:01:49Hoi Marcelca, 
Jouw afbeeldingen in deze topic zijn niet meer zichtbaar. Ze zouden voor mij heel hulpvol zijn. Kun je ze opnieuw plaatsen of bijvoorbeeld mij sturen aub?
		Jouw afbeeldingen in deze topic zijn niet meer zichtbaar. Ze zouden voor mij heel hulpvol zijn. Kun je ze opnieuw plaatsen of bijvoorbeeld mij sturen aub?
Citaat van: marcelca op 24 maart 2018, 21:30:27Als je er wat aan hebt
3de en van boven ( 15 ampere ) in de eerste rij is geschakeld, en 1ste van boven ( 20 ampere ) van de derde rij is constant
en netjes met aftakking zekeringshouder gedaan
 #6
			[Mégane 4] Overig / Waar constante en geschakelde ...
Laatste bericht door Zandbats - 20 september 2025, 15:00:01Hallo Allemaal, 
Waar kan ik probleemloos geschakelde en constante plus vandaan halen in de binnenruimte/omgeving dashboard? Ik wil graag een dashcam gaan kopen en die een vaste aansluiting geven qua voeding.
Nu ken ik heel veel problemen met een van de eerste 307 waar ook een CANBUS systeem in zat. En dat je niet af kunt gaan van het resultaat van een spanningsmeter en dan maar aansluiten. Dus pak nu graag de goede aansluitpunten. Ohja, ik heb een megane 4 1.3 140pk in de bose uitvoering.
Alvast bedankt.
		Waar kan ik probleemloos geschakelde en constante plus vandaan halen in de binnenruimte/omgeving dashboard? Ik wil graag een dashcam gaan kopen en die een vaste aansluiting geven qua voeding.
Nu ken ik heel veel problemen met een van de eerste 307 waar ook een CANBUS systeem in zat. En dat je niet af kunt gaan van het resultaat van een spanningsmeter en dan maar aansluiten. Dus pak nu graag de goede aansluitpunten. Ohja, ik heb een megane 4 1.3 140pk in de bose uitvoering.
Alvast bedankt.
 #7
			Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 26 augustus 2025, 10:15:3916-08-2025 – Side projectje en een Mégane die niet start
Voor de mensen die het wel kunnen waarderen. Een hele tijd terug een keer een Renault 19 16v stuur op de kop getikt incl. de hub. Misschien interessant voor in de Mégane, maar misschien ook leuk voor op de racesim.
Echter waren de gaten offset van de stuur afwijkend van de Fanatec sturen, wat direct wisselen helaas niet mogelijk maakt.
Fanatec heeft een Clubsport Universal hub welke heel flexibel is voor veel verschillende sturen.
Op marktplaats worden er genoeg aangeboden, maar eigenlijk altijd samen met een stuur. En dan loopt de prijs gauw op, wat mij er van weerhoud om er 1 eventjes te kopen. Vorige week liep ik echter tegen een advertentie met alleen deze hub. Direct gereageerd en voor een goede prijs (in racesim land in ieder geval) deze overgenomen.
Deze hub heeft een losse plaat waarop de stuur gemonteerd wordt en deze heb ik met wat reststukjes staal nagemaakt. 2 platen op elkaar wat het samen 4mm is.
Gaten op de goede plaatsen boren en schroefdraad tappen. Toevallig ook nog een massief 8mm dik ronde stang liggen en hier 4 studs van gemaakt waarmee de plaat vast gezet wordt op de hub. Alles goed gegaan en goed gelast en zo alles aan elkaar geknutseld. Ook wat brackets gemaakt voor de shifters en knoppen, waarna alles goed bruikbaar werd.
T.o.v. mijn andere stuur is deze een stuk groter, maar ook een kilo zwaarder (totaal zit nu op 2,6Kg). Dit maakt het geen stuur voor competities of waarmee je meer gevoel ervaart. Wel leuk als je dan bijvoorbeeld in een Clio Williams rijd in Forza Horizon. En de ronde stuur maakt powersliden en driften ook wat leuker.

 
 


Ondertussen wou ik een keer een ritje maken in de Mégane. Nieuwe batterijen in de sleutel gedaan (want IR deed het al een tijdje niet meer), maar er zat geen sap meer in de accu. Heeft een lampje in het interieur aangestaan (iets met kinderen die knopjes erg leuk vinden).
De druppellader kon de accu echter ook niet meer oppakken, zo leeg was deze. Volgens de multimeter nog zo'n 1,5v.
Mijn vader heeft nog een ouderwetse 6/12v lader en deze heeft de accu opgestart. Na een paar uur pakte de druppellader de boel weer goed op.
Om zeker te weten dat de accu niet kapot is, de druppellader er ruim 24 uur op gelaten, toen 48 uur van de lader af. De accu heeft in dat proces geen spanning verloren.
Weer terug in de Mégane en even lekker rond gereden met de kinderen. Volgende week moet de Mégane weg voor de APK. Ik verwacht geen bijzonderheden.
Ook een goede poging gedaan om de spoiler achter netjes te verwijderen met de visdraad methode. Maar de visdraad knapte te snel. Ik ben aan 1 kant niet verder gekomen als een 4de van de weg. Wordt vervolgd.
Oproep voor een discussie:
Wat nog wel bijzonder is. Er wordt zo nu en dan koelvloeistof ergens uit gespoten. De hitteschild van de uitlaat tegen het schutbord zit onder de spetters. Ik kan alleen niet lokaliseren, waar het uit gespoten wordt. Het is ook altijd maar een klein beetje, want ik hoef niet elke keer mijn koelvloeistof aan te vullen.



Zicht langs de uitlaat spruitstuk

Zicht op de thermostaathuis

Misschien dat mensen hier wat meer over kunnen vertellen, of hoe ik dit beter kan troubleshooten. Ik heb me al een keer een setje radiatorslangen op de kop getikt, dus ik heb mogelijkheden om spul te vervangen indien het nodig is, maar ik wil wel eerst weten waar het vandaan komt.
		Voor de mensen die het wel kunnen waarderen. Een hele tijd terug een keer een Renault 19 16v stuur op de kop getikt incl. de hub. Misschien interessant voor in de Mégane, maar misschien ook leuk voor op de racesim.
Echter waren de gaten offset van de stuur afwijkend van de Fanatec sturen, wat direct wisselen helaas niet mogelijk maakt.
Fanatec heeft een Clubsport Universal hub welke heel flexibel is voor veel verschillende sturen.
Op marktplaats worden er genoeg aangeboden, maar eigenlijk altijd samen met een stuur. En dan loopt de prijs gauw op, wat mij er van weerhoud om er 1 eventjes te kopen. Vorige week liep ik echter tegen een advertentie met alleen deze hub. Direct gereageerd en voor een goede prijs (in racesim land in ieder geval) deze overgenomen.
Deze hub heeft een losse plaat waarop de stuur gemonteerd wordt en deze heb ik met wat reststukjes staal nagemaakt. 2 platen op elkaar wat het samen 4mm is.
Gaten op de goede plaatsen boren en schroefdraad tappen. Toevallig ook nog een massief 8mm dik ronde stang liggen en hier 4 studs van gemaakt waarmee de plaat vast gezet wordt op de hub. Alles goed gegaan en goed gelast en zo alles aan elkaar geknutseld. Ook wat brackets gemaakt voor de shifters en knoppen, waarna alles goed bruikbaar werd.
T.o.v. mijn andere stuur is deze een stuk groter, maar ook een kilo zwaarder (totaal zit nu op 2,6Kg). Dit maakt het geen stuur voor competities of waarmee je meer gevoel ervaart. Wel leuk als je dan bijvoorbeeld in een Clio Williams rijd in Forza Horizon. En de ronde stuur maakt powersliden en driften ook wat leuker.

 
 

Ondertussen wou ik een keer een ritje maken in de Mégane. Nieuwe batterijen in de sleutel gedaan (want IR deed het al een tijdje niet meer), maar er zat geen sap meer in de accu. Heeft een lampje in het interieur aangestaan (iets met kinderen die knopjes erg leuk vinden).
De druppellader kon de accu echter ook niet meer oppakken, zo leeg was deze. Volgens de multimeter nog zo'n 1,5v.
Mijn vader heeft nog een ouderwetse 6/12v lader en deze heeft de accu opgestart. Na een paar uur pakte de druppellader de boel weer goed op.
Om zeker te weten dat de accu niet kapot is, de druppellader er ruim 24 uur op gelaten, toen 48 uur van de lader af. De accu heeft in dat proces geen spanning verloren.
Weer terug in de Mégane en even lekker rond gereden met de kinderen. Volgende week moet de Mégane weg voor de APK. Ik verwacht geen bijzonderheden.
Ook een goede poging gedaan om de spoiler achter netjes te verwijderen met de visdraad methode. Maar de visdraad knapte te snel. Ik ben aan 1 kant niet verder gekomen als een 4de van de weg. Wordt vervolgd.
Oproep voor een discussie:
Wat nog wel bijzonder is. Er wordt zo nu en dan koelvloeistof ergens uit gespoten. De hitteschild van de uitlaat tegen het schutbord zit onder de spetters. Ik kan alleen niet lokaliseren, waar het uit gespoten wordt. Het is ook altijd maar een klein beetje, want ik hoef niet elke keer mijn koelvloeistof aan te vullen.



Zicht langs de uitlaat spruitstuk

Zicht op de thermostaathuis

Misschien dat mensen hier wat meer over kunnen vertellen, of hoe ik dit beter kan troubleshooten. Ik heb me al een keer een setje radiatorslangen op de kop getikt, dus ik heb mogelijkheden om spul te vervangen indien het nodig is, maar ik wil wel eerst weten waar het vandaan komt.
 #8
			[Mégane 4] Motorisch / Re: thermostaathuis 1.3 TCE
Laatste bericht door BMA - 23 augustus 2025, 20:15:14Bij mij vorige Megane Estate Bose 1.3 TCE 140 is hij zo ver ik weet voor het eerst gescheurd met 155000km.
Temperaruur liep op en onder de motor kap allemaal vloeistof, toen was het snel duidelijk.
		Temperaruur liep op en onder de motor kap allemaal vloeistof, toen was het snel duidelijk.
 #9
			[Mégane 4] Overig / Re: Led knipperlichten storing...
Laatste bericht door BMA - 23 augustus 2025, 20:06:44Dit fenomeen heet hyper flash. Je kan met ddt4all de lamp keuze wijzigen van bulb naar LED en het probleem is opgelost.
		 #10
			[Mégane I] Motorisch / Re: F7R 710
Laatste bericht door Blokvijf - 22 augustus 2025, 17:10:50Hallo allemaal. Er is alweer een tijd overheen gegaan. Maar er verandert wel eens wat op de tijdlijn van je leven, zo ook bij mij en dan moeten er bepaalde plannen in de parkeerstand.
Ondertussen heb ik een tweede Mégane cabrio gekocht. Daar staat 350+ op de teller, heeft een elektrisch hydraulisch bedienbaar dak en lpg ingebouwd.
Deze ga ik gebruiken voor mijn project en blijf zolang in mijn andere doorrijden. Nog steeds met veel plezier.
Het blok is er al uit en de lpg installatie gedeeltelijk maar uiteindelijk totaal en ga dit niet meer gebruiken omdat ik daar te weinig kilometers voor rij onder andere. Complete draadboom in het motorruim verwijderd, zonder te knippen. Beide te koop voor degene die er interesse in hebben. Tegen redelijke prijzen.
Ook heb ik een Mégane Scenic 2.0 16V schakel gekocht met een F4R blok en 128.000km op de teller. Dat blok hangt al in de bok en wacht op zijn beurt.
Ik wil de hele draadboom, subframe, achteras, stuurhuis, stuurkolom en dergelijke over gaan zetten.
En nu komt ie, ik wil eigenlijk ook de climate control gaan gebruiken. Het probleem is ruimtegebrek dus er zal het een en ander aan de paravaan en het schutboord aangepast moeten worden. Deze twee delen geven stijfheid aan de carrosserie, zeker bij een cabrio.
Mijn vraag is dus, is er iemand die hier ervaring mee heeft of weet hoe je dat het beste kan doen en waar ik rekening mee moet houden.
Wat ook mogelijk is dat jullie me voor gek verklaren en zeggen gewoon lekker gebruik maken van de standaard airco die in deze auto ook aanwezig is. Het enige wat daaraan mankeert is de binnen/buitenlucht klep die niet meer functioneert omdat de kunststof tandjes afgebroken zijn. Dat was ik al eerder tegengekomen dus ik denk dat dat een algemeen probleem is. Dan maar geen afsluiting van de buitenlucht want dat komt toch niet zo vaak voor.
Dat was het even voor nu en alvast bedankt voor reactie.
		Ondertussen heb ik een tweede Mégane cabrio gekocht. Daar staat 350+ op de teller, heeft een elektrisch hydraulisch bedienbaar dak en lpg ingebouwd.
Deze ga ik gebruiken voor mijn project en blijf zolang in mijn andere doorrijden. Nog steeds met veel plezier.
Het blok is er al uit en de lpg installatie gedeeltelijk maar uiteindelijk totaal en ga dit niet meer gebruiken omdat ik daar te weinig kilometers voor rij onder andere. Complete draadboom in het motorruim verwijderd, zonder te knippen. Beide te koop voor degene die er interesse in hebben. Tegen redelijke prijzen.
Ook heb ik een Mégane Scenic 2.0 16V schakel gekocht met een F4R blok en 128.000km op de teller. Dat blok hangt al in de bok en wacht op zijn beurt.
Ik wil de hele draadboom, subframe, achteras, stuurhuis, stuurkolom en dergelijke over gaan zetten.
En nu komt ie, ik wil eigenlijk ook de climate control gaan gebruiken. Het probleem is ruimtegebrek dus er zal het een en ander aan de paravaan en het schutboord aangepast moeten worden. Deze twee delen geven stijfheid aan de carrosserie, zeker bij een cabrio.
Mijn vraag is dus, is er iemand die hier ervaring mee heeft of weet hoe je dat het beste kan doen en waar ik rekening mee moet houden.
Wat ook mogelijk is dat jullie me voor gek verklaren en zeggen gewoon lekker gebruik maken van de standaard airco die in deze auto ook aanwezig is. Het enige wat daaraan mankeert is de binnen/buitenlucht klep die niet meer functioneert omdat de kunststof tandjes afgebroken zijn. Dat was ik al eerder tegengekomen dus ik denk dat dat een algemeen probleem is. Dan maar geen afsluiting van de buitenlucht want dat komt toch niet zo vaak voor.
Dat was het even voor nu en alvast bedankt voor reactie.
 
				
