Advertenties


Controleer luchtverontreiniging + motorlampje en sleutel 1.5 DCI 110pk EDC

Gestart door ordelmania, 8 april 2017, 17:36:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ordelmania

Na 6000 probleemloze kilometers ( nu 188.500) de 1e storing.

Met een clip uitgelezen en het zit hem in de automaat.
Dit hadden de monteurs nog niet eerder gehad met de foutmeldingen die hij op het dashboard aangaf.
Hij is nu gereset en hopelijk blijft de melding weg.

Anders 2 opties.

optie 1, de automaat helemaal opnieuw inregelen, zijn 5 stappen van 20 minuten per stap.
            en kijken of het probleem nu verholpen is. Zo niet optie 2.
optie 2  koppelingsplaten vervangen :cry: :cry: :shocked:

Heb het eerste begin van de melding weinig gemerkt tijdens het rijden, al had ik wel het idee dat hij te vroeg overschakelde.
Wat later had ik het idee dat de turbo wat trager werd en dat hij in de 5e versnelling het spoor wat bijster was en als het ware de koppeling wat aan het slippen was, maar alleen in de 5e versnelling.

Dus nu hopen dat het een eenmalige storing is geweest en dat uiteindelijk niet de platen vervangen hoeven te worden.

Ik heb in een eerder bericht gelezen dat er 2 sensoren niet goed stonden.

Zijn er toevallig nog meer edc rijders die dit probleem hebben gehad?
En waar moet ik op rekenen voor het vervangen van de koppelingsplaten?

Mvgr, André.


appie

Hallo Andre.
Dat was mijn coupe waar hetzelfde mee aan de hand was. Heb 2 x die melding gehad , eerste keer in februari 2015 toen ik de auto net 4 maand had. Is toen uitgelezen bij de dealer en er kwam uit dat er 2 sensoren niet goed stonden,update gehad en probleem was weg.Afgelopen november het zelfde weer en weer laten uitlezen bij de dealer en weer stonden 2 sensoren niet goed,update gedaan en probleem leek weg tot een paar weken later de bak lawaai begon te maken en de garage tot de conclusie kwam dat of de bak vervangen moest worden op gereviseerd moest worden.Heb er voor gekozen om de auto in te ruilen aangezien er een grote beurt,dist riem vervanging aan zat te komen en ze niet precies konden zeggen wat de kosten voor reparatie waren (schatting was ongeveer 10 uur werk en dan nog revisie)
Groeten Appie

mark29

Ding meet ook de slijtage. Als je die een reset geeft, is de melding weg ja. Maar de platen alsnog dun. Vergelijk het met de interval resetten zonder de olie verversen.

Je komt uit eindelijk denk ik neer op een revisietje platen vervangen. Is niet spannend, maar gaan wel wat uren in zitten.

mark29

Owja ze noemen het hier de bak reviseren maar zo spannend is het niet, de automaatbak moet eraf af, maar niet helemaal open gemaakt worden.
Op de plek waar normaal de koppelomvormer zit, zit nu een koppelingsetje met wat veren en plaatjes, die haal je er dan zo af en monteren met speciaal gereedschap. Na alles gemonteerd te hebben, uiteraard bak olie vullen en alles herprogrammeren en de slijtage weer instellen. Klusje voor een dealer dus die er bekend mee is, voor er onnodige dingen vervangen worden. De klachten zijn dan vaak klappen met overschakelen.

ordelmania

Klopt, werd wel verteld dat als hij weer op een punt komt dat de melding weer terug komt.
De bak klappert niet en schakelt soepel over.
Denk dat als de storing weer komt dat we eerst het 5 stappenplan maar laten uitvoeren.
Een kwart van de waarde van de auto te investeren in een setje platen heb ik eigenlijk niet zoveel zin aan. 
We wachten het eerst maar even af.
We rijden gelukkig niet zoveel.

Bedankt voor de reacties.


ordelmania

15 km verder en jawel hoor, de melding is er weer.
Ik ga toch kijken of ik de platen op een low budget manier kan laten vervangen.
Ben niet van plan om er meer als 1000€ voor neer te tellen.
De onderdelen zullen niet zoveel zijn, +/- 135€ platen, en dan de versnellingsbak olie, hooguit 200€.
Wel jammer dat ik niet geweten heb dat de platen maar 150 tot 200 duizend mee gaan, dan had ik dat met de koop nog kunnen regelen.
Onze vorige meg ii automaat had ook 188 op de teller en die deed het nog perfect, maar die had geen platen.
Heb deze zonder garantie gekocht, met 182.500 op de teller, dat de platen nu met 188.500 op zijn is dan wel pech natuurlijk.
Dus misschien een tip voor leden die een edc willen kopen.

Wordt vervolgt.

mark29

Wat versta jij onder budget? Beter goed doen zoals ik aangaf dan half. En opnieuw programmeren ontkom je niet aan.

mark29

Waar haal je vandaan dat de onderdelen 135 euro zijn? Ik heb het idee dat je geen idee hebt wat er aan techniek in die edc automaat zit.

http://www.mijnautoonderdelen.nl/koppelings-kit-luk-602000500.html

https://www.autodoc.nl/luk/7627149?grmk=1&gclid=CJGJmLz9l9MCFQ0R0wodq1IETg

https://www.onderdelenwebshop24.nl/products/7627149-koppelingsset.htm

Even een kenteken van een marktplaats auto met edc ingevoerd voor het idee, geven ze de onderdelen aan.
Ik heb een tijd geleden cursus gehad met onder andere info over deze automaat, het rijd geweldig, de meeste zonder klachten, en ja sommige met wel klachten, en dan heb je pech inderdaad. Maar dit komt echt zeker minder voor dan al die mensen die de koppeling eruit branden met een gewone handbak, waarbij vaak ook het vliegwiel vervormd en veel te heet word, en dan koppeling en vliegwiel kost je ook erg veel geld.

ordelmania

Oeps, dan denk ik dat ik verkeerde informatie heb gekregen op internet.
Wordt meteen een stuk minder interessant hi.

Bedankt voor de informatie.









ordelmania

Ben met de informatie naar de dealer geweest waar ik de auto heb gekocht.
Ze denken zelf niet dat de platen versleten zijn, ze hebben nog nooit problemen gehad met edc bakken.
Als dit wel het geval is dan zou ik wel heel erg pech hebben.
Ze willen de auto een paar dagen hebben om zelf te kijken en evt. de bak opnieuw inleren.
Mochten het wel de platen zijn dan wil mij wel tegemoet komen.
Nu maar hopen dat het inderdaad de platen niet zijn.

Wordt vervolgt.

mark29

Dan leren ze die bak in, dat op dat punt waar hij nu staat, nieuw is.
Ja zo kan ik ook een auto maken. Voor een paar maanden.

ordelmania

We wachten het even af wat komen gaat.
Hij heeft nu problemen dat hij even slipneigingen heeft alleen in de 5e versnelling.
Ik neem aan als ze dat gaan doen dat hij dan alsnog gaat slippen!!

ordelmania

Auto vandaag naar de garage geweest en de diagnose is platen versleten.
Ze gaan overleggen hoe of wat.
Ik heb de auto zonder garantie bij de dealer gekocht en de prijs was 7995€ en had toen 183500 gelopen.
Ik vind zelf dat ik de auto met versleten platen heb gekocht en als ik dat had geweten dan had ik hem niet gekocht.
De melding kwam nadat we er ongeveer 2500 km mee gereden hadden.
En de storing die hij aangaf was meestal de klep die tussen de uitlaat zit.
De verkoper zelf had hem dan ook niet verkocht.
Maar ik heb dus pech en de platen moeten worden vernieuwd.
Heeft iemand ervaring met coulance, wat kan ik verwachten of eisen?



Mastertje

Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

mark29

Coulance is een beetje wisselend.
Vraag het na bij jouw dealer, vaak staan er leeftijd en kilometers voor.
Sommige onderdelen kunnen weer wel jaaaaren later gek genoeg, er is daar geen duidelijke lijn in.
De dealer kan dan vanuit renault nederland een deel vergoeding proberen te krijgen, een deel klant relaties, en zelf zal een dan een deel op moeten hoesten.
Als, als he, jij al jaren klant bent bij die dealer dan krijg je sneller een deel vergoeding via klantrelaties, dat scheelt veel, en hopen dat daar een creatieve zit op de afdeling garanties. Die makkelijk vergoedingen ontfutseld krijgt hogerop.

Dus kort samenvattend, die coulance bestaat uit verschillende delen. En is nooit een vast iets.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev