Advertenties


Algemene vraag inzake spoorverbreders.

Gestart door Jacob, 21 maart 2006, 17:17:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacob

Deze vraag ff neergezet bij algemene zaken, omdat het een vraag is voor alle megane coureurs hier op het forum.  ;D

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw setje (18?) lichtmetaal, naast het feit dat de megane 2 een behoorlijk afwijkende steek heeft liep ik ook tegen het probleem aan van het ?wegvallen? van de velg in de wielkast.

Nu zie ik regelmatig op het forum voorbij komen dat jullie spoorverbreders monteren, maar mij is altijd verteld dat je deze beter niet kan gebruiken. Enerzijds vanwege de andere belasting van de wiellagers (en dus snellere slijtage) en anderzijds vanwege het weggedrag wat daardoor kan veranderen. Ik begreep dat de wijziging in het weggedrag zich kan uiten in een beter weggedrag, maar dat het ook zo kan zijn dat dit het weggedrag negatief be?nvloed.

Ook is het natuurlijk mogelijk om een velg met een afwijkende ET (zo ik las bij de Faq, een lagere) waarde aan te schaffen, maar eigenlijk monteer je dan toch ook een soort van spoorverbreder?

Als ik de Megane 2 van Jeroen als voorbeeld neem (ff wat info van je projectpagina geleend) om te kijken of ik op het juiste spoor zit.
Standaard ET Megane 2: 49
Velgen Jeroen: 35
+ achter spoorverbreders van 20 mm

Dan heeft Jeroen toch eigenlijk aan elke zijde (achter dan) een spoorverbreder van 34mm t.o.v. een standaard Megane 2 velg?

Hier nog ff een beknopte vraagstelling:
1.   Zijn spoorverbreders (volgens jullie eigen ervaringen) ?slecht? voor je wiellagers?
2.   merken jullie een ander weggedrag na montage?
3.   Als het dan toch moet, wat zouden jullie adviseren: Spoorverbreders of een velg met een afwijkende ET waarde of een combinatie van beide?

Alvast bedankt voor de info!

Jeroen

#1
Goed gerekent, oftewel mij ET is nu 15.

1 Is het slecht voor je lagers, ja (maar dat is verlagen ook)
2 Merk je er wat van, nee
3 Gewoon de velgen kiezen die jij wilt hebben en dan bijpassende spoorverbreders erbij zoeken.

Aanvulling op punt 2:

Bij voorwiel aangedreven auto's hebben de achterwielen een kleinere sporing dan de voorwielen.
Dit is niet zonder reden, heeft ergens mee te maken maar ik weet even niet meer waarmee  ;D (iets met rechtuit sporing)
Maar ik merk er niks van en het staan 100 x beter  :D


Jacob

Thanx voor de reactie's

Oke, dus ook met adapters is een optie. Ik heb hier ooit (vorig jaar) voor gezocht, maar ik kwam toen bij dikte's uit van ongeveer 3 cm voor dat soort veranderingen qua steek. Dat was dan dus ook eigenlijk de kleinste dikte, dus dat idee heb ik toen gelijk maar laten gaan.

Maarre, Remko heb jij ook enig idee waar ik die zou kunnen aanschaffen (of info over inwinnen)? Ik ga zelf zo dadelijk ook nog ff online zoeken, mocht ik iets tegenkomen dan knal ik het hier wel neer.

@ Jeroen, jij moet (of mag natuurlijk) je ledenprofiel nog ff bijwerken. Zag namelijk in een flits staan vanmiddag dat er bij interieur nog "standaard" stond.  ::) (en we weten allemaal wel dat niet helemaal waar meer is!  8))

Jacob

sooo, das behoorlijk snel!

Ik zit al druk te zoeken op het internet, maar kom alleen amerikaanse site's tegen met die giga dikte die ik al eerder aangaf.

Dat is wel redelijk aan de prijs, maar het grote voordeel is wel dat er dan een grote hoeveelheid andere velgjes vrij komt  ;D

Ik hoog nog wel van de resultaten, ondertussen nog wel vrolijk verder zoeken natuurlijk.


Jeroen

Citaat van: Jacob op 21 maart 2006, 22:33:01
@ Jeroen, jij moet (of mag natuurlijk) je ledenprofiel nog ff bijwerken. Zag namelijk in een flits staan vanmiddag dat er bij interieur nog "standaard" stond.  ::) (en we weten allemaal wel dat niet helemaal waar meer is!  8))

Zal ik binnekort eens gaan doen  ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev