Advertenties


Hikkende 1.4 TCe

Gestart door A110, 19 november 2015, 17:04:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

A110

Helaas moet ik toch weer melden dat de Megane vanochtend weer niet wilden aanslaan. Het duurde lang voordat hij pruttelend aansloeg met gas bij geven.

Ik heb het idee dat het toch met mijn benzinepomp te maken heeft. De tank is nu net onder de helft en het is weer enorm vochtig buiten.
Vorige keren was het ook met enorm vochtig weer. Tankinhoud weet ik niet meer van de vorige keren.

Zijn er hier nog techneuten die een suggestie of tips hebben?

De andere storingen zijn wel over gelukkig.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

A110

Het was deze week wat rustiger in de werkplaats dus ben lekker met mijn eigen auto in de weer geweest.

En ik kan jullie vertellen dat ik de oorzaken van het inhouden gevonden heb en inmiddels ook opgelost. Wat een verademing de Megane rijd weer als nieuw, nou misschien zelfs beter als nieuw.

De problemen werden steeds erger. Bij een bepaalde gaspedaalstand begon de auto enorm in te houden en te schokken en daarbij waren er plofjes in de uitlaat te horen. Ik moest dan echt gas terug nemen of ineens gas bijgeven.

Er waren 3 oorzaken die al mijn problemen veroorzaakten.

1e  was een bobine van de 3e cilinder. Als deze een bepaalde temperatuur had bereikt was er een onderbreking in het secundaire circuit. Dit circuit zorgt voor de vonk naar de bougie toe. Waarom de motor niet op 3 cilinders is gaan draaien weet ik niet. Misschien dat het primaire circuit nog voldoende stroom ontwikkelde om toch nog een kleine vonk naar de bougie te sturen.
Nieuwe bobine en 4 nieuwe bougie's gemonteerd.

2e probleem ben ik na heel lang zoeken en meten achter gekomen, het is ook gelijk het duurste van de reparatie helaas. Ik had al een tijdje mijn twijfels over de benzinepomp. Tegenwoordig zitten de benzinefilters in de pomp met vlotter verwerkt. Vroeger kon je makkelijk en alleen het benzinefilter vervangen tegenwoordig dus niet meer. Je zit gelijk vast aan een dure pomp/vlotter unit met ingebouwd filter.
Maar omdat het allemaal ingebouwd zit kun je het ook niet even makkelijk controleren. Eerst moet je onder de achterbank het luikje open maken dan kan je de benzinepomp uit de tank halen.
Maar dan zie je nog steeds niks je komt gewoon niet bij het filter. Heb de gok genomen en een complete nieuwe gemonteerd. Daarna heb ik de auto een hard-reset gegeven en alles via diagnose apparatuur opnieuw ingeleerd. Toen was het moment van de waarheid de proefrit.
Ik merkte gelijk al verschil
de motor reageert weer heerlijk op het gaspedaal, ook mede door de chip tuning, en van inhouden of schokken is helemaal geen sprake meer van.

3e probleem was een inlaatdruksensor die gaf vanochtend pas storing in de diagnose apparaat, niet in mijn display. Maar hij heeft een onderbreking gededecteerd in de 12V circuit. Heb de sensor uit voorzorg vervangen.

Ik ben weer heel blij, het kost wat maar dan rijd hij ook weer heerlijk.

Ben natuurlijk een echte monteur en wilden natuurlijk wel weten wat er nu eigenlijk aan de hand was met de oude pomp. Ik alles uit elkaar gehaald en de behuizing open gezaagd om het filter element te bekijken. Je wilt niet weten wat voor een vieze drap daaruit kwam. En het filter was helemaal zwart van de viezigheid. Waarschijnlijk is er een keer ergens vuile benzine getankt met dit als gevolg. Ik hoop dat de tank wel schoon is kon het niet zien maar ik voelden geen viezigheid onderin dus heb de gok maar gewoon genomen. En anders over 6 jaar weer een nieuwe als ik de auto dan nog heb.
Zo zie je maar dat de kilometerstand ook niet veel zegt. Bij mijn staan er nog maar 48000 km op de auto en word dit jaar 6 jaar oud.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Paul

Mooi dat je het gevonden hebt. Toch zie je dat het ook belangrijk is om bij de basis te beginnen.
Brandstofdruk nokkenastiming enz. 
Toch wel gek dat het zo vies is bij die km stand. Ik heb er nog geen 1 hoeven vervangen vanwege een vervuilde filter.
Nu lekker rijden.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Edwin

mijn megane 1.2 Tce 115 pk hikt nog wel een beetje zo rond de 2400tpm maar niet heel storend meer. Het liefst zou ik hem willen laten tunen maar mijn vrouw houdt daar allemaal niet zo van. Dus blijven we zo rijden. Zal voor de gein wel eens de tuner contacten.

Edwin

volgende week ga ik nogmaals bij de dealer langs om te zien of ze het probleem kunnen verhelpen. Jou bevindingen heb ik ze door gemaild. Ze waren er blij mee.
Eens kijken wat ze volgende week te zeggen hebben.

Edwin

Er was wederom nieuwe software beschikbaar. Deze geinstalleerd. Lijkt nu toch wel ver weg te zijn. Niet helemaal.
kreeg na de update in het display wel een storingsmelding "controleer inspuiting". Deze verdween weer en is nog niet terug gekomen.

Meganeholic

Mijn Megane 3 Coupé 1.2 TCE stottert ook als hij net aan gaat.
Als ik dan te snel wil vertrekken kan hij wel effe irritant doen.
Ook kan de uitlaat dan knallen.

Ik heb deze wel laten chiptunen, ik weet echt niet goed aan wat dit kan liggen.
Eens als hij wat warmer is na 500 meter doet hij normaal.

A110

Update van de hikkende 1.4 TCe.

Helaas moet ik jullie toch vertellen dat de hik/schokken er nog steeds niet uit is.
Van de zomer met de hogere temperaturen nagenoeg geen last gehad. Maar nu de temperaturen weer dalen en het weer meer vochtig en nat weer is is het duidelijk aanwezig. In de opstartfase vind ik het nog acceptabel maar nu doet hij het bij warme motor ook. En dan met name in het eerste kwart van het gaspedaal, dit resulteert zeg maar bij het overschakelen en dan rustig het gas intrappen is het voor mijn duidelijk voelbaar.

Ik blijf zoeken naar dit probleem en houd jullie zeker op de hoogte, ik vind dat het er niet hoort en het moet er gewoon uit.
Verder rijd de auto heerlijk.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Tedo

Balen! Hier met een 2.0 TCe gelukkig geen last van hikken.

adinsx

Citaat van: A110 op 23 oktober 2016, 13:56:18
Update van de hikkende 1.4 TCe.

Helaas moet ik jullie toch vertellen dat de hik/schokken er nog steeds niet uit is.
Van de zomer met de hogere temperaturen nagenoeg geen last gehad. Maar nu de temperaturen weer dalen en het weer meer vochtig en nat weer is is het duidelijk aanwezig. In de opstartfase vind ik het nog acceptabel maar nu doet hij het bij warme motor ook. En dan met name in het eerste kwart van het gaspedaal, dit resulteert zeg maar bij het overschakelen en dan rustig het gas intrappen is het voor mijn duidelijk voelbaar.

Ik blijf zoeken naar dit probleem en houd jullie zeker op de hoogte, ik vind dat het er niet hoort en het moet er gewoon uit.
Verder rijd de auto heerlijk.

Jeroen

Hi Jeroen,

We zitten even 'in hetzelfde schuitje' want sinds dinsdagochtend staat mijn GTline (met de 1.2 TCe130, niet de 1.4) bij de dealer. Tussen de 2000-3000 tpm houdt de motor in bij deellast. Dus zeg tot 40% van het gaspedaal. Vooral in dat toerengebied is het goed merkbaar. Even in de zes wat gas bij op snelwegtempo resulteert in een hoop geschok.
Ook bij mij is het sinds enige weken ontstaan nu het kouder is. Bobines en bougies zijn vervangen, zojuist gebeld en ook een injector is vervangen maar zonder resultaat.
Inmiddels hangt de dealer met de technische dienst van Renault aan de lijn om het op te lossen. Ook hier afwachten dus...

Op de teller staat 101.000 km, waarvan overigens 20.000 met het verse motorblok. Bij 81.000 is er een nieuw blok ingehangen i.v.m. kettingrek / defecte spanner.
Downsizing... Doe mij me RS maar weer terug...

Overigens, lease in mijn geval dus die rekening hoef ik me niet druk om te maken. (motorblok vervangen was € 8.600,- uit mijn hoofd)

PS: De Laitovo screens waar we eerder PM-verkeer over hadden zitten perfect en bevallen dus erg goed  ;)
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

A110

@adinsx, goed om te horen van de laitovo screens.

Laat mij ook weten als ze het gevonden hebben bij jou auto.

Mijn vermoeden ligt nu bij het gasklephuis, dit omdat ik ook al heel veel gemeten en als het nodig was vervangen heb. En volgens mijn zijn ze van de 1.4 en 1.2 hetzelfde maar dat zou ik na moeten kijken.
Ik heb nu een schema opgevraagd en ga zelf kijken met een scoop of ik iets kan ontdekken. Als ik niks zie laat ik mijn gasklephuis bij een ander bedrijf testen maar dan zit ik wel even zonder auto.

Ik zit al wat jaren in de auto's en dit probleem doet mij aan de vroegere monopoint injectie denken waarbij de potentiometer van de gasklep weleens vervelend ging doen vanwege inslijten van de banen waarover de contacten lopen die de stand doorgeven van de gasklep naar de computer. Deze banen gingen ook slijten in het eerste gedeelte van de gasklepstand. Dit kwam omdat we daar het meeste in gasgeven.

Ik houd jullie uiteraard ook weer op de hoogte.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

adinsx

Prima. Ik rij vanmiddag weer even langs de dealer. Vandaag nog niets gehoord en ze moeten haast maken.
Volgende week dinsdag een event van BMW waar ik mijn auto achterlaat om een week lang een pr-demo mee te nemen. Aan de dealer de keuze of hun leenauto daar een week staat, of de mijne ;)
Nee, ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Lastige is en blijft dat er geen storingscodes zijn.
Zelf ook technisch zeer geïnteresseerd overigens in de oplossing. Het is dat het een leaseauto is en er zelf aan klussen er niet bij is.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

adinsx

Snelle update: Even de dealer gebeld zo straks. Vanuit Technische dienst Renault vermoeden ze interne vervuiling, iets wat vaker voorkomt bij de moderne direct ingespoten motoren.
(leesvoer voor tussendoor: http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2014/7/praktische-oplossingen-tegen-motorvervuiling-2014-1-10117424)

Niettemin, ze zijn nu in overleg welke stappen er genomen moeten worden. En natuurlijk wie het betaald. De leasemij of Renault NL. Het motorblok is tenslotte pas 20.000 km oud.
Meteen maar even gemeld dat ze het snel moeten oppakken omdat hun leenauto anders een week in Rijswijk bij BMW Nederland staat.  :x
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

mark29

Vorige week iemand van tunap gesproken die was bij ons op het werk, die benoemde ook dat er verschillende tce motoren waren met vervuiling aan de kleppen.
Maar we zijn dit zelf nog niet tegen gekomen in de werkplaats overigens.
Wel verschillende met problemen met kettingspanners en koppakkingen.


mark29

A110 was jij ook monteur?
Je zou de inlaat er eens eraf kunnen halen en dan kan je deels de kleppen zien, mogelijk zie je vervuiling aan de kleppen.
Als dit te erg is, kan die ook problemen veroorzaken.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev