Advertenties


Benzine verbruik

Gestart door Fungoid, 12 januari 2006, 19:31:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

paul1

hallo,
ik vroeg me af neemt het benzine verbruik toe met eem hoge spoiler?

Timo Zuiderduin

als het al afneemt is het minimaal!!
maar ik denk niet dat je het gaat merken.

Stefan

denk dat het ook geen moer uitmaakt nee...... ;)
***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Meganez

Om je auto voort te bewegen moet je bepaalde krachten overwinnen. Deze weerstanden treden op door de helling waar je op rijd, de acceleratie die plaats vind, de wrijving met het wegdek (rol weerstand) en de lucht weerstand.

Als je een constante snelheid rijdt op een vlakke weg (de kracht naar voren (komt van de pk's van je motor, hier is dus brandstof voor nodig) is gelijk aan de krachten die de auto naar achteren werken (de weerstanden)) werken heb je te maken met 2 soorten weerstand. De rolweerstand en de luchtweerstand. Luchtweerstand is hierin de belangrijkste factor (en grootste).

Als je hoge snelheden rijdt en je kijkt naar je achterspoiler (niet doen als je zelf rijdt  ;D ) zie je je evo spoiler aardig resoneren/trillen. Er staan een aardige spanningen op het ding om de auto naar beneden te drukken. De rolweerstand zal dus toenemen maar dus zeker ook de luchtweerstand. Ik merkte het zelfs serieus toen ik het ding op de auto had gemonteerd op mn bekende hobbels in de snelweg die ik altijd met 120 km/h nam dat ik veel sneller naar beneden gedrukt werd.

Ik denk dat de spoiler zeker een toename in het verbuik kan geven van 10 % op de snelweg. (luchtweerstand is namelijk afhankelijk van de snelheid) Een verbruik van 1:12 kan dan dus +/- 1:10,9 worden.

Bij sommige auto's, die "in de windtunnel zijn ontworpen" kan een toename van 20% van de luchtweerstand optreden als er andere bumpers en spoilers worden gemonteerd. Dat is aardig wat extra verbruik op hoge snelheden.

Timo Zuiderduin

weet je dat zeker???
ik heb nu met mijn auto na het monteren van een grotere voorbumper, de 17" velgen, de verbreding aan de zijkanten en de evo spoiler en het open luchtfilter+sportuitlaat wel een verhoging van het verbruik. maar dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik ipv 1:14 naar de 1:12,5 ben gegaan.

dus zo'n toename van verbruik alleen door de EVO vind ik wel heel veel.

bennie stroo

Citaat van: dbt20 op 13 januari 2006, 17:39:47
Toch vreemd, ik rijd nu 8 maanden mijn 1.6e, en doe toch redelijk rustig aan, en ook gecombineerd verbruik, maar alleen bij echt ''rustig'' rijden, haal ik de 1 op 12, bij doorrijden 1 op 10.

Zou het aan de benzinefilter kunnen liggen op den duur dat je verbruik omhoog gaat?

ik heb dit ook mijn coupe 1.6e uit '96 rijd ook 1:10 en dat is zelfs op de snelweg.

iemand een idee hoe dit komt ?

Meganez

Dit geld dan puur en alleen op de snelweg he, voor stadsverkeer maakt het niks uit omdat de weerstanden exponentieel stijgen afhankelijk van de snelheid. Misschien zal het ietsje minder zijn, maar zeker wel iets. Bij een cabrio maakt het denk ik sowieso minder uit als bij een coupe, omdat een cabrio standaard al een hogere luchtweerstandscoefficient (Cw-waarde) heeft t.o.v. een coupe.

Bartjuhh

Citaat van: bennie stroo op 25 januari 2006, 13:15:17
Citaat van: dbt20 op 13 januari 2006, 17:39:47
Toch vreemd, ik rijd nu 8 maanden mijn 1.6e, en doe toch redelijk rustig aan, en ook gecombineerd verbruik, maar alleen bij echt ''rustig'' rijden, haal ik de 1 op 12, bij doorrijden 1 op 10.

Zou het aan de benzinefilter kunnen liggen op den duur dat je verbruik omhoog gaat?



ik heb dit ook mijn coupe 1.6e uit '96 rijd ook 1:10 en dat is zelfs op de snelweg.

iemand een idee hoe dit komt ?

Ben ik ook wel benieuwd naar, rijd nu een half jaartje in mijn 1.6e, en het begin reed ie nog 1 op 13 nu is dat 1 op 10 vind ik wel een behoorlijk verschil?! Hoeveel verbruik maakt de kou uit eigenlijk?

Meganez

In de winter tank je andere benziene als in de zomer, maar of dit het verbruik ook beinvloed weet ik niet..

Vinne

Jazeker! In de winter verbruikt de auto meer benzine. Dit komt doordat
de motor net als altijd een zekere bedrijfstemperatuur dient te halen om
te kunnen rijden. Plus dat je binnen aan het stoken bent om het warm
te krijgen. Voor beide gevallen wordt extra brandstof gebruikt om de
temperatuur te bereiken.
Mijn auto rijdt in de zomer dus 600 km met een tank.
In de winter meestal zo'n 550 km.

EyesOnly

1:16 is voor mn 1.6e geen enkel probleem
als ik dat haal rij ik wel rustig en jaag ik hem niet constant in de toeren

Fungoid

Wat ik nu wel merk is dat wanneer ik met een koude motor heel rustig aan doe , optijd overschakel en niet te snel optrekken dat het enorm verschil maakt . Dan rijd ik geen 1 op 10...maar 1op 12 tot 13

Vinne

heb je toevallig een open luchtfilter?

EyesOnly

Ik wel iig
1:16 is echt haalbaar, heb het zelf berekend

Bartjuhh

Hmm ik heb geen open lucht filter, ik rij wel extreem veel kleine stukjes  ::) kan daardoor het verbruik echt 100 km per tank verschillen?

EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev