Advertenties


Vreemd probleem, motor Megane slaat ineens niet meer aan.

Gestart door AdriaanF50, 7 februari 2015, 21:22:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AdriaanF50

hallo luitjes,

Wie weet de oplossing?

Ik heb een Megane cabriolet 1.4 16v, bouwjaar 1999.

Ben vandaag wat aan het prutsen, ben klaar, sluit de auto af met de afstandbediening en bedenk om nog wat uit de kofferbak te moeten pakken, dus met afstandbediening weer open.

Beetje rommelen in de kofferbak, ben klaar, gooi de klep dicht en wil de auto af sluiten met de afstandsbediening, geen reactie van de auto, geen geluid, geen knipper, niet op slot, niets.

Naar boven reservesleutel halen, ook niets, beide goede batterijen.

Ik ga kijken of de auto wil starten, wel draaien, niet aanslaan.

Lampje van startblokkering brand ook helemaal niet meer.


Wat nu?

Lars

Ik had had het zelfde. Op 24. December afgelopen jaar. Bij mij is de hoofd zekering geknapt toen. Oorzaak was een kortsluiting in de kabelboom van de ABS pomp en de bedrading van de injectoren waren verrot.

AdriaanF50

Citaat van: Lars op  7 februari 2015, 23:56:22
Ik had had het zelfde. Op 24. December afgelopen jaar. Bij mij is de hoofd zekering geknapt toen. Oorzaak was een kortsluiting in de kabelboom van de ABS pomp en de bedrading van de injectoren waren verrot.

Morgen dan maar even de hoofdzekeringen controleren.
Hopen dat ik iets vind...

Rogier

is de accu van de auto nog goed, misschien is die wel overleden

AdriaanF50

Nou, accu eruit gehad, alle hoofdzekeringen gecheckt en schoongemaakt evenals die hele hoek daar.

Geen resultaat, ledje startblokkering blijft uit, motor draait wel maar slaat niet aan.

Wel ging weet ineens de kofferbak, die ik handmatig open had gedaan ineens spontaan op slot uit zichzelf...


Da Likita

Klinkt als een probleem ergens in de bedrading ofzo. Is het zeker gekomen na het openen van de kofferbak ?
Misschien dat daar ergens een draad kapot is of een kortsluiting maakt

AdriaanF50

Nou ja, zeker weten....

Ik sluit de auto af met de ab, wil weg lopen en bedenk me nog iets uit de kofferbak te pakken, ik doe de auto weer open met de ab en ben even bezig in de kofferbak.

Als ik klaar ben sluit ik de kofferbak en wil met de ab de auto weer op slot zetten, doet niets meer, ook tweede ab thuis gepakt, ook niets.

Proberen starten, wel draaien, niet meer aanslaan.

Ik bedenk me, als je de auto met ab openmaakt moet je binnen een bepaalde tijd starten anders springt ie weer in de blokkering en sluiten de sloten weer.

Dat kan het moment zijn geweest van het van slag raken, waar hoe en waar?

Eigenlijk zou je denken dat de startblokkering vrij staat nu, het ledje blijft continue uit.

Ik had begrepen dat, als je met de ab de sloten open doet de startblokkering ook vrij komt te staan, maar niet door een signaal van de sleutel maar door iets mechanisch ergens in de sloten, ik weet dat niet zeker..

Als ik het contact aanzet hoor ik wel een soort brommend geluid achter het dashboard links, dacht eerst dat het de kachelmotor was die ik hoorde maar die heb ik uitgezet, geluid blijft 15-20 seconden dan weg.

Rogier

het kan zijn dat je de startmotor hoort, heb je ook geprobeerd te starten terwijl er iemand naar de motor luistert? en heb je de accu spanning gecontroleerd met een multimeter?

AdriaanF50

Citaat van: Rogier op  8 februari 2015, 22:37:40
het kan zijn dat je de startmotor hoort, heb je ook geprobeerd te starten terwijl er iemand naar de motor luistert? en heb je de accu spanning gecontroleerd met een multimeter?

Nee, ik was alleen bezig, denk trouwens niet dat het de startmotor was die ik hoorde, ik zit mijn hele leven al in de auto's, monteur, schademonteur, aftersales, magazijn, you name it, i done it.

Ik ga morgen even bellen, dan gaat ie naar een bevriende dealer, kunnen ze hem even aan de clip hangen en alles doormeten.

Kijken wat daar uit komt.

AdriaanF50

Nou,

Vandaag de megane naar de dealer gesleept.

Dat begon al vreemd want de led van de startblokkering had sinds afgelopen zaterdag helemaal niet meer gebrand, en de serviceauto van de dealer staat voor mijn auto en de led knippert ineens weer...  :?

Bij de dealer aangekomen nog steeds knipperend ledje dus aan de clip en kijken, stond op bak 1, naar bak2 gezet, starten lopen!!  !-!

Overleggen, eerst rondje rijden om de accu weer op te laden of eerst de sleutels maar weer inleren, voor tweede gekozen.

Auto uit, helaas weer het ledje helemaal uit..

Nieuwe accu, nieuwe min pool aansluiting voor de zekerheid, niets mocht meer baten...

Uch eruit gehaald, controle, schoonmaken, niet echt nodig zo te zien, geen resultaat...

Stand van zaken nu, auto maar achter gelaten, als ze wat tijd over hebben kijken ze verder anders gaat het te duur worden.

Vinden ze de storing, mooi! Anders helaas naar de sloop met perfect electrisch dak, nieuwe apk en met nieuwe banden en motorsteunen, heb er nog geen 100km mee gereden...

Heatzone (Mark)

#10
Is er ook al gekeken hoe de massapunten zijn? Een slechte massa kan vaak ook de meest bijzondere problemen opleveren.
Als het probleem echt pas is begonnen bij het sluiten van de kofferbak, heb je dan toevallig ook de kabelboom nagekeken? Wellicht liggen er enkele draden bloot die problemen veroorzaken.

Het is overduidelijk een elektronisch probleem. Iets dat waarschijnlijk als het gevonden is vrij eenvoudig te verhelpen is. Het zou zonde zijn om de gehele auto daarom maar naar de sloop te brengen toch?

AdriaanF50

Citaat van: Heatzone (Mark) op 12 februari 2015, 16:24:49
Is er ook al gekeken hoe de massapunten zijn? Een slechte massa kan vaak ook de meest bijzondere problemen opleveren.
Als het probleem echt pas is begonnen bij het sluiten van de kofferbak, heb je dan toevallig ook de kabelboom nagekeken? Wellicht liggen er enkele draden bloot die problemen veroorzaken.

Het is overduidelijk een elektronisch probleem. Iets dat waarschijnlijk als het gevonden is vrij eenvoudig te verhelpen is. Het zou zonde zijn om de gehele auto daarom maar naar de sloop te brengen toch?

Voor zover we kunnen zien zijn de massapunten nu goed, enige twijfel was bij de minpool, dat hebben we vervangen.

Het is zeker ergens een electrisch probleem, maar wat?? Ik denk dat de problemen begonnen toen ik in de kofferbak bezig was toeval is immers vanmorgen miraculeus ineens weer wel een knipperend ledje op de dash.

Heb zelf een vermoeden dat de cv de boosdoener is op een of andere manier.

Wat ook vreemd is, ik had het binnenlicht eraf gehaald om naar de printplaat aldaar te kijken, een rechthoekige printplaat met aan de ene kant een drukschakelaar voor het kleine spotje rechts en aan de andere kant een klein torentje van plastic ongeveer 2 cm, volgens mij de antenne van de cv ontvanger, kan niet, zegt monteur is alleen bij ir en ik heb fm sleutels, maar ik weet zeker wat ik in mijn handen heb gehad, zag geen beschadigingen o.i.d. Op de printplaat trouwens.

Zou zeker enorm balen wezen als ie weg moet, maar weet anders ook geen oplossing meer, kan een monteur niet eeuwig laten zoeken, dat is veel te duur, dat is de auto ook niet waard en bovendien heb ik dat dan ook niet.

Dus als er hier nog tips, ideeen, suggesties of gewoon een hart onder de riem is, graag!

Heatzone (Mark)

Volgens mij maakt de ph2 gebruik van IR ipv van FM zenders. Zelf heb ik zowel ph1 en ph2 gehad.

Heb jij een phase 1 cabrio of een phase 2? De mijne is ook uit '99 en dat is een phase 2.
Als de grille in de motorkap zit verwerkt is het een phase 2 en anders is het een phase 1.


AdriaanF50

#13
Citaat van: Heatzone (Mark) op 12 februari 2015, 16:56:08
Volgens mij maakt de ph2 gebruik van IR ipv van FM zenders. Zelf heb ik zowel ph1 en ph2 gehad.

Heb jij een phase 1 cabrio of een phase 2? De mijne is ook uit '99 en dat is een phase 2.
Als de grille in de motorkap zit verwerkt is het een phase 2 en anders is het een phase 1.

I know :)

Absoluut zeker weten een phase 2,

En het zijn fm handzenders, zonder de 'lampjes' in de sleutels, zelfs de clip gaf fm aan.

Zit me suf te piekeren om er een soort van logica in te zien, om zo op een spoor te komen waar te kijken.

Op de een of andere manier lijkt er wel een blokkering op de startblokkering te zitten, zelfs de clip kwam er op een bepaald moment niet meer doorheen.


Verder werkt trouwens alles perfect.

Dank voor het meedenken trouwens!  !-!





RobScénic

Phase I maakt gebruik van IR (infrarood) zenders, dit zijn de zenders met het lampje welke je moet richten. Phase II heeft FM (radiografisch) zenders. Denk dat je ze even door elkaar haalt.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev