Advertenties


Oproep aan alle Megane Phase 1 2.0 16V IDE eigenaren.

Gestart door Marcel Severein, 22 september 2004, 18:19:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Univex

Ik heb sinds kort ook een Renault megane coupe 2.0 16v ide.
Ik lees nu dit onderwerp en ik herken wel een aantal (beginnende) klachten

Als ik stil sta (of in ieder geval laag in tourental zit) brand af en toe mijn lampje elektriche storing voor ongeveer 1 seconde.
Is dit een teken van het bekende vervulingsprobleem?

Ik heb al een afspraak gemaakt voor over 2 weken bij de garage want hij zit nog in zijn 3 maanden bovag garantie.
Zal ik voor de zekerheid doorgeven dat ze mijn EGR afdoppen?
En als deze afgedopt is zouden de problemen dan over moeten zijn?

Robin25

#91
Hallo allemaal,

Mijn naam is Robin en ik ben jarenlang geleden lid geweest van RMCC met een 2.0IDE.
De auto was een van de eerste in NL datum deel1 maart-2000. Ik heb hem in 2001 gekocht met 4500km.
Toen heeft mijn auto ook gelijk een modificatie ondergaan aan het ontstekingssysteem.
In 2005 had ik het eerste gez**k met die auto, er was een pakking van de motor lek en toen werd duidelijk dat de motor
al aardig verkoold was, het was toen ook de laatste keer dat ik die dealer bezocht heb. (zonder waarschuwing een rekening sturen van 1400euro)
Toen ben ik bij een Renault specialist in onderhoud gegaan.
Vervolgens ontplofte er een zwart kastje wat in het luchtsysteem van de motor zit(niet de EGRklep) een regelrechte backfire.
Het werd al duidelijk dat de verkoling zijn tol begon te eisen. De specialist kon mij zonder belachelijke kosten niet verder helpen.
Op een ander gebied had ik toen al wat goede contacten opgedaan met VKV in Gorinchem en ben ik daar ten rade gegaan.
Ik heb het op dat moment over een auto van 5 jaar oud met 45000km.
Kort gezegd heb ik mijn Megane daar gedropt om de mannen het daar maar uit te laten zoeken.
Het technisch opperhoofd van de VKV vestiging belde mij met de mededeling dat het een hopeloos geval was, de motor moest uit elkaar,
zuigerveren vervangen, kleppen vervangen etc......... Dat zou zo ongeveer 2500euro kosten 8)7 :cry:
Hij heeft op mijn verzoek Renault nederland gebeld voor een bijdrage in de kosten en hier komt het positieve in dit verhaal, de importeur vergoedde zo goed als alle kosten.
Kanttekening hierbij is dat ik totaal geen haast heb gemaakt en ik mijn auto 3 weken kwijt ben geweest.
Toen reed de auto weer beter en werd in het vervolg alleen maar gevoed met V-Power.
Een jaar later hadden we toch weer een probleem met de Coupe, bij koud wegrijden deed de auto horten en stoten gedurende ca. 5 minuten.
Dit bleek de nokkenas sensor te zijn en tevens werd de EGR-klep afgesloten, deze was versleten.
Toen ging er echt een wereld voor mij open, de Megane reed eindelijk zoals het nieuw de bedoeling had moeten zijn.
Starten en (mooi) lopen, power als een gek.
Degene die in 2008 die auto van mij kocht heeft vast en zeker de beste IDE van Nederland gekocht, want mijn vrouw ging met de auto rijden
en ging al gauw richting de 20000km. per jaar en dan is 1 op 12 met V-Power en beetje te duur. Zij tuft sindsdien met een Clio 1.2 door het land, 1 op 18 met euro95.
En ik????
Ik ben met een omzwerving van 2 Volvo's 480(ik kwam bij een meeting nog een ander oud RMCC lid tegen) eindelijk in een Mercedes 300E uit 1993
beland, ook groen net als mijn Megane.

zoef100

#92
"quote univex"

Nee helaas , wij hebben van te voren van de de IDE de EGR afgedopt en het lampje brand nu  ook af en toe bij stationair , geef je iets gas dan is het weg.
Af en toe stotterend rijden en de 140 PK power  is niet echt meer aanwezig houd af en toe in bij toeren draaien .
Ben benieuwd wat het is aangezien jij een afspraak hebt gemaakt bij de dealer .

Univex

Citaat van: zoef100 op  3 maart 2011, 11:13:01
"quote univex"

Nee helaas , wij hebben van te voren van de de IDE de EGR afgedopt en het lampje brand nu  ook af en toe bij stationair , geef je iets gas dan is het weg.
Af en toe stotterend rijden en de 140 PK power  is niet echt meer aanwezig houd af en toe in bij toeren draaien .
Ben benieuwd wat het is aangezien jij een afspraak hebt gemaakt bij de dealer .

Ik heb hem laatst naar de dealer gebracht, deze hebben hem uitgelezen.
Hier kwam uit dat de BDP-sensor (benzinedruk-sensor) kapot is...
Nu het leuke:
Renault heeft deze geweldige sensor in backorder staan en volgens de garage staat er al een zelfde auto een half jaar stil... te wachten op die sensor..
Helaas dus. Maar goed, hij is besteld! en het is nu afwachten op de sensor.
Heb verder geen vreemde dingen meer meegemaakt, alleen start hij slecht maar dit komt blijkbaar door die sensor zegt de garage en doorrijden ermee kan geen kwaad.

Ik heb geen last van stotteren en ik moet zeggen dat de PK's er bij mij zeker nog wel in zitten! Maar dat verhaaltje van het branden van het lampje in het stationair met warme motor wat uit gaat bij het geven van gas, dat is bij mij precies hetzelfde!

Hopelijk komt die sensor snel binnen!!

sjerrie


Hier kwam uit dat de BDP-sensor (benzinedruk-sensor) kapot is...

De bovenste dode punt sensor, kun je online bij diverse auto-onderdelen shops halen.
Die van renault gaan kapot. Net als waar je nu mee zit.

Ik zou zeggen bestel er online 1, zet hem erop. Accupolen eraf voor kwartier voor een reset, starten en rijden maar.
Kosten zijn dan overzichtelijk en als je niet hoe of wat, staat genoeg op het forum.
Dealers worden soms overschat met bestellingen. Draagarmboutenset kost bij de dealer € 47,-
Online komt dit op € 13,36. Kwaliteit zit echt geen verschil in. Als je met een ratel overweg kunt en een stekker over kan zetten ben je al op de helft. Wij hebben ook een aftermarket besteld en dat was plug and play.
~Just got Maggied~

Univex

Citaat van: sjerrie op  3 maart 2011, 12:35:14
Hier kwam uit dat de BDP-sensor (benzinedruk-sensor) kapot is...

De bovenste dode punt sensor, kun je online bij diverse auto-onderdelen shops halen.
Die van renault gaan kapot. Net als waar je nu mee zit.

Ik zou zeggen bestel er online 1, zet hem erop. Accupolen eraf voor kwartier voor een reset, starten en rijden maar.
Kosten zijn dan overzichtelijk en als je niet hoe of wat, staat genoeg op het forum.
Dealers worden soms overschat met bestellingen. Draagarmboutenset kost bij de dealer € 47,-
Online komt dit op € 13,36. Kwaliteit zit echt geen verschil in. Als je met een ratel overweg kunt en een stekker over kan zetten ben je al op de helft. Wij hebben ook een aftermarket besteld en dat was plug and play.
het punt is dat ik nog 3 maanden garantie heb en totaal geen weet heb waar die sensor zit.
Zoals ik nu jouw verhaal lees, is een BDP-sensor iets anders dan een benzinedruk sensor?
( mijn dealer waar ik hem gekocht hem, is geen renault dealer maar een KIA dealer:P )

sjerrie

Reageerde meer op je verhaal van een bdp. Dit is namelijk een bovenste dode punt sensor en die zit op je versnellingsbak:

Losse sensor:


Benzinedruk sensor (zelfde probleem als bij zo te lezen):
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=532466

Benzinedrukregelaar ziet er zo uit.


Bij een k7m zit deze op de injectierail maar hoe dit bij een ide zit weet ik niet. Zou bijna zeggen ga naar een sloper en haal er 1 uit. Al is het voor tijdelijk maar nieuwe kan altijd nog. De sensorkosten zijn niet voor jou neem ik aan ?
Is je verbruik omhoog gegaan sinds het probleem ?
Indien verder alles normaal is en de monteur zegt dat het geen kwaad kan maakt het niet uit. Dek jezelf wel goed in hoor. Stel dat er hierdoor iets anders kapot gaat en dat valt niet onder de garantie dan heb je een probleem. Ik wil je niet bang maken maar kapotte of minder goed werkende onderdelen icm brandstof zijn zoiezo niet mijn ding.

Misschien een idee om langs een renaultdealer te rijden en een second opinion te vragen. Heb een beetje gegoogled maar kom er weinig tegen waar de regelaar kapot van was.
Vaak is het dat de auto dan inkakt bij het optrekken en vermogensverlies maar zoals ik jou begrijp is het vermogen er wel maar slecht stationair. Denk dat er meer aan de hand is.

~Just got Maggied~

Univex

Citaat van: sjerrie op  3 maart 2011, 23:32:31
Reageerde meer op je verhaal van een bdp. Dit is namelijk een bovenste dode punt sensor en die zit op je versnellingsbak:

Losse sensor:


Benzinedruk sensor (zelfde probleem als bij zo te lezen):
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=532466

Benzinedrukregelaar ziet er zo uit.


Bij een k7m zit deze op de injectierail maar hoe dit bij een ide zit weet ik niet. Zou bijna zeggen ga naar een sloper en haal er 1 uit. Al is het voor tijdelijk maar nieuwe kan altijd nog. De sensorkosten zijn niet voor jou neem ik aan ?
Is je verbruik omhoog gegaan sinds het probleem ?
Indien verder alles normaal is en de monteur zegt dat het geen kwaad kan maakt het niet uit. Dek jezelf wel goed in hoor. Stel dat er hierdoor iets anders kapot gaat en dat valt niet onder de garantie dan heb je een probleem. Ik wil je niet bang maken maar kapotte of minder goed werkende onderdelen icm brandstof zijn zoiezo niet mijn ding.

Misschien een idee om langs een renaultdealer te rijden en een second opinion te vragen. Heb een beetje gegoogled maar kom er weinig tegen waar de regelaar kapot van was.
Vaak is het dat de auto dan inkakt bij het optrekken en vermogensverlies maar zoals ik jou begrijp is het vermogen er wel maar slecht stationair. Denk dat er meer aan de hand is.



Op het moment heb ik last van een lampje (electrische storing) dat gaat branden als ik een warme motor heb en ik stationair draai en af en toe wil hij nog eens slecht starten (startmotor moet hem dan ongeveer 15/20 keer rond gooien). Zelf rij ik nog maar een kleine maand rond ik deze auto. Het verbruik staat volgens de boordcomputer nu op 10.2l / 100km, is dit veel voor dit type motor? (ik rij wel vaak binnen de bebouwde kom en trek hem op de snelweg altijd goed open (heheh :P). Ik tank gewoon euro 95 en ik merk gewoon dat deze auto goed onderhouden is. Geen vermogensverlies en zeker geen slecht stationair ;)

Mocht de sensor over een maand nog steeds niet binnen zijn, dan ga ik een andere oplossing zoeken.

Voor de zekerheid ga ik even navraag doen bij een renault dealer, gewoon om te kijken wat hun hier over te zeggen hebben.

Sjerrie, bedankt voor je reactie! heb er echt wat aan gehad!

zoef100

#98
starten doet hij met deze koude ook minder , maar met temperaturen boven 0 graden  start hij s`morgens prima .
In ieder geval bedankt voor het melden .

PS tank jij 95 , Vpower of 98 is het minimum vereiste . Die blokken zijn helemaal niet gemaakt voor 95.

Thijsje

#99
Even een klein kickje...

Ik zit met een vraag en wellicht weet iemand deze te beantwoorden. Ik ben zelf ook de 'gelukkige eigenaar' van een megane cabriolet met IDE motor. Na problemen, (inhouden en stotteren) met name op de snelweg en met koude motor al vanaf 60/70 km/u zijn de gebruikelijke zaken zoals bougies etc. nagekeken en is er na uitlezen van foutcodes etc. de brandstofdruksensor vervangen. Hierna was de auto nog niet goed, maar na het toevoegen van injectorreiniger van Justice Bros wel.

Ik kon overigens wel verschil merken nadat de brandstofdruksensor was vervangen, omdat de motor onmiddellijk aanpakte met starten (zelfs in de kou van de afgelopen weken), daarvoor moest ik een paar keer gas geven voor hij startte. Ook gaat het lampje met het spiraaltje niet meer branden als de motor inhoudt op bijv de snelweg, wat eerder wel het geval was.

Ik natuurlijk helemaal blij nadat ik merkte dat het beter werd na toevoeging van injectorreiniger, want de auto reed na 100 km gassen op de snelweg weer geweldig. Helaas, nadat het merendeel hiervan uit de benzine was (V-power) begonnen de problemen weer langzaam terug te keren. Tot vorige week, toen hij op de snelweg, na 100km normaal te hebben gereden opeens weer begon in te houden.

Ik heb niet veel verstand van auto's, maar het leek mij waarschijnlijk dat de injectoren versmeerd zijn geraakt, aangezien de auto met injectorreiniger toegevoegd beter loopt. Nu heb ik er weer een flesje injectorreiniger in gedaan en ik merk al bijna direct verschil. Het probleem is niet verholpen, maar de auto houdt aanzienlijk minder in met koude motor en op een stukje snelweg was het inhouden ook minder.

Aanstaande week staat een afspraak bij de garage om de injectoren ultrasoon te laten reinigen, de EGR klep te laten afsluiten en de inlaat te laten schoonmaken (aangezien de injectorreiniger hier niet bij komt, maar dit wel vervuild kan raken).

Heeft iemand nog tips voor me? Of kan iemand wellicht bevestigen dat de injectoren een belangrijke oorzaak zouden kunnen zijn?

Thijs

zoef100

de injectoren zijn in grote lijnen  verantwoordelijk voor het inhouden van de motor.  Ook de inlaat kleppen vervuilen aangezien er GEEN benzine meer komt ivm de directe inspuiting. Deze kun je met een forte inlaat cleaner of van Wynnns is goedkoper . Motor starten en bij het luchtfilter de harde slang op de inlaat weg halen en vanuit daar met een tiental ferme pufjes direkt inspuiten met iets verhoogd stationair. Let op de motor dreigt af te slaan vandaar die verhoogde stationair (dit doe je door de gaskabel op het blok iets uit te trekken. ) OOk de EGR klep afdoppen heb elders in dit forum aangegeven hoe dit moet. (Heel simpel klusje en je vervuiling pak je al direkt aan )

Thijsje

#101
Dank je voor je reactie, dit is precies wat er binnenkort gaat gebeuren. Goed om te horen dat ik in die goede richting denk!

Is het mogelijk dat de motor sowieso beter loopt op injectorreiniger? De motor heeft het namelijk eventjes goed gedaan, vrij snel na toevoeging. Nu merk ik opnieuw dat het probleem minder wordt na toevoegen van Wynn's injectorreiniger (die van Justice Bros kon ik zo snel niet krijgen, werkt wel beter!).

Thijsje

#102
Heeft iemand wellicht nog andere tips voor me?

Edit: wellicht is dit een domme vraag (maar ik stel hem lekker toch...). De inlaat en de inlaatkleppen e.d. kan ik zelf schoonmaken door in de inlaat te sprayen met de juiste reiniger. Ik ben van plan dit de komende tijd eens regelmatig te herhalen.

Waar blijft het vuil dat hier los komt? Is het mogelijk dat het vuil dat loskomt de motor elders vervuilt?

RobScénic

Gaat de verbrandingskamer in en daarna door de uitlaat naar buiten. Ik weet niet of de katalysator dit leuk vind.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Thijsje

#104
Dankje voor je input Rob!

Zeer goed nieuws vandaag. Er is een stuk gereden met de auto terwijl hij aan de computer hing, hier bleek uit dat de motor geen enkele storing/verlies etc aangeeft. Wel is de EGR klep dicht gemaakt en het brandstoffilter opnieuw vervangen (2 maand geleden ook). De auto loopt nu weer stukken mooier, zowel stationair als tijdens het rijden.

Het enige dat ik nog merkte bij echt hard doortrekken (met een goed warme motor uiteraard) is dat hij erg hoog in de toeren, of als de auto bij bijv 150 km/h, 4000 toeren en plankgas (en dus echt aan het werk moet) toch nog ietsje inhoud.

Zou dit kunnen kopen door smerige inlaatkleppen? Mijn garage vond de vervuiling meevallen, maar wellicht toch net iets té voor dat soort werk? De injectoren etc. zijn dus nagemeten en moeten goed zijn. De brandstofdruksensor is recentelijk al vervangen en de auto geeft hier geen storing op aan, voor het vervangen nog wel.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev