Advertenties


Zoemend geluid

Gestart door Fubar (Marcel), 29 juli 2013, 16:08:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fubar (Marcel)

Zoals het onderwerp al aangeeft: zoem-zoem alsof een trein het station verlaat.
NB: remschijven en blokken (voorkant) zijn onlangs nog vernieuwd(!). Sindsdien (toename) zoemend geluid. Versleten wiellager(s)?
Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

Dante

Alleen hoorbaar als je rijdt..? Wielen al opgekrikt & rondgedraaid..? :dunno:
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

matthew

Een zoemend geluid duid wel vaak op een wiellager.

Xanquezer (Frank)

wiellager rechts (9 vd 10 keer het probleem)

Auto op krikken,  ff aan het wiel draaien en goed luisteren.   (je hoort hem schuren)

Na maten langer je blijft rijden, na mate het harder gaat klinken.

LET WEL OP,  als je lager het begeeft kunnen er ongelukken gebeuren!
(willekeurig voorbeeldje)
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Lennart

even een "offtopic" vraagje @ frank.
Is er een specifieke reden dat het meestal rechts voor is ?
assumption is the mother of all f*ck ups

RobScénic

Ik denk omdat je rechtsvoor eerder in een gat rijdt, doordat je met die kant sneller in de berm rijdt. Het lager krijgt dus wat meer klappen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Xanquezer (Frank)

#6
mijn andwoord :P


Rechts voor is 9 van de 10 keer het geval.
Redenen:

1 Je motor hangt op recht voor (gewicht licht meer aan rechter kant als linker kant) daardoor slijt de lager sneller. (a 200.000 km t.o.v. links 300.000 ongeveer)
2 Rechts krijgt ook zoals Rob Senic zegt, sneller klappen van stoeprandjes en berm etc...  (inpakeren, stoep rand schade etc...)
3 de afstand van de versnellings bak (diffrentieel) is verder als links,  daardoor is er bij gas geven meer druk op de lager.

Maar goed,  bij wille keurige garage lager laten vervangen is circa 250 euro gemiddeld.
Lager kost los 70 a 90 euro (ex btw en montage kosten)
Zon ding kan je moeilijk zelf vervangen, je hebt daarvoor een pers nodig en ander materiaal om hem goed te kunnen vervangen.

gr

p.s. ik spreek uit ervaring :)  heb namelijk al zon ding (laten) vervangen.

[EDIT]Denigrerende/generaliserende opmerking aangepast... :neen:
*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Christian de Vriend

#7
Bestuurder zit links... dus blok recht is meer om te verdelen Frank,dus die stelling klopt niet helemaal.

En druk op het lager vanwege langere as..??? op die koste stukken maakt dat niet veel tot niks uit.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

fitz

Rotondes altijd tegen de klok in? Dus gemiddeld meer druk op het rechterwiel?

Heatzone (Mark)

Ik heb in 5 jaar tijd al 5 lagers moeten laten vervangen. Gemiddelde prijs voor is 200 euro en achter kan goedkoper als je daar trommels hebt.
Schijven schijnt moeilijker te zijn.

Om te zeggen dat het 9 van de 10 keer rechts is ben ik niet eens. Bij mij gingen ze met een tussenperiode van 1 a 2 weken zowel links als rechts zoemen. Ik had eerst de ene laten vervangen en dus 1 a 2 weken later kon ik voor de andere kant   ;(. Dus wellicht dat de ene wat sneller slijt als de andere maar om nou te zeggen dat dit een groot verschil is.. Ben ik het niet mee eens. Volgens mij spelen hier meerdere factoren mee, o.a. is hij goed geplaatst, is de lager van kwaliteit.

Ik heb namelijk links achter in 1,5 jaar tijd kunnen 2x gehad. Kroonenburg vertelde mij toen dat er een aantal slechte lagers in de omloop waren die de levensduur ernstig beperkte. Ook de manier van monteren kan uitmaken.

J to the H (Jeroen)

Bij mijn vorige Megane zijn ze ook alle 4 binnen 15.000 km eraan gegaan. allemaal rond 240.000 km.

Snel slijtende lagers kan ook zeker komen door verkeerde et-waardes van de velgen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev