Advertenties


Electrische achterramen Mégane Coupé

Gestart door Dirk Kuipers, 8 december 2010, 14:58:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Electrische achterramen Mégane Coupé

Ik heb nu al 2 maal dezelfde klacht gehad met de elektrische achter ramen van mijn Megane coupe.
Eerst gingen ze langzaam open, toen langzaam en niet meer helemaal, en toen helemaal niet meer.
Ik ben toen zelf aan de slag gegaan om dit te verhelpen. Eerst het rechterraam, en een jaar later volgde ook het linker raam. (2x)
Als je dezelfde problemen hebt moet je als volgt te werk gaan:

Probeer eerst eens of de connector nog op de schakelaar zit.
Bij mij is ie een keer losgetrild en op die manier was het euvel in 30 seconden opgelost. (Je kan het hele blokje met beide schakelaars in zijn geheel lostrekken)

Is dat het niet, dan hielp bij mij 2 maal het volgende:

Klap eerst de achter bank plat. Verwijder dan de achterste interieur plaat. De gordel heb ik er gewoon in laten zitten en de hele plaat in de achterbak geklemd.



Verwijder dan de Borgpen van de stoel en een schroef die in de interieurplaat zit (Op deze foto zat ie rechtsboven bij de rode draad )



Schroef vervolgens de schroef los die in het raam zit.



En daarna de schroef die op de servo zelf zit.



Nu is het mogelijk om armpje recht omhoog van de servo af te trekken. Daarna kan je zwarte "dop" van de servo motor recht omhoog eraf trekken.



Nu kan je plaat naar voren buigen, (of als het je lukt helemaal verwijderen, wat een stuk makkelijker werkt, maar ik kreeg het niet voor elkaar...). En heb je rechtsonderin een gat zitten. Via dat gat kan je zo de servo opvangen en straks weer terugplaatsen.



De servo zit met 3 bouten vast aan het chassis, 2 boven en een van voren. Deze kan je loshalen zonder dat de servo valt.



Ga nu met je rechterhand in het gat om de servo vast te pakken (of op te vangen......) En knijp met je linkerhand de zwarte uitsteeksel samen. De servo komt nu los van het chassis.



Verwijder nu de connector van de servo. (een witte en een paarse draad). Door het zwarte palletje in te knijpen.



Je hebt nu de servo plus de behuizing van het vertragingsmechanisme. Voordat je hem openschroeft kan je het beste even 12V gelijkspanning op de 2 punten van de connector zetten.

Draait je servo gewoon, (even een keer + en - min wisselen als ie niet draait) dan moet je gaan kijken of er wel 12V van je schakelaar bij de connector komt.

Is dat niet het geval dan moet je kijken of er 12V naar je schakelaar toe gaat.(Ik zal binnenkort eens een tekening maken van hoe de schakelaar werkt en waar je moet meten.) Is dat wel het geval, dan is je schakelaar kapot..... Is dat niet het geval,.......... Dan moet je alle zekeringen na gaan kijken en hopen dat het dat is.

Maar komt er wel gewoon gewoon 12V bij de connector moet je het volgende doen:

Schroef de behuizing open door de 4 schroeven op de hoeken los te maken en de 2 delen van elkaar te trekken.



Haal de witte tandwielen ervan af en onthoud welk tandwiel waar zat. (Het zijn er maar 3 dus dat valt mee....)

Voordat je de servo er zelf uithaalt moet je even markeren welke kant bovenop zit. Je kan hem namelijk op 2 manieren terug plaatsen, zet je hem anders terug dan dat ie zat, dan zal je schakelaar omgekeerd werken dan dat de bedoeling is.... (Geloof mij, ik spreek uit ervaring....)



Sluit de Servo aan op een 12V voeding. (de servo gebruikt ongeveer 0.11 Ampere als ie zonder tandwielen draait) à Nu zijn er 2 mogelijkheden: Of de servo draait..... Of hij draait niet..... Draait ie niet is je servo stuk en moet je nieuwe zien te krijgen, installeren en alles weer terugbouwen.... Draait ie wel (wat bij mij 2 maal het geval was...) moet je het volgende doen.



Ik heb al het overtollig vet weggehaald en alle tandwielen schoongemaakt. Vervolgens met het weggehaalde vet de 3 metalen staafjes ingesmeerd, tandwielen teruggeplaatst en opnieuw gesmeerd, maar niet met teveel vet. (Dat veroorzaakt namelijk de problemen..........) Ook het 4de grote tandwiel in het andere deel van het vertragingsmechanisme heb ik verwijderd, ontdaan van overtollig vet, schoongemaakt en opnieuw gesmeerd en teruggeplaatst... (Deze past trouwens maar op een manier.....)

Een tip is ook nog om de contactpunten van het motortje vast te solderen. Door het bewegen is het mogelijk dat de contactpuntjes ruim gaan staan en zo minder stroom doorgeven. Door ze weer even goed te solderen blijven ze weer langer goed.



Vervolgens heb ik het geheel weer in elkaar geplaatst (let op rubberen uiteinde van de sero aan de wormwiel kant, deze gaat snel dubbel zitten.) en 12V gelijkspanning op de connector aansluiting gezet. Gebeurt er niks, draai dan de + en de - even om en hij draait een stukje een kant om, weer even omwisselen en hij draait de andere kant op. Nu kan je weer in de omgekeerde volgorde alle terugbouwen en voila....!! Het raam werkt weer!!




Geschreven door: Jasper van Looijengoed