Advertenties


25% meer diesel DCI 110 in winter

Gestart door Catrinus, 29 december 2016, 11:33:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Catrinus

Goeden dag,

Ik heb in juni een renault dci 110 gekocht. Daar reed ik mooi zuinig mee tot ongeveer november (4,0 liter op 100 km) maar nu haal ik met veel moeite 5,0 liter voor 100 km.
Ik rijd 80% op de snelweg (vaak niet meer dan 100 km) en 20 procent in de stad. Dit is de hele tijd bijna hetzelfde gebleven, eerder nog relatief meer snelweg dan stad gebruik. De duur van de ritten is een half uur tot 1 uur.
Het verbaasd met dat het diesel verbruik zo is toegenomen. Ik heb de bandenspanning gecontroleerd een paar keer, maar die is prima.
Verder valt met op dat de motor wat kouder lijkt te blijven als in de zomer. Ik haal niet altijd een kwart rondje vol, zeker niet als het vriest en mist bijvoorbeeld.
Ik heb twee dealers gevraagd over de temperatuur van de motor, maar die geven aan dat dit normaal is.
Maar wie kan me vertellen waarom je 25% meer diesel verbruikt? Heeft het zin de motor electronisch te laten uitlezen?

Overigens tank ik merk diesel, dus geen Tinq of Makro spul.

Hartelijke groet
Catrinus

A110

Dit heeft te maken dat in de winter een winterdiesel gebruikt word, dit is andere samenstelling dan zomerdiesel.
Dit voorkomt namelijk bevriezen van de diesel bij vorst.

In de winter duurt het langer voordat de motor warm is dus dit resulteert ook in meer brandstofverbruik.

En je zal meer met verlichting, achterruitverwarming en de kachel aan rijden wat ook weer meer brandstofverbruik oplevert.

Dit is allemaal normaal. Ik heb in de winter met mijn benzine auto ook een hoger verbruik dan zomer's.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Catrinus

Dank voor je antwoord, A110, ik vind het evengoed wel een flink verschil.

gjcvro

4 op 100 heb ik nog nooit gehaald, 5 is voor mij een redelijk normale waarde, alhoewel ik nu inderdaad iets meer lijk te gebruiken (5.2)

hemi24

Al een ouder topic, maar het geeft wel exact mijn bevindingen weer: in april een Megane 3 met 1.5 dci aangeschaft en sinds november begint ook bij mij het verbruik op te lopen.

Verhaal van winterdiesel geloof ik niet zo: laatste 10 jaar heel wat kilometers afgelegd met diverse TDI's en HDI's en nog nooit zo'n opmerkelijk verschil gehad als bij de Renault..!

gjcvro

Meer stroomverbruik, meer files, meer verwarming in de auto, sneller de auto pakken voor een boodschap, koudere olie..

hemi24

Vrij constant gebruik: 5 dagen in de week 's morgens en 's middags 80 km enkele reis.
Verbruik is domweg niet zo laag te krijgen op dezelfde rit als periode april t/m oktober.
Ook hier het bekende "temperatuurprobleem" van de 110 pk 1.5dci bij buitentemperaturen beneden pakweg 5 a 6 graden: lijkt nét niet helemaal lekker op temperatuur te komen...

haelewyn

#7
Mijn verbruik met een benzine is ook 15 a 20 procent gestegen. Iedereen verbruikt meer in de winter dan in de zomer.. dat denk ik toch.
Heb eens gelezen dat het ook te maken heeft met de koude onderaan de auto, versnellingsbakolie die het bijna niet warm krijgt, verliezen die daaruit volgen.

Verder doe ik inderdaad meer korte afstanden in de winter en blijft de motor langer koud. Brandstof ontbrandt iets minder efficient als je er koude lucht bij trekt dan met warme lucht. Of dat in de inlaat veel uitmaakt weet ik niet echt. Geen idee hoeveel die voorverwarmd wordt door de motor etc. maar het is ook een piste die je wel eens leest als het over meerverbruik in de winter gaat.

Weerstand van de weg is groter met winterbanden, vandaar meer verbruik ?
De weerstand van een koude zomerband zal ook wel groter zijn dan bij een warme zomerband..
Regenweer en in de sneeuw rijden zorgen voor hetzelfde effect.
Vele kleine factoren maken een groter verschil, vermoed ik.

1,5 DCI is een hoog-rendementsmotor als ik me niet vergis. Had dit verhaal van minder opwarmen ooit ook met een 1,9 JTD van Fiat. Soms stond die wel eens lang stationair te draaien en dan werd hij gewoon koud als ik in lage temperatuur geparkeerd stond. Tijdens het rijden werd de motor wel warm genoeg maar ook iets minder warm dan in de zomer.

hemi24

Heel vreemd dat ik dit fenomeen de laatste 750.000 km met diverse PSA- en VAG-diesels nooit heb mogen ervaren..!

:sturen:

haelewyn

#9
Met Toyota 1,4 D4D had ik het bv ... nu met deze benzineauto ook.
Kijk eens op spritmonitor of verbruiksmonitor van autoweek voor meerdere auto's. Dan zal je zien welke het wel heeft en welke niet.

Nog een reden : als de ruiten aangedampt of aangevroren zijn binnenin (auto slaapt buiten) laat ik hem vaak een tijdje draaien tot er binnen wat weggeruimd is. Dat stationair draaien beinvloedt je gemiddeld verbruik veel. Ik zie ook aan de software in de auto dat mijn gemiddeld verbruik zeer snel stijgt iedere keer als ik een 'koude' rit doe.
Een 'buitenslaper' zal daar veel meer last van hebben dan eentje die uit een verwarmde garage vertrekt.

AJGT

ik heb het nog niet kunnen testen helaas, ik mijn Mégane net 2 maanden.
Maar in de zomer staat de Airco toch weer vaal aan? dan gaat het verbruik toch ook weer omhoog?

haelewyn

In de winter staat bij mij ook wel redelijk vaak de airco aan. Als de ruiten beslaan bij vochtig weer bv ...

hemi24

Ik weet niet hoe de airco bij Renault geschakeld is, maar bij VAG-auto's schakeld de airco beneden een buitentemperatuur van 5 graden niet bij. Dit i.v.m. aanvriezen dacht ik...

mark


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev