Advertenties


1.6 16V LPG - Inspuiting controleren P0638

Gestart door Megane2LPG, 20 januari 2016, 08:45:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Megane2LPG

Hallo Allemaal,

Ik heb een Megane 2 1.6 16V, bouwjaar 2004.
De auto heeft zonder problemen gereden, 2 weken geleden de (1ste) lambda sonde vervangen.

Deze ochtend rij ik naar me werk toe en ineens, na circa 20 minuten gereden te hebben geeft het dashboard aan: Inspuiting controleren en brand het servicelampje oranje.
Toevallig had ik nog de uitleesapparaat van mijn neef bij me (ANWB gebruikt deze ook), direct tijdens het draaien van de motor uitgelezen en de foutcode die eruit komt is: P0638 - Throttle Actuator Control Range Performance Bank 1.

Nadat ik deze code heb gewist, auto opnieuw gestart en auto liep weer goed. Na deze circa 5 minuten stationair te laten draaien ben ik weer gaan rijden. Ik was met de auto bij de ingang van de parkeerplaats op mijn werk en de auto viel uit.

Opnieuw gestart middels de start-knop maar deze bleef "doorstarten". dit gestopt en opnieuw gestart. Direct de parkeerplaats opgereden, koppeling ingetrapt (gaat naar beneden de parkeergarage in), de toeren liepen langzaam omhoog tot circa 3000 toeren. De auto in zijn 2 laten "opkomen" en snel geparkeerd. De toeren lopen weer omhoog, aangezien ik op de parkeerplaats was, de auto uit gedaan.

Iemand ideéen? Bougies zijn ook 2 weken geleden vervangen, bobines niet.

Probleem doet zich overigens voor op Benzine & LPG.

Felix

Klinkt als iets met het gasklephuis.
Heb je die al schoongemaakt? Kan nooit kwaad, en wie weet verhelpt het je probleem  ;)

mark29

vermoed een defecte gasklephuis ook.
probeer eerst de stekker ervan te vervangen, hier zijn modificatie setjes voor.

houd eventueel ook het elektrisch gaspedaal in het achterhoofd.


Megane2LPG

Citaat van: Felix op 20 januari 2016, 10:32:26
Klinkt als iets met het gasklephuis.
Heb je die al schoongemaakt? Kan nooit kwaad, en wie weet verhelpt het je probleem  ;)
Nog niet schoongemaakt. Wat is de "juiste" manier om een gasklephuis te reinigen?


Citaat van: mark29 op 20 januari 2016, 10:59:00
vermoed een defecte gasklephuis ook.
probeer eerst de stekker ervan te vervangen, hier zijn modificatie setjes voor.

houd eventueel ook het elektrisch gaspedaal in het achterhoofd.
Ik heb nog niet echt uitgebreid gezocht op modificatie-stekkers voor het gasklephuis. Heb je enkele aanraders?
Elektronisch gaspedaal verwacht ik eerlijk gezegd niet omdat als ik eenmaal rij de auto wel "gasgeeft" en als ik de auto laat rollen in zijn 2 er niet extra gas wordt gegeven.

Is dit uit te lezen?

mark29

met een clip kan je die waardes mooi zien.
die stekker kan je zo bij de dealer kopen.

Megane2LPG

Citaat van: mark29 op 20 januari 2016, 12:42:09
met een clip kan je die waardes mooi zien.
die stekker kan je zo bij de dealer kopen.
Bedankt nogmaals voor je reactie.

Ik beschik op dit moment over een apparaat met welke ik de waardes kan uitlezen, ik weet alleen niet welke waarde het moet zijn.

Volgens mij was deze stationair rond de 14,1 %

Felix

het gasklephuis schoonmaken is vrij simpel.

1 Luchtfilterslang los maken.
2 Stekker gasklephuis los maken
3 Gasklephuis los maken (4 bouten, dopje 10).
4 Met een doek en remmenreiniger de vlinderklep etc schoon maken totdat er geen zwarte derrie meer in zit.
5 Terugbouwen in omgekeerde volgorde ;)

Tedo


Megane2LPG

Bedankt allen. Ik zal vanavond proberen de gasklephuis schoon te maken, ik zal een update plaatsen.

Kan het overigens kloppen dat bij een koude motor, de symptonen/problemen minder optreden als bij een warme motor?

Megane2LPG

Gister helaas geen tijd gehad om de gasklephuis te reinigen vanwege omstandigheden.
Gistermiddag echter naar huis gereden (circa 20 minuten), alleen maar stadsverkeer en circa 5KM 80KM wegen.Geen problemen opgetreden, loopt stationair goed.

Vanochtend auto gestart, laten warm draaien want moest ijs krabben vanaf de autoruiten, naar werk gereden Geen problemen opgetreden, loopt stationair goed.

Wat ik wel merk, wanneer ik gas geef voor het optrekken en daarna de gaspedaal loslaat, heb ik het gevoel dat de toeren even blijven hangen, 1-2 seconden en daarna pas afnemen. Dit geldt echter alleen tijdens het rijden, wanneer ik rij en rem af tot stilstand, loopt de auto direct stationair goed.

Wat is jullie advies in deze?
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het de gasklephuis is, omdat hij het probleem niet altijd vertoond. Sensor bij 1 van de padelen verwacht ik ook niet, ik ben echter geen expert.

A110

Reinig het gasklephuis maar. En heel belangrijk om hem daarna opnieuw te resetten en in te leren.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Megane2LPG

Citaat van: A110 op 21 januari 2016, 10:38:51
Reinig het gasklephuis maar. En heel belangrijk om hem daarna opnieuw te resetten en in te leren.
Hoe reset ik de gasklephuis, of is dit gewoon de uitleesapparaat aansluiten en de computer resetten?
Inleren moet volgens mij echt bij de dealer, enig idee wat men hiervoor vraagt of hoelang ze hiermee bezig zijn?

Ik heb op dit moment nog een uitleesapparaat tot mijn beschikking waarmee ik o.a. ook live-waardes kan uitlezen.

Overigens heb ik de auto wel weer uitgelezen gistermiddag, de storing staat er nog steeds in echter vertoond de auto dus geen "problemen" tot dusver.

A110

Een goede diagnose apparaat kan de adaptiewaardes resetten, de dealer kan het zoieso.
Kosten weet ik niet ligt eraan hoeveel de dealer daarvoor vraagt. Tijd kan binnen de 10 minuten gedaan zijn.

Het is wel het verstandigst om het met koude motor te doen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Jaspervh

Citaat van: A110 op 21 januari 2016, 12:20:06
Een goede diagnose apparaat kan de adaptiewaardes resetten, de dealer kan het zoieso.
Kosten weet ik niet ligt eraan hoeveel de dealer daarvoor vraagt. Tijd kan binnen de 10 minuten gedaan zijn.

Het is wel het verstandigst om het met koude motor te doen.

Hoi, Kun je uitleggen waarom dit precies met koude motor moet? Wat is namelijk het verschil als ik het doe met warme of koude motor? Ik wil dit namelijk ook eerdaags doen. Ik had ook begrepen dat er een bepaald middel was dat je NIET mocht gebruiken om het gasklephuis te reinigen. Weet jij dit misschien ook toevallig?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev