Advertenties


2012 GT line op 215/45/18?

Gestart door Meg3, 26 mei 2019, 10:22:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meg3

Hallo allemaal,

Ik heb de forum doorgespit maar nog niet helemaal de geruststelling gevonden die ik zocht.

Ik heb voor mijn estate GT line uit 2012 een set 18 inch origineel Renault velgen gekocht. Er zitten banden omheen in de maat 225/40/18 waarvan 2 aan vervanging toe zijn.

Nu zou ik graag iets hogere banden willen (vanwege iets meer comfort maar vooral voor het optische effect). Ik weet dat ik een snelheidsafwijking zal krijgen op mijn teller, dat maakt mij niet zoveel uit.

Mijn vragen zijn: mag ik wettelijk gezien rijden met 215/45/18? En als ik dat doe, krijg ik problemen met aanlopende banden wanneer de auto zwaar beladen is? De Megane zakt dan natuurlijk wat in. En last but not least, als 215/45/18 wel mag/kan, moet het per se rondom of kan ik ook voor nu alleen 1 as doen en later de tweede?

Alvast dank!  !-!

Groeten,

Tedo

#1
Ik denk niet dat je zo heel veel gaat merken van die totaal 1.35 cm (= 7 mm hogere wang). Vind je de 40 band te stug? Ik zie dat je van 205/50/17 komt.

Als je in plaats van hoger breder wil ga dan voor 235/40/18. Deze maat heb ik er ook even onder gehad toen mijn eigen velgen in herstelling waren.
Je hebt dan geen licht getrokken effect meer zoals bij 225/40/18, maar wel een goede beschermrand voor je velgen.

Meg3

Dank voor je reactie. Het gaat mij niet zozeer om breder, maar juist om hoger. 235 vind ik eigenlijk best breed. Ik was eerst 205 gewend en nu met 225 eronder, vind ik hem al minder snel/licht optrekken.

Wat bedoel je met "licht getrokken effect"?

Daan

Kan prima, rij er al 4 jaar mee  --
Renault Megane Estate 130 Tce Bose

Jacques

Wat bedoel je met "licht getrokken effect"? Ik denk dat er bedoelt wordt als bijvoorbeeld een 165 brede band op een 8 inch velg zet, dan is de velg te breed voor de band en kan de band bij te lage druk van de velg loskomen. Maar hiere is juist sprake van een brede band op een relatief smalle velg en dat gaar volgens mij prima.

Igoranty

#5
Ik heb een megane 3 coupe 2.0 TCE180 en ik heb zomer- en winter set. Beide zijn 18inch setjes. Volgens het internet dient mijn auto 225/40/ R18 te hebben. Mijn winterset is: 225/45 R18 - Rijdt perfect. Niet te hard of zacht en maar 1km verschil op de teller. Met mijn zomerbanden 225/40/ R18 (nieuwe banden net 2 maanden oud) merk ik echt dat ze stugger zijn met kuilen maar ook met bochten nemen. (beide getest met droog en nat weer). Echter heb ik wel 3km verschil op de teller naar boven (auto zegt 53 terwijl ik 50 rij) 8)7 l- l-.

Ik ben over beide setjes zeer tevreden maar wat betreft rijcomfort, is '45' toch iets meer comfortabeler. Maar 215/45/18 moet best kunnen denk ik. Je zult niet veel verschil merken. Zoals Tedo al zei, licht getrokken effect. (wanneer je band eigenlijk net iets te smal voor je velg, is het minder bol)

Nieuwe trots *** Renault Megane III 2.0-16v TCe 180 Privilege ***

Oud, maar goud: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=18628.0

FB pagina: https://www.facebook.com/igor.antypov.3?ref=tn_tnmn

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev