Advertenties


banden vraagje!

Gestart door RMC Budel, 11 maart 2011, 19:47:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RMC Budel

hoi iedereen!

ik heb andere velgen gekocht omdat mijn mak'jes toch niet helemaal mijn smaak waren.

het enige is dat ik nu van 7.5j naar 6.5j ga en de goodyears die ik nu heb 215/40/r17 zijn.

mijn vraag is, gaat dit passen? gaat dit uitzien? want de banden zijn namelijk nou niet echt bepaald goedkoop
en als ik 4 nieuwe moet gaan kopen dan denk ik dat ik geen goodyears kan betalen.

mocht het zo zijn dat het niet gaat lukken, welke maat zou ik dan nemen? ik houd zelf wel van n beetje getrokken
bandjes.. wie kan me daar mee helpen?

mvg,

jeroen.

Rick Santbergen

Om eerlijk te zijn denk ik dat je banden te breed zijn. Ik kan me echter ook niets voorstellen bij een 6,5j 17 inch velg. Omdat de kleinste maat die ik ken 7j is.

Echter simpele rekensom.
Velgbreedte is 6,5 inch x 2,54 cm = 16,51 centimeter
Jou banden hebben een breedte van 21 centimeter.

Dat betekend dat jou banden dus aan beide kanten (21-16,5)/2= 2,245 centimeter breder is dan de velg.

Als jij van getrokken bandjes hou, moet je andere velgen gaan kopen. Dat ga je namelijk niet lukken met een 6,5j velg.
Zelfs een zeer kleine band (165/40/17) Zal normaal staan en niet getrokken. Daarnaast is deze bandenmaat niet goed ivm tellerafwijking.

RMC Budel

#2
ok ja das inderdaad wazig dan.

het zijn originele renault velgen, geproduceerd door OZ.

http://www.renault.fr/accessoires.jsp?name=JANTE+CLASSIC+17&axsRef=7711223826&loc=fr_FR

je kunt ze zelfs nog kopen.

in de velg, op een van de spaken, staat 6.5j 17-4

dus ik neem aan dat er toch wel n band moet zijn die er fatsoenlijk uit gaat zien op die dingen?

hoeft ook niet getrokken te zijn, maar dat de buitenrand een beetje naar binnen staat.. nu staat die gewoon loodrecht. evt plattere band?

groeten



na een beetje na vraagwerk..

de goodyears die er nu omheen gedraaid zitten gaan niet passen. dat is duidelijk.

dus dr moeten nieuwe banden komen..
nu heb ik een beetje zitten zoeken en dacht dat 195/45/17 moet gaan passen?
dan zijn de wangen ongeveer dezelfdehoogte(milimeterwerk) en daar kan ik mee leven. platter gaat dus niet lukken.,

Rick Santbergen

#3
Zoals mijn rekensom al liet zien. Gaat het niet lukken om hiervoor een geschikte maat te vinden.
De enige bandenmaat die niet breder dan de velg zou zijn, is de 165/40/17, dit is echter geen geschikte maat voor een megane ivm tellerafwijking. Daarnaast zakt de auto dan meteen 2 centimeter, en wordt de ruimte tussen het wiel en de wielkast met 2 centimeter vergroot. Dit is geen gezicht, tenzij de auto extreem verlaagd is.

Een andere mogelijkheid is misschien de 165/45/17. In dit geval zou de velg even breed zijn als de band. De auto zakt dan nog 1,2 centimeter en ook de ruimte tussen wiel en wielkast wordt 1,2 centimeter groter. De tellerafwijking zou dan nog steeds 4 procent zijn. Deze bandenmaten worden echter alleen geleverd door Nankang, en vaak hoor je slechte verhalen over de wegligging van deze banden.

Rick Santbergen

#4
Als je de beste optie kwa wegligging wilt hebben kan je eventueel een 195/40/17 band kopen, je hebt dan 2,5 procent tellerafwijking. De auto zakt 0,8 centimeter en de ruimte tussen het wiel en wielkast wordt dan ook met 0,8 cm groter. Echter de band is dan aan beide kanten 1,5 centimeter breder dan de velg. (deze 1,5 centimeter is niet van de rand van de velg, maar van de plek waar de band aansluit op de velg. Bij de rand zal het dus minder schelen dan 1,5 cm)

De beste optie lijkt mij een 7j velg te kopen. Zo niet zou ik de 195/40/17 band kopen, deze heb je van verschillende merken zoaks Dunlop, Continental, Toyo etcetera.

RMC Budel

hmm een beetje een vaag verhaal dan.. goede uitleg maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen enkele fatsoenlijke bandenmaat te krijgen is voor deze velg. heb ergen (volgensmij iets van een volkswagen wiki) gezien dat ze voor een 6.5j velg de bandenmaat 205/50/17 aanraden?

ik moet zowiezo een fatsoenlijke band hebben, niet van die nankanpingpongel, dat schiet niet op.

maar wat jij daar berekend wrecked, daar ga jij uit van 6.5j zijnde de binnenmaat van de velg. maar je bandenmaat, dus dat 195 enz. is toch de totale breedte van de band? en niet het punt waar die aansluit in je velg?

want mijn velgen zijn in totaal 195 breed van buitenkant rand tot buitenkant rand.


Rick Santbergen

#6
195 is de breedte van de band in milimeter. Het punt waar de band aansluit op de band is de breedte gerelateerd aan de j maat van de velg.

Een 205/50/17 zorgt voor een tellerafwijking van 5,6 procent en is uitgesloten op een Megane.

Nog een mogelijkheid die ik tegenkom is 195/45/17, de tellerafwijking is dan maar 0,7 procent en het verschil in hoogte met jou 215/40/17 is verwaarloosbaar. Deze band is er in Goodyear, falken en yokohama. De band zou dan even breed zijn als de rand van je velg. (volgens jou meting)

RMC Budel

#7
jij kijkt ook op autobandenmarkt?

dit is waar wij ook op gekomen zijn als enige logische oplossing. als dit gaat passen is hiermee mijn vraag beantwoord!

grz..

offtopic: wel prachtig hoe groot het prijsverschil is tussen een van de meest voorkomende maten 205/40/17 en een maat als 195/45/17.
met goodyears is de meestvoorkomende maat gewoon 50 euro duurder dan een minder voorkomende maat.. zal dus ook de reden zijn waarom er nu
215/40/17 op zit:P

Rick Santbergen

Ik kijk ook op autobandenmarkt inderdaad. Succes met de nieuwe velgen in ieder geval.
Vergeet niet foto's op forum te zetten !-!

RMC Budel

kan nog wel us ff duren:P moet die dingen eerst eens mooi gaan opknappen!

maar zodra dat voor elkaar is komen er natuurlijk foto's!

Roy16v

idd de 195 40 17 er onder.
en wat rick al zij,geen nankang.
als het regent is het net dat je op sneeuw rijd en ik heb ze al gezien van nankang dat de loppvlakken los komen van de hiel.

net als bij een gecuverde vrachtauto band.

meteor is overigens een goedkope maar hele goeie band zowel als lawaai wegligging slijtage en waterafvoer.
als je even goed na het profiel kijkt zie je er een michelin band in terug alleen dan voor de helft van de prijs.

Rick Santbergen

Ik zei 195/45/17 in verband met tellerafwijking Roy ;)

ericmd

ach dan rij je in ieder geval niet te hard ;)
2007 : megane coupe 1.6e LPG G3jade 1998./ 2011 megane coupe coach 2.0 8V 1997.

ericmd

heb met mijn nieuwe 17" velgen en banden van de week gemeten tegen de gps snelheid en bij 100 op de teller rij ik 102. best netjes vind ik zelf.
2007 : megane coupe 1.6e LPG G3jade 1998./ 2011 megane coupe coach 2.0 8V 1997.

DONRozeboom (Mike)

idd netjes !-!
ook nog tips voor mijn 14"?? :q
K rij nu op 185/60-14
Met vriendelijke groet,

Mike Rozeboom

Toyota Aygo 1.0 12v - 11-2010 (Lease)
Peugeot 306 1.6 XS - 10-1999

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev