Advertenties


Te veel koelvloeistof ??

Gestart door Dannyassen, 20 juni 2010, 17:09:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dannyassen

Vandaag ging ik even naar de benzinepomp en toen ik terug kwam kwam er rook onder mijn motorkap vandaan.
Ik schrokt me het apenlazerus !!

Toen ik onder de motorkap keek zag ik dat mijn hele motorruim onder de koelvloeistof zat.

Paar dagen geleden is er een nieuwe uitlaat eronder gegaan en heeft de garage ook mijn koelvloeistof bij gevuld als service.
Dat vond ik al raar aangezien aantal weken geleden mijn d riem is vervangen met de waterpomp en was toen ook al de koelivloeistof bijgevuld. Maar ik dacht nou mooie service

NIET DUS !

Nu is mijn vraag kan het kwaad dat er koelvloeistof in mijn motorruim gesproeid is ?
En waar kwam dat dan vandaan ?? Het lijkt dat het van de dop afkomt, maar er zit toch ook een slangetje die het overtollige vloeistof afvoert ? Of zie ik dat verkeerd.

Moet ik nu gewoon de vloeistof weg laten lopen ??

Thx

Gr
Danny

matthew

Dan zit er iets niet goed met je koelsysteem en  zou ik morgen gelijk naar de garage terug gaan.

Je koelsysteem bouwt gewoon te veel druk op en op een gegeven moment gaat dat tussen je dop door eruit.(je koelsysteem staat dan eiegnlijk gewoon te koken).

Of je koelsysteem is niet goed ontlucht,of je dop is kapot dat deze de druk niet meer aan kan.Of iets anders stuk in je koelsysteem.

Niet mee doorrijden in ieder geval.

djo231

Of je auto is gewoon naar de kl*ten, die aangeeft dat het tijd is voor een nieuwe koppakking (heb echt precies hetzelfde gehad alleen niet door een garage, maar door slijtage, dus nu een nieuwe gekocht)

Succes !-!

Dannyassen

De garage heeft te veel koelvloeistof erin gegooid.
Volgens mij komt het aan de bovenkant van de dop eruit.
Er zit nog een soort van uitsparing op mijn dop, met 2 of 4 sleufjes aan de zijkant.

Er lakt verders helemaal niets, ik heb alles schoongemaakt gisteren en nu zie ik geen lekkage of wat.

Het is dus echt via mijn dop eruitgegaan.
Mijn termometer gaf niet aan dat het te hoog was en schommelde ook niet.

Ik ga vanavond even wat koelvloeistof eruit halen en hem even ontluchten.
Dan laat ik heb even stationair draaien en kijk ik of hij ergens lekt.

Nieuwe koppakking zou kunnen maar onder mijn motorkap (stof gedeelte) was alleen vochtig op de plek van mijn dop.

Kan je de (bovenste ) kleppendeksel (waar het stuk plastic zit voor de bougieskabels) er trouwens zelf afhalen ? Ik heb gehoord dat dat gewoon kan en dan niet meteen je kleppen hoeft te stellen.

Klopt dat ??

Gr
Danny

Dannyassen

Nou ik heb net ruim een half uur de motor stationair laten draaien en gekeken waar het lekte.

Nergens lekte het en zag ook geen plas onder mijn auto.

De thermometer bleef netjes op de helft en daarboven sloeg ook netjes de vin aan.

Wel kwam er een beetje witte/grijze rook uit de uitlaat, maar dan moest je echt bijna met je hoofd naast staan wou je het zien. Als ik bij de motorkap was, zag ik helemaal geen rook. Niet spannend denk ik.

Ook kwam er heeel eventjes een heel klein beetje rook uit het bovenste slangetje die aan de reservoir zit gekoppelt. Maar toen de vin aansloeg was het meteen weg.
Ook niet spannend denk ik ?!

Koelvloeistof kwam wel boven het MAX streepje toen de auto op temperatuur was maar bleef net onder het bovenste slangetje.

Ik denk gewoon dat ze niet goed gekeken hebben naar het reservoir en hebben te veel koelvloeistof erin gegooid en de dop er niet goed opgedraaid.

Wat denken jullie ???   

Kan ik nog iets anders controleren ??

Dank jullie

Gr

Danny

matthew

Zoals je het omschrijft heb jij het goed gedaan en zou er nu idd niks meer aan de hand zijn.

Heb je de dop erop gehad tijdens warm draaien om dop eraf?

Het kan dus zijn dat de dop zelf stuk is,die heeft een bepaalde druk waarneer deze het uit het potje gooid,als dit niet meer ok is en het al gaat doen bij lagere drukken dan gooid die er het dus eerder uit.

Dannyassen

Nou hopen dat dat het probleem was.

Ik heb de dop erop gehouden.

Ik ga vanavond even een stukje rijden, kijken wat er gebeurd.

Maar bouwt hij meer druk op als je rijdt dan als hij stationair loopt ??

thx
Danny

Dannyassen

Hmmmm

Net een klein stukje gereden en ineens ging mijn temp.meter schommelen.
Zodra de motor warm was gin hij in eens naar 3/4 op mijn meter en binnen 1 sec. ging hij weer naar het 2de streepje.

Ik heb het systeem niet ontlucht, na het incident.

Kan dat iets te maken hebben ??

Ik draaide de dop van het reservoir er voorzichtig af nadat ik de motor af heb gezet, hij siste toe hij bijna los was, dus de druk zit erop, maar er kwam erg veel rook uit.

Klopt dat ?? Is dat normaal ??

Gr
Danny

Dannyassen

Oje nog even te vermelden.

- Er zat nergens koelvloeistof meer in mijn motorruim
- Koelvloeistof was wel een stuk minder in het reservoir dan gisteren, althans nu bij een warme motor.
- Er komt geen witte rook uit de uitlaat.


Wat kan het in godsnaam zijn ??????

Ik ga donderdag denk ik maar ff naar de garage.

Maar als jullie een idee hebben hoor ik het graag

Thx

Danny

testit

Toch lekke koppakking haal de dop maar een van het reservoir en laat de motor stationair lopen
dan zie je vaak gas bellen omhoog komen bij warme motor en flinke belasting worden de bellen
in de motor groter en gaat de temp meter vreemd doen en kan hij de damp niet meer kwijt stijgt het vloeistof
nivo (waar gas zit kan geen vloeistof zitten) en kan het er zelfs uitspuiten.
helaas zelf ervaring mee .

Dannyassen

Wat kost dat eigenlijk ongeveer een nieuwe koppakking ?

Maar is het dan de koppakking of de kleppendekselpakking ?

matthew

Wat voor een motor ligt er eigenlijk in?

Het koelsysteem is dan sowiezo niet goed ontlicht nee,er moet dan eerst uit de ontluchtingnippels koelwater komen en dan vul je vaatje tot minimaal en dan warm draaienen goed voelen of alle koelslangen warm worden en de ven netjes op tijd inslaat en dan ook warme lucht weg blaast.Het koelwater zal tijdens het warmdraaien in het vaatje stijgen.
Als ven heeft gelopen en alle slangen goed warm zijn zet je de auto af en laat je hem een half uur afkoelen en vul je koelwaterreservoir af tot maximum.

Wat ook kan zijn is dat idd je koppakking lek is en telkens dus lucht pakt.

En klepdekselpakking is iets anders als je koppakking,koppakking is voor je koelsysteem..

Dannyassen

@ Matthew:
Dank je wel voor de uitleg. Ik ga morgen het even nakijken en ontluchten.

Ik moet de dop van het reservoir eraf laten neem ik aan ?
EN klopt het dat de koelvloeistof rookt in het reservoir ? Ik snap dat de koelvloeistof bijna tot het kookpunt komt, maar wil het toch ff zeker weten of dat normaal is. Ik bedoel dan als je de dop eraf laat.

Thx
Danny

Dannyassen

oja er ligt een 1.6e blok in uit 1996

Dannyassen

#14
oke bedankt !
Ga ik vanmiddag meteen doen.


Even een ander vraagje nog:
Kan je de kleppendeksel (bovenste kap, waar ook de bobines zitten) er zelf afhalen en een andere pakking tussen leggen ?
Of moet dit echt door een garage gebeuren ?
Hij lekt namelijk olie daar, niet veel, het is meer dat hij olie zweet.
Dit om ff zeker te weten dat ik niets met de krukas kan gebeuren.

Thx
Danny

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev