Advertenties


Banden Spanning

Gestart door bowldave, 8 juli 2014, 13:03:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bowldave

Nu een tijdje mijn nieuwe grotere velgen.
Even olietje bijgevuld en nieuwe ruitenwissers erop.
Zo deed ik ook even mijn bandenspanning, nu voor t eerst met de nieuwe sloffen.

Standaard spanning voor veel snelweg gebruik is 2.6 voor en 2.4 achter.
Dus daar had ik het apparaat op ingesteld..

Nu liet het apparaat er alleen maar lucht uit en niks erin..
Hebben die knakkers die mijn velgen gemonteerd hebben dan teveel lucht erin gedaan of is dat juist de bedoeling met een grotere maat??

greetz dave

Ard Klok

Weet je zeker dat het apparaat stond ingesteld op BAR en niet op PSI?

wickydude

Ik had eens banden (18") waar nominaal 2.9 bar in moest, maar dat is niet gebruikelijk.

De apparaten bij tankstations wijken soms (vaak) heel veel af. Ik zou nog eens een andere proberen, of even een bandenspanningsmeter kopen.

bowldave

ik ga eens kijken, maar volgens mij gewoon bar.

wat zou het verschil zijn met psi?

Ard Klok

#4
Kijk maar eens hier

Edit: Onlangs dus zelf ook gehad dat het apparaat stond ingesteld op PSI. Zag dit te laat dus eerst juiste instelling (dacht ik) daarna omgezet naar BAR. Apparaat versrprong daardoor van 2,4 (PSI dus) naar 1,7 (BAR).

BadEend

#5
Als je je banden al oppompt bij een tankstation dan zou ik dat alleen doen als ze een digitale pomp hebben.
Bij de digitale pompen kan je idd kiezen tussen PSI en bar, maar kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ze bij het monteren er teveel spanning op gezet hebben.
Dat gebeurd helaas heel vaak, mede omdat veel bedrijven gebruik maken van een (onnauwkeurige) analoge spanningsmeter.
Het makkelijkste is om gewoon zelf een digitale bandenspanningsmeter te kopen voor thuis.

wickydude

Van zichzelf is een digitale niet nauwkeuriger dan een analoge, hoor, wel makkelijker af te lezen en in te stellen. ;)
En zowel digitaal als analoog moet af en toe gekontroleerd worden.
Ik heb het helemaal makkelijk, gewoon een compressor gekocht voor thuis.
Soms krijg je daar een kit met spullen bij, waaronder meestal een bandenspanningsding. Die wijken vaak wél af (die van mij wel tenminste). Te goedkoop, gata snel stuk. Ik heb er een duurdere losse voor gekocht, kun je zo kopen in de bouwmarkt, die wijkt niet of nauwelijks af als ik hem met een losse drukmeter vergelijk.

BadEend

In testen van verschillende instanties komen de digitale bandenspanningsmeters bijna allemaal als goed tot zeer goed uit de test, dit in tegenstelling tot de analoge meters. De meesten hiervan zijn (zeer) onnauwkeurig. Ik denk dat een digitale meter ook minder (snel) verloopt omdat hier geen telwerk inzit.

bowldave

#8
Vandaag nog even gekeken naar dat apparaat.

Hij geeft het gewoon in bar aan. als je op een knop drukt kan je zien hoeveel psi dat is.

De spanning is nu gewoon goed. Renault zelf heeft aangeraden ook bij grotere inch maat en bredere banden dezelfde spanning aan te houden voor deze auto.
Dus 2.6 voor en 2.4 achter.


2.6 bar is 37 psi  en 2.4 is 34 psi. 

Ard Klok

Over het algemeen is het zo dat de instelling die het apparaat aangeeft de instelling is die de vorige gebruiker heeft ingesteld. Wordt dus niet automatisch naar bar gereset. Kan dus nog steeds zo zijn dat instelling vorige keer niet correct was.

Stefan

Ik heb 2.6 / 2.5 bar erin.

225/45/17

Is prima !-!
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

bowldave

Citaat van: Ard Klok op 18 juli 2014, 13:11:24
Over het algemeen is het zo dat de instelling die het apparaat aangeeft de instelling is die de vorige gebruiker heeft ingesteld. Wordt dus niet automatisch naar bar gereset. Kan dus nog steeds zo zijn dat instelling vorige keer niet correct was.

hmm als je je bar instelling hebt gedaan en je drukt op de knop geeft ie alleen het aantal psi aan.. aan die psi waarde kan je niks veranderen dat heb ik nog geprobeerd.. dus is puur vergelijkbare weergave..

Ard Klok

OK, duidelijk. Is dus anders dan bij de lokale Shell. Daar zijn beide instellingen aan te passen met de +/-.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev