Advertenties


Onverklaarbaar tikkend geluid aan de distributieriemkant

Gestart door BlueMegane, 30 december 2013, 12:59:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BlueMegane

Ik heb het één ander al gelezen over tikkende geluiden, maar kom er niet helemaal uit. Zeker niet omdat twee garages ook hun mening geven en daarin ook verschillen.

Het volgende is het geval:

  • Als de motor koud is dan hoor je geen tikken, heb je kort stukje (paar km) gereden en je start daarna weer de motor dan hoor je het wel. Als je vervolgens 10-12 kilometer gereden hebt hoor je het weer niet. Irritant omdat beide garage op die afstand zijn en dus ik steeds niet duidelijk kan laten horen waar het getik is. Ik heb eergisteren een stuk van 70 km gereden en warempel het tikken was er weer. Het tikken gaat niet sneller als je gas geeft en is niet altijd constant maar vaak wel. Overigens is het tikken niet in de auto te horen, alleen als je de ramen open hebt of naast de auto staat als hij loopt. En alleen aan de kant van de distributieriem.
  • Wat ook opvalt is het licht schudden van de motor bij stationair. Niet onregelmatig, maar eerder alsof hij net iets te laag stationair draait (volgens het dashboard ong. 850 toeren).
  • Daar komt nog eens bij dat als ik langere afstanden (meer dan 50km) heb gereden dat ook het lampje van de milieuverontreiniging gaat knipperen. Zet je de motor uit en start je weer dan is het lampje weer uit.

Ik ben naar een Renault garage geweest, die het volgende verhaal gaf:

  • Ze hebben de computer uitgelezen en daar kwam naar voren dat de Bobine van cilinder 2 een storingsmelding gaf. Ook viel het de monteur op dat er twee bobines al vervangen waren (de twee rechter bobines - als je voor de auto staat). Ik zag dat er meer storingsmeldingen waren (weet niet meer welke) maar dat leek de monteur geen belangrijke meldingen.
  • Over het tikken zij hij dat dat wel vaker voor komt en zolang het niet erger wordt er nog wel mee gereden kan worden. Wat het precies was vertelde hij niet maar hij gaf wel aan dat het een dure zaak wordt daar het in principe op de vervanging van de distributieriem neer kwam. Want die moest er sowieso af.
  • Voor wat betreft het schudden gaf hij aan dat het gasklephuis een beetje vies zou kunnen zijn. Op zijn advies heb ik een flesje benzine reiniger gekocht en in de tank gedaan. Wellicht zou dat helpen, echter tot op dit moment (300 km verder) merk ik geen verschil.

Vervolgens ben ik naar een onafhankelijke garage geweest, waar ik in het verleden altijd goede ervaringen mee had en die vertelden het volgende:

  • Dat tikken zou kunnen komen door een tandwiel wat in de verbinding met de nokkenas staat. Daar het echt niet mee gaat met het verhogen van het toerental doet hem twijfelen of het dat wel is.  Als het inderdaad het tandwiel is dan gaan de kosten op een 700,- neer komen. Ik kon er wel mee rijden en zou terug moeten komen als het erger wordt.
  • Dat de bobine pas na lange ritten een storing geeft zou kunnen te maken hebben met het feit dat hij dan een temperatuur bereikt waarbij de storing tevoorschijn komt. Vervanging van de bobine gaat ongeveer 120,- gaat kosten.
  • Over het schudden hebben we het even niet gehad.

Ik heb de auto nu ongeveer 3 weken en overgenomen van een particulier. De auto zag er goed uit, de bekleding was zeer netjes, het stuurwiel netjes, de onderkant onbeschadigd. Hij had alle onderhoudspapieren van de afgelopen vier jaar (voornamelijk via Renault garages) erbij en tijdens de proefrit viel het tikken niet op. Wat wel opviel was het licht schudden van de motor bij stationair. Niet onregelmatig, maar eerder alsof hij net iets te laag stationair draait (volgens het dashboard ong. 850 toeren). Daar ik hiervoor ook een Renault Mégane had (zelfde type maar dan van 2003) wist ik hoe hij moest lopen, schakelen en sturen. En eerlijk gezegd liep deze beter, was de motor pittiger en reageerde de stuurbekrachtiging beter. Op de lange rit naar huis (110 km - Voornamelijk de A4) verbruikte hij volgens de boordcomputer gemiddeld 6,2 liter op 100 km. Ook nu na 500 km gereden (waarbij veel korte stukjes en stadsverkeer) geeft hij een verbruik aan van 7 liter op 100 km.

Even wat aanvullende info:


  • Model: Renault Mégane II 1.6 16V
  • Bouwjaar: 2005
  • Km-stand: 153500
  • Nokkenassensor: vervangen op 08-12-2010 bij 108.831 km
  • Distributieriem en waterpomp: vervangen drie jaar gelden bij 113.037 km
  • Multiriem vervangen: 10-06-2013 bij 150.075 km
  • Laatste beurt heeft plaats gevonden op 10-06-2013 uiteraard inclusief verse olie etc.

Ik kom er dus niet uit wat ik moet doen. De verhalen lijken op elkaar, maar geen van allen weet het zeker. Misschien hebben de zaken totaal geen verband met elkaar of misschien juist wel. Daarvoor heb ik te weinig kennis. Waar ik wel onzeker over of ik nu er wel of niet goed aan doe om ermee te rijden. Los van het feit of ik nu een kat in de zak gekocht heb of niet. Één ding is zeker, het aanvankelijke enthousiasme is echt omgeslagen in een teleurstelling.

Wie weet of jullie me kunnen helpen of uit ervaring een hint in de goede richting kunnen geven. Ik hoop het wel, want ik zou graag met enthousiasme weer in deze bolide willen rijden maar dan wel zonder kopzorgen.

Roy16v

en dan blijkt het straks een hitteschild te zijn...
niet te moeilijk zoeken.

BadEend

#2
Eerst laten controleren of er niks los zit, zoals bijvoorbeeld afdekplaat en/of beschermplaat van de motor, hitteschild en dergelijke.
Stationair toerental van deze motor ligt op 750 toeren, dus daar lijkt me niks mis mee.
Bobines kan je makkelijk zelf vervangen, vervang ze dan door bobines van het merk Beru of Valeo.

mark29

Gasklepreinigen doe je niet met een flesje in de tank. Die bereikt dat niet namelijk.
Dus gasklep demonteren en goed schoonmaken inclusief vlinderklep.
Dan stationair inleren met clip, is nog altijd het beste.

Dat tikken, moeilijk te beoordelen zo. Kan ook zijn dat jouw waterpomp gaat tikken bij als hij een bepaald temperatuur bereikt, dat lager wil ooit wel eens kapot gaan.
Ik ben dit al meerdere keren tegen gekomen in de werkplaats.
De nokkenasverstellers gaan ook nogal eens kapot.
Dus dan distributieset, multieriemset, 2 nokkenasafdichtdoppen, en waterpomp, en nokkenasversteller heb je dan nodig.
Maar blijft een gok.

Inderdaad voor hetzelfde geld is het een hitteschild.

A110

Zoals al gezegd gasklephuis eens goed laten reinigen en opnieuw laten inlezen.
Ik zit ook nog aan de vrijloop poelie van de dynamo te denken die gaan ook wel eens kapot, en zijn los te vervangen.

Kun je er eventueel een geluids fragment van maken zodat wij het ook kunnen horen?

Nokkenaspoelie geeft meer een ratel als deze kapot is.

Ik moet zeggen dat ik vind dat deze motoren altijd wat zenuwachtig ronddraaien als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar als de auto lekkerder rijd dan je vorige auto dan heb je toch geen kat in de zak gekocht. Er kan met elke auto wat kapot gaan.
En aan je verbruik te zien valt het allemaal wel mee.
En misschien eens nieuwe bougie's met gelijk 4 nieuwe bobine's dan ben je daar ook gelijk vanaf. En als er een afdekplaat over de motor zit zou ik die eraf laten dit zorgt ervoor dat  de koeling van de bobine's iets beter is. Ze kunnen de warmte wat makkelijker kwijt.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

BlueMegane

Dank voor jullie reacties.

Ik ga ze allemaal meenemen naar de garage om ze op dit punten te laten kijken. Ik zal ook even kijken of ik een geluidsfragment kan maken zodat jullie horen wat ik hoor.

Overigens zit er geen afdekplaat meer op het blok. Zat er al niet op toen ik hem kocht. Waarschijnlijk hadden ze die al preventief eraf gehaald.

Inmiddels heb ik ook de garage gesproken die de multiriem heeft geplaatst. Zij gaven aan dat het tikken ook wel eens van de airco pomp zou kunnen komen. Hij vroeg mij om even te controleren of het tikken weg gaat als de airco uitgeschakeld wordt. Dus dat geprobeerd, maar dat was het dus ook niet. Het tikken bleef.

Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten. En als er iemand nog iets weet dan hou ik me natuurlijk aanbevolen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev