Advertenties


Fabrieks-xenon projectoren vervangen

Gestart door Bobo8, 13 november 2015, 00:21:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bobo8

Dag mede-forumleden,

Ik heb een Mégane 2 1.6 16v Grand Tour Tech Line van eind 2007 (Phase 2, van na de facelift van februari 2006). Deze auto heeft af-fabriek xenon dimlichten (en halogeen H1 grootlicht). Het is mijn eerste auto met xenon koplampen, maar ik vond de lichtopbrengst ondermaats. Mijn vorige auto's, met H7 lampen, vond ik beter. Op dit forum (en op Renaultforum.nl) is duidelijk dat ik dat niet als enige vind.

Mijn auto is nu 8 jaar oud en heeft een kwart miljoen km gelopen. Dan kunnen niet alleen de xenon lampen zelf het begeven, maar ook de ballasten (electronica kastje om de xenon lamp te ontsteken). Die laatste hebben een levensduur van 2000 of 2500 uur, en dat hebben die van mij ongeveer wel gehaald. De linker koplamp viel af en toe kort uit, de rechter flikkerde af en toe.
De vraag was dus: vervangen door originele onderdelen, met dan ook weer dezelfde matige lichtopbrengst, of verbeteren.

Ik heb gekozen voor verbeteren, met onderdelen van clubsponsor Retrofitlab (www.retrofitlab.com).

De xenonlampen zijn dezelfde als bij andere automerken, dus daar ligt het niet aan. Het probleem zit in de projectoren van Valeo. Of het lensglas daarvan veel licht tegenhoudt (het glas ziet er relatief dof uit), of dat de spleet waar het licht van de xenonlamp door heen valt op de lens te smal is, weet ik niet.

Retrofitlab biedt diverse compacte projectoren aan. Ik heb gekozen voor het type Mini 6.1. Daar passen xenon lampen met een H1 lampvoet in. Die projector heeft een heel heldere lens, duidelijk verschil als je die projector naast de Valeo projector legt.
Voor de liefhebber: de dimlichtbegrenzing is wegklapbaar met een electromagneetje. Zet je 12 V op de meegeleverde aansluitdraad van die magneet, dan heb je grootlicht. Die 12 V kan je aftakken van de halogeen grootlicht aansluiting. Dan heb je dus grootlicht met xenon en halogeen tegelijk. Dit heb ik overigens wegens tijdgebrek zelf niet gedaan, het halogeen grootlicht doet het best goed.


De Mini 6.1 projector past niet zonder meer. Retrofitlab levert daarvoor een 'bracket', dat is een passtuk in de vorm van een een metalen plaatje met een groot gat in het midden voor de projector, vier gaten daaromheen waarmee het plaatje op de projector wordt geschroefd, en vier gaten op de buitenhoeken die precies overeenkomen met die van de originele Valeo projector. Daarmee past de Mini projector perfect op de plaats van de Valeo projector.


Die bracket wordt via Retrofitlab op maat gemaakt voor de Megane II phase 2, en die bestond nog niet. Eerst heb ik Audi B6 A4 brackets geprobeerd, die zouden passen. Dat doen ze, maar de projector wordt daarmee niet goed ondersteund, namelijk op maar 3 i.p.v. 4 hoeken. Dat is te weinig omdat Renault de projector met maar 2 schroeven vastzet. Bij ondersteuning op 3 hoeken kan de projector dan nog wat bewegen. Bovendien moeten de bevestigingsgaten van die Audi brackets voor gebruik in de Renault worden uitgeboord. Bij het passtuk voor de Mégane II phase 2 speelt dat niet.
Overigens is van buitenaf na montage van de projector alleen de lens te zien. Er is dus geen sierring ('shroud') voor rond de projector nodig (zou trouwens ook niet in het lamphuis passen).

Vervolgens de electrische aansluiting. Met een verloopkabel zou de xenon H1 lamp in de nieuwe projector op de bestaande Valeo ballast aangesloten kunnen worden. Dat bleek niet zo te zijn. De ballast zit in mijn auto direct op het lamphuis geschroefd, daar valt niets op aan te sluiten.
De oplossing: nieuwe ballasten. Retrofitlab levert Aharon 35W AMP Slim ballasten. Extra dun dus ('slim'), die nemen niet veel ruimte in. Met AMP-stekker voor de 12 V aansluiting. Deze ballasten zijn een stuk goedkoper dan de Valeo ballast die standaard is gemonteerd.

Dan de montage. Dat is goed te doen, maar alles bij elkaar toch wel een behoorlijke klus. Neem er ruim de tijd voor, bij goed weer of op een overdekte plaats. Ik was er alles bij elkaar wel een uur of 6 mee kwijt, waarbij opgemerkt moet worden dat ik niet de meest ervaren of snelle sleutelaar ben. Als je weet hoe het moet kan het sneller, maar denk niet dat je het in een uurtje wel even voor elkaar bokst.

Het begint met demontage van de voorkant van de auto, omdat je anders niet bij de koplampen kunt komen. Hoe dat moet staat ook in andere draadjes op dit forum beschreven, als je dat een keer eerder gedaan heb doe je dat in 5 minuten maar de eerste keer kost het je natuurlijk meer tijd. In een notendop: onder de motorkap de plastic klemmen verwijderen (7 stuks, eerst het middendeel ca. 1 cm oplichten, en pas dan de klem eruit halen), in de wielkastranden links en rechts 2 bouten M7 verwijderen, en aan de onderzijde 3 bouten M10 losdraaien. Dan bij de wielkasten de voorkant ca. 3 cm naar buiten trekken, vervolgens de hele voorkant naar voren toe van de auto aftrekken en voor de auto neerleggen (dan hoeven de aansluitingen van mistlampen en koplampsproeiers niet losgekoppeld te worden).


Vervolgens de koplamp losschroeven (3 M10 bouten, waarvan 1 boven de koplamp, en twee er onder waarvoor een lange pijpsleutel of een dop met lang verlengstuk nodig is). Als je vervolgens de beide stekkers op het lamphuis loshaalt (met een kleine schroevendraaier het blokkeerlipje oplichten, vervolgens losschuiven), is de rechter koplamp geheel los van de auto. Bij de linker koplamp gaat dat niet, er zitten nog twee extra stekkers aan het lamphuis die zodanig zijn afgedekt dat die niet los te halen zijn zonder het lamphuis te beschadigen/te verzagen. De linker koplamp kan na losschroeven wel naar voren worden gehaald zodat er aan gewerkt kan worden. Niet iets voor een regenachtige dag dus.

Dan de koplamp. Eerst de afdekkap van het dimlicht (de xenonlamp) losdraaien. Dan de stekker van de xenonlamp losmaken (borgveer loshalen, dan eraf trekken) en de xenonlamp uit de projector halen (voorzichtig) en wegleggen (let op, alleen metalen delen aanraken als je de lamp niet wil beschadigen). Vervolgens de projector losschroeven. De projector zit met twee Torx schroeven vast. Er is niet veel ruimte in het lamphuis naast de projector, je hebt dus een lange Torx schroevendraaier of een lang verlengstuk voor een Torx bitje nodig. De maat weet ik niet meer, maar aangezien de halve auto met Torx schroeven in elkaar zit, heb je de juiste maat waarschijnlijk al in je bezit, en anders is dit het moment om in een setje Torx bitjes te investeren. Vervolgens kan je de projector uit het lamphuis halen. Hij past zonder geweld door de opening maar het is wel even wurmen om de juiste manier te vinden.

De originele ballast zit aan de onderkant van het koplamphuis geschroefd met twee Torx schroeven. Die loshalen, daarna de ballast van de stekker losschuiven. Om bij de 12 V aansluting in het koplamphuis te komen, moet de stekker worden losgehaald (twee lipjes oplichten, daarna kan de stekker het koplamphuis in worden geschoven). Vervolgens moet die stekker via het dimlichtgat worden opgevist. Dat is een klungelkarwei, aangezien de ruimte in het koplamphuis tussen de buitenwand en de projectorbehuizingwand gering is. Ik heb daarvoor een verenstalen staafje van 20 cm lang met een omgebogen punt gebruikt. Hier moet je echt geduldig de tijd voor nemen, het is niet de bedoeling iets in het koplamphuis stuk te trekken, want dan zal je het hele koplamphuis moeten vervangen. Heb je die stekker via het dimlichtgat te pakken, dan kan je de hoogspanningsaansluiting losnemen, en knip je de 12 V draad en aardedraad direct achter de stekker door en neem je de stekker uit het koplamphuis. Dit is het point of no return.


Aan de 12 V draad en aardedraad moet een stukje draad met AMP stekker worden vastgemaakt. De H1 xenonlampen hebben een hoogspanningsaansluiting, en een draad met AMP stekkers om 12 V door te voeren. Die is niet nodig, aangezien we de 12 V rechtstreeks op de ballast gaan aansluiten, niet via de xenon lamp. De draad met AMP stekkers kan je dus van de xenon lamp loshalen, en gebruiken om de 12 V draad in het koplamphuis mee aan te sluiten.
Ik heb de 12 V draad en aardedraad aan de draden met de AMP stekkers gesoldeerd, om een betrouwbare verbinding te krijgen, maar je zou die verbinding ook met klemstekker en klemcontrastekker kunnen maken. Ik heb de draden zo geknipt dat de blanke delen niet direct naast elkaar zitten maar versprongen, om de kans op kortsluiting te minimaliseren. Uiteraard daarna isoleren, ik heb daarvoor een krimpkous genomen (die je dus voor het solderen op de draad geschoven moet hebben) en die vervolgens nog met isolatietape omwikkeld.
Met een multimeter heb ik gekeken welke draad uit het koplamphuis +12V is, en welke de aarde (0 V), om zo de draden zo te solderen dat +12V op de juiste ingang van de ballast komt te staan. Ik weet niet of dat echt nodig is overigens, maar better safe than sorry.

Aangezien de ballast nu aan de buitenzijde van het koplamphuis aangesloten gaat worden, moet er een doorvoer door het koplamphuis worden gemaakt voor zowel de 12 V aansluiting (vanuit de draden in het koplamphuis naar de ballast) als de hoogspanningsaansluiting (van de ballast naar de xenon lamp). Ik heb daarvoor met een ijzerzaagje een sleufje gezaagd door de schoefdraad van de afdekkap van het dimlicht heen (netjes afronden met een vijltje, zodat de isolatie van de draden in die sleuf niet wordt beschadigd).

Als je bi-xenonlicht wil (dus ook grootlicht), dan moet een aftakking van de 12 V voor het grootlicht worden gemaakt. Dat heb ik niet gedaan, maar wellicht is het het handigst om die aftakking bij de lampvoet te maken, en de draad van daar binnendoor het lamphuis te leiden naar het xenonlampdeel van het lamphuis. Vervolgens moet daar een contrastekker aan worden gemaakt die past op de grootlichtstekker van de Mini 6.1. Of Retrofitlab daarvoor een contrastekker kan leveren weet ik niet. Anders afknippen en zelf een stekker met passende contrastekker bevestigen.

Nu kan de nieuwe projector worden gemonteerd. Eerst het passtuk (de 'bracket') op de projector monteren. Daarvoor moeten de vier schroeven waarmee de voorkant en de achterkant van de projector samengeschroefd zijn worden losgehaald. Het passtuk worden over de voorkant (met de lens) van de projector geschoven, vervolgens wordt de projector weer in elkaar geschroefd. Let op dat het stangetje van de grootlichtelectromagneet vrij kan blijven bewegen.


De projector wordt vervolgens in het lamphuis geschroefd met de twee originele schroeven. Dan de eventuele grootlichtstekker aansluiten.
Daarna kan de xenon lamp in de projector worden gezet. Pas op, alleen de metalen delen aanraken, en de lamp voorzichtig  de projector inschuiven. Dan de borgveer vastzetten. De draden van de 12 V aansluiting en van de xenon lamp door de eerder gezaagde sleuf leiden, eventueel nog omwikkelen met extra tape om beschadiging van de isolatiemantel door trillingen te voorkomen, en dan kan de afdekkap van het dimlicht op het lamphuis worden geschroefd.

Het gat waar eerst de stekker voor de originele ballast in zat, kan je het beste dichtmaken met bijvoorbeeld tape. Ik ben dat vergeten, en prompt heeft zich een insect in mijn koplamp gevestigd. Dat zal hopelijk eenmalig zijn, maar als je koplamp van binnenuit vuil wordt, is die vrijwel niet schoon te maken, dus het is een goed idee om dat gat af te dichten.

De nieuwe ballast is zelf compact, maar de draden die er aan vastzitten zijn (voor de Mégane II) onhandig lang, met ook nog een extra kastje erin.


Je kan de vier stekkers aansluiten (12 V en aarde naar ballast, en 2 maal ballast naar xenonlamp), en de koplampstekker op het lamphuis schuiven om te controleren of de xenon lamp het doet.
Is dat zo, dan de koplampstekker weer losmaken, en de ballast inclusief de kabels zo vastzetten, dat alles na het terugplaatsen van de koplamp past en niet los hangt. Rechtsvoor past alles onder de koplamp, linksvoor niet omdat daar nog meer kabelbomen lopen. Daar heb ik het meeste achter de koplamp gehangen. Vastzetten met tie-wraps en ducttape. Ik heb in de koplampbehuizing enkele extra gaatje geboord voor de tie-wraps. Dit is passen en meten, en nogal een tijdrovend klungelkarwei om het goed te doen. En dat is wel nodig om een op termijn betrouwbaar systeem te krijgen.


Vervolgens de beide koplampstekkers weer aansluiten en de koplamp weer op zijn plaats schroeven.

Heb je beide koplampen behandeld, dan kan de voorkant van de auto terug worden gezet. Let daarbij op dat het trekstaafje van de motorkapontgrendeling goed door de grille heen wordt geleid.

Als het goed is, heb je nu werkende nieuwe xenonlampen. Wat nog rest is de hoogte-afstelling, omdat de koplampbevestiging ruimte heeft is de lichtbundelhoogte na demontage en montage meestal anders dan daarvoor. Ga naar een stille donkere weg, zet de auto goed horizontaal (en let op uw veiligheid, draag een reflectievestje!) en stel de hoogte in met de wittige inbusschroef op de bovenkant van het koplamphuis, die door een gat in de stang boven de koplamp te bereiken is. Een zaklamp is wel handig om die in het donker te vinden. Als u een stuk voor de auto gaat staan, en door de knieen zakt, dan zijn uw ogen op bestuurdershoogte en kunt u controleren dat uw verlichting u niet verblindt. Stel de lampen zo in dat de rechterkant van de lichtbundel net ietsje naar beneden straalt. De linkerkant van de lichtbundel reikt dan een meter of 30 naar voren. Zo ziet u het meeste zonder tegenliggers te verblinden.

Het resultaat is beslist om over naar huis te schrijven. Het verschil met de oude xenon koplampen is heel duidelijk. Flink meer licht, en een mooi egaal lichtbeeld op de weg (hoewel het lichtbeeld van de oude koplampen ook goed was, het was puur te weinig licht). Een verademing op donkere wegen.

Aan kosten was ik voor de Mini 6.1 projectoren, de 'brackets', de H1 xenonlampen, de ballasten en de verzendkosten in totaal grofweg zo'n 270 euro kwijt. Met nieuwe Valeo ballasten en nieuwe D1S xenonlampen zou ik meer kwijt geweest zijn, en aanzienlijk minder licht gekregen hebben. Toegegeven, dat zou wel een heel stuk minder werk zijn geweest.

Bovenstaande beschrijving is voor mijn auto, een Mégane II phase 2 met af-fabriek-xenon. Voor de phase 1 zijn de koplampen voor zover ik weet net wat anders. Voor auto's met halogeen dimlicht gaat bovenstaand verhaal natuurlijk niet op. Die hebben een ander lamphuis. Dan kunnen de standaard lampen door xenon worden vervangen, met toevoeging van ballasten. Of daar ook projectoren kunnen worden ingebouwd weet ik niet.

Remko

Daar heeft u elke dag gemak van!!

http://www.mijnrenaultspecialist.nl/

A110

Het is een mooi en helder verslag.
Heb je er ook foto's van gemaakt daar zijn we op het forum altijd helemaal weg van.

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Tedo

Inderdaad, een mooi project met goede uitleg. Wat foto's (vooral voor en na) zouden het verhaal nog versterken.

Bobo8

#4
@Remko: dank u, ik ben altijd kort van stof  Y !-! Er was dan ook heel wat te vertellen.

@ A110, @ Tedo: ja, ik heb enkele foto's toegevoegd, en inmiddels (22-11) nog enkele extra. Een compleet fotoverslag is het niet. Het werd donker, dus van de bevestiging van de ballasten en kabels heb ik geen foto's.
Ook geen voor en na foto's, dat is natuurlijk extra interessant maar daarvoor moet je een camera hebben waarvan je sluitertijd en diafragma handmatig kan instellen. Anders wordt verschil in lichthoeveelheid door de belichtingsmeter van de camera gecorrigeerd, wat we in dit geval nu juist niet willen. Zo'n camera heb ik niet.

A110

@Bobo8, Het ziet er zo met foto's beter uit om het verslag te lezen, zo heb ik er een beeld bij.

Ik was ook al aan het zoeken naar een oplossing voor mijn verlichtingsprobleem van mijn Megane III met H7 koplamp.
Ik vind het licht niet bijzonder en het verstrooit enorm (ik heb geen xenon verlichting).
Nu wil ik ook graag van die lens projectors inbouwen in mijn bestaande koplampen en dan alleen gebruiken voor een H1 lampje, zou dit mogelijk zijn?

Hieronder een klein foto verslag van iemand in Belgie die het ook gedaan heeft alleen met xenonverlichting ik wil dit dus niet en alleen projector lenzen met H1 lampen.

https://www.retrofitlab.com/blog/renault-megane-3-mini-h1-xenon-retrofit/

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Bobo8

@A110:

Kijk ik op de link die je hebt ingevoegd, dan is mijn conclusie dat het kennelijk mogelijk is een Mini 6.0 projector in het lamphuis van een Megane III met halogeenlicht te bouwen. Geen idee hoe makkelijk of moeilijk dat is, mijn auto is een Megane II met fabrieksxenon, toch wel anders dan een Megane III met halogeenlicht.

Volgende stap: je zal de stekker die op je H7 lamp zit, moeten vervangen voor een stekker die op een H1 lamp past. Dan moet je een losse H7 stekker kopen en die aan de 12 V draden bevestigen. Wellicht bestaan er verloopkabeltjes van H7 naar H1, maar dat weet ik niet. Even googlen dus.

Dan is nog de vraag of een gewone halogeen H1 lamp in de projector past. Mechanisch geen probleem lijkt me, H1 lampvoet is een H1 lampvoet. Maar of het optisch past, is de vraag. Met andere woorden, zit de gloeidraad van de H1 lamp op dezelfde plaats (zelfde afstand tot de lampvoet) als het gedeelte waar in een xenonlamp licht wordt geproduceerd. Geen idee....

Je kan ook Retrofitlab mailen of bellen, maar of ze je een antwoord kunnen geven weet ik niet.

zapp

#7
Ik ben bezig om mijn Xenon verlichting te vernieuwen volgens de beschrijving van Bobo8.
Prima handleiding, dank daarvoor. Ik heb een setje besteld bij Retrofitlab (150 euri). Dit setje maakt gebruik van de bestaande ballasten.

Nou zit er op de linker koplamp een kastje met de tekst "Calculateur Pilotage Eclairage".  Wie weet wat de functie daarvan is?? 
Aan de achterkant zit een soort instelknopje, ik heb daar wat aan zitten draaien (stom natuurlijk), heb ik daarmee nou iets overhoop gehaald waardoor alles weer opnieuw moet worden afgesteld, of is het niet erg...? 8)7

adinsx

De Calculateur Pilotage Eclairage is volgens mij de regeleenheid van de lampen. Dus hoogteaanpassing op basis van input van sensoren.
Stelknopje kun je inderdaad de lampen handmatig in de basisstand iets mee omhoog of omlaag zetten. Niets spannends. Gewoon kijken straks hoe je lichtbeeld is.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

MarkII

Ikzelf kocht onlangs een Megane 2 met vocht in de koplampen. Deze waren niet meer te redden dus bestelde ik nieuwe imitatie koplampen van Wurth. Gezien het feit dat ik xenon had kreeg ik te maken met de Stelmotor en die anders is. Die Stelmotor past 1 op 1 in de Wurth koplamp. Dus kwestie van Stelmotor over zetten en halogeen of aftermarket xenon of LED monteren. Het beeld is perfect te noemen en de koplampen zijn een stuk goedkoper dan de originele

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev