Advertenties


Chiptuning van onze Megane 4 Estate 1.2TCE 100pk.

Gestart door acbouwmans, 19 mei 2018, 14:38:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

acbouwmans


Hallo,

Verslag van onze Renault Megane type 4 met 1.2TCE 100 pk motor welke wij lieten tunen bij Unlimited-Tuning te Amersfoort.
Wij hebben hiervoor gekozen omdat wij met caravan naar Zwitserland gaan en dan wel in en om de Alpen, en proberen het "Hikken/Stotteren" te verminderen.
Origineel vonden wij net iets te traag met caravan.

Op de testbank gaf de 100 pk motor maar liefs 107.8 pk / 178 nm.
Na stage 1 tuning werd er maar liefs 138 pk / 242nm koppel gemeten.

En dat gaf bij beide partijen een BigSmile, super.

Op weg naar huis 50 km file gereden met snelheden variërend van 20 tot 125 km/u en met veel plezier genoten van hoe soepel de auto dit oppakt.
Nu nog 5 weken wachten tot we met caravan naar Zwitserland vertrekken.

Ook heel belangrijk voor ons was het verminderen van het "Hikken/stotteren" van Megane bij +/- 1700rpm.
Het was al heel veel minder geworden toen wij van Shell Euro95 naar BlueOne (E10) gingen tanken, nu vinden wij dat na Tunen bij warme motor het "Hikken/Stotteren" bijna weg is en acceptabel.

Wij zijn heel blij met forum sponsor Unlimited-Tuning te Amersfoort waar we ook nog eens flinke korting kregen.

Gr. Arnold








adinsx

Ik vind de hobbels nog wel wat vreemd in zowel koppel als vermogen, dat wil je eigenlijk niet lijkt me. Maar niettemin een mooi resultaat.
Waar gaat de reis heen en hoe zwaar is de caravan?

Vorig jaar 1500 kg aan mijn toenmalige III GTline met 1.2 TCe130 gehangen en daarmee naar Kroatië getoerd. Ging eigenlijk prima, alleen op een hele lange bult omhoog (nabij München), schakelde hij even de aircopomp af om wat extra paardjes te hebben. Eenmaal boven koelde de climate control weer. Verder geen centje pijn. Lekker op toeren houden vooral.

Dit jaar dezelfde caravan / belading, maar met 70pk en 70Nm meer in de GT moet het een stukje makkelijker gaan.  !-!
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

acbouwmans

Hoi,
Over die hobbels kan ik niets zeggen geen flauw idee, vraag bij tuner neergelegd.

De reis gaat met 1100kg caravan naar dorp Parco d'Oro te Astano links van Lugano nog net Zwitserland, na 8 dan afhankelijk van het weer week naar Val Vanzasca zo'n 70km links van Locarno en daarna 1,5wk naar Wyler bij Innertkirchen net boven de Alpen aan de voet van de Grimselpass en Sustenpass daar komen we al vele jaren. En de terugreis gaat via Trechtinghausen a/d Rijn, mogelijk nog via Bergeijk NB afhankelijk van geboorte 2e kleinkind.
Na 4-4,5 week weer thuis.

Jeroen2016

Nog steeds tevreden met het tunen? Is het stotteren helemaal weg of zo goed als ?

acbouwmans

Citaat van: Jeroen2016 op 24 mei 2018, 22:20:13
Nog steeds tevreden met het tunen? Is het stotteren helemaal weg of zo goed als ?

Auto rijdt een stuk vlotter, heel tevreden mee.
Het hikken is bij warme motor minder, met koude motor hikt zij/hij meer.

Kun jij mij/ons die hobbels in grafiek verklaren, kom ze nergens tegen.

Jeroen2016

Nee helaas niet, ben op dat gebied niet technisch. Maar bij warme motor hikt de motor nu nog erger begrijp ik. Extra vermogen is prima maar een prettige loop van de motor is voor mij veel belangrijker. Deze tuner is voor mij iig geen optie.

acbouwmans

Neen Jeroen2016,

Zoals ik schreef, bij warme motor hikt auto MINDER, bij koude motor MEER.

Meeste "minder hik winst" haal ik uit Blue One of E10 benzine tanken.


acbouwmans

Even een korte aanvullende reactie op de "hobbels" in grafiek na Tunen.

Antwoord Unlimited Tuning:

Na inleer van een ± 500 km zullen al deze hobbels uit uw grafiek verdwenen zijn. Als u wilt mag u hier nog eens voor langskomen om dit na te meten ( gratis).

Dit gaan wij zekers doen die gratis na-meting, grafiek volgt.

haelewyn

Bij de actie die de garage voor mijn auto ondernam is het effect omgekeerd. Ze hebben het geoptimaliseerd in de winter en nu hikt hij meer in de zomer     ;)

Hij zal er toch mee door moeten. Voor lange ritten ga ik er weinig last van hebben. Dan trek ik wel iets meer door en dan voel ik niets.
Bij gelijke snelheid van 120 of meer ook geen probleem. Dan zit je in zesde toch al boven de 2000 toeren.

Wil je nog kwijt wat de tuning je gekost heeft ?
Weet iemand wat het verschil is tussen de 100 pk en de 132 pk ?    Niet alleen motorelectronica neem ik aan. Andere turbo ?

adinsx

Sowieso een andere turbo inderdaad. Kan het persbericht met de technische details zo even niet meer vinden, maar ik meen een twinscroll-turbo, andere injectoren en nog wat wijzigingen.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Dozo27

#10
Citaat van: acbouwmans op 19 mei 2018, 14:38:42

Wij zijn heel blij met forum sponsor Unlimited-Tuning te Amersfoort waar we ook nog eens flinke korting kregen.


is dit forumkorting?  :P ik wil die van mij ook laten tunen dus korting is altijd goed  !-!

het antwoord al gevonden elders op het forum  ;)

acbouwmans

Citaat van: haelewyn op  7 juni 2018, 11:52:14

Wil je nog kwijt wat de tuning je gekost heeft ?


De Tuning bij Unlimited Tuning Amersfoort kost €375,= incl. rollenbank en forumkorting.

Onze Megane begon giga te Hikken toen ik Shell 95 tankte, ben daarna Blue One oftewel de E10 gaan tanken dat verminderde het hikken met 70% na Tunen nog minder geworden. Auto hikt nu alleen nog met koude motor en verdwijnt als ik keer gas geef tot +/-4000tpm.

Wij zijn nu zeer tevreden over onze vlotte Megane. :)

Gr. Arnold

haelewyn

#12
Thanks. Best te doen, voor die prijs.

In België hebben we enkel gemengde 95 of 98.
Ik ondervind geen verschil in merken maar heb alleen nog maar 95e10 geprobeerd van diverse merken.

acbouwmans

Hallo,

Wij rijden inmiddels ruim 2 weken rond in Zwitserland nabij Lago Maggiore  en heb 4 x 40ltr zowel de 95 octaan als 98 octaan getankt, beiden zit E10 BioEthanol in en Megane rijdt als een speer rond en geen enkel Hikje Hakje Stotter of wat dan ook.
De 98 lijkt met caravan erachter iets zuiniger, trekkracht merk ik geen verschil of het nou 138pk is of 142pk.
Mijn conclusie, misschien simpel, Brandstof thuis is rotzooi voor de Megane.

Overweeg te verhuizen zeker kwa rijgedrag van bevolking, houden zich heel netjes aan de regels 50 = 50, 80 = 80.

Gr. Arnold uit een zeer warm Astano nabij Lugano.

A110

Roep ik al jaren dat de NL brandstof baggerzooi is.
Maar fijn dat ie weer lekker rijd, geniet nog van je vakantie.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev