Advertenties


Kennen jullie de reddingskaart ?

Gestart door Timelord, 8 mei 2013, 17:59:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timelord

CiteerWanneer een mensenleven op het spel staat, telt elke seconde. Te vaak wordt kostbare tijd verloren tijdens het reddingsproces doordat slachtoffers opgesloten zitten in hun voertuig, vooral na zware ongelukken. De toenemende veiligheidsmaatregelen in autos zorgen ervoor dat reddingsdiensten steeds vaker voor een zware uitdaging komen te staan om de slachtoffers zo snel mogelijk te bevrijden. In het bijzonder het knippen van autodaken wordt een groter issue. Door het gebruik van versterkt staal en andere carrosserieverstervingen kunnen in sommige gevallen zelfs de meest krachtige knipscharen problemen ondervinden. Ook veiligheidscomponenten, zoals gas generatoren voor gordijnairbags, kunnen een veiligheidsrisico voor reddingsdiensten opleveren. Een ander probleem is het snel kunnen vinden van de accu om deze los te koppelen.

Daarom moet een gestandaardiseerde "rescue sheet" met daarop essentiële informatie over de plaats van bijvoorbeeld de carrosserieversterkingen, benzinetank, accu, airbags, gasgeneratoren, controle-eenheden en vermelding van adequate snijpunten in heel Europa worden gebruikt . We zijn blij om te zien dat fabrikanten en importeurs dergelijke rescue sheets steeds vaker beschikbaar stellen op internet. Deze informatie moet worden verstrekt in heel Europa. Om reddingsdiensten van dienst te zijn in de praktijk, zou elke automobilist hiervoor een rescue sheet achter de zonneklep aan de bestuurderszijde moeten plaatsen. De verspreiding van de Nederlandse rescue sheets wordt mede mogelijk gemaakt door Autovisie.

http://www.rescuesheet.info/seite_3_nl.html

http://www.renault.de/service-privatkunden/rettungskarten/

http://www.renault.de/media/pdf/rettungsdatenblaetter/att00219607/renault_rettungsdatenblatt_megane_3.pdf

shootme (Tom)

Dus lig je met half bebloed hoofd op de kop in een sloot... water stroomt binnen, hulpdiensten kloppen op je raam, maar vanwege de klap kun je je nauwelijks bewegen.
"Reddingskaart alstublieft, dan kunnen wij u helpen"

Met de huidige boeteklimaat zal me niets verbazen dat je een boete kunt verwachten als je die niet kunt tonen op zo'n moment.  8)7
Jonge jongens horen enge dingen onder het bed.
Volwassen mannen horen enge dingen onder de motorkap.

Timelord

Nee zo werkt het niet. De kaart leg je op een vaste plek, je zonneklep. Op de achterruit plak je een sticker waarop staat dat er een reddingskaart aanwezig is.
Als men je auto uit elkaar moet halen, is het handig om te weten waar je op moet letten.

Stel dat je als hulpverlener een ram op het stuur geeft en ineens komt de airbag naar buiten, dat wil je niet, echt niet.
Als ze deze informatie op moeten zoeken, kan dat kostbare tijd zijn.
Door zo'n kaart hebben ze gelijk alle gegevens bij de hand.

Hier staat het iets uitgebreider:

http://www.telegraaf.nl/autovisie/21256421/__Heeft_u_al_een_gratis_Rescue_Sheet___raamsticker_aan_boord___.html

Jacob

Beetje vaag principe zo eigenlijk. Stel dat je de verkeerde (oud model van de auto) kaart download / print en ze beginnen op basis daarvan te knippen en er blijkt wel een gordijnairbag te zitten ?

Ze hebben tegenwoordig (bij bijvoorbeeld de brandweer) hele mooie / efficiente systemen om van elk voertuig die gegevens direct op te vragen. Ik heb een uitvoering gezien die stand alone was (dus met een database in de computer zelf) en waar je met behulp van het merk/model de informatie kon achterhalen. Daarnaast ook een uitvoering waarin ze alleen het kenteken hoefden in te voeren en voila : alle benodigde informatie stond op het scherm (database online).

vincent

over het algemeen als een auto een ongeluk heeft gehad en ik kom hem weg halen moet het miss afklopppen en er is een airbag geploft  en er zijn er nog in die niet geplof zijn gaan ze over het algemeen ook niet meer af
soms heb ik een schade auto met bijb ontplofte gordijn airbags maar kan nog een beetje rijde dan probeer ik hem het liefst de wagen op te rijden  ik heb nog niet meegemaakt dat de rest dan ook zou klappen

Dominique Reijerink

@ Vincent, het gaat er meer om dat de brandweer hun schaar in de stijl willen zetten. Mogelijk knippen ze dan door het explosief/gasbus met alle gevolgen van dien.

Ik zelf heb eens mogen oefenen met een schaar, en we hebben ook al eens een fimpje gezien waarbij het dus fout gaat. Dat wil je echt niet meemaken, zowel slachtoffer als hulpverlener
In bezit van Renault Mégane II Grand Tour 1.6 16V
Een leeg glas bier is hetzelfde als een bh aan de waslijn, het beste is eruit.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev