Advertenties


Recirculatieklep

Gestart door Exhar, 6 januari 2008, 19:26:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

Laguna 3 estate GT 180 dCi

Clio 3 1.616v Initiale

hgulikers

#16
Het is me nu ook gelukt om de kachelklep te bereiken en deze voor altijd open en vast te zetten!
Want het irritante getik na het starten is nu wel voorbij, maar de klep bleef dichthangen.
Ik kreeg ook niet genoeg verse lucht aangevoerd. Ramen beslaan te snel en na een uur rijden kreeg ik telkens hoofdpijn. Ook hoorde ik de klep slaan nadat ik een portier dichtgooi. Over het bereiken van de klep en fixeren dadelijk meer...

Verder ben ik er ook in geslaagd om de ruitenwisserarmen los te krijgen zonder mijn voorruit te vernielen.

Om met het laatste te beginnen: als je de ruitenwisserarm wilt verwijderen, maak dan eerst de contramoer een stukje los en knijp voorzichtig met een waterpomptang de arm los. Met een beetje geduld en wrikken lukt dat prima. Druk in godsnaam niet teveel kracht op je voorruit anders zegt deze knal! Dit kan ik bevestigen uit eigen ervaring. Hier een voorbeeld van het losmaken van de arm:



De bevestiging van de arm gebeurt door middel van ribbels, zie volgende foto:


Door deze foto begrijp je beter hoe de arm bevestigd is.

Als je de ruitenwisserarmen beide hebt losgehaald moet je alleen nog de parafant (plastic afdichtingsplaat) verwijderen. Hier nog een foto van de linkerschroef van de rechterparafant:



Om bij het kachelhuis te komen hoef je het linkerdeel van de parafant niet los te maken.
Als de rechterparafant los is, zie je rechts het kachelhuis. De grijze plug (met blauwe rubber) die naar de klepmotor gaat heb ik al losgemaakt:


Door het losmaken van deze grijze plug, zal de klepmotor niet meer tikken tijdens het starten.
Hier nog een foto waarbij ik laat zien hoe je de grote (rode) plug van het kachelhuis demonteert:


Door de rode plastic strip naar links te trekken kun je de brede plug verwijderen.

Nu hoef je nog maar 1 schroef los te maken om het bovenste deel van het kachelhuis te verwijderen:



Tenslotte kun je het bovenste deel loswippen en zie je duidelijk de verwarmingsweerstand. Langs deze groene weerstand stroomt verse lucht, en de lucht wordt door deze weerstand opgewarmd zodra je de kachelknop richting het rode gebied draait. Verder heb ik hier niets meer gedaan, omdat het mij niet dichter bij de klep bracht.
Want om via deze route bij de klep te komen, moet je (in mijn geval) de airco leeg laten en nog veel meer handelingen verrichten.
Daarom zocht ik naar een alternatieve route om bij de klep te komen. Via dit forum las ik een tip om deze te benaderen via de zekeringenkast.
Daarom kom ik nu bij mijn eindelijke betoog: hoe kun je het best de recirculatieklep of korter: kachelklep in de open stand zetten?

Demonteer hiervoor eerst het deel boven de zekeringen waarin de dimknop zit voor de binnenverlichting en de koplampen stelknop. Dit doe je door 2 Torx schroeven los te maken. Tenslotte moet je nog 1 schroef losmaken en die is aangegeven met een witte pijl op de volgende foto:



De beide schroeven die je hiervoor moest losmaken zie je links en rechts van de witte pijl.
Als de middelste schroef los is gemaakt, kun je het hele zekeringenkastje voorzichtig naar beneden wurmen.
Dit kost een beetje geduld. Wellicht aan te raden om de accu van te voren los te maken, voor het geval je een sluiting mocht veroorzaken...

Als je de zekeringenkast een beetje naar beneden trekt, komt plotseling onze beruchte kachelklep te voorschijn:


In mijn auto bungelt deze klep helemaal los en nu begrijp je ook waar dat geklapper vandaan komt (bij een defecte klepmotor) als je een portier dichtgooit... Nu begrijp je ook dat er nauwelijks verse luchtaanvoer komt in deze stand. Daarom heb ik de klep gefixeerd met een bierviltje langs de rechterzijde:


Je ziet in deze foto ook duidelijk de ventilator zitten. Het merk bierviltje is overigens niet zo belangrijk. Mijn klep zit nu muurvast, klappert niet meer en blokkeert niet meer de aanvoer van verse lucht...
NB: het is aan te raden om iets anders te gebruiken om de klep te fixeren. Maar door gebrek aan tijd en ideëen nam ik dit viltje... Een kunststoffen spie die je ook nog vastlijmt is wellicht nog duurzamer.

Hopelijk helpt dit anderen het vervelende kachelklep probleem op te lossen.
Veel verse lucht toegewenst !


PaulP

Allereerst bedankt voor je fotoreportage; hier heb je iets aan.

Ik heb echter nog een vraagje over het vastzetten van de klep.

Op de laatste foto heb je de klep vastgezet; staat de klep nu echter niet in de recirculatiestand?
Als ik namelijk vanuit het interieur in de ventilator kijk, dan zuigt de ventilator toch ook uit het interieur aan.
Moet deze niet in de andere stand (naar beneden gevallen) gefixeerd worden.

Graag even reactie.

Infinity

Volgens mij staat deze indien zo gefixeerd in de binnencirculatie stand.

Als ik de schakelaar op binnencirculatie zet, dan staat hij ook in de stand zoals nu gefixeerd met dat viltje.
Zet ik vervolgens hem weer op de buitenluchtstand, dan zal hij naar beneden zakken.

jerry16v

he hoi mischien stomme vraag heeft je boardcomputer iets te maken met de stekker van de recirculatie klep ??
ik had namelijk ook last van een tikkende klep en heb net naast de accu een stekker los gegooid ik dacht met daarin drie draden het tikken is over alleen sinds ik deze stekker heb los gegooid geeft hij op mijn boardcoputer niet meer aan hoeveel km ik nog kan rijden tot ik weer moet tanken

greetings jerry

matthew

heeft niks met je boordcomputer te maken,dat zit meestal in de knop op de ruitenwisserschakelaar waar je hem mee bediend en er zou dan dus een nieuwe schakelaar in moeten.

Maar die stekker voor de recirculatie klep zit niet bij de accu maar aan bestuurderszijde onder het paravan.

dickterlouw

Precies het probleem (en oplossing!) waar ik mee te maken heb...
Ik ben alleen geen held in auto-reparaties. Met de foto's erbij zou ik het nog wel aandurven alleen zie ik slechts "deze foto bestaat niet of is reeds verwijderd".
Is het mogelijk dat de foto's opnieuw worden geplaatst? Zou mij heel veel helpen en dan hoop ik snel van het irritante getik af te zijn.
Alvast bedankt!!!



subzero

Ik heb deze pagina (2) in zijn geheel op mijn computer staan,dus meel is onderweg. ;) :)

Reinier Goorden

@ Subzero, misschien kun je die info ook even naar michelveltman@meganeclub.nl mailen met de vraag of ie ze in de faq zet.  ;)

subzero

Geen probleem,die pagina is helaas wel in jpeg. (meel is onderweg)

Als jullie de foto's van die pagina apart willen,ik heb ze al 'uitgeknipt'. !-!

dickterlouw

Dank voor de foto's!
Ik heb de instructies gevolgd, alleen komen de plaatjes niet overeen met hetgeen ik onder mijn motorkap zie.
Ik denk dat het de airco is die in de weg zit. Ik zie alleen een rood/zwarte stekker die de hele kachelmotor voorziet van stroom, beide uiteinden verdwijnen in op het eerste gezicht onbereikbare plaatsen...
Dus mijn vraag...is het toch nog op een andere en vrij eenvoudige manier mogelijk de stekker van de recirculatieklep te bereiken en los te koppelen?
Ter info: het gaat om een Megane 1.6E uit 1998 (met airco dus)


LKW

#26
Ik heb ook een 1.6e (1996). Enige tijd geleden 'tikte' mijn recirculatieklep. Heb deze inmiddels afgesloten en had ook (helaas) niets aan de foto's die op het forum stonden, omdat het er onder mij motorkap iets anders uit zag. Heb bij mijn reparatie wat foto's gemaakt. Ik hoop dat je er wat aan hebt.


Kleine omschrijving:

Voordat je begint zet de auto op contact en hierna de recirculatiestand uit en de blower op stand 4. Laat dit even voor 10 sec. en zet de auto daarna weer van contact.

Stap1:
Verwijder beide ruitenwisser armen (zie foto 14). Verwijder hiervoor eerst de kapjes, draai de moeten iets los en zet er een waterpomp tang op, want ze kunnen flink vast zitten. Om schade aan je wisserarm te voorkomen kun je een stukje van een biervilt oid tussen de tang en de wisserarm doen. Als het goed is ziet het er dan uit als op foto 18.



Stap 2:
Haal een groot deel van het afdichtingsrubber los (foto 22) en verwijders de klep in het paravan (foto 23). Verwijder hierna de twee torx schroefjes (uiterst link en rechts) om de paravan uit te bouwen (foto 25). Verwijder ook het tweede deel van het paravan (boven de accu) door de torx schroef uiterst rechts te verwijderen.







Stap 3:
Verwijder de accu om ruimte te krijgen om de stekkers op het luchtverdeelhuis te verwijderen. (foto 31 is genomen vanaf de plek vd accu) Verwijder hierna de dikke bout die ongeveer onder?achter deze stekkers zit om aan deze kant het luchtverdeelhuis los te halen.



Stap 4:
Ga weer naar de linkervoorkant (gezien vanuit de bestuurder) en verwijder de stekker en de luchtslang van de mapsensor. (gele pijlen op foto 20a) Verwijder hierna het tussenscherm (met een rode pijl aangegeven in foto 20a), deze zit met 5 bouten vast.



Stap 5:
Verwijder de regenafvoerkap 3torx (zie gele pijlen foto 26a) en daarna de drie schroeven die aan deze kant het luchtverdeelhuis vastzetten (rode pijlen foto 26a) Ik weet niet meer precies waar die schroeven zaten dus misschien dat er een pijl verkeerd staat :S
Als het goed is kun je nu je luchtverdeelhuis naar rechts wegschuiven (van de centreerpen af) om hem daarna uit te bouwen. Dit levert het resultaat op zoals foto 33.





Stap 5:
Verwijder nu de bout  (rode pijl foto 33a). Bouw nu het onderdeel met daarin de recirculatieklep uit. (Iets wrikken)
Haal nu het motortje (zwartje kastje) eraf en draai de 4 torx schroeven los. Afhankelijk van de staat van tandwieltjes kun je twee dingen doen: 1 Er missen maar een paar tandjes en het zwarte tandwiel met het naafje nog blokkeren. Als dit kan doe dit, maar let wel op dat het naafje goed staat. (Houdt hem op zijn positie en klap de recirculatieklep in de gesloten stand)
2 De tandwieltjes zijn geheel kapot. Klap de recirculatie klep in de gesloten stand en fixeer hem met ducktape, een schroefje, lijm oid.



Stap 6:
Bouw alles in omgekeerde volgorde weer terug. Let er alleen op dat je de stekker van de recirculatieklepmotor niet aansluit. (gele pijl foto 33a)


subzero

Voor de ruitenwisserarm bestaat er een trekker,maar tang gaat ook. ;)



bron

dickterlouw

Heel veel dank voor de duidelijke uitleg en foto's! Ben bang dat ik toch nog problemen krijg met een in-de-weg-zittende airco maar ik ga binnenkort nog een poging wagen.

M@ttie

Om daar bij te komen moet de airco leeg zover ik weet want anders krijg je het kachelhuis er niet uit....
Megane coupé 2.0 16v 1998
Laguna 2.0 rxt automaat full options 2000

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev