Advertenties


Recente berichten

#1
[Mégane 3] Motorisch / Re: Controleer inspuitsysteem
Laatste bericht door MarcN - 17 juli 2025, 20:37:30
Dit schema had je ook bij Catcar kunnen vinden. Tip voor de volgende keer :)

Verder zie ik inderdaad dat dit onderdeel heel moeilijk te vinden is. Ook opvallend dat zelfs een dealer deze niet meer kan leveren. Anders ergens op de sloop op zoek naar het deel wat je nodig hebt, welke nog niet afgebroken is.
#2
[Mégane 3] Motorisch / Re: Controleer inspuitsysteem
Laatste bericht door Knettergek - 15 juli 2025, 21:19:14
UPDATE:

Vandaag heb ik een behoorlijke tijd aan de telefoon gezeten met Renault. Zij stuurden mij uiteindelijk een schema op met daarin het exacte onderdeel die ik nodig heb.

Zelf had ik voor dit schema behoorlijk wat moeite met het opzoeken van het exacte onderdeel. Dit is voor de mensen met hetzelfde probleem. Het gaat hierbij om een carterventilatie met OEM nummer 118268166R.

Blijkbaar is dit een best wel voorkomend probleem, en is de carterventilatie in een Megane III 1.4 TCE behoorlijk lastig te verkrijgen.

Hieronder het schema dat Renault mij heeft toegestuurd:



Voor mij ging het hierbij om onderdeel 3, en kun je volgens het schema zien dat deze niet meer beschikbaar is voor verkoop. Na heel wat zoeken op het internet, heb ik het onderdeel via een Duitse website besteld, maar hier heb ik nog mijn twijfels bij. Als ik het onderdeel niet binnen krijg, dan zal ik het gaan importeren vanuit Engeland.

Verdere updates zullen vast en zeker volgen!
#3
[Mégane 3] Motorisch / Controleer inspuitsysteem
Laatste bericht door Knettergek - 14 juli 2025, 22:03:30
Het gaat hierbij om een Renault Megane 1.4 TCE uit 2011, 5 deurs hatchback.

Recent kwam ik erachter dat mijn bobine stuk is gegaan. De auto liep nog op 3 cilinders. Probleem uitgelezen met een obd2 stekker, en inderdaad, de bobine stuk. Nou heb ik alle bobines en meteen ook de bougies vervangen, maar tijdens het vervangen, is er een vacuüm slang kapot gegaan. Nou kan ik nergens een goede vervanging vinden online, dus heb ik deze provisorisch gerepareerd.

Ik wilde na het repareren een testritje maken, maar dit bleek geen goed idee. Al gauw merkte ik dat er problemen waren met het vermogen in wat hogere toeren. Ook liep de motor heel snel te warm op. Na enkele minuten rond gereden te hebben, kreeg ik 2 meldingen. Het eerste was "controleer ESP" en het tweede was "Inspuit systeem" melding op het dashboard. Nou ga ik er eigenlijk vanuit dat het ligt aan de vacuüm slang die aan 2 kanten dus afgebroken is, en niet fatsoenlijk gerepareerd is. Iemand enig idee? Zie de bijgevoegde foto's voor verduidelijking over welke slang het gaat.





De slang is aan beide kanten van de connector afgebroken. Hier heb ik een krimpkous overheen gedaan, in de hoop dat het een tijdelijke oplossing zou zijn.


Ik hoor graag van jullie ideeën en of oplossing.

Bij voorbaat, bedankt!
#4
[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door Jordib95 - 13 juli 2025, 14:19:25
Recent een megane 3 uit 2015 (facelift model) gekocht met het Tomtom carminat systeem.
Ook ik heb hier gelijk een android autoradio voor gekocht en geinstalleerd. Dankzij dit topic heb ik het eindelijk kunnen fixen!!!

Het lijkt in eerste instantie plug en play omdat de radio gewoon functioneert met de stekker uit het display, echter is de stekker uit het display NIET de juiste. Je moet je odometer (kilometerteller) weghalen, daarachter zie je een wit kastje waarin de juiste stekker zit. Het is echt een gepruts om de stekker eruit te krijgen, en voldoende ruimte te krijgen met de nieuwe kabelboom, maaaaarrr zodra je deze aansluit werkt je stuurbediening ook, en krijg je ook netjes een melding op je scherm wanneer er deuren open staan.

Mocht je er toch niet uitkomen kan ik je ongetwijfeld verder helpen (afgelopen 3 dagen elke kabel wel 10x in mijn vingers gehad/gemeten/verlegd)

Thanks Felix voor deze duidelijke omschrijving over de BIC locatie _o_
#5
[Mégane 4] Motorisch / thermostaathuis 1.3 TCE
Laatste bericht door jaza1971 - 6 juli 2025, 19:22:43
Ik lees op verschillende sites dat het thermostaathuis van de 1.3 TCE een zwak punt is. Op een gegeven moment gaat hij lekken met mogelijk het gevolg dat het koelvloeistofpeil onmder het minimum komt.
Mijn vraag is zijn de nieuwe thermostaathuizen wel vrij van dit punt en heeft het zin het thermostaathuis prefentief te vervangen ? Mijn 1.3 TCE 115 PK is van dec 2019 en heeft nu 70K gelopen.
#6
[Mégane 3] Motorisch / Hulp met: Beschermingscode tus...
Laatste bericht door BartDeMegane - 29 juni 2025, 23:31:12
Beste mede-Megane-eigenaren! Afgelopen week heb ik samen met een mede-Megane-bezitter mijn kachelhuis vervangen. Om het dashboard eruit te halen, hebben we het stuurkolom laten zakken en ook de connectoren hiervan losgemaakt.

Je raadt het al, na het terugplaatsen van de connectoren aan de stuurkolom start de auto niet meer vanwege de startonderbreking. We hebben de auto uitgelezen en onderzoek gedaan naar hoe we dit kunnen oplossen. De conclusie waar we nu op uitkomen, is dat de foutmelding verwijderd moet worden of dat de VIN opnieuw ingelezen moet worden op het stuurkolom. Helaas is dit niet gelukt met de software die we geprobeerd hebben.

Tips voor welke software dit wel kan of elke andere tip is zeer welkom!

Ik heb een aantal foto's toegevoegd als referentie.

Alvast bedankt!
Foto 1: https://i.postimg.cc/dtBhQDpk/IMG-3831.jpg
Foto 2: https://i.postimg.cc/wjj71gYW/IMG-3785.jpg
Foto 3: https://i.postimg.cc/tCy1HFSG/IMG-3830.jpg
#7
Aangeboden: Onderdelen / Diverse onderdelen Megane Coup...
Laatste bericht door martijndelaat - 11 juni 2025, 21:36:18
Te koop heel veel onderdelen voor een Renault Megane Coupe 7-2002.
Kleur geel

Er is veel te koop maar niet alles.
plaatwerk;
Motorkap (zonder grill, evt met lamellen grill)
Spatbord links
Spatbord rechts
Voorbumper
Koplampen met booskijkers.
Voorkop alleen in 1 koop.
Plaatwerk is in zeer nette staat, geen roest en lak glimt nog, geen blanke lak schade.
Achterklep maar zonder spoiler
Geen achterbumper

Interieur
Interieur inclusief dashboard en hemel, excl stoelen en achterbank.
Interieur is in super nette staat, helemaal zwart. Leder op de deurpanelen.
Zeer nette hemel. Zo'n hemel is maar heel kort geleverd in de megane. Zo'n net interieur vind je echt in geen 1 Megane meer.

Complete motor met versnellingsbak. 192000km maar loopt super netjes en ziet er als nieuw uit. Bak lekt een beetje aan schakel mechanisme.
Aandrijfassen en voorpoten.
Voorpoten met instelbare gele Koni's
Geen subframe, geen draagarmen, geen stuurhuis.

Radiateur

Achteras met gele koni's.

Alles is in zeer nette staat. Plaatwerk helemaal rest vrij rest ook. Auto heeft 15 jaar in Griekenland gereden en daarna 10 jaar alleen binnen gestaan. Je ziet dat overal aan af!

Vraag maar voor meer onderdelen.

ik weet niet hoe ik er foto's bij kan krijgen maar hierbij de link van marktplaats

https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2278420789
#8
[Mégane 2] Motorisch / probleem met mijn cabriodak. M...
Laatste bericht door Truffel - 9 juni 2025, 12:38:41
Beste leden

Ik heb een probleem met mijn cabriodak. een Megane 2.
Laatst had ik een ongelukje en heb toen de achterbumper en rechter achterlicht moeten vervangen. Carrosserie  moest ook hersteld worden. Is gedaan!
Sindsdien sluit aan diezelfde rechterkant het dak niet meer goed af als het open staat. Het lijkt er op dat het pennetje die het past houd in het "slot" aan de zijkant er niet meer in gaat of ieder geval niet juist zit. De kofferdeksel is dan ook niet "geborgd" aan die kant en is speling op het deksel.
Bij open dak geeft de computer een error. Aan de rechterkant is ook een grotere kier dan links.
Bij gesloten dak geen speling of errors.

Iemand een idee wat ik er aan moet doen?
#9
[Mégane 2] Overig / Re: Afdekklep cabrio gaat niet...
Laatste bericht door Truffel - 9 juni 2025, 12:33:05
Beste leden

Ik heb een probleem met mijn cabriodak. een Megane 2.
Laatst had ik een ongelukje en heb toen de achterbumper en rechter achterlicht moeten vervangen.
Sindsdien sluit aan diezelfde rechterkant het dak niet meer goed af als het open staat. Het lijkt er op dat het pennetje die het past houd in het "slot" aan de zijkant er niet meer in gaat of ieder geval niet juist zit. De kofferdeksel is dan ook niet "geborgd" aan die kant en is speling op het deksel.
Bij open dak geeft de computer een error. Aan de rechterkant is ook een grotere kier dan links.
Bij gesloten dak geen speling of errors.

Iemand een idee wat ik er aan moet doen?
#10
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 30 mei 2025, 20:43:11
25-05-2025 – Franse auto dag 2025

Vandaag samen met een kameraad naar de Franse auto dag geweest. We wouden sowieso nog een keer naar de Visscher Classique museum, dus de combinatie mooi meegenomen.

Het was me nog gelukt om de motorkap aandacht te geven en gelukkig dat de auto netjes onder de hoes weggezet kon worden.

In de regen naar Buren en eenmaal daar de grime van onderweg eraf geveegd, terwijl het nog wel regende. Maar ik weet hoe de auto eruit gaat zien als het eenmaal opdroogd, dus de moeite waard. We waren ook op tijd. Voordeel? Mijn Megane stond zo goed als vooraan en we hadden de hele Museum voor onszelf terwijl het buiten nog regende.



De collectie van Visscher bestaat uit veel Frans en Duitse klassiekers en Youngtimers. Veel auto's waar ik en mijn kameraden wel wat mee hebben. Helaas geen uitgebreide Renault collectie. Er stonden nog 2 Renaults van de VKV groep, waarvan 1 auto waar ik wel een fan van ben.

Dit is de Megane 3 RS welke door VKV groep is aangepakt om de concurrentie aan te gaan met de Megane RS 275 Trophy-R van Renault zelf. Om te laten zien dat je met goede after-market onderdelen de zelfde prestaties kunt bereiken. Ze zijn wel heel extreem gegaan. Dit is later ook een inspiratie geweest voor verschillende modificatie aan mijn Mégane.

Deze videos gemaakt in samenwerking met Autoweek zijn nog te vinden op Youtube

De ultieme Renault Mégane RS – deel 1
https://www.youtube.com/watch?v=DkGOh1Pg7Q4

Er zijn 5 delen van allen enkele minuten. Leuk om weer terug te zien (inmiddels ook alweer 9 jaar geleden)





Visscher Classique is in ieder geval zeker de moeite waard als je van dit soort auto's houd.

Toen het eenmaal droog was zijn we een rondje gaan lopen op het terrein. We hadden niet echt een idee van hoeveel auto's we moesten verwachten, maar als ik het vergelijk met de andere events waar ik wel eens ben geweest, viel het mij een beetje tegen hoeveel fransozen er waren. Daarentegen stonden er wel leuke en diverse auto's tussen.

Bij de Franse autodag lopen er ook jury leden rond die de auto's beoordelen en aan de hand daarvan prijzen uitdelen. Ik hoopte dat mijn Mégane zou opvallen in de sportauto na 1985, maar dat is helaas niet gelukt. De genomineerden waren een Citroen AX GTI, Citroen Saxo VTS en een Clio 4 RS Trophy, waarvan de Clio heeft gewonnen. Jury kwam wel bevooroordeeld over bij de toelichting, maar dat was ons idee. Er moest wel meer een gimmic zijn dan dat ze kijken naar de auto zelf.

Volgens mij heb ik zo nu en dan genoeg mensen gezien bij de Mégane, dus waarschijnlijk genoeg mensen die het kunnen waarderen. `





Ondanks, zeer leuke dag. Na de uitreikingen zijn we ook weer richting huis gegaan.

Hier een greep uit voertuigen die wel onze aandacht trokken op het terrein.






















EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev