Advertenties


geluid koude motor

Gestart door fitz, 22 november 2012, 19:53:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fitz

Kenners,

Ik heb een vervelend bijgeluid bij koude start. Megane coupe 2.0 F4R (2002). Het geluid houdt meestal een seconde of 30 aan.

-   Distributieriem en rollen zijn vervangen in april (ongeveer), geen verschil
-   Met of zonder multiriem geeft geen verschil
-   Nokkenasversteller is vervangen in april, geen verschil
-   Met stethoscoop op draaiende delen luisteren geeft geen uitsluitsel
-   Koppeling los, of ingedrukt geeft geen verschil
-   In de versnelling, uit de versnelling, rijdend of stilstaand geeft geen verschil
-   Geen foutcodes, geen afwijking in rijgedrag

Hoe kouder het is, hoe langer het geluid aanhoudt.
Het geluid lijkt rechts achter de motor vandaan te komen en is het luidst te horen van onder de auto.
Verder loopt de motor prima en heb ik geen klachten.

Hierbij een filmpje van het geluid. In het echt is het wat minder hard te horen, zal wel aan m'n telefoon liggen.

https://www.youtube.com/watch?v=bhYicYQB_xg&feature=g-upl

Ik hoop dat jullie wat suggesties hebben

mvg

BadEend

Heb je het geluid ook als de airco uit is?
Is de waterpomp nog goed?

fitz

airco aan of uit, geen verschil
waterpomp wordt aangedreven door de multiriem: zonder multiriem starten hetzelfde

BadEend

#3
Het klinkt voor zover ik het kan horen als iets wat draait dat dat geluid maakt.
Is de vrijlooppoelie van de dynamo nog goed?

fitz

Ik heb de multiriem eraf gehad en toen gestart. Geen verandering. Dus eigenlijk is alles was aangedreven wordt door de multiriem uitgesloten.

BadEend

#5
Als je zeker weet dat alle draaiende onderdelen buiten de motor niet de oorzaak zijn dan kan het dus nog in de motor of in de versnellingsbak zitten.
Of er moet iets trillen.

Roadkill (Michiel)

Citaat van: fitz op 22 november 2012, 20:42:50
airco aan of uit, geen verschil
waterpomp wordt aangedreven door de multiriem: zonder multiriem starten hetzelfde

Nou ben ik geen expert, maar is dit niet hetzelfde blok als in de MegII???? (want dan word de waterpomp niet aangedreven door de multiriem maar door de d-riem (volgens mij geld dat voor alle 16V motoren...) Als dat het geval is dan had ie moeten worden vervangen tegelijk met je d-riem ...
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

fitz

100% op de multiriem
En idd in grote lijnen hetzelfde blok als in een megane II. Bij de megane II zit de waterpomp wel op de distributieriem.

BadEend

Heb je inmiddels al een idee wat het zou kunnen zijn?
Misschien brengt de auto op de brug zetten uitkomst.

fitz

Ik heb nog geen idee, maar na zoveel dingen uitgesloten te hebben, zou het een eitje moeten zijn ;)

Renegade (Mark)

Ik heb precies hetzelfde geluid met mijn K4M, alleen ook als hij warm is. Mijn gedachte is eigenlijk dat het van de oliepomp komt, waterpomp, distributie, multiriem ed. is nog geen 20.000km oud en de dynamopoulie nog geen 2.000km.

De oliepomp is dan wat er bij mij op het lijstje overblijft. Bij jou klinkt het ook nog iets logischer, hoe kouder het is, hoe langer het geluid aanhoud. Als het kouder is, is je olie een stuk dikker en kan het zijn dat de pomp er meer moeite mee heeft.

fitz

Zou idd goed kunnen. Bovendien is het een van de weinige dingen die overblijven op het lijstje.

fitz

wat kost een oliepomp eigenlijk?

fitz

Tijd om nieuwe olie te bestellen, denk ik... duurt wel een dag of 10 uit hongarije

Renegade (Mark)

Ik zou het je niet durven zeggen wat een nieuwe pomp kost. Welke olie heb je er nu in zitten ? Je zou ook kunnen kijken voor olie die met koude motor een iets hogere viscositeit heeft.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev