Advertenties


Ontstaan tuning voor de massa

Gestart door Dirk Kuipers, 6 december 2010, 22:51:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk Kuipers

ONTSTAAN TUNING VOOR DE MASSA
De "roots" van het tuninggebeuren liggen ergens in de jaren zestig. Mensen kochten een klein betaalbaar autootje; toen een Mini, nu een Seatje. Dat betaalbare stadsautootje werd technisch onder handen genomen door ene John Cooper, die zich met racewagens en motoren bezig hield. Hij had zijn oog laten vallen op het 1.000 ce grote Morris-blokje dat in de Mini huisde. Al gauw gingen het toen malige BMC en John Cooper samen een beperkte serie Mini "Coopers" bouwen. Successen in rally's als de Monte Carlo bleven niet uit en het virus verspreidde zich als een lopend vuurtje. Kortom, iedereen wilde een Mini Cooper. Vanaf dat moment was de naam "Cooper" voor eeuwig verbonden met de Mini. Hoewel slechts een heel kleine minderheid echte Coopers waren, probeerde iedere fanaat zijn Mini aan te passen. Tuning was geboren... Dat succesverhaal herhaalt zich nu, want tegenwoordig zien we rallyversies van (ondermeer) de Seat Cupra. En ook jonge fans willen in hun kanariegele Seat voortaan liever wat extra punch onder het gaspedaal. Al die extra pk's die vroeger van een bruikbare motor een nukkig en onbetrouwbaar toerenmakertje maakten, zorgen vandaag de dag nauwelijks voor bijwerkingen, op voorwaarde dat de tuning van degelijke makelij is.
Het gebruik van instelbare kits is absoluut af te raden; ze zijn nauwelijks aan de karakteriestieken van de motor aangepast.

ZORG OF ZEGEN?
De hedendaagse mogelijkheden in tuning zorgen ervoor iedereen zelfs met een beperkt budget zijn wagen kan tunen. Chiptuning valt of staat met de aanwezigheid van een turbo, want een atmosferische benzinemotor "chippen" heeft veel minder resultaat. Wie veel pk's wil winnen, zal vroeger) zijn heil moeten zoeken in bijgeslepen nokkenassen. Dat zo'n tuning veel duurder is staat buiten kijf. Wie zijn wagen op een degelijke manier laat passen, kan wellicht zonder veel nevenwerkingen pret beleven aan zijn motor.Vragen naar levensduur lijken ons logisch, maar alles valt of staat met de deugdelijkheid van de aanpassing en de; rijstijl van de bestuurder. Wie tuning overweegt, gaat best te rade bij een professionele en niet bij de goedkopere het-zelver om de hoek, motoren opfokken is een vak apart!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev