Advertenties


cylinder hoogte verschil

Gestart door rectornbp, 23 juni 2016, 21:06:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark29

Regel dan een andere motor.

Yorick

Ik heb er vrij weinig verstand van, maar de mannen die hier regelmatig reageren op motorische of mechanische topics weten wel waar ze het over hebben.. Wat maakt dat je het zo graag af wil maken? Volgens mij heeft het weinig nut en is het risico dat je alsnog alles voor niets hebt gedaan, te groot.

Maar goed, je maakt je eigen keuzes.

Jacques

Als je ruimte op je drijfstang hebt, moet de boel toch uitelkaar. Ik zou kijken voor een ander blok of de auto opruimen. Of je moet veel geld en/of tijd hebben en het blok (laten) revideren. Meestal als er een drijfstang lager stuk is, zitter en ook krassen in de kruktap. Dan moet die geslepen worden. Vaak is de drijfstang blauw gekleurd door de hitte. Dan kun je die weg gooien. Wat je kop betreft: giet met gesloten kleppen wat thinner in de inlaat kanalen en je ziet vanzelf in de verbrandingskamer of de kleppen nog afdichten. Bij een beetje zweten is slijpen misschien nog mogelijk. Bij lekkage komen nieuwe kleppen (en geleiders) om de hoek kijken. Wel een leerzaam klusje, maar kost ook geld en risico's als het fout gaat.

rectornbp

Benzine op de kleppen had ik al gedaan (zo goed en kwaad als het ging) maar de kleppen lekken niet. Zoals je al zei; het is een leerzaam klusje en ik heb het meeste gereedschap toch liggen. Het is de gezins 'runner around' (wegenbelasting is b.v. maar £30 per jaar) dus kan ik'm best even missen. Al met al, ik zal wel zien hoe ver ik kom en eigenlijk wil ik wel weten wat er mis is gegaan. Ik heb zo'n vermoeden dat een van de 'mede-gebruikers' van 5 naar 4 geschakeld heeft i.p.v. naar 6, en dat met vrij hoge snelheid. Kan dat problemen zoals deze veroorzaken? 

mark29

Kan, maar tot ongeveer 2008 was dit echt een knudde motor.
We hebben ze bij bosjes vervangen, veel met motorschades, drijfstanglager, oliepompen, gaten in blok enz. Toen kwam de megane 3 uit, werd dit blok goed  aangepast eindelijk, nu bijna nooit problemen, soms de oliepomp nog.

Regel nou een ander blok, bespaard je de ellende.
Verder reageer ik niet meer hier, toch tegen dovemans oren heb ik het idee.

Christian de Vriend

Verkeerd schakelen heeft er niks mee te maken,je hebt een blok met een bekend probleem,dat heeft
betrekking tot de middelste krukas en drijfstanglagers.

als je alles uit elkaar trekt,vergeet de axiaal lagers niet mee te vervangen.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

rectornbp

Kop is (voorlopig) terug om motorsteun te gebruiken. Nu carter eronder vandaan en krukas en lagers bekijken. Klopt als een bus over de middelste lagers, dat is ook waar de speling zit op de drijfstang. Zag op een autoveiling soortgelijke Megane's voorbijkomen; gingen weg voor £80, alleen Punto's doen het nog slechter; £50. Inderdaad waar doe ik het voor, maar zoals eerder opgemerkt, het is een leuk leer traject.

Christian de Vriend

Daar zal je me niet over horen,als je de middelen hebt om het blok uit elkaar te trekken "why not"
wil je het goed doen met dit motor type,trek hem dan helemaal uit elkaar en vervang alle lagers.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

RobScénic

Als je wilt leren, dan zou ik deze motor er uit halen, en vervangen door een gebruikt blok. En dan ga je rustig en op je gemak het huidige blok helemaal uit elkaar trekken, en vervangen wat er vervangen moet worden.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

rectornbp

Klinkt wel makkelijk om te zeggen (schrijven); 'haal de motor eruit', maar je hebt zeker een brug en werkplaats tot je beschikking? Voor de dhz-ers onder ons die op straat of in (kleine) garage moeten werken is het wel ff anders. voorkant moet eraf, maar waar laat je alles? Airco moet eraf, maar hoe haal je hem leeg zonder apperatuur? Waar komt de takel vandaan om de motor eruit te krijgen? Waar laat je beide motoren? Eind deze week ga ik maar weer eens verder....buiten.

mark29

Heb je een punt, maar om dan dus met het stoeptegel tuning motto, een kop eraf te halen, en weer terug te zetten, wat op straat best wat werk is.
En je meer uren kwijt bent, omdat je inderdaad niet de luxe van een brug en dergelijk hebt.
En het eindelijk dicht hebt zitten, en dan vervolgens ligt er nog een drijfstanglager te rammelen, is nog frusterender.
Dan die uren nuttig te gebruiken en meteen een andere motor in te takelen.

Begrijp me niet verkeerd, als je er tegenop ziet om op straat alles te doen, waarom begin je er dan aan? Is dat dan het excuus om een reparatie voor jan doedel te doen?

Overigens, in de werkplaats word ook gewoon de korste weg gekozen, elk uurtje is al teveel, de klant moet het ook gewoon betalen namelijk.
Een blok reviseren is niet meer van deze tijd.
Ben vandaag bezig geweest met een clio, 1.4 16v riem kapot gelopen, cilinderkop iets ingesleten, ja beetje geld besparen en op de gok dichtbouwen om het later als garantie een vastgelopen nokkenas er weer eruit te plukken? Dan de keuze om complete kop te vervangen. Scheelt tijd, risico, en langer termijn geld.
Was overigens ook een klus van richting de 3000 euro, morgen loopt die weer. De klant weer blij, die heeft weer een nette auto die weer als nieuw loopt.

mark29

Owja een eigen auto, voorbeeld, ik kocht laatst een laguna, 2 liter turbo, motor kapot gelopen.
Ook cilinderkop nokkenas lager gedeelte iets beschadigd, en drijfstang lagers vlekken, niet gokken, meteen ander blok erin.
De turbo ietsje speling op de as, kon hem weer monteren, als die kapot loopt, moet de motor er daarvoor er weer uit, veel te veel werk, dus meteen een nieuwe turbo erin.
Dus ja even geld er tegen aan gegooit, maar hij loopt als een zonnetje, met alles nieuw erin en de onderdelen oem renault, dus geen gezeik met niet goed passen of iets dergelijks.

Ik zou de keuze nog eens overwegen, waarom je de kop terug plaatst terwijl je weet dat er drijfstang lager schade is, en de daarbij behorende schade aan de krukas zelf.
Sleep de auto anders even naar een garage, laat die airco leeg zuigen. Huur een takel voor een paar tientjes, en schroeven maar.
De bumper even in de tuin leggen, en de rest kan in de kofferbak.

Roadkill (Michiel)

Citaat van: rectornbp op  4 juli 2016, 17:06:46
Klinkt wel makkelijk om te zeggen (schrijven); 'haal de motor eruit', maar je hebt zeker een brug en werkplaats tot je beschikking? Voor de dhz-ers onder ons die op straat of in (kleine) garage moeten werken is het wel ff anders. voorkant moet eraf, maar waar laat je alles? Airco moet eraf, maar hoe haal je hem leeg zonder apperatuur? Waar komt de takel vandaan om de motor eruit te krijgen? Waar laat je beide motoren? Eind deze week ga ik maar weer eens verder....buiten.

Dus? Ik heb ook van 2 auto' s de motor op straat vervangen, als je zeg 3 vrienden hebt die willen helpen heb je geen takel nodig, het is geen V8 van een dikke 200kg....
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Jacques

#28
Zo deed ik het ook toen ik 20 was en een R4 had. Balk boven het blok, touwen eraan en een vriend, die hielp.
Maar eigenlijk is het te zwaar.
Motortakel kun je nieuw kopen, maar ook lenen of gebruikt kopen. Andere optie is een kettingtakel (40E). Als je een carport hebt o.i.d. dan hang je de takel op etc. Een brug is absoluut handig, want je zal ook een paar keer onder de auto moeten zijn. Maar het is op te lossen door de auto op assteunen te plaatsen. Mark, ik weet dat revideren niet van deze tijd is, maar bij RTC gebeurt het nog steeds. Tevens zijn sommige motoren helemaal niet te koop en dan is er maar een oplossing: demonteren,  schoon maken, opmeten, repareren, revideren onderdelen vervangen.

mark29

Dan heb je het over autos van de jaren 70 80.
Maar daar gaat het in dit geval niet over. De toleranties waren toen nog een stuk groter.
Die k9k motoren zijn zo te krijgen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev