Advertenties


Recente berichten

#1
[Mégane 4] Motorisch / Re: Onderhoudsschema
Laatste bericht door Tim1994 - Vandaag om 22:07:52
Bedankt voor je reactie.
#2
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - Vandaag om 19:54:29
26-05-2024 – Onderdelen. Heel veel onderdelen

De afgelopen weken druk bezig geweest om alle bemachtigde onderdelen uit te zoeken, schoon te maken en te documenteren.







Ik heb er nog nooit een foto van gepost, maar wel regelmatig laten vallen dat de lak op het dak van de Megane niet meer zo fijn is.
Toen ik het hoes eraf haalde bleken er enkele kleine vochtige plekken onder het hoes te zitten. Enkele seconden later hoorde ik een raar geluid, dat was de blanke lak welke van het dak afkrulde. Geen fijn gezicht.



En hier is ook goed te zien dat de lijst aan de passagierskant kapot is (waar ik nu dus andere voor heb klaar liggen). De klipjes om ze vast te zetten heb ik inmiddels ook binnen (uit litouwen  l- ).



De hoes ik denk ik over zijn hoogtepunt heen en, als er een kleine lek in zit, heeft het eigenlijk ook geen zin meer om hem te gebruiken. Even overwegen wat ik ga doen. In het nieuwe huis zit er een kleine houten schuur waar de auto in kan. Dus de vraag of ik nog een keer een dergelijke hoes koop. Dit is al mijn derde hoes inmiddels.

Ik ben ook met mijn pa een plan van aanpak aan het maken betreft het wisselen van de achteras.
Meten hoe die nu staat, en hoever deze uit veert in de lucht.
Nieuwe achteras checken of de torsiestaven los zitten. Gezien het een refurbished achteras is, moest ik het schroefdraad een beetje gangbaar maken in de staven. Dit was nog behoorlijk verroest.







Mijn pa heeft een zware trekker gevonden en hiervoor moet ik even een verloop lassen zodat we hem er simpel aan kunnen schroeven.

Eerst halen we daarna de oude achteras eronderuit. Dan wat zaken schoonmaken, oplappen en spuiten en daarna de nieuwe as eronder en vervolgens afstellen en verlagen.
Klinkt simpel genoeg.

Verder ook nog wat bemachtigde onderdelen opgeknapt, waaronder een originele luchtfilter voor een F7R.
Was oud, klipjes waren roestig (maar wel allemaal aanwezig), vies en de 3 bouten zaten vast.
De klipjes verwijderd en goed schoon gemaakt. Vervolgens behandeld met roest omvormer. De boutjes die vast zaten flink laten weken in wd40. Na enkele dagen gingen er 2 goed los en de 3de wou nog niet. Deze nog enkele weken laten weken en uiteindelijk vandaag voorzichtig het laatste boutje uitgeboord. Los gekregen zelfs met de bus en bout intact, waardoor ik deze nog kan gebruiken. Grote win.
Alle klipjes welke zwart waren weer voorzien van een kleurtje en de behuizingen goed schoon gemaakt en behandeld met Chemical Guys Tyre gel.

En het resultaat is een zo goed als nieuwe luchtfilterhuis. Helemaal content met het resultaat en deze gaat zeker een keer de huidige vervangen (welke ik dan ook weer kan opknappen al ontbreekt er bij mij 1 klip).









Ook begonnen met het grof schuren van de kentekenbak met mist achterlichten.
Doel is om alle blanke lak van de mistlampen te verwijderen, het blauw uiteindelijk zwart spuiten en met 2k blanke lak het geheel weer afmaken. Ook een beetje een uitprobeersel, maar als dit goed uitpakt, ga ik deze ook wisselen.



Hier het effect als het nat is. Al moet er nog een flinke lading blanke lak af.



Dus niet stil gezeten, maar allemaal kleine dingetjes. Ondertussen ook druk met de voorbereidingen voor het nieuwe huis, dus tijd is al gauw schaars. Binnenkort maar eens wat gaan plannen met mijn pa.

En hier nog een paar leuke kiekjes van de auto  :q






#3
[Mégane 4] Motorisch / Re: Onderhoudsschema
Laatste bericht door mark - 23 mei 2024, 18:43:52
Normaal onderhoud 30.000km of 2 jaar. Bougies en luchtfilter elke 60.000km/5 jaar. Als je het spul heel wilt houden doe je er elke 15.000 km of een jaar nieuwe olie op.
#4
[Mégane 4] Motorisch / Re: Onderhoudsschema
Laatste bericht door Tim1994 - 22 mei 2024, 23:36:57
Goedenavond,

Is er iemand in het bezit van het onderhoudschema voor een renault megane4 1.2tce 130pk?
#5
[Mégane I] Motorisch / Re: Motorproblemen 1.2TCE 2013
Laatste bericht door mark - 22 mei 2024, 17:06:12
Als ik dat zo lees, zit waarschijnlijk de stekker er niet goed in, van het thermostaat huisje dat onder het inlaatspruitstuk verstopt zit.
#6
[Mégane I] Motorisch / Re: Motorproblemen 1.2TCE 2013
Laatste bericht door Wpr - 21 mei 2024, 12:07:45
Hi Mark, bedankt voor je reactie. Inmiddels zit er een gereviseerde motor in. Gisteren probeerde ik het motor lampje te resetten met mijn Vident computer maar er blijft een storing in staan: Schakel elektroklep koelvloeistof onderbreking. zegt dit jou iets? DF1 408 / actief.

mvg Wilco
#7
Projecten / Re: Marc's Mégane III Estate 1...
Laatste bericht door MarcN - 19 mei 2024, 17:30:46
De nieuwe Brembo remschijven (09.A727.11) en remblokken (P 68 050) aan de voorzijde zitten er inmiddels ook op. Voor €100,78 kan ik weer even vooruit.

#8
[Mégane 4] Overig / Megane 4 RS tonic orange
Laatste bericht door WillemE - 17 mei 2024, 21:33:45
Goedendag
Sinds vorige week ben ik het bezit gekomen van een Megane 4 RS, de kleur is tonic orange  _o_
Betreft een Duitse Megane 4 RS van 2019 met 20441 km op de teller. Volledig dealer onderhouden en vol met opties

Nou ben ik benieuwd hoeveel er van deze kleur in NL rondrijden

Hoor het graag

Groeten Wim Eitink
#9
[Mégane I] Overig / Bevestiging achtergordels cabr...
Laatste bericht door TijnOnlijn - 11 mei 2024, 17:52:40
Na een tijdje renaultloos geweest te zijn heeft mijn vrouw weer een megane 1 cabrio gekocht. Hij had bij aankoop een afdekkap die de achterbank verving. Dat zag er leuk uit, maar de kinderen vonden het minder leuk want die wilden ook mee. Dus heb ik een achterbank en gordels gekocht en de bak verwijderd.

Nu krijg ik de gordels niet goed ingebouwd. Als ik ze monteer zoals ik zou denken dat ze zouden moeten zitten dan zit de gordel gedraaid. Waarschijnlijk zie ik het dus fout. Een gordel kan best gedraaid zijn. Maar dat ze allebei gedraaid zijn is wat onwaarschijnlijk. Heeft iemand een foto van hoe ze horen te zitten?

#10
VIP Worden / Re: Reviseren EDC bak noorden ...
Laatste bericht door A110 - 9 mei 2024, 12:38:41
Ik denk dat het eraan ligt wat voor type Renault het is. Ik was van een Megane IV uitgegaan. Die hebben bij mij weten inderdaad altijd een "natte" koppeling.

Maar het zou dus ook nog een Clio GT kunnen zijn die hebben wel een "droge" koppeling.

De natte koppelingen kunnen gespoeld worden.
De droge koppelingen niet. Eigenlijk is vervangen hiervan de enigste oplossing voor problemen. Door stof van de koppelingsplaten gaat alles wat vaster zitten. Dit stof gaat vooral tussen de druklagers zitten waardoor deze niet meer goed los komen. Blijven wat hangen op hun bussen.
Het is een enorm werk en zo'n set is ook zeker niet goedkoop. En het moet met speciaal gereedschap gedemonteerd en gemonteerd worden.
De droge koppelingen doen wij regelmatig vervangen. De natte koppelingen hebben ook wij nog niet gedaan. Deze komen vooral nog veel bij de dealer.
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev