Advertenties


Aankoop tips MEGANE II

Gestart door Benjamin Renon, 26 april 2011, 22:11:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benjamin Renon

Megane 1.4 16V benzine
Deze motor komt eigenlijk wat kracht te kort voor deze auto.          
Daarom zal de motor er teveel aan moeten werken en dat ga je merken in het verbruik.
Deze motor is minder storing gevoelig, maar kan wel wat probleempjes hebben.
- Bobines kunnen kapot gaan maar minder dan bij de 1.6 16V.
- Inhouden/afslaan van de motor bij koude start of in de opwarmfase. Dit is een veel voorkomend probleem bij veel merken. De oorzaak hiervan is een vervuild gasklephuis. Dit is goed op te lossen door het gasklephuis schoon te maken en opnieuw laten inlezen met diagnose apparatuur. Bij het inlezen wordt alles weer gereset en daarna opnieuw inlezen door middel van een korte proefrit waar bij er in de 3e versnelling tot 4000t/min wordt doorgetrokken en dan het gaspedaal wordt losgelaten totdat de motor het stationair toerental oppakt. Hierna zou alles weer opnieuw ingelezen moeten zijn en de motor weer soepel op het gaspedaal moeten reageren.
- Een andere veel voorkomend probleem is een vervuilde of kapotte B.D.P.-sensor
Als deze kapot is dan zal de motor niet aanslaan. Als deze vervuild is dan kan de motor ook gaan inhouden of niet lekker reageren op het gaspedaal.

Megane 1.6 16V benzine
Dit is een fijne motor en is prima geschikt voor de Megane.         
Deze motor is wel wat meer storingsgevoelig hieronder een opsomming van problemen die deze motor rijk is.                  
- Bobines willen het nog wel eens begeven. Tegenwoordig gebruiken ze een merk wat wel langer meegaat. Het grote probleem is dat de bobine's te warm worden en hierdoor sneller kapot gaan. Dit is gewoon een probleem (ook bij meerdere merken). Compacte bouw van de motor is de oorzaak hiervan.            
- Inhouden/afslaan van de motor bij koude start of in de opwarmfase. Dit is een veel voorkomend probleem bij veel merken. De oorzaak hiervan is een vervuild gasklephuis. Dit is goed op te lossen door het gasklephuis schoon te maken en opnieuw laten inlezen met diagnose apparatuur. Bij het inlezen wordt alles weer gereset en daarna opnieuw inlezen door middel van een korte proefrit waar bij er in de 3e versnelling tot 4000t/min wordt doorgetrokken en dan het gaspedaal wordt losgelaten totdat de motor het stationair toerental oppakt. Hierna zou alles weer opnieuw ingelezen moeten zijn en de motor weer soepel op het gaspedaal moeten reageren.
- Een andere veel voorkomend probleem is een vervuilde of kapotte B.D.P.-sensor. Als deze kapot is dan zal de motor niet aanslaan. Als deze vervuild is dan kan de motor ook gaan inhouden of niet lekker reageren op het gaspedaal.
- De verstelbare nokkenaspoelie of regelaar zijn zeer storing gevoelig. De klachten kunnen zijn, afslaan bij koude start, ratelende motor bij koude start, storingslampje wat gaat branden. Dit is een dure reparatie. Meestal moet de distributieriem verwijderd worden om bij de nokkenaspoelie te komen waardoor je daarna de distributieriem moet vervangen. De meeste dealers vervangen ook gelijk de waterpomp. Wat in mijn ogen niet altijd nodig is.

Megane 2.0 16V benzine
Dit is de fijnste motor voor de Megane.
Deze motor is ook minder gevoelig voor storingen.
- Ook bij deze motoren kunnen de bobines kapot gaan.
- Net zoals de B.D.P.-sensoren
- Ook kan er een tikkend geluid bij de motor vandaan komen, dit kan een vacuümklepje zijn van de carterventilatie. Hier is bij de dealer een oplossing voor dmv. Een aangepaste vacuümklep.
- Startmotor wil nog wel eens blijven hangen

Megane 1.5 DCi diesel
Deze motor is geleverd met een diversiteit aan PK's. De 105pk is een fijne motor.
Bij normaal onderhoud en normale omgang van de motor kun je er lang plezier van hebben.
Problemen kunnen zijn,
- EGR-klep (ook wel UGR-klep genoemd: uitlaatgas recirculatieklep), raken snel vervuild en kunnen daardoor voor storingen zorgen. Meestal kan je het oplossen door de klep schoon te maken en opnieuw inlezen met diagnoseapparatuur. Maar uit de praktijk komt naar boven dat je hem beter gelijk kan vervangen.
- Op hogere kilometerstanden kunnen de dieselverstuivers voor problemen gaan zorgen. Dit kun je merken door branden storingslampje, inhouden, geen trekkracht meer.
- Trillingen in de auto voelbaar bij stationair draaien kan duiden op een versleten motorsteun aan de distributiezijde.
-Teveel kantelen van de motor kan duiden op een versleten motorsteun aan de onderzijde.
- Bij deze motoren kan het voorkomen dat er een drijfstanglager kapot gaat en veel schade aanricht inwendig van de motor. Mijn advies is om gewoon elk jaar de olie te verversen en de motor normaal warm rijden.

Megane 1.9 DCi diesel
Ook dit is een hele fijne motor en net wat krachtiger dan de 1.5 DCi.
Ook hier geld bij normaal gebruik een probleemloze motor.
- Trilling in de hele auto bij stationair draaien kan duiden op een vliegwiel wat uit balans is.
- Trillingen kunnen ook door versleten motorsteunen net zoals bij de 1.5 DCi.
- Ook hierbij verstuiver en EGR-klep problemen.

Verder heb je nog de 2.0 turbo benzine motor maar die zijn niet zo dik gezaaid net zoals de 2.0 DCi diesel. Hierover zijn niet zo heel veel problemen van bekend. Maar wel hele fijne auto's. De Megane RS laat ik in dit verhaal maar even buiten beschouwing. De algemene klachten komen ook bij deze auto's voor. Motorisch zijn het sterke motoren met weinig problemen.

Algemene storingen en adviezen

- Handsfree-systeem is een leuke optie en erg handig. Probeer alle knopjes uit om de deuren te sluiten. En probeer ook of daarna alle deuren weer open gaan als je je hand achter de handgreep houdt. Let op op de achterklep in het Renault-embleem zit ook een knop om de auto op slot te doen. Storingen komen regelmatig voor in het handsfree-systeem. De drukknopjes en optische ogen die achter de handgrepen zitten gaan nog wel eens kapot door vocht. Deze zijn gelukkig niet meer zo duur en iemand die handig is kan het makkelijk zelf vervangen.
- Het bandenspanningsysteem is ook weer zo'n handige optie maar erg storingsgevoelig. In de sensoren zitten batterijen die uiteraard leeg raken na ongeveer 5 jaar. Deze zijn  niet te vervangen. Je zult dus de hele sensor moeten vervangen en opnieuw laten inlezen bij de garage die de benodigde apparatuur heeft. Dit is een hele procedure.
- Controleer of alle opties werken die op de auto aanwezig zijn.
- Er zijn ook wat problemen met de vroegere modellen tot ongeveer 2006 met de UCH. Dit is een centrale computer die in de auto is gemonteerd en deze computer willen nog wel eens kapot gaan. Dit kun je merken door simpele opties die je gewoon kan bedienen zonder dat de auto op contact staat of de motor draait. Een voorbeeld is de elektrische ruitbediening die je kan bedienen zogauw je de deur open doet. Dit hoort dus niet. Kan soms wel handig zijn. Vervangen kan duur zijn maar er zijn ook bedrijven die deze computers kunnen reviseren.
- Raammechanieken zijn storingsgevoelig dat is algemeen bekend. Probeer ze allemaal uit of ze goed werken. Maarja ze gaan op de ongelukkige momenten kapot. Dit kan een dure reparatie zijn. Mijn advies is om ze regelmatig open en dicht te doen van alle portieren. Hierdoor blijft alles soepel en in werking.
- Schuifdaken kunnen rammelen of kraken of schokken bij openen en dicht doen. Enige optie is glazen dakpaneel eruit halen alles goed schoon maken en ontvetten en de achterste geleiders vervagen. Deze zijn verkrijgbaar bij de dealer. Je krijgt 2 stuks en een potje met vet. Smeer daarna een beetje van dit vet op alle glijpunten en monteer alles weer. Je kraken en schokken van het dak zal nu over zijn.
- Het is normaal dat de cruise-control bij de 78 ineens met 4 stapjes omhoog gaat dus naar 82 en de 80 overslaat. Dit is een fout in de software en is normaal.
- Water in de portiervakken komt ook nog wel eens voor. Dit is te verhelpen door de portierbekleding te demonteren en aan de achterkant een naad af te kitten.
- Airco waterafvoer wil ook nog wel eens verstopt raken waardoor er water bij de passagierskant terecht komt. De afvoer zit boven de uitlaat en hitteschild en is voorzien van een klepje wat verstopt raakt. Dit is te verhelpen door het klepje te verwijderen en de troep eruit te halen. Je zal hiermee wel met de auto op een brug moeten staan.
- Piepende remmen komen ook regelmatig voor. Er is een modificatie geweest voor de eerste Megane modellen. Deze modificatie betreft compleet nieuwe voorremmen incl. remklauwen. Een ander veel voorkomend probleem is gewoon een vastzittend remblok. Optie is om de remmen na een winterperiode eens lekker uit elkaar te halen en goed schoon te maken met een staalborstel op alle glijpunten. Daarna met wat kopervet of speciale keramisch vet de glijpunten in te vetten en alles weer terug te plaatsen.
- Lampje airbag wil nog wel eens gaan branden. De oorzaak ligt meestal in de centrale stekker onder de stoelen. Door het vaak heen en weer halen van de stoelen kan er in de stekker nog wel eens een slecht contact komen en waardoor er een storing optreedt. Wissen bij een garage die dit kan doen dan de oplossing en de stekkers goed inspuiten met een goede contactspray.
- Verder heeft de Megane net zoals andere merken last van lampjes die regelmatig kapot gaan en dat is bij een Megane niet al te makkelijk te vervangen vooral aan de voorzijde.
- Aircosystemen willen er nog wel eens mee stoppen. De oorzaak kan zijn dat het aircosysteem gewoon leeg is en opnieuw gevuld moet worden (een aircosysteem mag wettelijk tussen de 8 tot 10% verlies per jaar hebben). Wat ook mogelijk is is een storing van de pomp. Bij de dealer is er een oplossing d.m.v. een modificatie aan de stekker van de aircopomp. Aircodruksensor wil ook nog wel eens weigeren waardoor het aircosysteem het niet doet. Mijn advies is om regelmatig je aircosysteem te gebruiken en zeker ook in de winter.
- De cabrio versie heeft last van waterlekkage dit kan de dealer oplossen maar kan een ingrijpende en dure reparatie zijn. Let op een paar druppels die binnenkomen op de zijramen is normaal. Maar het moet geen waterballet worden.
- De cabrio versie heeft ook last van kraken en rammels. Deze zijn op te lossen maar je moet geduld hebben en niet gauw opgeven.
- Wiellagers willen  nog wel eens kapot gaan. Dit kan een dure grap zijn omdat ze in de remschijven zitten aan de achterkant. Verstandig is dan om de remschijf compleet met lager te vervangen en natuurlijk gelijk nieuwe remblokken te monteren. Je zou het lager uit de oude schijf kunnen persen en de nieuwe erin te persen maar de kans is heel groot dat de schijf breekt.
- Fuseekogels kunnen kapot gaan als er te hard over drempels wordt gereden.
- Aandrijfassen gaan zelden kapot. Uitzonderingen daar gelaten.
- Uitlaten zijn sterk en gaan niet zo gauw kapot.
- Op hogere kilometerstanden kan je last gaan krijgen van gevoelloos schakelgedrag. De oorzaak kan de schakelkabels zijn die dan versleten zijn.
- Versnellingsbakken die 5-versnellingen hebben willen nog wel eens schokkerig en lastig te schaken zijn. Dit is een eigenschap en kan je proberen op te lossen door de versnellingsbakolie te verversen. Maar let op het is een eigenschap. De 6-versnellingsbakken zijn wel zeer goed en schakelen soepel.
- Het koppelingssysteem kan lekkage krijgen. Het pedaal zal dan op de grond terecht komen en niet meer omhoog komen. Dit kan een dure grap worden vooral als het hydraulische-druklager lek is. Hiervoor zal de versnellingsbak gedemonteerd moeten worden.
- Bijgeluiden tijdens het sturen kan worden veroorzaakt door versleten toplagers. Dit zijn lagers die boven de schokdemper gemonteerd zitten. Dit kan opgelost worden door ze te vervangen. Prijzen lopen nog wel eens uiteen.
- Snel tikkende richtingaanwijzer is meestal de oorzaak een kapotte fitting van de richtingaanwijzer aan de voorzijde (heel lastig te vervangen) en dus niet het lampje wat kapot is. Nieuwe fitting erin en het werkt weer.

Het kan zijn dat ik nog iets vergeten bent maar ik denk dat dit toch echt de belangrijkste punten zijn waar op gelet moet worden.

De Megane II is in mijn ogen een goede en comfortabele auto die met goed onderhoud probleemloos kan zijn.
Mocht je met een storing of probleem zitten probeer dan eerst eens de auto uit te zetten en op slot te doen en even een paar minuten te wachten. Daarna opnieuw te openen en opnieuw te starten en kan zijn dat de storing weer over is.

Onder normaal onderhoud en rijgedrag bedoel ik zeker 1x per jaar de olie te verversen. Ook al geeft de fabrikant om de 2 jaar aan. Mijn advies is gewoon elk jaar olie verversen.
Normaal warm rijden van alle motoren. Daarna kan het gas er op als dat nodig is. Bij de turbomotoren is het heel belangrijk om bij een rit waarbij de turbo lekker heeft moeten werken de motor bij aankomst even stationair te laten draaien zodat de turbo kan afkoelen en op een normale snelheid kan komen. Dit voorkomt het vastlopen van de turbo.

Vanaf 2006 heeft de Megane een facelift gekregen en zijn een hoop kinderziektes en problemen onder de loep genomen en opgelost.
Zoek je een Megane gaat dan zeker voor de facelift serie van na 2006.

Met dank aan Jeroen (A110) voor deze tips
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev