Advertenties


Oproep aan alle Megane Phase 1 2.0 16V IDE eigenaren.

Gestart door Marcel Severein, 22 september 2004, 18:19:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel Severein

Hallo allemaal!

Ik ben Marcel Severein uit Leeuwarden. Sind ik deze auto heb, heb ik nix anders dan gedonder met dit ding. Motor vies, inspuiters stuk, ECR/EGR klep naar de barrebiesjes en weer vies enz.

Het blijkt dat met dit type motoren wel vaker iest vreemd aan de hand is, vandaar deze oproep.

Ik heb ook al vaker op het forum gestaan met dergelijke onderwerpen. Zie>Oude forum>motoren>Inspuiters zwaar verstopt. Wat te doen?

De laatste week loopt het dermate uit de hand dat ik Renault Import heb benaderd. Sinds mijn reparaties aan deze auto loopt hij steeds een week goed en begint dan weer met een nieuw euvel. Steeds kom ik op reparaties van gemiddeld 1100 euro uit. En strand in de meest bizarre plaatsjes om dat mijn auto het dan weer niet doet. Ondertussen staat mijn auto in Zeist.

De Garage heeft contact met mij gehad, en zei dat de kop er maar weer af moest omdat de auto met nieuwe ECR/EGR klep nog niet goed reed. (Dit terwijl een week geleden hij net nieuwe inspuiters heeft gekregen t.w.v. 1100 euro en schoon is gemaakt en reed als een kanon) Dit ging mij te ver, zodoende heb ik Renault Import NL gebeld en gevraagd of Renault hier wat aan wil doen. Ze hebben ondertussen een dossier opgemaakt en gaan dingen uitzoeken.

Ik ben van mening dat er hier iets meer aan de hand is. Zoeken ze niet goed genoeg?? Verkeerde diagnose? Maken ze alleen het gene dat kapot is. Gaat dat weer stuk omdat ze de oorzaak niet vinden? En de klant maar betalen.

Het blijkt tot nu toe dat mijn auto zwaar vies wordt van binnen en daardoor dingen zeer ernstig stuk gaan. Is dit een fabricage fout? Ik weet het niet.

Ik zoek mensen met dezelfde type Megane om samen sterk te staan en eventueel in de toekomst onze vuist te ballen tegen deze manier van zaken doen.

U kunt reacties plaatsen via dit Forum of mailen naar: Sentido@chello.nl

Met vriendelijke groet,

Marcel Severein




Tim Vergeer

Mijn 2.0 IDE verbruikt op dit moment ongeveer een litertje olie per 300 km (1 week ongeveer). Daarnaast wil hij wel eens problemen hebben met starten. Dinsdag gaat ie naar de garage, ik hoop dat ze me dan kunnen vertellen wat er aan de hand is.

Gelukkig zit er nog garantie op, mocht het in de papieren gaan lopen, wat ik wel verwacht, dan ga ik er mee terug naar de garage waar ik hem heb gekocht en mogen ze mij vertellen wat zij er van denken.

Ik vind dit geen normaal gedrag van een auto van 4,5 jaar oud.

Marcel Severein

Hallo Tim,

Inderdaad dat is wel heel veel olie op die paar kilometer, dat deed die van mij ook, niet zoveel, maar kan wel bijdragen aan vervuilde motor.

Hoor graag wat ze er mee gedaan hebben.

Groetjes Marcel

Kermit

Onze IDE (cabrio uit juni 2000, 2de eigenaar) heeft ook al wat kuren gehad. Zie het oude forum. We hebben nog te weinig gereden om te kijken of het reinigingsmiddel en de Shell V Power werkt. Maar dit gaat de komende week veranderen. We zullen melden of er al dan niet vooruitgang in zit.


Vervelend dat de eerstgenoemde Renault na die pittige reparatie nu weer strandt.

Ed

Hebben jullie de ide nieuw gekocht of tweedehands?
Begrijp dat er modificaties aan die motoren zijn geweest, echter niemand ook de dealer niet kan vertellen wat nu precies die modificaties zijn geweest, weet iemand dat hier? Zijn er terugroep acties geweest of worden die modificaties tijdens de ounderhoudsbeurten gedaan?

Andy

Ikzelf heb een ide uit 2002.
Als ik dit lees wordt ik ook niet vrolijk.
Ik hou hetzelf ook ik de gaten en mocht er iets zijn, dat meldt ik dit ook op dit forum.
Verder vraag ik me af, wat er aan te doen is, om die problemen te voorkomen.
Mijn auto heeft nog niet zo veel km-ers gelopen, dus misschien als ik iets op voorhand aanpas, ik dergelijke problemen kan voorkomen.

Andrew

Andy

ik zit te denken...
zou het mogelijk zijn om dat injectiesysteem eraf te gooien en dan dubbele caborateurs te plaatsen.
ik heb begrepen dat het afhankelijk is van het soort injectiesysteem of het mogelijk is of niet....
weet iemand hier iets meer van?

Ed

Zat toevallig in het blad van de anwb te lezen dat er meer auto's zijn met een vervuild inspuitsysteem, daar wordt als reactie gegeven dat het komt doordat de benzines van tegenwoordig minder zwavel bevatten om aan de eisen te voldoen waardoor de injectors juist meer zouden vervuilen.

Maar het kan ook een zwak euvel van renault zijn, een kennis van mij heeft er ook last van en dat is een clio met een 1.2 16v motor,  deze is al een paar keer naar de garage geweest met het euvel dat de auto stationair afsloeg, de motor bleef alleen lopen als je hem boven de 1500 toeren hield.
Volgens de dealer is het euvel vervuilde injectoren.
En zo ken ik ook iemand met een megane 1.6 die steeds inhoud en stationair niet lekker loopt, ook daar komt men met het injector verhaal.
Dan krijg je het idee dat die injectoren een zwak punt zijn.

Risk

Het blijkt dat de IDE's eerder vuil worden. Dit is dan vaak roetaanslag. Bij mij waren de EGR kleppen erg smerig. Dit zou verholpen kunnen worden door wat vaker de auto goed los te trekken zodat het schoon werd.

Ik heb mijn IDE uit Duitsland gehaald. De auto heeft geen modificaties gehad.

Als je kijkt op de site van Autoweek.nl staat er ook een review van de IDE op en hier hebben ze het ook over het motorische gedrag van deze auto.
Volgens mij loopt deze auto alleen lekker als je hem elke dag goed los trekt. Nadeel is dat het verbruik ook veel hoger wordt. Ook heb ik gelezen dat V Power een erg positief effect op de IDE moest hebben. Heb het ??n keer getankt en beviel wel goed. Auto liep wel iets rustiger, maar deze benzine is mij gewoon veel te duur.

Door de vele reacties van de IDE rijders moeten monteurs die ook vaak op dit forum zitten toch een oplossing kunnen vinden. Heeft alleen de Renault megane IDE dit of hebben meerdere merken met soortgelijke motoren deze problemen en wat is hier aan gedaan???

Jeroen

Renault heeft wel degelijk wat gedaan...de motor met grote schop op de vuilnisbelt gedeponeerd.
Of te wel de IDE was een flop.

Er komt wel weer een IDE maar deze is ontwikkeld door Nissan.

Het is ###lig voor jullie, maar het is niet anders.
Vraag na bij de dealer of ze kunnen zien of de modificaties uitgevoerd zijn, zoniet alsnog laten doen.

Succes ermee..

Marcel Severein

Update!!

Garage heeft gebeld en het een en ander uitgelegd.

Doordat de benzine en de lucht verhouding gescheiden in de motor komen, Inspuiter>benzine en EGR klep regelt de lucht. Worden de kleppen in de cilinderkop niet goed meer gesmeerd. Helemaal als de regering andere eisen gaat stellen aan de benzine, dus Shell V power is inderdaad een uitkomst. Bij mij was het zo dat de inspuiters al zo zwaar vervuild waren deze vervangen moesten worden. Toen reed hij ook weer prima. Maar wat we niet wisten is dat de motor nog steeds vies was van binnen (kleppen) en dat de EGR klep als een idioot de verhouding lucht moest bijstellen om de benzine lucht verhouding optimaal te houden. Doordat de EGR klep steeds viezer werd, liep deze zo'n schade op dat deze ook stuk ging. Vandaar dat de auto wel goed reed maar er ineens weer mee ophield. De EGR klep hield de auto kunstmatig instand.

Goed, nu worden de kleppen schoongemaakt en dan maar hopen dat de compressie weer vanouds word.

Renault Import Nederland heeft inmiddel ook gebeld en had het volgende te zeggen:

Helaas kunnen we nix voor U betekenen.? :D Op mijn vraag waarom Renault ten eerste zo'n motor maakt en dan zeer slechte service vanaf de importeur geeft, krijg ik weer het zelfde antwoord. Helaas kunnen we nix voor U betekenen.? :D De reden waarom ze niet kunnen helpen wordt ook niet gegeven.

Er wordt zelfs geen reactie gegeven als ik vraag of er ook inmiddels meer teleurgestelde Megane IDE rijders kontakt hebben opgenomen. Met het zelfde euvel.

Ik ben zuur van het hele verhaal. Renault maakt een motor die zich zelf na een x aantal kilometers zo vies maakt dat je al gauw op een paar duizend euro terecht komt om weer van deze auto te genieten.

Meer details als ik de auto ophaal.? 8)

P.s: Heeft er al iemand over nagedacht , dat als je je auto inwilt ruilen dat de meeste dealers op de hoogte zijn van dit euvel en een flink bedrag minder bieden als normaal. Probeer het maar eens. Nooit rijdt een verkoper in je auto , maar bij deze auto wel.

Kermit

Vandaag 500 kilometer gereden. Bij absolute stilstand is de trilling voelbaar maar al veel minder dan voordat we nieuwe bougies en reinigingsvloeistof van de garage kregen. Op constante snelheid lijkt het of de wagen niet goed is uitgebalanceerd. Maar over het algemeen rijdt de wagen prima en acceleert hij ook naar behoren. Ik blijf doorrijden met V Power om te zien of dit werkt, ondanks de pittige prijs (kreeg vandaag wel dubbele zegels).

Tim Vergeer

Vandaag naar de Dealert geweest om te kijken wat er is, maar die zegt dat het verbruik in ieder geval plaats vind in de motor, maar dat precies uitzoeken wat het is een boel eurotjes kost omdat de motor helemaal uit elkaar moet. Dus de garage gebeld waar de auto gekocht is en die denken dat ze hem kunnen repareren zodat het in de garantie valt. Dat is dus wel meegenomen.

En verder is het dus afwachten. Maandag gaat ie dus weg voor reparatie, tot die tijd weet ik niks.

Paul

@ Marcel, probeer eens te bellen met renault nederland.
Ik heb hier betere ervaringen mee dan mailtjes en brieven.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

Marcel Severein

Heb ik gedaan. Maar Renault wil van nix weten. Wel hebben ze een dossier opgemaakt en dingen uitgezocht, maar toegeven dat deze motor een puinhoop is, dat doen ze niet. Vandaar dat ik het op deze manier probeer. Collectief kan ik misschien iets bereiken en anderen ook misschien uit de brand helpen.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev