Advertenties


Verlagen

Gestart door Dirk Kuipers, 7 december 2010, 09:24:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

Verlagen
     
Na een jaar van "zweverig" rijgedrag en een tip van een oplettende clubgenoot toch maar eens naar Kwikfit. Hier werd op zeer knullige wijze geconstateerd dat mijn schokbreker linksachter slecht/defect was. Gelukkig was het gratis, maar ik vraag me af waar ze zo'n testbank voor hebben.

Met een offerte onder de arm toch gelijk maar even rondkijken in Apeldoorn. Want als je auto dan toch op de brug moet voor nieuwe schokbrekers, waarom dan niet gelijk even kijken wat verlagen kost. Maar waar doe je dat? Na enig zoekwerk ben ik uitgekomen bij Carline Auto-Accessoires & Rallycenter.



In goed overleg is besloten de auto niet al te extreem te verlagen, i.v.m. de vele verkeersdrempels die Nederland rijk is. Gekozen is voor een verlagingsset van Apex. Hiermee wordt een verlaging bereikt van circa 3 centimeter. Wil je dieper gaan, dan moet je ook dieper in de buidel tasten. Niet alleen de veren maar ook de schokbrekers vóór moeten dan vervangen worden.



Donderdag 7 februari 2002 was het eindelijk zover. Terwijl ik zelf aan het werk ging, gingen ze bij Carline ook druk aan het werk. Auto op de brug, wielen eraf en alles wat los moet inspuiten met kruipolie.



Eerst de veren vóór vervangen voor de verlagingsveren. Bij het losdraaien van de vering moet men er goed op letten dat de aandrijfas niet uit de bak valt. Erg belangrijk is dat de nieuwe veren op de juiste wijze in de schotel geplaatst worden. Op de schotel zit een uitstulping die naar buiten moet wijzen. Gebeurt dit niet op de juiste wijze dan zal de camber verkeerd zijn.
De camber wijzigt overigens altijd als je de wagen verlaagd. Om dit te corrigeren moet de auto uitgelijnd worden.



Zoals op de afbeelding hierboven te zien is is de camber de maat voor hoekverdraaiing t.o.v. de loodlijn van vooraf gezien. Een onjuiste camber heeft onnodig bandenslijtage tot gevolg. Bij een positieve camber slijten de banden aan de buitenkant harder. Bij een negatieve camber aan de binnenkant.   

Als de nieuwe veren er op zitten en de verlaging is gemeten kunnen de wielen er weer op en is de achterkant aan de beurt. De torsie moet versteld worden. Dit is geen eenvoudige klus waar je het juiste gereedschap voor nodig hebt.



Allereerst wordt de verbindingsas tussen beiden torsieveren verwijderd. Van binnenuit wordt de torsiestang naar buiten gedrukt en kan hij verdraaid worden. Uiteraard doe je dit aan de andere kant ook. In mijn geval was 1 "click" al voldoende. Des te verder je de torsiestang verdraaid, des te verder is de verlaging. Zorg er in ieder geval voor dat de verlaging aan beide zijden gelijk is.



Als de achterwielen er ook weer op zitten en het resultaat bevalt, dan ben je bijna klaar. Na een verlaging wordt de remdruk iets naar voren bijgesteld. De remdruk stel je anders in door de veer op de remdrukverdeler te verplaatsen. De juiste instelling vind je alleen door het uit te proberen. Wanneer bij hard remmen de achterkant van de auto uitbreekt moet de remdruk verder naar je wielwielen verplaatst worden. Nu nog even langs Kwitfit om de wagen opnieuw te laten uitlijnen en de klus is geklaard.










Geschreven door: Marco Leensen  

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev