Advertenties


versnellingsbak wissel, subframe eruit?

Gestart door Arjanne, 14 december 2017, 19:59:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjanne

Hi peepz,

vraag naar aanleiding van opleiding en iets wat mijn auto heeft.

Inmiddels al eventjes geleden ik zat nog niet zolang in de autoschadewereld en mijn oude megane had de geest gegeven en zo kwam er zo'n zelfde megane alleen een jaartje jonger voor terug maar met kapotte versnellingsbak.
Zelf had ik geen ervaring en of tijd om de versnellingsbak uit de oude in de jongere te leggen dus via oud collega bij iemand uit gekomen die het wel zou doen voor 800 euro (veel spijt van: want, uiteindelijk bleek na controle van een ander dat alle bouten en moeren los zaten "hij heeft zen handen eraan open gehaald om het vast te zetten")
eenmaal alles vast nieuwe bandjes voor, goedkoop, maar werd gezegd dat het wel aardige bandjes waren.
jaar later profiel was inmiddels alweer toe aan vervanging en kon ineens rondom alles vernieuwen toen bleek dat mijn voorbanden door een scheefstaand subframe en daardoor verkeerde wielstanden aan de binnenkant zo ver versleten waren dat je de draad erdoorheen zag komen.
met man en macht geprobeerd het subframe recht te krijgen maar lukte niet. (dit was tijdens uitlijnen van de auto)

hieruit komt dus mijn vraag of het subframe scheef kan staan doordat deze "zogenaamde monteur" de versnellingsbak erin heeft gehangen?

en dit zorgt voor nog een vraag heeft er iemand ervaring met camber bolts?

thnx a lot!!

Jacques

We praten over een megane 1: Om je bak te vervangen, kan je het complete blok eruit takelen of het subframe compleet met blok en bak onder de auto vandaan halen. Het is misschien met heel veel moeite mogelijk om het subframe los te halen en het blok iets te kantelen en dan de bak eraf te schuiven. Zo kan je subframe misschien beschadigd zijn. Het subframe zit met 4 bouten vast aan de auto en kan niet versteld worden.

Arjanne

het gaat idd om een megane 1 coupe. ik ben bezig voor mijn werk in de autoschade met AST wielgeometrie en dus uitlijnen van auto's en hierin is een module waarin aangegeven word dat het eerste wat je recht moet zetten op de vooras het subframe is.. dat deze altijd iets verstelbaar is van voor naar achter en van links naar rechts.
en dus kwamen de vraagtekens naar boven van he? en mijn auto dan.. aan de ene kant kan ik 3 vingers tussen band en scherm andere kant 2. slijtage aan binnenkant band op vooras dus ok toespoor maar omdat ze dus geprobeerd hebben het sub recht te zetten en nu in deze module word gepraat over eerst subframe rechtzetten..
ben ik dus bang dat die "zogenaamde monteur" het sub dusdanig verkeerd heeft gemonteerd of beschadigt heeft dat het dus scheef staat sinds het vervangen van de versnellingsbak..

mark

Mijn bak gaat er binnenkort voor de 3e x achterweg.
Dit doe ik zelf.

Het stuurhuis hang ik op aan mijn veerpootbrug.
De 4 bouten van de fuseekogels er uit. Leiding van de stuurbekrachtiging los. Bouten van het stuurhuis op het subframe los. En de bouten van het subframe.
Heb met 1.5 uur de bak op de grond liggen.

Uiteraard is dit een klusje voor op een hefbrug. Dit is bijna niet te doen op het oprit, zonder de motor er uit te takelen.

mark29

Ff kort vanaf telefoon zonder leesbril.
Voorgeschreven is subframe eronder uit en dan bak eraf halen naar beneden.

Ik doe bouten subframe lossen, stang stuurkolom los en hup de versnellingsbak naar boven eruit. De laatste die ik deed was thuis op bokjes zonder brug.
Voorheen deed ik ook alles op een brug, dat werkt wel sneller hoor. Mmm scenic vind ik onhandiger dan een megane overigens. Heb beide modellen zo gedaan al vaker.


Die vraag over scheef subframe, kan je zo niet beantwoorden zonder het te zien. Mogelijk was het een lompe knoeierd.

mark29

Wat ik mij kan voorstellen is dat ze het subframe misschien aan de voorkant krom hebben gebogen, maar dat zou voor de uitlijning niet veel moeten uitmaken, bovendien als de gaten niet voor de boutgaten zitten, krijg je de bouten er ook niet in.

Ik doe in ieder geval de voorste bouten van subframe eruit, achterste stukje lossen, bout van stuurkolom kniestuk eruit halen, dan de voor kant van subframe beetje naar beneden trekken, blokje hout ertussen.
Dan de bak los schroeven, koppeling los, dan de bak omhoog eruit tillen. Kan allemaal alleen zonder hulp.
Andere bak erin zakken van boven naar beneden, opzij leggen, koppeling monteren, bak er tegenaan drukken, bouten erin en weer dicht schroeven.

Jacques

Voor eht geval je blok/bak op subframe wilt laten zakken, zie 14 mei van dit topic http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=46&start=80

Arjanne

achteraf bleek ook dat het een prutser was die het gedaan had maar ik geloofde mijn inmiddels ex-collega op dat moment dat hij het goed zou doen omdat ik er echt geen tijd voor had en de ervaring miste om dit goed te doen. minuut 1 dat ik ermee reed kon ik hem niet eens in zijn achteruit zetten omdat hij de plaat bij de versnellingspook krom had gebogen..

in dit geval hij rijd verder prima dus ik ben niet van plan de bak eruit te halen! ik probeer alleen uit te vinden waarom mijn subframe scheef kan staan. ik denk zelf dat dit iid door de onkunde van deze monteur kwam die hem er waarschijnlijk niet ver genoeg wilde demonteren om hem er netjes uit te halen. (nadat hij hem ook terug kwam brengen werd mij wel verteld dat er een kleine kier aanwezig was tussen het motorblok en de versnellingsbak) dit was voor mij een reden om het na te laten lopen door een ander die ik zelf gevraagd had.

Helaas maar een wijze les.

mark

Dus de bak heeft niet recht op het motorblok gezeten.  8)7  l-
Wat een prutser is dat geweest zeg!

Je had het in je eerste post over verstelbare camberbouten.
Dit werkt wel goed, zolang je genoeg ruimte tussen de veerpoot en het wiel hebt.
Heb zelf exentrische powerflex rubbers in de draagarmen zitten, deze zijn lastig links en rechts gelijk te krijgen.
Dus deze gaan er weer onderweg, en komen normale powerflex rubbers in. Verder heb ik nu verstelbare topschotels, hier kan ik ook alles mee afstellen.

Arjanne

Idd Mark toen mij auto op de brug stond voor uitlijnen heb ik samen met 2 monteurs daar geprobeerd om het subframe recht te krijgen wat niet lukte en toen kreeg ik het advies om er camberbolts in te zetten zodat ik de camber aan kan passen we hadden ook de veerpoot zelf iets los om het op die manier te proberen op te lossen maar dat ging niet dus wie weet met camberbolts.. volgens mij moeten ze erin passen..
heb je misschien een foto van die schotels? en misschien artikelnr. dan zou ik wat info op kunnen zoeken wat er daarmee mogelijk is.

mark

#10
Ik heb de CMB4165 compbrake topschotels.
Ze zijn voor een ford Capri bedoeld. Ik ben er achter gekomen dat ze ook op een Mégane passen.  :grin:

Als je hieronder op m'n linkje klikt naar m'n project pagina, dan kun je wat foto's zien, en dat ze gemonteerd zitten. Op pagina 7 en 8.  ;)

Maar is het niet makkelijker om een subframe van de sloop te scoren?

Arjanne

Er zitten ook niet meer de orginele bouten in het sub en die erin zitten zijn ook onhandig want het is nu combinatie bout/losse moer en plekken waar je er nauwelijks tussen kan komen. Dat was ook de eerste reactie toen ze het sub recht probeerde te zetten van wie heeft dit dan zo stom gedaan?

mark29

Der zitten kooimoeren, daar draai je de bouten in, die willen wel eens mee gaan draaien, dus een heel gek idee is het niet.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev