Advertenties


Speakers vervangen Megane I hatchback 2002

Gestart door Harmen1993, 22 januari 2017, 23:30:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harmen1993

Hoi,

Ik heb vandaag nieuwe speakers gekocht om mijn huidige speakers te vervangen.
De speakers zijn van JVC van het type CS-DR520, en ik wil ze aansluiten op mijn autoradio, JVC KD-DB95BT. De kans is groot dat ik achter ook door hetzelfde type ga vervangen (CS-DR520 dus) Volgens het internet is de piek van de speakers 260 watt, en het continue gebruik 40 watt (RMS), terwijl mijn autoradio 50 watt aan kan. Nu stuit ik op een paar problemen, en ik zit mij af te vragen of ik een versterker erbij moet nemen, want waar moet ik op letten? Het continue (dus 40 watt RMS) of de piek van 260 watt? En moet ik dan een versterker kopen? Zoja wat voor sterkte, dus ook als ik mijn achterste speakers wil gaan vervangen. 4 dus in totaal, heb ook nog originele tweeters in bezit, maar die ga ik niet vervangen.

Wat raden jullie aan?

Mvg,

Harmen

RobScénic

Het hangt er van af wat je wil bereiken. Wil je gewoon een wat beter geluid, dan kun je nog volstaan zonder versterker. Wil je echt harder en beter geluid, dan zou ik een versterker monteren.
Bedenk wel dat er nog wat meer aan vasthangt: je zult alle speakerkabels overnieuw moeten trekken, en natuurlijk de bekabeling van de versterker.
Max. vermogen is leuk voor de marketing, maar zegt helemaal niets. Het RMS vermogen gaat het om. Jouw radio bijvoorbeeld: levert 4 x 50W max, maar slechts 5-7,5 W RMS.....
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Lucas Hermans

#2
Wat ik zou doen, is in plaats van die achterste speakers, een subje leggen.
Ik rij al jaren met 'slechts' 6 speakers rond: 2 tweeters en 2 mid-woofers voorin en 2 subs achterin.
Hoe meer speakers, hoe meer je af te stellen hebt ;)
Als je toch van plan bent om een versterker te plaatsen, zou ik me een goede 4-kanaals versterker kopen. Rear outputs bruggen naar een subje, front uitgangen naar scheidingsfilters die weer naar de tweeters en die JVC's gaan. Geluidskwaliteit en de hardheid gaat dan zeker omhoog! Die speakers achterin ga je echt niet missen. Ook de mensen die wel eens op je achterbank zitten niet.

Edit: ik hoor ook goede dingen over de HiFonics Thor TRX DSP 5-kanaals hybride amp. Dan zet je je tweeters op de front uitgangen, JVC's op de rear uithangen en de sub op het 5e kanaal. Laptop eraan en afstellen maar! Maar ik kan natuurlijk niet ruiken wat jou budget is.

Succes in ieder geval! !-!

Harmen1993

Citaat van: RobScénic op 23 januari 2017, 06:38:36
Het hangt er van af wat je wil bereiken. Wil je gewoon een wat beter geluid, dan kun je nog volstaan zonder versterker. Wil je echt harder en beter geluid, dan zou ik een versterker monteren.
Bedenk wel dat er nog wat meer aan vasthangt: je zult alle speakerkabels overnieuw moeten trekken, en natuurlijk de bekabeling van de versterker.
Max. vermogen is leuk voor de marketing, maar zegt helemaal niets. Het RMS vermogen gaat het om. Jouw radio bijvoorbeeld: levert 4 x 50W max, maar slechts 5-7,5 W RMS.....

Klopt, ik wil alleen de huidige speakers vervangen, want eentje doet het niet goed, vandaar dat ik dus alles wil vervangen, ik ben echt een leek op dit gebied. Als er ooit een subwoofer of een versterker komt laat ik deze in bouwen.


Harmen1993

Ik zie nu ook dat de originele speaker een Blaupunkt je er zo in kan klikken. Bij de nieuwe JVC speakers is dit een koperdraadje, zijn daar adapters voor of moet ik dan kabels gaan strippen.

Lucas Hermans

Geen idee hoe het bij jou eruit ziet.. maar in mijn Mégane II heb ik de originele plug ook vervangen door nieuwe plugjes omdat de plug in de bijrijdersdeur rot was. Maar is voor aftermarket speakers die niet zo'n aansluiting hebben sowieso noodzaak om te doen.
Plug eraf knippen, kabel strippen, nieuwe plugjes erop zetten en vastmaken aan de kabel (ik zou ze solderen, maar met een tang goed vastknijpen voldoet ook) en klaar is kees. 15 minuutjes werk voor 2 deuren !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev