Advertenties


Doorvoeren van speakerkabels naar de deuren

Gestart door Dirk Kuipers, 7 december 2010, 12:47:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Doorvoeren van speakerkabels naar de deuren

Het is een lastig klusje maar is wel te doen.
Voor een phase I en II is dit hetzelfde. Let wel op dat via deze methode (er in mijn geval) maximaal 4 aders naar de deur doorgevoerd kunnen worden. Dit aantal kan je bepalen door te beginnen aan de bestuurderszijde.

1. haal het vergrendelstuk van de stekker van de deur in de auto af. dus auto - contrastekker - vergrendelstuk - stekker - rubberslang - deur
2. draai het torx schroefje waarmee de contrastekker aan de auto zit los.



3. nu kun je de contrastekker naar binnen trekken de auto in.
4. pak nu de stekker die aan de rubberen slang (en aan de deur) zit en haal met een kleine platte schroevendraaier het afdekkapje dat in de stekker zit eruit.
5. nu zie je dat van de ronde kant van de stekker het bovenste kanaal en een kanaal ernaast niet gebruikt worden in de stekker. Haal het rubber van de slang los van de stekker.
6. boor nu met een boortje 4mm de gaten in het afdekkapje en de stekker zodat hier het draad doorheen kan (2,5mm2 is wel het maximum wat zonder al teveel problemen door de stekker gaat).
7. doe dit nu ook hetzelfde aan de kant van de auto (wel in spiegelbeeld zodat de gaten als de steker in elkaar zit tegenover elkaar zitten), let hierbij wel op dat je niet met de schroevendraaier de pinnetjes kortsluit (zet voor de zekerheid het contact uit)
8. splits nu 50- 75 cm speakerdraad van elkaar (alleen de 2 draden, niet het koper) en voer de 2 draden van binnen naar buiten in de contrastekker ( 1 in elk opgeboord kanaal) vanuit de auto, let er wel op dat er niet veel speling zit op het geheel dus ik zou op straat gaat zitten om het te doen.



9. nu kun je de contrastekker weer terugmonteren met de torxschroef.
10. haal nu de rubberslang met de flens los uit de deur (zit +/- 5 cm speling op de draden in de deur).



11. Voer nu de draden (wel tegenover de goede gaten) door in de stekker en laat deze aan de achterkant van de stekker er weer uitkomen (niet het rubber in)



12. neem nu een priem, ijzerdraad of breinaald en steek deze in de rubberslang (aan de bovenkant want daar zitten ok je nieuwe speakerdraden in de stekker)
13. de punt van de breinaaldkun je nu net achter de rubberflens die de deur afsluit naar boven steken, het is vij stug materiaal dus ik heb een klein sneetje gemaakt in het rubber zodat de breinaald er doorheen kon.
14. trek nu de breinaald terug en herhaal dit maar nu met aan de breinaald de 2 draden getaped, zord dat er geen opstaande randen zijn.
15. voer nu de breinaald door het gat (of sneetje) en maak de draden los en trek ze er doorheen (en trek de breinaald terug)
16. nu kun je de draad zo ver mogelijk door het rubber trekken zodat je genoeg draad hebt om naar de speakers in de deur te gaan.
17. tape nu de draden op het rubber goed af zodat de flens weer waterdicht is. (isolatietape o.i.d. volstaat) en doe de stekker ook weer aan het rubber.



18. plaats nu het rubber weer in de deur en trek in het gat waar de speakers zittende draad naar beneden (zorg dat het lang genoeg is en doe het om de raamgeleider heen. (dit voorkomt problemen met het in de deur schuiven van je raam tegen de draden) laat genoeg lengte over zodat je de draden nog kan voorzien van connectors en de speaker er nog een stuk uit kunt halen voordat de draden straktrekken.
19. nu heb je nog een stuk losse draad zitten tussen beide stekkerhelften, dit is het rottige gedeelte.
20. trek van binnenuit de auto de draad strak door de contrastekker heen.(dus de draad weer de auto in trekken)  hierdoor komt de stekker steeds dichterbij de contrastekker.



21. voordat de stekkers op elkaar zitten zet je het vergrendelstuk van de stekker weer terug en laat je door te trekken aan het snoer in de auto en het terug duwen van het vergrendelstuk de 2 stekkerhelften weer op elkaar. (probeer het desnoods eerst zonder het vergrendelstuk zodat je weet dat alles weer netjes tegenover elkaar zit) dit is het rottigste van de hele opratie en kan wat tijd en scheldwoorden kosten zeker omdat de 2,5mm2 draad nogal stuk is en maar net door de geboord gaten kan)
22. dan is het klaar! (nu de andere deur nog)

Het valt best mee, er zitten wat lastige dingen bij maar het is goed te doen.Als het toch erg moelijk gaat kun je altijd nog een iets groter gat (maar dan verzwakt het stekkertje misschien teveel) boren, pas hier wel mee op.

Suc6!


Geschreven door: Erik van der Velde, mbv Vincent