Recente berichten
#1
[Mégane 2] Overig / Re: Hoedenplank cabrio gaat ni...
Laatste bericht door mjagte01 - 24 april 2025, 08:54:56Beste,
Ik heb een Renault Megane uit 2008 en helaas mijn dak doet het prima maar mijn hoedenplank gaat niet meer naar beneden. Uit alle reacties is gebleken dat het hoogstwaarschijnlijk een kapotte kabel is en dat die niet meer leverbaar is. Ook de renaultdealer kan me niet helpen. Nu heb ik deze auto gekocht omdat ik een enorme cabrio liefhebber ben.
Zeg ik iets heel doms als ik de optie wil overwegen mijn hele hoedenplank weg te halen? Dat is in open stand niet zo mooi (is stukje achterklep niet afgedekt). Maar dan zou ik in ieder geval weer cabrio kunnen rijden.
Is er een renault kenner die me hierover zou kunnen adviseren. Hartelijk dank alvast! Miranda
Ik heb een Renault Megane uit 2008 en helaas mijn dak doet het prima maar mijn hoedenplank gaat niet meer naar beneden. Uit alle reacties is gebleken dat het hoogstwaarschijnlijk een kapotte kabel is en dat die niet meer leverbaar is. Ook de renaultdealer kan me niet helpen. Nu heb ik deze auto gekocht omdat ik een enorme cabrio liefhebber ben.
Zeg ik iets heel doms als ik de optie wil overwegen mijn hele hoedenplank weg te halen? Dat is in open stand niet zo mooi (is stukje achterklep niet afgedekt). Maar dan zou ik in ieder geval weer cabrio kunnen rijden.
Is er een renault kenner die me hierover zou kunnen adviseren. Hartelijk dank alvast! Miranda
#2
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 18 april 2025, 20:15:4618-04-2025 – As verwijderen
Vandaag me er toe gezet om de linker vooras te verwijderen uit de Mégane. Om te kijken waar de lekkage echt vandaan komt en om dan te kijken welke onderdelen ik exact nodig heb.
Ik had eigenlijk helemaal geen zin in deze klus, maar ja. Gaat goed komen.
Auto weer hoog gezet. Bak olie eraf. Wiel eraf en schokbreker verwijderen. Asmoer er helemaal af (had deze al los gedraaid toen de auto op de grond stond).
Vervolgens de 2 boutjes in de bak los (gingen zonder problemen los en geen beschadigingen te zien) en daarna kon de As er redelijk makkelijk uit (heb uiteindelijk de remklauw ook verwijderd om wat meer ruimte te creëren.
Dopje op de bak geplaatst zodat er verder geen vuil in kan komen en ook direct een nieuwe koperringetje op de plug gedaan en deze hand vast er weer in gedraaid (niet straks vergeten aan te draaien als de olie er weer op gaat).
De ashoes was inderdaad gescheurd. Ook achter de stofkapje lekte er olie, dus mogelijk dat de lager ook niet goed meer is. De as welke nu natuurlijk 29 jaar oud was, zag er verder ook niet fris meer uit. Uiteinde lijkt al eens bewerkt te zijn en de ABS ring was dusdanig roestig dat dit ook een kwestie van tijd is voordat deze knapt. Voor het prijsverschil tussen een reparatiekit voor de ashoes en een complete nieuwe as, ga ik nu toch zeer waarschijnlijk voor een nieuwe as.
Oude as gaat nog niet weg. Misschien dat ik deze nog eens oplap, zodat deze als reserve op de plank kan liggen. Zeldzaam inmiddels een originele as voor een Mégane uit 1995.
Onderdelen bestellen en dan even wachten zodat alles weer in elkaar kan. Hopelijk dat de olielekkage dan een stuk minder is (als in alleen de krukas keerring).
De olie vlekken welke ik aantrof na 1 week en eigenlijk 1 rit.

Olie eraf

Schokbreker weg, remklauw eraf en as eruit

Afdoppen

Staat van de as





Vandaag me er toe gezet om de linker vooras te verwijderen uit de Mégane. Om te kijken waar de lekkage echt vandaan komt en om dan te kijken welke onderdelen ik exact nodig heb.
Ik had eigenlijk helemaal geen zin in deze klus, maar ja. Gaat goed komen.
Auto weer hoog gezet. Bak olie eraf. Wiel eraf en schokbreker verwijderen. Asmoer er helemaal af (had deze al los gedraaid toen de auto op de grond stond).
Vervolgens de 2 boutjes in de bak los (gingen zonder problemen los en geen beschadigingen te zien) en daarna kon de As er redelijk makkelijk uit (heb uiteindelijk de remklauw ook verwijderd om wat meer ruimte te creëren.
Dopje op de bak geplaatst zodat er verder geen vuil in kan komen en ook direct een nieuwe koperringetje op de plug gedaan en deze hand vast er weer in gedraaid (niet straks vergeten aan te draaien als de olie er weer op gaat).
De ashoes was inderdaad gescheurd. Ook achter de stofkapje lekte er olie, dus mogelijk dat de lager ook niet goed meer is. De as welke nu natuurlijk 29 jaar oud was, zag er verder ook niet fris meer uit. Uiteinde lijkt al eens bewerkt te zijn en de ABS ring was dusdanig roestig dat dit ook een kwestie van tijd is voordat deze knapt. Voor het prijsverschil tussen een reparatiekit voor de ashoes en een complete nieuwe as, ga ik nu toch zeer waarschijnlijk voor een nieuwe as.
Oude as gaat nog niet weg. Misschien dat ik deze nog eens oplap, zodat deze als reserve op de plank kan liggen. Zeldzaam inmiddels een originele as voor een Mégane uit 1995.
Onderdelen bestellen en dan even wachten zodat alles weer in elkaar kan. Hopelijk dat de olielekkage dan een stuk minder is (als in alleen de krukas keerring).
De olie vlekken welke ik aantrof na 1 week en eigenlijk 1 rit.

Olie eraf

Schokbreker weg, remklauw eraf en as eruit

Afdoppen

Staat van de as





#3
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 18 april 2025, 19:50:5812-04-2025 – Goede schoonmaakbeurt
Het weer was er naar en ik had wat tijd voor mijzelf. Mijn plan was om mijn versgespoten wiel weer terug op de auto te plaatsen, waar ik eerder die week de nieuwe band op heb laten plaatsen.
Voor het eerst in jaren 4 de zelfde banden. Maar als ik er een schone vers gespoten velg terug plaats, moet het natuurlijk niet te zien zijn. Dus mijn pan om de auto rondom en onder eens een goede schoonmaakbeurt te geven.
Om alle wielen goed schoon te maken en zodat goed bij de onderkant kon, de auto hoog gezet.
Wielen verwijderd, alles in de wielkasten schoongemaakt, onderkant schoon gemaakt, wielen schoongemaakt en als laatste de gehele buitenkant even een goede wasbeurt gegeven.
Ik had nog wat tijd over, zodat ik het interieur kon uitzuigen en een deel van het leer kon behandelen.
In het proces ook de onderzijde van het motorblok een beetje schoongemaakt. Vooral de olie druppels schoonmaken. Ik wist dat de krusaskeering lekte (staat nog op de to do lijst), maar nu zag ik het meeste olie bij de versnellingsbak vandaan komen. Specifiek de ashoes aan de versnellingsbak.
Dus dit moet ik eigenlijk z.s.m. oppakken. De olie op de plaat welke ik onder de auto schuif laat ook echt wel wat olie zien. Het giet er nog niet uit, maar als er een scheur in de hoes zit, kan het heel snel heel fout gaan.









Hier de lekkende ashoes aan de versnellingsbak (linker vooras)

En uiteraard nog enkele mooie plaatjes


Het weer was er naar en ik had wat tijd voor mijzelf. Mijn plan was om mijn versgespoten wiel weer terug op de auto te plaatsen, waar ik eerder die week de nieuwe band op heb laten plaatsen.
Voor het eerst in jaren 4 de zelfde banden. Maar als ik er een schone vers gespoten velg terug plaats, moet het natuurlijk niet te zien zijn. Dus mijn pan om de auto rondom en onder eens een goede schoonmaakbeurt te geven.
Om alle wielen goed schoon te maken en zodat goed bij de onderkant kon, de auto hoog gezet.
Wielen verwijderd, alles in de wielkasten schoongemaakt, onderkant schoon gemaakt, wielen schoongemaakt en als laatste de gehele buitenkant even een goede wasbeurt gegeven.
Ik had nog wat tijd over, zodat ik het interieur kon uitzuigen en een deel van het leer kon behandelen.
In het proces ook de onderzijde van het motorblok een beetje schoongemaakt. Vooral de olie druppels schoonmaken. Ik wist dat de krusaskeering lekte (staat nog op de to do lijst), maar nu zag ik het meeste olie bij de versnellingsbak vandaan komen. Specifiek de ashoes aan de versnellingsbak.
Dus dit moet ik eigenlijk z.s.m. oppakken. De olie op de plaat welke ik onder de auto schuif laat ook echt wel wat olie zien. Het giet er nog niet uit, maar als er een scheur in de hoes zit, kan het heel snel heel fout gaan.









Hier de lekkende ashoes aan de versnellingsbak (linker vooras)

En uiteraard nog enkele mooie plaatjes


#4
[Mégane 4] Motorisch / Megane 4 2.0 140pk automaat
Laatste bericht door Richard43 - 17 april 2025, 16:43:59Goedemiddag,
Ik heb op internet een Megane 4 2.0 140pk automaat gezien, maar volgens rdw is het een 1.3 tce. Hij is ingevoerd, dus ik weet niet of er een 2.0 bestaat in het buitenland. Wie weet dit? Gr Richard
Ik heb op internet een Megane 4 2.0 140pk automaat gezien, maar volgens rdw is het een 1.3 tce. Hij is ingevoerd, dus ik weet niet of er een 2.0 bestaat in het buitenland. Wie weet dit? Gr Richard
#5
[Mégane 3] Audio / Re: Carminat vervangen door An...
Laatste bericht door TheStig - 16 april 2025, 10:22:46Nou, het bleek allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Ik heb uiteindelijk mijn garage gevraagd om de 1714 die aangesloten was op de BIC aan te sluiten op de Android unit (zodat ze die evt. weer zouden kunnen herstellen mocht er iets niet werken). Dat werkte zonder problemen, geluid en al.
Ik had een losse GPS antenne aangesloten maar ik zag op megane3.fr dat je gewoon de interne kunt gebruiken (de blauwe fakra met verloop). Daarnaast had de garage alleen de witte antenne via fakra verloop aangesloten, maar mijn originele radio had er 2. Hiervoor bestaan aparte adapters, die ga ik ook installeren (en dan is hopelijk mijn radio ontvangst weer op het oude niveau).
Het belangrijkste probleem dat ik nu nog heb is dat de volume knoppen op het stuur niet werken. Daarvoor moet ik misschien firmware upgraden (van de unit en/of de canbus decoder).
Ik had een losse GPS antenne aangesloten maar ik zag op megane3.fr dat je gewoon de interne kunt gebruiken (de blauwe fakra met verloop). Daarnaast had de garage alleen de witte antenne via fakra verloop aangesloten, maar mijn originele radio had er 2. Hiervoor bestaan aparte adapters, die ga ik ook installeren (en dan is hopelijk mijn radio ontvangst weer op het oude niveau).
Het belangrijkste probleem dat ik nu nog heb is dat de volume knoppen op het stuur niet werken. Daarvoor moet ik misschien firmware upgraden (van de unit en/of de canbus decoder).
#6
Aangeboden: Onderdelen / Diverse onderdelen Megane 2, 3...
Laatste bericht door yvo - 10 april 2025, 09:53:38Beste Megane rijders,
Ik ben overgestapt naar een Clio dus heb nu wat onderdelen die ik van de hand wil doen. Het gaat om de volgende onderdelen:
- Rechter portiersruit met omlijsting, 20 euro (alleen ophalen in Vlissingen) https://link.marktplaats.nl/m2254875108?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Raammechaniek rechts, 10 euro (ex. verzendkosten à 7 euro) https://link.marktplaats.nl/m2254876280?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Ruitenwissermotor, 10 euro (ex. verzendkosten à 7 euro) https://link.marktplaats.nl/m2254871155?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Binnenste stuurkogels, 1 nieuwe 1 zgan, 10 euro (ex. verzendkosten à 7 euro) https://link.marktplaats.nl/m2254873643?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Deurhendel rechts binnenzijde, 5 euro (ex. verzendkosten à 7 euro) https://link.marktplaats.nl/m2254877291?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Slot en binnenwerk rechtse portier, keyless entry, 10 euro (ex. verzendkosten à 7 euro) https://link.marktplaats.nl/m2254878433?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Interieurfilter, nieuw, 5 euro (ex. verzendkosten à 7 euro)
- Purflux Oliefilter LS932 nieuw, 5 euro (ex. verzendkosten à 7 euro)
Als je meerdere items wilt wordt er maar 1 keer verzendkosten gerekend.
Groetjes Yvo
Ik ben overgestapt naar een Clio dus heb nu wat onderdelen die ik van de hand wil doen. Het gaat om de volgende onderdelen:
- Rechter portiersruit met omlijsting, 20 euro (alleen ophalen in Vlissingen) https://link.marktplaats.nl/m2254875108?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Raammechaniek rechts, 10 euro (ex. verzendkosten à 7 euro) https://link.marktplaats.nl/m2254876280?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Ruitenwissermotor, 10 euro (ex. verzendkosten à 7 euro) https://link.marktplaats.nl/m2254871155?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Binnenste stuurkogels, 1 nieuwe 1 zgan, 10 euro (ex. verzendkosten à 7 euro) https://link.marktplaats.nl/m2254873643?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Deurhendel rechts binnenzijde, 5 euro (ex. verzendkosten à 7 euro) https://link.marktplaats.nl/m2254877291?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Slot en binnenwerk rechtse portier, keyless entry, 10 euro (ex. verzendkosten à 7 euro) https://link.marktplaats.nl/m2254878433?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
- Interieurfilter, nieuw, 5 euro (ex. verzendkosten à 7 euro)
- Purflux Oliefilter LS932 nieuw, 5 euro (ex. verzendkosten à 7 euro)
Als je meerdere items wilt wordt er maar 1 keer verzendkosten gerekend.
Groetjes Yvo
#7
[Mégane 4] Audio / GT / GT-Line welkomstanimatie ...
Laatste bericht door Mitchve95 - 3 april 2025, 00:17:13Goedenavond allemaal,
Ik heb op Youtube filmpjes gezien dat je de welkomstanimatie van het R Link scherm kan aanpassen naar Initiale, GT / GT-Line en RS in DDT4ALL én dat je R sound kan activeren (menu met allerlei soorten motorgeluiden).
Ik probeerde dit allebei in te stellen in mijn Megane 4 GT-Line via een OBD2 stekker en DDT4ALL. Ik weet dat ik bij ECU configuration - Part II moet zijn, maar het lukte me toch niet. Ik denk dat het komt dat ik de verkeerde RadNav versie aanklik. Ik heb dus een Megane GT-Line uit 2020 met het kleine 7 inch scherm (geen Bose uitvoering). Weten jullie welke RadNav versie ik aan moet klikken? Ik kan nergens achterhalen welke ik moet selecteren.
Aangezien de functies die ik wil al op de auto zelf staan, maar achter een vergrendeling, lijkt het me logisch dat een Renault garage zit zo op mijn verzoek aan zou kunnen zetten toch?
Edit:
Ik weet waarschijnlijk waarom het zelf niet lukte. Mijn r link 2 versie is 9.0.34.611, en via ddt4all kan ik maximaal versie 3.X 3.3 aanklikken. Is versie 9 helemaal vergrendeld zodat je via ddt4all geen wijzigingen meer aan kunt brengen? Of is er misschien wel nog een andere manier?
Ik hoor het graag!
Ik heb op Youtube filmpjes gezien dat je de welkomstanimatie van het R Link scherm kan aanpassen naar Initiale, GT / GT-Line en RS in DDT4ALL én dat je R sound kan activeren (menu met allerlei soorten motorgeluiden).
Ik probeerde dit allebei in te stellen in mijn Megane 4 GT-Line via een OBD2 stekker en DDT4ALL. Ik weet dat ik bij ECU configuration - Part II moet zijn, maar het lukte me toch niet. Ik denk dat het komt dat ik de verkeerde RadNav versie aanklik. Ik heb dus een Megane GT-Line uit 2020 met het kleine 7 inch scherm (geen Bose uitvoering). Weten jullie welke RadNav versie ik aan moet klikken? Ik kan nergens achterhalen welke ik moet selecteren.
Aangezien de functies die ik wil al op de auto zelf staan, maar achter een vergrendeling, lijkt het me logisch dat een Renault garage zit zo op mijn verzoek aan zou kunnen zetten toch?
Edit:
Ik weet waarschijnlijk waarom het zelf niet lukte. Mijn r link 2 versie is 9.0.34.611, en via ddt4all kan ik maximaal versie 3.X 3.3 aanklikken. Is versie 9 helemaal vergrendeld zodat je via ddt4all geen wijzigingen meer aan kunt brengen? Of is er misschien wel nog een andere manier?
Ik hoor het graag!
#8
[Mégane 4] Motorisch / Re: Welke uitlaatdruksensor he...
Laatste bericht door MarcN - 2 april 2025, 21:00:02227707094R staat er gewoon op toch? Of denk ik dan te simpel?
Vraag wat hij kost bij de dealer, of vul dit nummer eens in bij Winparts, Mister-Auto, Autodoc bijvoorbeeld.
Vraag wat hij kost bij de dealer, of vul dit nummer eens in bij Winparts, Mister-Auto, Autodoc bijvoorbeeld.
#9
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 1 april 2025, 20:37:3731-03-2025 – Velgen opknappen
Afgelopen weken tussendoor bezig geweest met het spuiten van de velgen van de Zoë van mijn broertje en de Mégane velg.
Mijn broertje had een mooie standaard gemaakt, waar ik de velgen op kon zetten en roteren. Dit maakt het altijd weer iets makkelijker.
Proces is gelijk geweest aan de proces zoals ik deze vaker beschreven heb.
De Zoë velgen vond ik wel uitdagend door de vormen erin. Ook liep ik tegen het probleem dat (omdat de velg horizontaal ligt en gespoten moet worden), de spuitbus niet lang genoeg schuin gehouden kon worden. Toen ik een bepaald niveau weg gespoten had, begon de spuitstraal te pruttelen.
Dan moest ik de spuitbus meer rechtop houden, om een constante spuitstraal te houden. Dit resulteerde uiteindelijk in een meer sinaasappelhuid.
Ik had 2 bussen 2K blanke lak voor de 4 velgen (alleen font), maar voor een volgende project toch 1 extra bus gebruiken, voor een beter resultaat.
Ook weer een disclaimer, dat wanneer je met 2K aan de slag gaat, zorg ervoor dat je alles goed afdekt en zorgt voor goede spuitmasker. Je wilt dit spul niet inademen.
De Mégane velg heb ik dit keer helemaal met 2K gespoten. Dit gaf een wat ruwer eind resultaat. Maar een keer schuren met korrel 2000 en het was weer glad. Een keer goed polijsten en klaar.
Ondanks het voorwerk wat mijn broertje erin heeft zitten, nog behoorlijk wat uren aan gespendeerd. Waarvan het uiteindelijk schuren en polijsten wel het meeste werk was, maar het wel waard was.
Mijn broertje iig bij en zet staan goed onder de Zoë. Goede aankoop van mijn broertje destijds.
Ik moet de band nog op de Mégane velg laten leggen, maar dat komt goed. Misschien daarna eens even lekker een dagje schoonmaken en detailen plannen.






Afgelopen weken tussendoor bezig geweest met het spuiten van de velgen van de Zoë van mijn broertje en de Mégane velg.
Mijn broertje had een mooie standaard gemaakt, waar ik de velgen op kon zetten en roteren. Dit maakt het altijd weer iets makkelijker.
Proces is gelijk geweest aan de proces zoals ik deze vaker beschreven heb.
De Zoë velgen vond ik wel uitdagend door de vormen erin. Ook liep ik tegen het probleem dat (omdat de velg horizontaal ligt en gespoten moet worden), de spuitbus niet lang genoeg schuin gehouden kon worden. Toen ik een bepaald niveau weg gespoten had, begon de spuitstraal te pruttelen.
Dan moest ik de spuitbus meer rechtop houden, om een constante spuitstraal te houden. Dit resulteerde uiteindelijk in een meer sinaasappelhuid.
Ik had 2 bussen 2K blanke lak voor de 4 velgen (alleen font), maar voor een volgende project toch 1 extra bus gebruiken, voor een beter resultaat.
Ook weer een disclaimer, dat wanneer je met 2K aan de slag gaat, zorg ervoor dat je alles goed afdekt en zorgt voor goede spuitmasker. Je wilt dit spul niet inademen.
De Mégane velg heb ik dit keer helemaal met 2K gespoten. Dit gaf een wat ruwer eind resultaat. Maar een keer schuren met korrel 2000 en het was weer glad. Een keer goed polijsten en klaar.
Ondanks het voorwerk wat mijn broertje erin heeft zitten, nog behoorlijk wat uren aan gespendeerd. Waarvan het uiteindelijk schuren en polijsten wel het meeste werk was, maar het wel waard was.
Mijn broertje iig bij en zet staan goed onder de Zoë. Goede aankoop van mijn broertje destijds.
Ik moet de band nog op de Mégane velg laten leggen, maar dat komt goed. Misschien daarna eens even lekker een dagje schoonmaken en detailen plannen.






#10
[Mégane 4] Overig / Re: Klein R-Link scherm vervan...
Laatste bericht door Mitchve95 - 31 maart 2025, 21:47:49Dankjewel! Waar kan ik de vehicle lock vinden? En weet je misschien ook waar ik in Pyren moet zijn om de switch van klein naar groot scherm te configureren? Dat systeem is nieuw voor me. Ben me ervan bewust dat je voorzichtig moet zijn met Pyren en DDT4ALL omdat je grote fouten kunt maken. Ik heb inmiddels een OBD2 bluetooth scanner besteld. Daarmee zou het allemaal moeten kunnen toch?