Advertenties


torsie as kapot......wat nu?????????

Gestart door m.c.korver, 26 mei 2013, 12:13:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

m.c.korver

hallo dames en heren van deze mooie forum,

ik zit met een probleem. maar laat ik het hele verhaal vertellen.

ik rij op de snelweg met zo'n 100 km/u met een paar gasten in de auto. opeens een harde knal in de auto. we schrokken ons rot.
ik merkte dat de auto na de knal vanachter scheef hing. nu zijn we bij de eerste de beste tankplaats gestopt en onder de wagen gekeken. er was niets te zien alleen dat de auto scheef hing. ik dacht het wiel liep niet aan dus zal de schokbreker van binnen
kapot zijn. we zijn met een 80/90 km/u doorgereden om mijn gasten thuis te brengen. de volgende dag ben ik naar de garage gegaan
en die hadden ook zoiets van ... ja dat kon wel eens het probleem zijn. nu twee nieuwe schokbrekers er onder gezet en op naar huis :).
stom achteraf  8)7 want onderweg merkte ik dat de auto nog scheef hing. ik gelijk weer terug. na een betere inspectie blijk het de torsie as te zijn  >:(.
wat nu? wat gaat dat weer kosten? hoe moet ik dat nu gaan oplossen? deze gedachten spookte door mijn hoofd.
tja en nu mijn vraag.
wat nu?
de eerst optie die ik te horen kreeg was : zoek een andere as op de sloop. dit zou goedkoper zijn en makkelijker.
is dit wel zo? kan ik ook een as van een andere type megane pakken?
of is het verstandig om alleen de tosie as te vervangen aan die kant.

u ziet wel problemen genoeg en te over.
daarom schrijf ik jullie om advies en raad.
ik rij een Renault Megane Break 1.6 16v bouwjaar 2000.

graag jullie advies over dit probleem.

mvgr.
martin korver
mvgr.
Martin Korver

matthew

Ik zou voor een andere achteras op de sloop gaan en dan 2 nieuwe schokdempers erbij monteren.

Het komt bij de break wel vaker voor op leeftijd.

Je kunt ook proberen een nieuwe torsie as te monteren, maar dan moet je geluk hebben dat het makkelijk los komt.( dit wil nogal vast gaan zitten).

Echter complete achterassen voor een brak zijn wel schaars.
Een vraagprijs voor sloopas varieert tussen 150 en 250 euro, ze weten dat het schaars is.

Van andere megane past ook wel, alleen is eigenlijk niet berekend op het gewicht van de break en is dus de kans aanwezig dat het weer gebeurd.

m.c.korver

hoi hoi,

bedankt voor je reactie. !-!
idd heb ik daar ook aan zitten denken dat een andere as van een andere model te licht zou zijn. ik ga morgen eerst even met
de Renault garage bellen en kijken wat een tosie as kost. ik weet een hele as te liggen voor 350 euro en ook nog eens ver weg voor mij.
ik kan wel die as gaan halen maar dan ben ik ook een hoop benzine kwijt. laten opsturen is nog duurder. en dan alle kosten bij elkaar is misschien net zo duur als ik naar de garage gaat.
ik kan via een vriend ook nog aan een as komen van een laguna maar ja pas die wel?
misschien in Duitsland kijken kan een optie zijn.

mvgr
martin korver
mvgr.
Martin Korver

matthew

Van een laguna gaat niet passen.

Torsie zijn losse staven, die kun je wel los vervangen.
Echter zitten ze vaak ram vast, en anders is het nog arbeidsintensief.
Je moet dan de boel weer gaan afstellen ook nog.
Echter alles compleet nieuwe achter (as met staven) liep dacht ik rond de 2000euro( weet niet meer met of zonder montage, ik dacht met).

Ik denk dat een sloopas een betere optie is en dan met 2 nieuwe schokdempers erbij zodat deze ook weer fris zijn en de klappen goed kunnen opvangen.

m.c.korver

hoi hoi,

sorry ik ben niet duidelijk geweest.
ik bedoelde niet een compleet nieuwe achteras maar een nieuwe torsie as.
en ja je hoeft maar vier bouten los te maken en de complete achteras komt eruit.
ik zit zo een beetje te zoeken op het net. maar echt veel info vind je er niet van.
het verlagen van de auto is wel een hot item. maar niet mijn doel.
nogmaals dank voor je info.
ik vind het wel moeilijk hoe te beslissen en te doen.

mvgr
martin korver
mvgr.
Martin Korver

matthew

Bij verlagen trek je de torsie staaf er ook uit en die verstel je, een nieuwe monteren werkt eigenlijk hetzelfde.

m.c.korver

hoi hoi,

ja je hebt wel gelijk, het is zo'n beetje hetzelfde ja.
ik zag net foto's van iemand die een torsie as eruit haalde met een pvc t-stuk. was bij een renault 5.
erg vindingrijk moet ik zeggen. !-!

mvgr.
Martin Korver

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

m.c.korver

bedankt, ga ik morgen gelijk even bellen _o_
mvgr.
Martin Korver

Renegade (Mark)

De as van een classic (sedan) heeft precies dezelfde sterkte torsiestaven als een break !-! Ik heb trouwens nog een as thuis liggen die voor een zacht prijsje weg mag, geen idee of het ver rijden is voor je ? De torsiestaven zijn alleen niet meer verstelbaar !

m.c.korver

hoi hoi,

even een update.
ik heb vanmorgen een Renault garage gebeld en voor woensdag een afspraak gemaakt om eens te kijken wat er nu precies aan de hand is. het vermoeden bestaat dat de torsie as kapot is. is die kapot dan kost de as rond de €150,- incl. btw. zonder arbeid. met even grof rond de €400,- met arbeid. dit zijn bedragen die nog wel te doen zijn vind ik. ik zag dat de linker kant er nog best als nieuw eruit zag dus het probleem is niet van gister zullen we maar zeggen.
er wordt woensdag gekeken en aan de hand van de uitslag ga ik een beslissing nemen.
een andere gedachten is:
een andere as monteren kan ik wel maar heb een brug nodig die ik niet heb dus ik moet dan zowiezo naar een garage. een komplete as op de sloop kost al gauw tussen de €200,- en de €350,- en die moet ik dan gaan halen. dus al met al zit ik altijd rond de €400,-.
een nieuwe torsie as met arbeid kost net zoveel. wat is dan wijsheid.
wat denken jullie?
mvgr.
Martin Korver

BadEend

Dan zou ik sowieso voor de nieuwe gaan.

Karin

Dan zou ik ook voor een nieuwe gaan. Dan weet je ook dat je geen eventuele problemen tegen gaat komen.

matthew

Idd nieuwe als ze hem makkelijk los krijgen.
Prijs die ik gaf was met achteras en nieuwe staven (alles nieuw dus).

Maar een achteras vervangen kan gewoon zelfs op straat hoor, opbokken en schroeven.

Maar put of brug is al wel beter.

Maar voor zelfde geld alleemaal zou ik alleen een nieuwe torsie staaf zetten mocht dat lukken.

Paul

Let er wel op, dat je nu dus 1 staaf vervangt, er zitten er 2 in.
Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev