Recente berichten
#1
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 28 november 2025, 12:29:2328-11-2025 – Hiep, Hiep Hoe ra
Mijn Mégane is 30 jaar! Vandaag precies 30 jaar geleden liep mijn Mégane van de fabriekslijn in Vilvoorde België. Om vervolgens in februari 1996 op kenteken gezet te worden in NL.
Zo is mijn NN-ZD-32 dus inmiddels 30 jaar oud. Momenten dat ik niet realiseer hoe oud dat is.

Dit jaar zijn er op verschillende platformen een artikel aan toegewijd. Persoonlijk vond ik ze allemaal ontweldigend. Voor vergeten auto wat zonder de aandacht, stilletjes zal uitsterven uit de herinneringen van veel mensen.
Het is grappig hoe de Mégane nog steeds anoniem door het leven gaat. Op de weg verras ik mensen als ik toch wat vlotter optrek en ik denk dat mensen vooral een oude Renault zien.
Zo nu en dan zie je mensen wel de Mégane herkennen. Zo laatst toen ik terugliep naar de auto, dat ik iemand in een groepje de auto hoorde benoemen. Vaak zijn het de mensen die in het verleden "zo'n 16 klepper" hebben gehad.
Autovisie artikel op 28-10-2025:
Autovisie
Autoweek artikel op 21-04-2025:
Autoweek
Ouder artikel van vroom 15-04-2021:
vroom.be
Toch probeer ik de geest van de Mégane in leven te houden. Voor de liefhebbers is er op Facebook nog een specifieke Mégane F7R groep. Waar verschillende mensen over de wereld het nog graag hebben over de Mégane en hier hun verhalen doen. Voor mij ook nog een plek om nog in contact te blijven met mensen die mij op weg kunnen helpen bij problemen.
Hieronder nog enkele leuke artikelen over de introductie van de Mégane in de Autokampioen van 1995









En voor wie Duits kan een artikel over de 25 jarig jubileum van Renault Sport en de Mégane Cup:


Via kenteken.tv en voertuig.net gepoogd wat cijfers naar voren te halen over de eerste generatie Mégane fase 1 en fase 2
Ik heb de cijfers tot 2002 gebruikt ivm de introductie van de Mégane 2.
Aantal bekende registraties nog in NL tot 2002: 7088
Aantal registraties met geldige APK: 5467

Overzicht per carrosserie vorm:
Van de Coupe zijn er nog 143 stuks, die rond rijden met geldig APK.
Van de Coupe met de F7R (type DA0H) zijn er nog 2 in NL met geldig APK
Van de Cabriolet zijn er nog 735 stuks, die rond rijden met geldig APK
Van de Cabriolet met de F7R (type EA0H) zijn er nog 8 in NL met geldig APK
Pin me niet op de exacte aantallen, maar toch wel interessant.
Dus als je denkt, ik wil er 1 voor de lange termijn?
Afgelopen weekend was mijn broertje met de Mégane GT op bezoek om de remvloeistof te vervangen en de wielen te wisselen. Leverde nog wel een leuk plaatje op.

Mocht je alle artikelen nog niet gelezen hebben, veel lees plezier.
Ondanks dat ik nog veel wil doen aan de Megane, staat het allemaal op een laag pitje. Zo nu en dan lekker touren en geen gekke dingen doen.
Mijn Mégane is 30 jaar! Vandaag precies 30 jaar geleden liep mijn Mégane van de fabriekslijn in Vilvoorde België. Om vervolgens in februari 1996 op kenteken gezet te worden in NL.
Zo is mijn NN-ZD-32 dus inmiddels 30 jaar oud. Momenten dat ik niet realiseer hoe oud dat is.

Dit jaar zijn er op verschillende platformen een artikel aan toegewijd. Persoonlijk vond ik ze allemaal ontweldigend. Voor vergeten auto wat zonder de aandacht, stilletjes zal uitsterven uit de herinneringen van veel mensen.
Het is grappig hoe de Mégane nog steeds anoniem door het leven gaat. Op de weg verras ik mensen als ik toch wat vlotter optrek en ik denk dat mensen vooral een oude Renault zien.
Zo nu en dan zie je mensen wel de Mégane herkennen. Zo laatst toen ik terugliep naar de auto, dat ik iemand in een groepje de auto hoorde benoemen. Vaak zijn het de mensen die in het verleden "zo'n 16 klepper" hebben gehad.
Autovisie artikel op 28-10-2025:
Autovisie
Autoweek artikel op 21-04-2025:
Autoweek
Ouder artikel van vroom 15-04-2021:
vroom.be
Toch probeer ik de geest van de Mégane in leven te houden. Voor de liefhebbers is er op Facebook nog een specifieke Mégane F7R groep. Waar verschillende mensen over de wereld het nog graag hebben over de Mégane en hier hun verhalen doen. Voor mij ook nog een plek om nog in contact te blijven met mensen die mij op weg kunnen helpen bij problemen.
Hieronder nog enkele leuke artikelen over de introductie van de Mégane in de Autokampioen van 1995









En voor wie Duits kan een artikel over de 25 jarig jubileum van Renault Sport en de Mégane Cup:


Via kenteken.tv en voertuig.net gepoogd wat cijfers naar voren te halen over de eerste generatie Mégane fase 1 en fase 2
Ik heb de cijfers tot 2002 gebruikt ivm de introductie van de Mégane 2.
Aantal bekende registraties nog in NL tot 2002: 7088
Aantal registraties met geldige APK: 5467

Overzicht per carrosserie vorm:
Van de Coupe zijn er nog 143 stuks, die rond rijden met geldig APK.
Van de Coupe met de F7R (type DA0H) zijn er nog 2 in NL met geldig APK
Van de Cabriolet zijn er nog 735 stuks, die rond rijden met geldig APK
Van de Cabriolet met de F7R (type EA0H) zijn er nog 8 in NL met geldig APK
Pin me niet op de exacte aantallen, maar toch wel interessant.
Dus als je denkt, ik wil er 1 voor de lange termijn?
Afgelopen weekend was mijn broertje met de Mégane GT op bezoek om de remvloeistof te vervangen en de wielen te wisselen. Leverde nog wel een leuk plaatje op.

Mocht je alle artikelen nog niet gelezen hebben, veel lees plezier.
Ondanks dat ik nog veel wil doen aan de Megane, staat het allemaal op een laag pitje. Zo nu en dan lekker touren en geen gekke dingen doen.
#2
RMC Club meetings / heb een nieuwe megane en besef...
Laatste bericht door Andre Klooster - 26 oktober 2025, 15:58:30waar moet ik nu mn inspiratie vandaan halen?
#3
[Mégane 3] Motorisch / gloeibougies vervangen
Laatste bericht door Roy71 - 25 oktober 2025, 14:52:09Hallo, Ik ben Roy Weernink en nog altijd gek met mijn 1.5DCI Bosse uit 2012 met 312000 op de klok.
Nu heb ik 1 defecte gloeibougie, de gloeibougies wil ik graag zelf vervangen, maar nu lees ik allerlei verhalen dat deze dingen kunnen breken tijdens het losdraaien, heeft iemand ervaring met het vervangen van deze gloeibougies?
Nu heb ik 1 defecte gloeibougie, de gloeibougies wil ik graag zelf vervangen, maar nu lees ik allerlei verhalen dat deze dingen kunnen breken tijdens het losdraaien, heeft iemand ervaring met het vervangen van deze gloeibougies?
#4
Aangeboden: Auto's / Te koop: Renault Mégane Cabrio...
Laatste bericht door LucenMaud - 20 oktober 2025, 21:16:03Renault Mégane Cabrio 1.6 - Lichtblauw - 2- of 4-persoons cabrio!
Zeer nette en goed onderhouden Mégane Cabrio in lichtblauw.
Weinig kilometers, rijdt en schakelt perfect, altijd probleemloos geweest.
Prijs: €1.800, bieden mogelijk!
marktplaatslink
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/renault/m2298202210-renault-megane-cabrio-2-of-4-persoons-cabrio-lage-km?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd
Pluspunten:
Goed onderhouden, piekfijn voor de leeftijd
Weinig km (NAP) en in topstaat
Distributieriem recent vervangen (mei 2025, 82kkm)
Goedkope oldtimerverzekering (~7 euro p/m)
Lage wegenbelasting (~36 euro p/m)
APK tot 27 mei 2026
Extra windscherm
Roadbox
Roadbox - uniek wisselsysteem:
In 5 minuten wissel je de bagagebak voor een achterbank (zie foto's):
2 pers. + veel bagage - perfect voor kamperen of lange reizen
4 pers. comfortabel - genoeg ruimte voor weekendtrips
Beide opties inbegrepen, zeldzaam en bijna nergens meer compleet te vinden!
Lange APK:
APK tot 27-05-2026
Onderhoudsboekje aanwezig.
KM-stand kan nog minimaal oplopen maar wordt niet dagelijks gebruikt.
Volledig probleemloos mee op vakantie geweest, nul olieverbruik. We verkopen de auto omdat we in Amsterdam geen parkeervergunning kunnen krijgen op korte termijn. Enige minpuntjes zijn cosmetisch: klein puntje in bestuurdersstoel en enkele kleine krasjes (zie foto's). Voor de leeftijd zeer netjes.
Een zeldzame kans op een goedverzorgde en complete cabrio, klaar voor vele zorgeloze kilometers!
Te bereiken via een persoonlijk bericht!
Zeer nette en goed onderhouden Mégane Cabrio in lichtblauw.
Weinig kilometers, rijdt en schakelt perfect, altijd probleemloos geweest.
Prijs: €1.800, bieden mogelijk!
marktplaatslink
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/renault/m2298202210-renault-megane-cabrio-2-of-4-persoons-cabrio-lage-km?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd
Pluspunten:
Goed onderhouden, piekfijn voor de leeftijd
Weinig km (NAP) en in topstaat
Distributieriem recent vervangen (mei 2025, 82kkm)
Goedkope oldtimerverzekering (~7 euro p/m)
Lage wegenbelasting (~36 euro p/m)
APK tot 27 mei 2026
Extra windscherm
Roadbox
Roadbox - uniek wisselsysteem:
In 5 minuten wissel je de bagagebak voor een achterbank (zie foto's):
2 pers. + veel bagage - perfect voor kamperen of lange reizen
4 pers. comfortabel - genoeg ruimte voor weekendtrips
Beide opties inbegrepen, zeldzaam en bijna nergens meer compleet te vinden!
Lange APK:
APK tot 27-05-2026
Onderhoudsboekje aanwezig.
KM-stand kan nog minimaal oplopen maar wordt niet dagelijks gebruikt.
Volledig probleemloos mee op vakantie geweest, nul olieverbruik. We verkopen de auto omdat we in Amsterdam geen parkeervergunning kunnen krijgen op korte termijn. Enige minpuntjes zijn cosmetisch: klein puntje in bestuurdersstoel en enkele kleine krasjes (zie foto's). Voor de leeftijd zeer netjes.
Een zeldzame kans op een goedverzorgde en complete cabrio, klaar voor vele zorgeloze kilometers!
Te bereiken via een persoonlijk bericht!
#5
Aangeboden: Onderdelen / Renault Mégane I cabrio - Road...
Laatste bericht door LucenMaud - 27 september 2025, 16:03:32Wellicht hier interesse voor een roadbox/bagagesysteem voor in de Renault Mégane I Cabrio. Uitvoering donkerblauw - ook erg leuk in de gele of lichtblauw Mégane.
Hoor graag of er interesse is - voor de club hier zijn we bereid wat aan de prijs te doen
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/overige-auto-onderdelen/m2316010022-renault-megane-cabrio-roadbox-bagagesysteem
Hoor graag of er interesse is - voor de club hier zijn we bereid wat aan de prijs te doen

https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/overige-auto-onderdelen/m2316010022-renault-megane-cabrio-roadbox-bagagesysteem
#6
[Mégane 4] Overig / Re: Dashcam
Laatste bericht door Zandbats - 20 september 2025, 17:01:49Hoi Marcelca,
Jouw afbeeldingen in deze topic zijn niet meer zichtbaar. Ze zouden voor mij heel hulpvol zijn. Kun je ze opnieuw plaatsen of bijvoorbeeld mij sturen aub?
Jouw afbeeldingen in deze topic zijn niet meer zichtbaar. Ze zouden voor mij heel hulpvol zijn. Kun je ze opnieuw plaatsen of bijvoorbeeld mij sturen aub?
Citaat van: marcelca op 24 maart 2018, 21:30:27Als je er wat aan hebt
3de en van boven ( 15 ampere ) in de eerste rij is geschakeld, en 1ste van boven ( 20 ampere ) van de derde rij is constant
en netjes met aftakking zekeringshouder gedaan
#7
[Mégane 4] Overig / Waar constante en geschakelde ...
Laatste bericht door Zandbats - 20 september 2025, 15:00:01Hallo Allemaal,
Waar kan ik probleemloos geschakelde en constante plus vandaan halen in de binnenruimte/omgeving dashboard? Ik wil graag een dashcam gaan kopen en die een vaste aansluiting geven qua voeding.
Nu ken ik heel veel problemen met een van de eerste 307 waar ook een CANBUS systeem in zat. En dat je niet af kunt gaan van het resultaat van een spanningsmeter en dan maar aansluiten. Dus pak nu graag de goede aansluitpunten. Ohja, ik heb een megane 4 1.3 140pk in de bose uitvoering.
Alvast bedankt.
Waar kan ik probleemloos geschakelde en constante plus vandaan halen in de binnenruimte/omgeving dashboard? Ik wil graag een dashcam gaan kopen en die een vaste aansluiting geven qua voeding.
Nu ken ik heel veel problemen met een van de eerste 307 waar ook een CANBUS systeem in zat. En dat je niet af kunt gaan van het resultaat van een spanningsmeter en dan maar aansluiten. Dus pak nu graag de goede aansluitpunten. Ohja, ik heb een megane 4 1.3 140pk in de bose uitvoering.
Alvast bedankt.
#8
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 26 augustus 2025, 10:15:3916-08-2025 – Side projectje en een Mégane die niet start
Voor de mensen die het wel kunnen waarderen. Een hele tijd terug een keer een Renault 19 16v stuur op de kop getikt incl. de hub. Misschien interessant voor in de Mégane, maar misschien ook leuk voor op de racesim.
Echter waren de gaten offset van de stuur afwijkend van de Fanatec sturen, wat direct wisselen helaas niet mogelijk maakt.
Fanatec heeft een Clubsport Universal hub welke heel flexibel is voor veel verschillende sturen.
Op marktplaats worden er genoeg aangeboden, maar eigenlijk altijd samen met een stuur. En dan loopt de prijs gauw op, wat mij er van weerhoud om er 1 eventjes te kopen. Vorige week liep ik echter tegen een advertentie met alleen deze hub. Direct gereageerd en voor een goede prijs (in racesim land in ieder geval) deze overgenomen.
Deze hub heeft een losse plaat waarop de stuur gemonteerd wordt en deze heb ik met wat reststukjes staal nagemaakt. 2 platen op elkaar wat het samen 4mm is.
Gaten op de goede plaatsen boren en schroefdraad tappen. Toevallig ook nog een massief 8mm dik ronde stang liggen en hier 4 studs van gemaakt waarmee de plaat vast gezet wordt op de hub. Alles goed gegaan en goed gelast en zo alles aan elkaar geknutseld. Ook wat brackets gemaakt voor de shifters en knoppen, waarna alles goed bruikbaar werd.
T.o.v. mijn andere stuur is deze een stuk groter, maar ook een kilo zwaarder (totaal zit nu op 2,6Kg). Dit maakt het geen stuur voor competities of waarmee je meer gevoel ervaart. Wel leuk als je dan bijvoorbeeld in een Clio Williams rijd in Forza Horizon. En de ronde stuur maakt powersliden en driften ook wat leuker.



Ondertussen wou ik een keer een ritje maken in de Mégane. Nieuwe batterijen in de sleutel gedaan (want IR deed het al een tijdje niet meer), maar er zat geen sap meer in de accu. Heeft een lampje in het interieur aangestaan (iets met kinderen die knopjes erg leuk vinden).
De druppellader kon de accu echter ook niet meer oppakken, zo leeg was deze. Volgens de multimeter nog zo'n 1,5v.
Mijn vader heeft nog een ouderwetse 6/12v lader en deze heeft de accu opgestart. Na een paar uur pakte de druppellader de boel weer goed op.
Om zeker te weten dat de accu niet kapot is, de druppellader er ruim 24 uur op gelaten, toen 48 uur van de lader af. De accu heeft in dat proces geen spanning verloren.
Weer terug in de Mégane en even lekker rond gereden met de kinderen. Volgende week moet de Mégane weg voor de APK. Ik verwacht geen bijzonderheden.
Ook een goede poging gedaan om de spoiler achter netjes te verwijderen met de visdraad methode. Maar de visdraad knapte te snel. Ik ben aan 1 kant niet verder gekomen als een 4de van de weg. Wordt vervolgd.
Oproep voor een discussie:
Wat nog wel bijzonder is. Er wordt zo nu en dan koelvloeistof ergens uit gespoten. De hitteschild van de uitlaat tegen het schutbord zit onder de spetters. Ik kan alleen niet lokaliseren, waar het uit gespoten wordt. Het is ook altijd maar een klein beetje, want ik hoef niet elke keer mijn koelvloeistof aan te vullen.



Zicht langs de uitlaat spruitstuk

Zicht op de thermostaathuis

Misschien dat mensen hier wat meer over kunnen vertellen, of hoe ik dit beter kan troubleshooten. Ik heb me al een keer een setje radiatorslangen op de kop getikt, dus ik heb mogelijkheden om spul te vervangen indien het nodig is, maar ik wil wel eerst weten waar het vandaan komt.
Voor de mensen die het wel kunnen waarderen. Een hele tijd terug een keer een Renault 19 16v stuur op de kop getikt incl. de hub. Misschien interessant voor in de Mégane, maar misschien ook leuk voor op de racesim.
Echter waren de gaten offset van de stuur afwijkend van de Fanatec sturen, wat direct wisselen helaas niet mogelijk maakt.
Fanatec heeft een Clubsport Universal hub welke heel flexibel is voor veel verschillende sturen.
Op marktplaats worden er genoeg aangeboden, maar eigenlijk altijd samen met een stuur. En dan loopt de prijs gauw op, wat mij er van weerhoud om er 1 eventjes te kopen. Vorige week liep ik echter tegen een advertentie met alleen deze hub. Direct gereageerd en voor een goede prijs (in racesim land in ieder geval) deze overgenomen.
Deze hub heeft een losse plaat waarop de stuur gemonteerd wordt en deze heb ik met wat reststukjes staal nagemaakt. 2 platen op elkaar wat het samen 4mm is.
Gaten op de goede plaatsen boren en schroefdraad tappen. Toevallig ook nog een massief 8mm dik ronde stang liggen en hier 4 studs van gemaakt waarmee de plaat vast gezet wordt op de hub. Alles goed gegaan en goed gelast en zo alles aan elkaar geknutseld. Ook wat brackets gemaakt voor de shifters en knoppen, waarna alles goed bruikbaar werd.
T.o.v. mijn andere stuur is deze een stuk groter, maar ook een kilo zwaarder (totaal zit nu op 2,6Kg). Dit maakt het geen stuur voor competities of waarmee je meer gevoel ervaart. Wel leuk als je dan bijvoorbeeld in een Clio Williams rijd in Forza Horizon. En de ronde stuur maakt powersliden en driften ook wat leuker.



Ondertussen wou ik een keer een ritje maken in de Mégane. Nieuwe batterijen in de sleutel gedaan (want IR deed het al een tijdje niet meer), maar er zat geen sap meer in de accu. Heeft een lampje in het interieur aangestaan (iets met kinderen die knopjes erg leuk vinden).
De druppellader kon de accu echter ook niet meer oppakken, zo leeg was deze. Volgens de multimeter nog zo'n 1,5v.
Mijn vader heeft nog een ouderwetse 6/12v lader en deze heeft de accu opgestart. Na een paar uur pakte de druppellader de boel weer goed op.
Om zeker te weten dat de accu niet kapot is, de druppellader er ruim 24 uur op gelaten, toen 48 uur van de lader af. De accu heeft in dat proces geen spanning verloren.
Weer terug in de Mégane en even lekker rond gereden met de kinderen. Volgende week moet de Mégane weg voor de APK. Ik verwacht geen bijzonderheden.
Ook een goede poging gedaan om de spoiler achter netjes te verwijderen met de visdraad methode. Maar de visdraad knapte te snel. Ik ben aan 1 kant niet verder gekomen als een 4de van de weg. Wordt vervolgd.
Oproep voor een discussie:
Wat nog wel bijzonder is. Er wordt zo nu en dan koelvloeistof ergens uit gespoten. De hitteschild van de uitlaat tegen het schutbord zit onder de spetters. Ik kan alleen niet lokaliseren, waar het uit gespoten wordt. Het is ook altijd maar een klein beetje, want ik hoef niet elke keer mijn koelvloeistof aan te vullen.



Zicht langs de uitlaat spruitstuk

Zicht op de thermostaathuis

Misschien dat mensen hier wat meer over kunnen vertellen, of hoe ik dit beter kan troubleshooten. Ik heb me al een keer een setje radiatorslangen op de kop getikt, dus ik heb mogelijkheden om spul te vervangen indien het nodig is, maar ik wil wel eerst weten waar het vandaan komt.
#9
[Mégane 4] Motorisch / Re: thermostaathuis 1.3 TCE
Laatste bericht door BMA - 23 augustus 2025, 20:15:14Bij mij vorige Megane Estate Bose 1.3 TCE 140 is hij zo ver ik weet voor het eerst gescheurd met 155000km.
Temperaruur liep op en onder de motor kap allemaal vloeistof, toen was het snel duidelijk.
Temperaruur liep op en onder de motor kap allemaal vloeistof, toen was het snel duidelijk.
#10
[Mégane 4] Overig / Re: Led knipperlichten storing...
Laatste bericht door BMA - 23 augustus 2025, 20:06:44Dit fenomeen heet hyper flash. Je kan met ddt4all de lamp keuze wijzigen van bulb naar LED en het probleem is opgelost.

