Advertenties


Boordcomputer Megane MK1 Phase 1 Vraagtekens

Gestart door Ramon87, 12 oktober 2022, 21:19:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

Even wat stof afvegen over techniek uit 1996  8)7 . De boordcomputer (of in de handleiding ook wel verbruiksmeter) op het instrumentenpaneel van een Megane MK1 phase 1.
Volgens mij een luxe optie op de 2.0 16v in 1995.

Wat achtergrond  :q :
Op mijn Mégane Coupe 2.0 16v zat het display, deze lichte op en hierop werd een dagteller weergegeven die keurig opliep, maar op de schakelaar van de wissers zit er geen knop aan de, uiteinde waarmee het display te bedienen is.

Mijn eerste ingeving was toen dat de schakelaar waarschijnlijk ooit in z'n leven vervangen was voor de verkeerde. Dus destijds via de sloop een schakelaar met knop op de kop getikt.



De knop werkte met een multimeter, maar eenmaal aangesloten helaas niet. Wat ook opviel, was dat er nokjes op zitten welke in het frame schuift van de stuur (ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven), maar deze wijken af.
Dus ik krijg hem ook niet geïnstalleerd. Vreemd  :neen: .

Toen heb ik ooit een diagram van de bedrading gevonden en blijkt dat de bedrading voor de computer niet in de kabelboom zit.
Toen werd het wat verwarrend.

Zo heb ik er heel lang niets mee gedaan en ben ik maar eens in de boeken gedoken. Het internet afgestruind om zo informatie te verzamelen over deze functionaliteit.


Wat heb ik uitgevogeld / gevonden:
Ik deed een aanname dat de besturing via de UCH of ECU verloopt en dat dit terug te zien moet zijn in de bedrading.
Begonnen met de draad vanaf de schakelaar (connector 145, op kabelbundel S3, aansluiting B7).



Een paars/witte (VI/BA) massa draad zorgt voor de aansturing (-Keuze signaal verbruiksmeter/inv.). Vervolgens de UCH en ECU nagelopen. Hier komt deze draad niet op uit. Uiteindelijk kom ik de draad weer tegen op de instrumentenpaneel (connector247, bruine stekker MA, op kabelbundel S1, aansluiting 2).



Zelfde aanduiding en draadkleur. Inspectie laat zien dat deze draad ook echt ontbreekt aan beide kanten in de kabelboom van mijn Mégane.
In de kabelbomen zie ik ook geen link behalve dat ze allemaal naar de UCH leiden (connector 645),
Ik vind het ook nog steeds een beetje vreemd dat deze draad vanaf het instrumentenpaneel helemaal naar de UCH zou leiden, om vervolgens weer via een andere kabel lus naar de schakelaar zou gaan.





In deze fase denk ik dat het niet de schakelaar is die ooit vervangen is, maar het instrumentenpaneel is, die is vervangen. Tellerstand is logisch, dus het is een aanname. Maar dit ter zijde  l- .

Theorie in de praktijk:
Maar ok, vervolgens via een opscure methode een massa connectie gemaakt met de connectie op het instrumenten paneel om te zien of dit wat doet. Eerst spanning gemeten en er zat rond de 6V op. Vervolgens met een draad een massa connectie gemaakt en ik zie dat het display wisselt.




Dus de aansturing gevonden.
In een ideale situatie wil ik de bedrading correct herstellen, maar uiteraard kan ik de stekkerverbindingen niet vinden. Hiervoor zal ik wat stekkers via een sloop moeten zoeken.

Als test heb ik een draad op de instrumentenpaneel gesoldeerd met een kleine druk schakelaar welke ik had liggen. Alles in elkaar en het werkt. Ik kan via de knop door het hele menu heen:
•    dag teller in km
•    gemiddelde snelheid km/h
•    verbruik in L
•    gemiddeld verbruik in L/100
•    live verbruik in L/100
•    resterende kilometer tot tanken in km

Grote GIF bestand, duurt even voordat deze geladen is


Testrit laat zien dat de dagteller werkt en de gemiddelde snelheid werkt. Voor de rest krijg ik geen input. Geen verbruik eigenlijk. Dus ik doe een aanname dat ik een signaal mis.

Vervolgens via het forum een post gevonden van iemand die uitleg geeft over het testprogramma van dit systeem:

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?msg=191331

"Het komt omdat je boordcomputer een keer geen brandstofhoeveelhei d heeft gezien. Auto uitzetten, knop van de boordcomputer indrukken en de auto op contact zetten. Alles van de boordcomputer gaat branden. Klik nu een aantal keer op de knop op je ruitenwisserhandel, je loopt nu door het lijstje heen. Op een gegeven moment zie je de hoeveelheid brandstof in de tank staan. Als dit geen streepjes zijn, maar een getal dan is het goed. Klik nu even verder tot je J d of J - of - d of - - ziet staan. Als de J brandt dan zit/zat er inderdaad een fout in het systeem. Druk je nu 5 sec op de knop dan zal hij de foutmelding wissen. Hierna moet de afstandsmeter het weer doen."
Ik kreeg het volgende te zien:

Grote GIF bestand, duurt even voordat deze geladen is


vervolgens krijg je verschillende opties te zien zoals hieronder. Maar ik kan hier heel weinig mee:
•    Scherm waar alle symbolen oplichten (controle of het scherm werkt denk ik)
•    Waarde: 13 met Brandstof symbool > Actuele inhoud?
•    Waarde: 0.0
•    Volgens mij foutcodes?: - - (uit forumpost)
•    Waarde: 5    5 of S    S ? Geen idee

Wanneer ik vervolgens de knop 5 sec ingedrukt hou, kom ik weer in het gewone venster. Geen idee of er nog een handeling bij plaats kan vonden. Sommigen spraken over het indrukken van de dagteller dat dit in deze test menu een functie heeft. Geprobeerd, maar lijkt niet met elkaar verbonden te zijn. Ook iemand die aangaf dat de knop van de dagteller met de klok meegedraaid kon worden (Renault 19? ) en dat daarmee ook een reset plaats vind, maar ik kan de knop van de dagteller niet draaien.
Enige wat ik aanneem is dat de boordcomputer wel tankinhoud registreerd, maar de rest kan ik geen foutmelding aflezen, maar weet ook niet wat alles betekend.

Wie kan hierover meer uitleg / toelichting geven?

Ten tijde dat ik dit uitwerk is de tank niet heel vol meer. Zal ook niet ver verwijderd zijn om op het reserve te schieten. Ik kan mij voorstellen dat ik de auto een keer moet aftanken en dat daarmee dit probleem is opgelost, maar toch maar eens vragen of er mensen zijn die hier wat aanvulling op kunnen geven.

Ik wil ook nog zoeken naar de bedradingsdiagram in de werkplaatsdocumentatie, maar ik denk dat dit verhaal op een ander benoemde schema staat. Mogelijk dat ik hier wat meer duidelijkheid uit kan halen.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Felix

Mooie uitgebreide uitleg !-!
Ik heb thuis een hele verzameling bedradingsdiagrammen, ook van de Megane 1. Ik kan je wel het een en ander toesturen. Werkplaatsdocumentatie kan je uit een (kopie van) Dialogys halen.
Verder kan ik je niet helpen met je probleem ;) De elektronica in een Megane 1 is toch wel heel anders van die van een Megane 2 en nieuwer.

Ramon87

Felix, bedankt.

Ik heb zelf het onderstaande (2 boeken waar elektrische schema's in staan).
Ik wil zelf nog in de avonduren / weekend de doorzoeken om te zien of ik daar details kan vinden over de boordcomputer.

Als je andere schema's hebt hou ik me zeker aanbevolen.



Dialogys heb ik niet, maar moet ik ook maar eens zien te bemachtigen.

Andere sidenote wat ik niet gepost heb. Dit is ook al een keer opgemerkt op het forum:
Wanneer ik de wisserschakelaar met boordcomputer knop aansluit werkt alles, behalve de variabel instelbare wissersnelheid. Een beetje vreemd wat ik niet snap, want volgens de schema zouden de aansluitingen moeten kloppen (zie afbeeldingen uit eerste post).

Toen zat ik me vandaag te bedenken of er in deze schema geen verschil zit met phase2 Mégane? Daarmee doe ik een aanname dat ik de schakelaar heb van een fase is en dat deze dus mogelijk anders aangesloten is. De werking zou naar mijn idee het zelfde moeten zijn.

De interval zoals die bij mij werkt is ingesteld op 5 /6 /7 /8 /9 /10 seconden.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

mark29

Geen eenzijdig antwoord op je vraag, maar ik ben gewend van renault met schemas zoeken.
Dat niet van 1 model van begin tot eind hetzelfde is aan bedrading, nummers, en bijbehorende functie.
Je moest met opzoeken van de schemas altijd heel goed opletten wat de productiedatum van de auto is, let op, niet kentekendatum, stel dat ie een half jaar op een terrein heeft gestaan....
Met die productiedatum erbij, en de overige vragen, zoals handbak, of automaat, welk type airco etc zulke uitzonderingen zijn er.
Als voorbeeld kan een megane 1, phase 1 in geproduceerd in mei, zomaar een ander schema hebben als een identieke megane 1, phase 1 geproduceerd in juli.
Nou vallen de verschillen in de megane 1 wel mee, maar bij de meg 2, 3 etc verschilt het veel sneller tussendoor. Renault bleef maar eindeloos dingen wijzigen, wat vast stellen van wat heb je voor je staan heel belangrijk maakt voor je schema.

Mooi die boeken, ik vond dat veel prettiger werken dan die visu cds die we hadden liggen, en later infotech online.
We hadden op het werk een grote zolder vol met boeken staan, ten tijde van de verhuizing is er veel weg gegaan, ik had er wel wat van willen hebben, maar ik was die tijd weinig aan het werk ivm ziekte, dus helaas. Van alle merken renault tot jaren terug.

Ramon87

Mark, aan de hand van jou reactie nog even controle gedaan. Docu is van modeljaar 1996. Eerste toelating is 01-1996. Het zal dus 1 van de eerste geproduceerde Meganes ergens tussen 11-1995 en 01-1996.
Ik heb een aanvullende boek van de phase 2 ook, dus dit kijk ik ook nog even na.
Ik ben wel weer wat stappen verder.

Over de wisser interval heb ik me vergist  o-) . Dit werkt gewoon nadat ik de schema bestudeerd heb en de schakelaars doorgemeten heb. Beide wisserschakelaars geven de zelfde waarde en na installatie nog een keer getest:
Interval zit ongeveer op 8/ 10/ 11/ 12/ 13 seconden.
 


Hierna een draadje gemaakt welke ik tussen de schakelaar en de stekker achter de instrumentenpaneel kan plaatsen. De boel geïnstalleerd en nu ziet het er origineel uit.





De tank vol gegooid op hoop dat er hierna een signaal zou over komen, waarna het verbruik geregistreerd zou worden, maar helaas.
Wel 2 dingen die me opvielen. Onderweg na het tank station, begon alle verbruik gerelateerde menu's te knipperen.
Na het tanken nog een keer het test menu geopend om te zien of de tank inhoud geupdate was. En deze stond nu op 58 liter, dus dit werkt goed.



Verderop in het menu zag ik opeens een fout code. IPV - - zag ik - d.
Ik heb de knop toen 5 sec ingedrukt, waarna de melding zich gereset heeft, maar helaas nog geen verbetering.

Dus nu vooral nieuwsgierig naar wat deze foutmelding inhoud. Enige wat ik mij nu bedenk is dat ik geen toerental signaal door krijg. Snelheid werkt, inhoud tank is correct, dus enige factor wat ontbreekt is de toeren, waarmee je verbruik kunt berekenen.
In de instructieboekje stond er ook bij de uitleg dat wanneer de verbruiksscherm gaat knipperen, dat je je moet melden bij de Renault Dealer.
Dus weer even zitten googlen en zo heb ik het volgende gevonden op de clioclub.info:

https://www.clioclub.info/forum/viewtopic.php?t=24149#p408059

Uitgefilterd wat voor de Megane van toepassing is:

DIAGNOSEPROGRAMMA
Om toegang te krijgen tot het diagnoseprogramma, houdt u de toets "boordcomputer" op het einde van de ruitenwisserschakelaar ingedrukt en zet het contact aan zonder de motor te starten.
•   Alle lampjes branden en de naalden van de vier meters slaan stapsgewijs uit.
•   De test LCD-display verschijnt. Alle segmenten van het display moeten oplichten.
Ga naar de volgende test door op de toets "boordcomputer" te drukken.
•   De test hoeveelheid brandstof in de tank verschijnt.
De aangegeven waarde moet overeenkomen met de hoeveelheid brandstof in de tank in liters.
•   De test brandstofverbruik in liter/uur verschijnt (draaiende motor).
Een moet aangegeven zijn bij draaiende motor.
•   Weergave van storingen in het geheugen.
Als de letter "t" verschijnt, is er een storing in de informatie "inspuitsysteem" in het geheugen geregistreerd van ten minste 4 secondes.
Als de letter "J" verschijnt is een storing tankelement gedetecteerd (langer dan 100 secondes niet aangesloten). De weerstand moet liggen tussen 5 en 350 ohm.
Als de letter "d" verschijnt is er een storing in de informatie "inspuitsysteem".
Als de letter "h" verschijnt is er een storing in de informatie "oliepeil". De weerstand moet liggen tussen 6 en 20 ohm.
Als er alleen streepjes zijn, is er geen storing gedetecteerd.
Door een druk op de " boordcomputer" kan het programma worden afgesloten en het storingsgeheugen gewist.
BELANGRIJK:
•   De boordcomputer geeft een storing aan door de weergave van knipperende streepjes.
•   Als er geen informatie is van de rekeneenheid van het inspuitsysteem via het multiplexnetwerk, werken de teller, het actuele verbruik en de actieradius niet meer.
•   Als er geen informatie is van de rekeneenheid van het ABS via het multiplexnetwerk, werken de kmteller en de afstand tot olie verversen niet meer.

Ook via een Renault 25 wat gelezen over dat registratie van snelheid pas vanaf 30km/h plaats vind en dat het tot 400 meter kan duren voordat verbruik registratie plaats vind.

Aan de hand hiervan heeft de foutcode die ik heb gezien iets te maken met het inspuit systeem. Veel gelezen actie is om de accupool een keer los te halen en even te wachten (ik kan me voorstellen dat er dan iets in de ecu / uch / bc gewist / gereset wordt).
Ook wil ik de test met draaiende motor uitvoeren om te zien of het liter/uur weergegeven wordt.
En hieruit weet ik nog niet wat het laatste scherm inhoud (de 5    5 / S    S).
Voor de rest hebben de electrische schema's niet echt wat opgeleverd (Verbruiksmeter is nergens gedocumenteerd). Misschien geeft de PH2 boek nog extra input.
Wel in de uitzonderingen boek voor F7R een notitie gevonden van de verbruiksmeter bij de instrumentenpaneel. Mogelijk dat het test programma nog ergens toegelicht staat.
Wordt vervolgd.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

Ok weer een stapje verder  !-! .

Accupool eraf halen had geen effect. Ook wou ik de test uitvoeren om te zien hoeveel L/uur er weergegeven zou worden, maar hier werd ook niets weer gegeven.

Er is dus een signaal die ontbreekt  l- . Snelheid signaal werkt en de tanksignaal komt ook over. Dus er moet ergens een connectie zien welke niet werkt. Iets met de injectie of brandstof toevoer (zoals mijn pa verwacht een puls signaal in het brandstof systeem).
Nu na lang staren naar de connectoren op het instrumenten paneel heb ik het volgende gevonden.
Van de gehele overzicht zijn er 3 draden die gemarkeerd zijn als signaal draden:

Stekkerblok A – Doorzichtig:
draad 4 – Signaal van doorstroommeter
draad 5 – Signaalbenzinemeter

Stekkerblok C – Zwart:
draad 1 – Signaal rijsnelheid
Van deze 3 draden kun je al bijna raden waar ik nog geen signaal van heb.




Fysieke controle laat zien dat deze draad ook echt ontbreekt:



Dus nu even uitzoeken waar deze draad naartoe gaat. UCH of ECU.
Uiteindelijk de schema gevonden waar de signaal op beschreven staat en het signaal komt vanaf de ECU.

Klein beetje toegelicht:
(belangrijkste) Organen:
120 – ECU / rekeneenheid
R34 – Verbindingen motor / interieur
247 – Instrumentenpaneel
645 – UCH / zekeringkast interieur

De gele lijn laat de weg van het signaal zien. Ook bij orgaan 247 is te zien dat het staat voor L/KM.



Eerst maar eens zien in hoeverre het draadje aanwezig is. Ik hoop dat deze al wel in de ECU kabelboom zit. Anders wordt dit nog een beste project om te realiseren.
Daarmee is het hele boordcomputer schema / aansturing nu in beeld. Voor het geval iemand dit ooit nog eens nodig heeft altijd handig.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

29-10-2022 Afronding verhaal boordcomputer

Na enkele dagen van elektronica zaken was het laatste puntje op mijn lijst om de boordcomputer te controleren vanaf de ECU.
Negatieve accu pool los gemaakt om geen problemen te creëren bij het lostrekken van stekkers.
Mijn idee was om de aansturing vanaf de ECU na te lopen. Kijken of de draad aanwezig was en hoever ik deze kon volgen.
Vanaf het schema uit de vorige post begonnen met aansluiting 13 op de ECU te controleren en daar zat een roze draad op zoals in het schema.



Vervolgens de kabelboom gevolgd tot de stekkerkast rechts in het motorcompartiment. Hier komt stekker R34 (volgens de schema) uit welke verbonden is met de kabelboom naar het interieur.



Met de multimeter eerst de aansluiting ins de stekker gecontroleerd (blauwe stekker, aansluiting 2). Dit klopt en snelle controle laat zien dat er aan de stekker naar het interieur deze draad ontbreekt. Dus vanaf hier moet ik verder
Roze draad gezocht in mijn collectie en deze bij de andere roze draad aan gesoldeerd bij de stekker.
Andere kant een stekkertje gemaakt.





Vervolgens met een gelijk kleurige draad achter op de instrumentenpaneel gesoldeerd zoals ik dit ook gedaan heb met de besturingssignaal.



Vervolgens met een mooie gele draad een verbindingsdraad gemaakt en buiten alles om de 2 connecties met elkaar verbonden.
Alles even zo geplaatst zodat ik een klein stukje kon rijden en eureka. Ik krijg gegevens binnen. Vanaf 30 km/h reageerde de verbruiksmeter direct.





Mooie afsluiter van dit hoofdstuk. Ik moet nu nog wel een draad trekken langs de kabelboom, maar dat komt nog.
Als mensen vragen hebben over dit punt, vraag het en dan hoop ik dat ik het kan beantwoorden of aanvullen.
Gezien een oude post op het forum, heb ik voor de grap de ECU pinouts van andere motor typen nagekeken, om te zien of de boordcomputer theoretisch in alle Megane ph1 ingebouwd kan worden:

F3R ECU pin 13 SA/BE roze/ beige
E7M ECU pin 50 SA/NO roze/ zwart
E7J pin niet aanwezig op ECU
F7R ECU pin 13 SA roze
F8Q heb ik geen ECU pin layout van

Voor de rest heb je een snelheidssignaal en brandstofniveau signaal nodig. Gezien de instrumentenpanelen hier al gebruik van maken zou dit al aanwezig moeten zijn.

Voor wie er wat mee wilt  !-!


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev