Advertenties


Storingscode df024 df052 niet te traceren oorzaak

Gestart door Bryan P., 3 januari 2024, 12:16:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bryan P.

Hallo mede Mégane liefhebbers,

Mijn trouwe paard (Renault Megane 3 2012 1.5dci) heeft het twee weken geleden begeven op de snelweg.

In het kort:
-Vermogen viel weg, vervolgens viel de auto uit en wilde niet meer starten.
-Na lang stilstand start de auto wel maar valt na 3 seconden uit. Opnieuw starten kan maar dan valt hij direct uit na 1 sec.
-Foutcodes na uitlezen: df024 df052
-Motor is losgekoppeld van turbo, uitlaatsysteem e.d. maar kan zelfs dan niet (stationair) lopen).

Enige aanknopingspunt welke de monteur heeft is dat er een probleem kan zijn met de verstuiver, echter de foutcodes zijn niet eenduidig.

Aangezien vervanging van de verstuivers een slordige 2000€ gaat kosten, wil ik zeker zijn dat dit de veroorzaker is van deze malheur.

Hopelijk zijn er hier nog knappe koppen met eventuele aanknopingspunten voor bovenstaand verhaal. Andere opties die ik nog kan proberen, sensoren die ik kan testen. Of iemand die gewoon glashard kan zeggen, helaas dat is het probleem.


Vriendelijk bedankt van een langzaam radeloos wordende Megane rijder.

MarcN

Citaat van: Bryan P. op  3 januari 2024, 12:16:07Enige aanknopingspunt welke de monteur heeft is dat er een probleem kan zijn met de verstuiver, echter de foutcodes zijn niet eenduidig.
Klinkt meer als gokken dit. Ben je al bij een Renault dealer geweest en is de auto uitgelezen met een CLIP? Diagnose en uurloon zal daar wat hoger zijn, maar nog altijd beter dan onnodig dingen gaan vervangen.

Bryan P.

Citaat van: MarcN op  3 januari 2024, 13:18:16Klinkt meer als gokken dit. Ben je al bij een Renault dealer geweest en is de auto uitgelezen met een CLIP? Diagnose en uurloon zal daar wat hoger zijn, maar nog altijd beter dan onnodig dingen gaan vervangen.

Ben inderdaad nog niet bij de renault garage geweest, kon ik niet terecht tot eind januari. Ik heb de auto bij een lokale garage in onderhoud, ik neem aan dat hij dezelfde codes kan uitlezen dan bij de dealer, of vergis ik mij hier?

mark

Nee de dealer leest met de software van Renault uit. Dit is niet te vergelijken met een uitlees computer van een universele garage.

Een dealer kan een stuk dieper in de software graven.

Bryan P.

Citaat van: mark op  4 januari 2024, 17:59:51Nee de dealer leest met de software van Renault uit. Dit is niet te vergelijken met een uitlees computer van een universele garage.

Een dealer kan een stuk dieper in de software graven.

Bedankt, we zijn er inmiddels uit.

Helaas heb ik een beschadigde cilinder, met alle gevolgschade vandien. Garagehouder twijfelt of reparatie nog zinvol is, gezien het een Megane uit 2012 betreft. Naast revisie van de cilinderkop moet ik ook de koppakkingen, distributie en verstuiver vervangen, al met al een klusje van 2000 à 3000€.

Blijf een nare smaak ervan in mijn mond houden dat een dieselmotor met 170.000km op de teller het begeeft.


i2paq

is de verstuiver soms stuk gegaan en is zo de schade ontstaan?
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

mark


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev