Advertenties


Tuning? en verschil 1.4 TCe

Gestart door Stef70, 26 mei 2020, 13:23:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stef70

Beste Renault rijders.  !-!
Ik ben nieuw op dit forum.
Ben sinds 1jr in het bezit van een Megane TCe 1.4 130pk Bose editie uit Jan 2013. Km 150.000.
Verbruik gemiddeld 7,5 bij 100km
Rijd goed, trekt snel op, maar mag toch iets pittiger.

Ik heb een voorstel gekregen om hem te laten chiptunen. Pk stijgt naar rond 160.

Op diverse websites spreken ze over de 1.4 positief en negatief. Tevens geldt dit ook over wel/niet chippen van een auto.
Ik denk ook als een 1.2 al 130pk heeft, waarom zou de 1.4 niet meer pk aankunnen.

2e vraag is. 1.4 TCe heb je ook bij een bouwjaar 2009/2010.
Is er een verschil bij deze 1.4 TCe vergeleken met mijn 2013 TCe 1.4?

Ik was toch ook benieuwd naar jullie kennis/ervaringen.

Alvast bedankt voor jullie reacties. :)

Roadkill (Michiel)

Tssss Yorick, waarom verplaats je het naar Megane, het gaat hier natuurlijk om een Megane....... 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

mark29

Ik weet het, de fans vinden het niet leuk.
Ja zolang het loopt, loopt ie goed.
Maar google eens op koppakking problemen, wat vaak gescheurde motoren zijn.
Even koppakking wisselen valt ook niet mee bij deze motoren gezien het kleppenstellen met busjes etc.
Wat dan makkelijker is om een ruilmotor te monteren, maar gezien de vraag naar deze motoren is dat ook niet altijd een makkelijke en goedkope oplossing.

Dus de grenzen opzoeken met chippen, tja, ik zou het niet doen, ik zou al niet eens een 1.4 tce kopen.

Roadkill (Michiel)

@mark29, yup de waarheid is hard, maar je hebt wel gelijk, mijn garagist wilde me ook niet aan een 1,4tce blok helpen, want hij durft er gewoonweg geen garantie op te geven. En dat doet ie puur om bovenstaande problemen.
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Stef70

Bedankt voor de reacties.
Problemen op deze 1.4 lees ik bij bouwjaren 2009 10 en 11.
Ik heb 2013. Volgens Autoweek motor H4JA7.
Zijn alle 1.4 motoren zelfde dan? Er moet toch ene verschil zijn?

mark29

Het antwoord zijn alle 1.4 motoren hetzelfde, nee want vroeger had je ook de k4j, k7j uit mijn hoofd? Etc.
Maar de h4j is inderdaad niet best.
K4m, k4j, f4r, f4p, zijn een beetje de goede motoren die er na bouwjaar 2000 gemaakt zijn in de benzine variant.
Op de f4r heb je nog wat turbo varianten, ze zijn wel goed, maar termijn van 30000 voor olie is te lang, wat problemen met de turbos veroorzaakt.
En dan heb je nog de nokkenasverstellers bij sommige, bobines etc, maar het blok in de basis is bij deze codes goed.
Owja, dan heb je nog het 1.2 gebeuren, maar goed niet in de megane, dus die laat ik er buiten.

Erna kwam dat tce gebeuren, directe inspuiting, hoge druk pomp, kleppen vervuiling, kettingen van haribo, gescheurde koppen bij de h4j etc. Bah.
Beste bleef dan nog gewoon een 1.5 dci te kopen, ja dat is een diesel, ja maar ik rijd niet veel denken veel mensen.
Pak de rekenmachine eens, ja hogere wegenbelasting, maar die diesel is erg zuinig, minimaal 1 op 18. Die motoren zijn gewoon goed vanaf bouwjaar 2008 ongeveer.
Verkoop prijs van de benzines is vele malen hoger, er is een overschot aan diesels, dus in aanschaf houd je een paar duizend over. Weeg dat af.
Daarbij rijd diesel lekkerder dan die mini motors.

Stef70

@Mark.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Dus niet chippen en zo rijden.

Vraagje inz olie verversing en distributie ketting.
Het is nu 15.000 dat mijn olie met 5bij40 is ververst. 1jr rijden is 15.000km. In de boeken las ik om de 30.000km. Door de corona nog geen 150km per maand.
Raden jullie volgens het boekje of toch om de 15.000km olie verversen.

Vraag over de ketting.
Interval, na hoeveel km dient dit te vervangen worden?  Gelijk oom waterpomp in meenemen?
Nogmaals bedankt. Voor jullie bijdrage

mark29

Interval is inderdaad 30000. Nadeel is vaak dat de olie dikker word, meer afzetting in komt.
Wat nadelig is in de aan en afvoer leidingen van de turbo, en de turbo dat niet ten goede komt.
Met autos met nokkenasversteller, gaat dat ook op oliedruk, vaker gezien dat die niet werkt, bleek dat de olie net te dik werd.
15 is kort hoor, ja kan, maar ik zou zeggen om de 20k dan.
Of probeer het te combineren met een andere reparatie of apk etc.
Waterpomp hoef je niet met de ketting te doen, deze lopen niet samen, maar met de multiriem.
Ketting zou levenlang mee gaan, maar ze rekken op, de spanner gaat rammelen, maar dat rammelen is ook een issue als er dus vaker met dikkere oudere olie gereden word.
Zodra er iets gaat rammelen, of de motor gaat hikken, inhouden, dan daarnaar kijken.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev