Advertenties


Mégane 1.5 dCi automaat 2012 "controleer automatische transmissie"

Gestart door i2paq, 14 oktober 2020, 14:14:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

i2paq

Mijn vrouw rijd al ruim een jaar met veel plezier in deze Mégane 1.5 dCi automaat uit 2012.

Er staat zo'n 110.000 op de teler dus echt gebruikt is hij niet.

Vandaag moest zij naar Amsterdam, auto geparkeerd en ze komt na een uurtje terug en wil starten. Ze kreeg eerst de melding met het woord "Oververhit" er in en toen "controleer automatische transmissie".

ANWB gebeld, die konden niets vinden en uitlezen gaf ook geen info(?).

De auto start nu gewoon weer, echter zonder de rem meer te hoeven in te trappen. Dit laatst "kan" volgens de Renault dealer.

Onze eigen huis-tuin-keuken Bovag garage heeft hem het liefst even binnen om eea. te controleren en uit te lezen, dat kan morgen eventueel.

Ik lees ook iets over dat de rekeneenheid of misschien een defecte accu de boosdoener is.
Ik vermoed dat de accu nog origineel is, of iig. "ouder".

Iemand verdere info over dit fenomeen en kan ze blijven rijden?
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

mark29

Laat de diagnose door de renault dealer doen. Die zien veel meer specifieke waardes van de automaat dan de universele garage.
Zie maar je anwb man die met zijn tester ook niets zag, de renault clip zou 200 procent zeker specifiek fouten aangeven.

Ja slecht accu kan gekke meldingen geven, datum staat op de accu ingeponsd.
Maar voor je onnodig dingen vervangt, een goede diagnose is goedkoper dan zinloos te vervangen van dingen.
Nieuwe accu kan overigens nooit kwaad.

Nikk

Wat Mark29 ook zegt, accu. Wellicht zit de eerste er nog in. Nu 8 jaar oud. Het begint wat kouder te worden -> problemen. Als ie daadwerkelijk 8 jaar oud is zou ik overwegen om er een nieuwe in te zetten. Een diagnose kan uiteraard ook nooit kwaad.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

i2paq

Bedankt voor jullie reacties!

Dinsdag staat hij bij de garage waar we al jaren onderhoud aan onze auto's laten doen, overigens geen dealer. Zij kunnen hem prima uitlezen en opperde ook al de accu als mogelijke oorzaak.
Verder nog wat rubberen slangetjes die ook roet in het eten kunnen gooien.

Auto rijd verder weer normaal dus hopelijk tot dinsdag geen problemen.
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

mark29

Uitlezen/diagnose stellen is meer dan foutcodes zien. Als mensen eens wisten wat je met de clip kan zien en aansturen, wat niet met de universele tester kan..... parameters, actuatortesten, herprogrammeren etc.
Maar goed. De haat tegen de dealer weegt zwaarder dan in 1 keer de juiste diagnose voor veel mensen. Onbekend is onbemind zeggen ze?

i2paq

Citaat van: mark29 op 15 oktober 2020, 19:47:41
Uitlezen/diagnose stellen is meer dan foutcodes zien. Als mensen eens wisten wat je met de clip kan zien en aansturen, wat niet met de universele tester kan..... parameters, actuatortesten, herprogrammeren etc.
Maar goed. De haat tegen de dealer weegt zwaarder dan in 1 keer de juiste diagnose voor veel mensen. Onbekend is onbemind zeggen ze?

Er is geen spraken van "haat" tegen de dealer. Maar mijn ervaringen met dealers heeft geleerd dat ze niet heilig cq. zaligmakend zijn.

De manier waarop ik behandeld ben door de Renault dealer in Alkmaar is ronduit schofterig te noemen, en dat alle keren dat ik er kwam. Hun garage in Heerhugowaard daarentegen heeft mij altijd keurig behandeld. Daar ging ik toen als 2e heen toen Alkmaar mij schoffeerde. Toen wist ik nog niet dat ze van de zelfde eigenaar waren. En verschil van dag en nacht in behandeling.

Onze "huis-tuin-en-keuken" garage heeft ons altijd keurig en eerlijk behandeld en problemen opgelost waar de dealer geen oplossing wist. Vandaar dat ik eerst naar hen ga om het probleem te laten onderzoeken.
Komen zij er niet uit cq. verder mee dan komt de dealer aan zet. Maar ik heb ondertussen een dusdanige waardering voor hun kunde dat ik vol vertrouwen ben.

Dinsdag weten we meer  !-!
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

MadBull

En daar komt bij dat de prijzen bij de dealer ronduit schandalig zijn.
"Trekhaakje meneer? Kost bij ons omstreeks 600 euro."
Ik kijk wel even verder bedankt...  --

mark29

Klinkt als een wel overwogen keuze.
Ja wie de dealer holding is, is voor de klant niet relevant. Ja misschien met een actie bij het kopen.
Jouw auto moet maar net bij een kundige monteur ingepland worden, iedere werkplaats word door een andere chef gerunt met een andere visie. Met dito groep monteurs die stuk voor stuk een ander niveau hebben, en een goeie dag hebben.

mark29

Ja uurloon ligt hoog.
Maar we kregen veel autos binnen via uni garages waar ze niet uitkwamen, waarbij de klachten voor ons gesneden koek was. Omdat we veel hetzelfde zagen steeds.
De specifieke kennis komt er niet zomaar, elke maand paar dagen cursus etc kost ook wat.

MadBull

Klopt, mee eens. Als je een specifiek probleem hebt, ben je
meestal goedkoper uit bij de dealer. (Veel kennis, apparatuur, etc.)

Maar mensen kijken in eerste plaats naar de financiën en dan is de
dealer toch echt "haatbaar" helaas...

i2paq

Even een update:

Uitlezen bracht niets, geen enkele melding.

Inmiddels een maand verder en er is geen probleem of melding meer geweest.
Renault Mégane III 1.5 dCI Hatchback (2012)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev