Advertenties


Aankoop tips MEGANE I

Gestart door Dirk Kuipers, 26 april 2011, 10:10:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Tips van Sjaak van Dijk, al 26 jaar auto monteur bij Autobedrijf Johan de Jong, sinds 1986 Renault garage.

Bij een 1.6 komt veel voor dat de Katalysator stuk is.
Bij de eerste type met een zwart kleppendeksel dat de kleppendekselpakking lekt.
Goed opletten dat de remschijven voor niet versleten of verroest zijn.
Verder is het heel voornaam dat de distributieriem vervangen is bij de 120.000 km of om de 5 jaar.

Over de 2.0 is niet veel te vertellen, alleen dat soms de omloop klep (stappenmotor) wel eens wat vervuilt, maar dat is te reinigen.
Wat de remschijven en de Katylasotor betreft, zijn hier weinig of geen problemen mee.
Ook weer wel opletten dat de distributieriem vervangen wordt bij de 5 jaar of 120.000 km.
Breekt de riem hier dan loopt het in de papieren en dat is zonde van het geld als het voorkomen kan worden door te vervangen.

Let er bij beide auto's op dat de V-snaar (multiriem) geen scheuren vertoond aan de binnenzijde want als die gaat rafelen kunnen er stukken tussen de distributieriem vallen en breekt hij alsnog.

Verder is er niet veel te vertellen en moet je bij een gebruikte auto geluk hebben. Trouwens bij een nieuwe ook.


Tips van Paul van Dijk, 7 jaar monteur bij een Renault Dealer geweest

1.6e
1. Katalysator wil wel eens gaan rammelen, dit kan in de meesten gevallen opgelost worden door een klein scheurtje in de ophangbeugel vast te lassen.
2. De koppakking wil wel eens olie gaan lekken. (Renault heeft hiervoor dacht ik een coulanceregeling)
3. De kleppendekselpakking lek ook wel eens olie.
4. De motor maakt soms een rammelend (lagergeluid) dit kan verholpen worden door een zwaardere krukaspoulie te monteren.
5. Het slangetje van de MAPsensor scheurt wel eens waardoor hij afslaat en stottert.
6. Kleppen kunnen op LPG ingesleten zijn na ong 150.000km. Dan moet de cilinderkop gereviseerd worden.
7. De motorsteunen kunnen scheuren, dan beweegt de versnellingspook flink op en neer tijdens het rijden.

2.0 8V
1. Stappenmotor stationair toerental werkt soms slecht waardoor de motor afslaat of te hard stat. loopt.
2. Op LPG  kunnen de kleppen ingesleten zijn(meestal na ong. 150000 km) dan moet de cilinderkop gereviseerd worden.
3. De waterpomp kan in een keer erg gaan lekken
4. De rechtse bovenste motorsteun wil wel eens gaan kraken, het lijkt dan of de wielophanging kraakt. Rubber moet dan ingevet worden

2.0 16V
1. Let erop dat de motor nog redelijk droog is aan de onderkant, Daaraan kun je zien of er zuinig mee omgegaan is
2. De waterpomp net als bij de 8V
4. De rechtse bovenste motorsteun wil wel eens gaan kraken, het lijkt dan of de wielophanging kraakt. Rubber moet dan ingevet worden

1,6 16V & 1.4 16V
1. De bobines gaan wel eens kapot waardoor de motor op 3 cilinders gaat lopen

2.0 ide
1. De motor wil wel eens slecht gaan lopen door vervuiling aan de inlaatkleppen (omdat daar geen benzine meer langs komt door de directe injectie.
2. De motor heeft door de tijd veel modificaties gehad, vraag dus na of de motor alle modificaties heeft ondergaan.
3.De injectoren gaan snel verstopt zitten, dit kan voorkomen worden, door 1 keer op de 40.000 km een toevoeging bij de benzine te doen.regelmatig V-power tanken o.i.d.

1,9dti
1. Koelvloeistoflekkage bij het thermostaathuis

Alle modellen,
1. De achterschokbrekers maken vaak geluid Geeft niks maar is een rot geluid.
2. De distributieriem MOET vervangen worden bij 120.000km of elke 5 jaar, raadzaam is het eerder te doen. (bijv 100.000 of 4 jaar) Bij de dti moet hij elke 75.000km of 5 jaar vervangen worden.
3. Let bij LPG auto´s erop dat de installatie netjes is ingebouwd (als je bij sommige ziet hoe dat de kabels aangesloten zijn!).
4. Lichtschakelaar, soms breekt het kabeltje af van de mistlampen (ff solderen).
5. De auto is niet vies van rammeltjes.
6. Terugschakelen naar 2 gaat zwaar, kan verminderd worden met een toevoeging maar voor de bak kan het geen kwaad.
7. Wiellagers slijten redelijk snel bij auto's met trommelremmen.
8. De binnenste aandrijfashoes die stuk gaat waardoor de versnellingsbakolie weglekt.


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev