Advertenties


Overmatige slijtage van blokken en schijven op nieuwe Clio en Megane

Gestart door haelewyn, 31 oktober 2018, 09:14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haelewyn

Ik las elders dat de remmen van de nieuwe modellen Clio en Megane wel erg vlug slijten.
Bij wat mensen als een normale rijstijl beschrijven lees ik bv van remblokken samen met schijven versleten op 25000 km ?
Een technicus van Renault zei me dat dat vaak zo was, dat 25.000 km normaal is op deze modellen en dat je nu geen 100.000 km meer moet verwachten te halen met een set schijven.

Op onderdelenwinkels wel gezien dat er veel keuze is aan schijven en blokken voor mijn Megane4 en de prijs is laag. Het lijkt me heel waarschijnlijk dat verschillende merken eigenlijk één en hetzelfde product zijn met gewoon een andere merknaam erop.

Heeft iemand weet van dit probleem, van de eventuele oorzaak en remedie ?

Betere kwaliteit remschijven en blokken installeren ? Welke zijn de betere in dat geval ?

mark29

Clio met versleten remschijven bij 50 a 60k bij normale berijders inderdaad. Clio 4 hebben we het dan over.
Vaak gaat er dan een ander merk zoals bosch bijvoorbeeld op. Al word er ook gezegd dat de schijven die nu oem geleverd worden wel beter zijn.

haelewyn

Thanks voor de info.

Ik rijd eerder rustig dus zal wel loslopen  Y

Dacht al van er van die geventileerde, geboorde Brembo's op te zetten later ...
Mooie dingen ,  ook al zie je dat achteraf totaal niet meer zitten.

Heb je er met de Megane4 ook last van of al vroeg zien binnenkomen ?
Vermoedelijke oorzaak : fabricaat van de schijven ?

mark29

Nee met de megane 4 eigenlijk nog niet.
Is ook een bepaald type schijven met blokken die dat hebben hoor, vrij smal van vorm.

knight-rider

Bij mijn vorige auto's waren de remblokken er telkens ronde de 60.000 km door, remschijven waren dan altijd nog perfect in orde.
Heb mijn auto's altijd weg gedaan voordat de schijven aan vervanging toe waren.

Ik ben wel benieuwd hoe lang ze op de Megane gaan meegaan, zit nu aan 23.500 km, in februari moet hij binnen voor een groot onderhoud (30.000 km of 2 jaar).

haelewyn

#5
Ik heb eens gehad op 100.000 km, veel autosnelweg, vroeg de garage of ik wel remmen gebruikte. Alles zag er nog zo goed als nieuw uit.
Idem als jij : nog nooit in mijn leven heb ik schijven moeten laten plaatsen.
Ik denk dat dat iets is dat veranderd  is op moderne auto's.. het moet nu al eens wat vroeger.


Mocht je dat nog niet gedaan hebben : vergeet je pollenfilter niet.
Op diezelfde auto als hierboven werkte rond de 100.000 km de ventilatie zo goed als niet. Je hoorde de aanjager maar er kwam niets meer uit.
Was een van de eerste auto's in die garage met airco.
Ze waren achteraf stomverbaasd (me too) : daar zit tegenwoordig een interieurfilter in. Ze hadden er nog nooit een vervangen. Y
Lang geleden uiteraard.
Toch beter geen 100.000 mee doen, met de pollenfilter  8)7

knight-rider

Ja, ik probeer ook altijd zo veel mogelijk op de motor te remmen, daarmee spaar je de remmen natuurlijk ook.

Bij mijn vorige auto is de pollenfilter ook vervangen geweest rond de 60.000 km
En om eerlijk te zijn, die zag er nog vrij goed uit.

Bij mijn vorige auto's ging ik altijd bij een kennis die een garage heeft (doet alle merken).
Nu bij de Megane ga ik (voorlopig nog) in de Renault garage waar ik hem gekocht heb.

haelewyn

Hier waarschuwde de website al na een jaar ivm pollenfilter. Geen idee of die filter snel smerig wordt in deze megane. Ik denk hem om de 2 jaar te vervangen, tenzij dat onwijs lijkt.

En misschien ooit de pcv valve preventief en op tijd vernieuwen. Kost niet zo heel veel en spaart misschien ellende. EGR al eens schoonmaken, jaarlijks olie.
Op tijd bougies en luchtfilter..
Ik heb nog 3 jaar garantie dus ga nog effe door de dealer onderhoud laten uitvoeren.
Ook na de garantie, denk ik, maar dan al eens zelf wat doen misschien.

knight-rider

Idd, bij Renault (ale toch de Megane) staat de pollenfilter bij de jaarlijkse (of 15.000 km) beurt.

mark29

Dat met die remmen betreft ook een bepaald type schijven met blokken, zijn heel smal, maar die komen niet veel voor.
ik verwacht dit niet op de megane.
De pollenfilter, ik zie ze veel, en vaak zijn ze vies, beste elk jaar vervangen.
Ene keer vol bladeren, andere keer vol vocht, of vol met van dat pluizige soort van honden haar zie je ook veel, zo ranzig, je ademt het wel allemaal in.

amvih

Er is mij ooit eens verteld dat de versnelde slijtage van de remmen en de banden te maken heeft met de ACC (Adaptive Cruise Control).
Doordat de auto vaker en eerder afremt wanneer je op een andere auto inloopt, slijten de remmen en banden harder.
Zonder ACC rem je waarschijnlijk minder, je haalt waarschijnlijk alleen je voet van het gaspedaal en laat de auto uitrollen en daarbij zal de afstand tot je voorganger ook minder worden.
De Megane met ACC remt en reageert iets abrupter, het zou mooi zijn als dat net wat soepeler zou gaan, dan zou de slijtage ook minder zijn.
Bij mij was vervanging van de remblokken bij 30.000km overigens nog niet nodig.

haelewyn

Je hoort ook wel eens dat het aan de automatische handrem zou liggen dat de achterste remmen erg slijten.
Doordat dit systeem erg aangrijpt op de achterste remmen en doordat je bij het wegrijden (automatisch) de remmen laat aangrijpen bij de eerste meter.

Achterste remmen schijnen ook een grotere werking te hebben dan bij vroegere auto's, de auto harder af te remmen.

Of dat er geen asbest meer in de blokjes zit.. Er wordt nu gebruik gemaakt van andere materialen waarbij de functionaliteit verbeterd is maar niet de levensduur van de remblokken.

Tot zover de oorzaken die ik al horen vernoemen heb.    o-)


knight-rider

Citaat van: amvih op  1 november 2018, 11:41:01
Er is mij ooit eens verteld dat de versnelde slijtage van de remmen en de banden te maken heeft met de ACC (Adaptive Cruise Control).
Doordat de auto vaker en eerder afremt wanneer je op een andere auto inloopt, slijten de remmen en banden harder.
Zonder ACC rem je waarschijnlijk minder, je haalt waarschijnlijk alleen je voet van het gaspedaal en laat de auto uitrollen en daarbij zal de afstand tot je voorganger ook minder worden.
De Megane met ACC remt en reageert iets abrupter, het zou mooi zijn als dat net wat soepeler zou gaan, dan zou de slijtage ook minder zijn.
Bij mij was vervanging van de remblokken bij 30.000km overigens nog niet nodig.
Ik vind echt dat die ACC veel te bruusk remt, hierdoor rij ik met de Megane veel minder op CC dan met mijn vorige auto.
Wanneer ik de ACC toch gebruik zet ik die vaak gewoon zelf uit nog voordat die in de remmen gaat.

knight-rider

Citaat van: knight-rider op 31 oktober 2018, 21:07:36
Bij mijn vorige auto's waren de remblokken er telkens ronde de 60.000 km door, remschijven waren dan altijd nog perfect in orde.
Heb mijn auto's altijd weg gedaan voordat de schijven aan vervanging toe waren.

Ik ben wel benieuwd hoe lang ze op de Megane gaan meegaan, zit nu aan 23.500 km, in februari moet hij binnen voor een groot onderhoud (30.000 km of 2 jaar).
Update voor dit topic, vandaag hebben ze de remblokken vervangen op mijn Megane GT, na 57.000 km.
Valt dus goed mee, al had ik wel iets meer verwacht omdat ik toch wel heel veel op de motor afrem, dus de remblokken eigenlijk minimaal belast.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev