Advertenties


1.4 16v Start probleem opgelost, nu nog wel een (te) hoog verbruik

Gestart door Michael Z, 8 april 2014, 20:06:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michael Z

Hallo iedereen,
Mijn naam is Michael, ik woon in Belgie en ben sinds vandaag lid van jullie club.
Vorige zomer heeft mijn schoonvader een nieuwe Laguna gekocht en heeft mijn zoon zijn 2004 Megane 2 1.4 16v coupé gekregen.

Het is een zalig rijdend karretje met 124000km op de teller en heeft desondanks toch enkele rare trekjes.

-Het eerste probleem was het starten met een warme motor, motor bleef de eerste 5 sec. wankel stationair draaien en reageerde niet op het gaspedaal, soms viel hij zelfs stil. Nadat ik de MAP sensor met een zachte ontvetter heb gereinigd was dit euvel verholpen, maar de boorcomputer geeft nu wel een gemiddeld verbruik aan van 10L/100km bij een normale (vlotte) rijstijl. Zou de MAP sensor dan toch maar best vervangen worden of kan dit hoge verbruik aan iets anders te wijten zijn?

-Het tweede probleem is de versnellingsbak, de slaglengte en de tegendruk van het koppelingspedaal lijken in orde te zijn en het op schakelen gaat ook soepel maar het terug schakelen naar de lagere versnellingen voornamelijk de 2de en eventueel de derde versnelling gaat moeizaam en met een voelbaar "krakje". Versleten syncromesch ringen lijken mij bijna onmogelijke gezien de geringe kilometerstand.
Deze wagen is steeds bij een erkende Renault dealer onderhouden geweest en zelfs de jaarlijkse technische controle werd telkens volledig door hen gedaan, ik begrijp niet dat ze dit euvel tijdens deze ritten nooit hebben opgemerkt.

Alle suggesties zijn welkom.

Mvg,

Michael

Xanquezer (Frank)

124.000 rustige kilometers?

of... wat zou ik daaronder moeten versteen?

Een auto zou je in het begin toch in moeten rijden naar je eigen rijstijl.

gr
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Michael Z

Hey Frank,

Toen we de wagen kregen had hij 121000 rustige kilometers, elke zomer mocht hij wel een sleurhutje verslepen.
Ik heb dan heel geleidelijk aan de motor beginnen "los" rijden aangezien hij dienst zal moeten doen voor mijn zoon die momenteel nog een voorlopig rijbewijs heeft. Nu 3000km later neem ik aan dat de motor toch al een beetje de hogere toerentallen gewend is.

Alvast bedankt.

Roadkill (Michiel)

Ik rij met mijn 1,4 in het platte Nederland ook al 1:12... en rij over het algemeen vrij rustig... (1,4 is dan ook lang niet zo zuinig als ik gehoopt had)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Tedo

Hè, een 1.4 die onzuiniger is dan een 1.6? Of komt dat door de LPG installatie?

J to the H (Jeroen)

Als je met een kleine, lichte motor hoge snelheden rijdt kan het verbruik drastisch hoger worden.

Als je veel stadsverkeer hebt, kan je het beste een kleine auto, met kleine motor nemen. Deze zijn dan zuinig, maar zodra je er de snelweg mee opvliegt dan verbruiken ze opeens gigantisch veel.

Anders is het bij een zware auto met zware motor. deze rijdt hogere snelheden veel zuiniger dan in de stad, omdat hij met minder moeite heeft met zwaardere belastingen.

Ik had een carisma 1.9 diesel die wel degelijk op de snelweg zuiniger was dan op 80 km wegen. Nu, met mijn 1.6 benzine/gas is dat precies andersom.

BadEend

Dat een lichtere motor per definitie zuiniger is is een fabel.
Als je veel snelweg rijd is het vrijwel altijd zuiniger om een zwaardere motor te hebben. (meer reserve)
Bij stadsverkeer is dat juist andersom.

Michael Z

Alvast bedankt voor de reacties,

Het hoge verbruik heeft dus waarschijnlijk niets te maken met de MAP sensor.

Rest mij enkel nog het probleem van de versnellingsbak, het terugschakelen naar een lagere versnelling verloopt stroef en met een voelbare "krak".
Is dit een ziekte van deze modellen of hort er iets anders?

Mvg,

michael

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev