Advertenties


Recente berichten

#61
[Mégane 4] Overig / Re: Led knipperlichten storing...
Laatste bericht door Zandbats - 23 januari 2025, 21:45:52
Citaat van: eejjay op  8 april 2023, 09:03:15In de megane 4 zit een optie in ddt4all verstopt om de knipperlichten "led" te laten zijn. Dan ben je de snelknipper feature als een normaal lampje kapot is wel kwijt, maar als gevolg knippert je knipperlicht wel goed met led vervangers!

Ik ervaar hetzelfde probleem, zijn hier mensen die ervaring met dit in te stellen via dat ddt4all?
#62
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 23 januari 2025, 19:12:49
23-01-2025 – Therapeutisch auto's schoonmaken en taxatie

In de kerstvakantie ook in huis zitten klussen en op de valreep een mooie werkbank van mijn schoonvader bemachtigd. Deze stond ergens op het erf en hij deed er niets meer mee en vroeg of het wat voor mijn nieuwe werkhok was.
Mooi stalen onderstel van 50x50mm buizen en een dik 4cm underlaiment platen. Deze vervolgens pas gemaakt zodat de gereedschapkist onder kon.
Ook moest ik stelvoeten er onder maken omdat de vloer in de schuur niet het beste meer is.
Nu wil ik in het verlengde van de werkbank een nieuwe lastafel (opspantafel) maken.
In de buurt voor weinig een lastafel bemachtigd voor weinig. Met zo'n 40 meter aan staal is er wel wat moois van te maken. Alles al losgeslepen, wat mij straks de vrije hand geeft in een nieuw ontwerp.



We zijn nu ook bijna door de eerste fase van de verbouwing (initiële fase en verhuizing). Volgende fase wordt zeer waarschijnlijk de garage en schuur. Deze willen we verbouwen en bij het huis aantrekken als bijkeuken. Dus zeer waarschijnlijk zal alle tijd die ik erin gestoken heb er weer uit moeten. Dit zal dan waarschijnlijk van start gaan in het aankomende jaar. Tussentijd zal ik me nog met veel andere zaken vermaken. Maar je kunt maar o zo veel doen tegelijk.

Waar ik al wel een tijdje naar uitkeek sinds de jaarwisseling was om de auto's even een goede schoonmaakbeurt te geven. Vooral de Clio was voor mijn standaard te smerig van binnen en buiten.

Even goed voorwassen in de wasbox. Ook goed onder de auto en in de wielkasten doorgespoten en daarna door een goede lokale wasstraat welke een mooie hal heeft waar de auto kunt uitzuigen.

Hier vervolgens nog 2 uur gespendeerd om het glas en interieur goed schoon te maken. Glas weer voorzien van RainX coating. Ramen van binnen goed vet vrij gemaakt.
Alles afgenomen en uitgezogen. Als afsluiter het leer ook nog behandeld.
Thuis nog even de rubbers behandeld met siliconenspray, slot ingespoten met WD40, vloeistoffen gecontroleerd (olie zal binnenkort vervangen moeten worden, maar geen druppel verloren in het afgelopen jaar) en de ruitenwisserreservoir aangevuld.
Bandenspanning nagelopen en zo zit de Wintercheck erop.









Dag erna de zelfde behandeling voor de Mégane, waar ik aanzienlijk sneller klaar mee was. Mégane had vooral last van condens in de auto, wat je niet kwijt raakt met de korte ritjes.
Ook uiteindelijk maar een stroomkabel naar de Mégane getrokken, zodat de druppellader eraan kan. Van het voorjaar maar even een goede oplossing bedenken, maar dit voorkomt iig dat de accu te snel kapot gaat.
Onder het hoesje en klaar.









Daarna heb ik ook direct een afspraak gemaakt voor de taxatie van de Mégane welke vandaag heeft plaats gevonden.

Hiervoor kwam er iemand op locatie. Hij heeft rondom en in de auto's een hoop foto's gemaakt. Ook alle imperfecties in de lak zijn uitgebreid vast gelegd.
Mijn verhaal gedaan en het 1 en ander over de auto verteld.

In aanloop naar vandaag nog eens gecontroleerd hoe het met de Mégane Coupe gesteld is in Nederland.
Het is helaas erg betreurend gesteld. Totaal zijn er nog zo'n 52 Coupés welke met een geldig APK rond rijden. Hier zullen mogelijk nog enkele met verlopen APK's weer de weg op komen. Maar de Coupés zijn echt vergane glorie. Het is erg jammer om te zien dat de ooit zo populaire Mégane Coupe nu echt uit het straatbeeld verdwijnt. 

De taxatie bedrijf gaat hun onderzoek verder vervolgen en ik ben benieuwd waarmee ze terug komen.
Wordt vervolgd.

#63
[Mégane 4] Overig / flikkerende koplampen
Laatste bericht door Jeroen Vierkant - 22 januari 2025, 10:59:56
Mijn Megane 2016 heeft last van flikkerende koplampen bij stationair draaien en koude motor. Iemand dit dit ook heeft en een oplossing weet?
#64
[Mégane 4] Overig / Led Vision koplampunits inbouw...
Laatste bericht door Jeroen Vierkant - 22 januari 2025, 10:30:21
Kun je in een Megane 2016 de koplampunits simpel vervangen voor de Led Vision units als het gaat om de stekkeraansluitingen? Dus de standaard er uit en de Led unit erin?
#65
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 21 januari 2025, 14:36:15
23-12-2024 – Nieuwe banden

Laatste maanden niet stil gezeten. Helaas niet zoveel tijd kunnen spenderen aan de Mégane.
Begin december was ik helemaal klaar met de krakemikkige elektra in de garage en schuur. Gezien het gauw donker was zaten we in de avond uren te schuren en te klussen in de garage / schuur naar het huis. Ondertussen staat er nog een shed daarachter (oud beton en hout elementen schuurtje met lekke dak) waar veel in opgeborgen staat, maar daar ontbreekt het helemaal aan licht en elektra.

Dus toen enkele weken bezig geweest om de electra er volledig uit te trekken en te vernieuwen. Met totaal 10 60cm Led balken alle ruimten voorzien van correcte verlichting. En ook aan de buitenkant van het huis het 1 en ander aan licht opgehangen.

In deze tijd heb ik de Mégane onder het doek vandaan gehaald om zo nu en dan eens een lekker tourritje te maken. Al is het alleen maar om de accu in leven te houden (want nog geen mogelijkheid voor de druppellader). De banden laten wisselen, maar dit ging helaas niet helemaal goed.

De monteur had de wiel gemonteerd met velg beschermers. Helaas is de velg hierdoor van de bandenapparaat gesprongen. Gevolg zijn enkele lelijke diepe beschadigingen in de velg.

De monteur baalt er net zo van en komt me tegemoet in de herstel. Nou is het alleen zo dat ik de velg zelf wil spuiten om verschil met de andere velgen te voorkomen. Kosten zijn dan niet het probleem. Tijd helaas wel.

Aangegeven dat als hij de banden op de circuitvelgen door gewisseld (dan heb ik in ieder geval de zelfde velg en bandenmaat) dat ik dan verder kan.

Als nood even de 17" wielen van de Clio onder de auto gemonteerd. Deze zijn met 205/45R17 iets groter dan mijn 205/45R16. Bewust de wielen links gewisseld, zodat ik de auto niet hoefde te verplaatsen.
Auto stond ook zichtbaar scheef.
De 17" wielen zijn geen originele Renault velgen en het viel mij al eens op dat ET waarde duidelijk afwijkt van het origineel en dat was ook zichtbaar bij de Mégane. De wiel stond aanzienlijk meer naar buiten.
Ik zat als eens te denken aan spacers en deze offset bevalt me wel.





De ET waardes even nagelopen en de Mégane Dinard velgen hebben een ET van 44 en de Clio hebben een ET van 35. Dus ik denk dat 10mm spacers een goede optie zijn. Geen idee wanneer ik hier wat mee ga doen, maar de info heb ik bij deze ook. De wielen leken ook nog vrij van de randen in de wielkast, dus zou fijn zijn als ik deze niet hoef te rollen.

Originele offset:


Offset met 10mm spacers:


Toen ook de circuitwielen gewisseld waren heb ik 2 nieuwe Yokohama banden met nieuwe velgen voorop gelegd en de Hankook Evo banden op de circuitvelgen achterop. Veel kilometers worden er toch niet mee gemaakt, maar zo lijkt het in ieder geval nog wat.

De velg fix ik wel weer. Mijn broertje wilt de velgen van zijn auto's ook oplappen, dus ga dit mooi combineren als de temperaturen wat hoger liggen.
#66
[Mégane 4] Overig / Re: Onoplosbaar (?) Climate Co...
Laatste bericht door AO - 31 december 2024, 14:40:21
OPGELOST! Eindelijk (na aardig wat koude ritjes bij steeds lagere buitentemperaturen de laatste weken) is de oorzaak gevonden. Er waren 4 garagebezoeken voor nodig, waarvan 3x met conclusie 'alles werkt naar behoren'. De thermostaat blijkt vast te zitten in dichte stand. Daarom gaat bij de MeganeIV door een foutsignaal uit de thermostaat automatisch de fan van de radiator aan - en blijft aan - zodra je de auto start. De motor wordt dus wel redelijk warm / komt op bedrijfstemperatuur (maar oververhit door de continu draaiende fan niet) maar het hete koelwater kan niet rondpompen en bereikt daarom niet / nauwelijks de interieurverwarmingsradiateur. Omdat de auto bij de hoogste temp instelling wel redelijk verwarmt (nog steeds geen idee waarom in die stand er wel vaak vrij warme lucht uit komt, wie het weet mag het zeggen...) trok ik de verkeerde conclusie dat het koelwater warm genoeg werd. Blij dat alles weer functioneert zoals het hoort met - zoals nu blijkt - idd een redelijk simpele aanleiding. Deze storing is ook niet onlogisch nadat de auto ruim een jaar had stilgestaan in de verkoop bij de dealer. Mocht je interieurverwarming niet goed werken, dan heb je wellicht wat aan deze informatie.
#67
[Mégane 3] Motorisch / Re: Gerommel in 5e versnelling...
Laatste bericht door MartijnB - 5 december 2024, 19:19:07
Zie dat afgelopen oktober inderdaad de transmissie olie is vervangen met zijn beurt en apk. Echter had ik wel de pech dat op 6 november op de snelweg net voor een viaduct de melding stop kans op motorschade ging branden met een schuddende auto tot gevolg, verstuiver cilinder 1 bleek defect. Die avond nog gemaakt door de anwb, vervolgens op 8 november op 500m van huis hetzelfde liedje, verstuiver van cilinder nr 3... Nu hopen dat het daarbij blijft.

Veel plezier met de Captur!
#68
[Mégane 3] Motorisch / Re: Gerommel in 5e versnelling...
Laatste bericht door i2paq - 4 december 2024, 14:44:39
Laat anders eens naar je bak kijken, iig. de olie. Dat is / was bij ons nooit gebeurd denk ik.

De Captur rijd heerlijk!
#69
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 3 december 2024, 13:26:27
16-11-2024 – 2de Mégane in de Familie

Mijn broertje was al een tijdje aan het oriënteren naar een alternatief voor hun Renault Clio 3 1.2TCE om hun recent aangeschafte caravan te trekken.
Zijn eis was dat de vervanger de caravan zonder problemen moest kunnen trekken. Mijn broertje met zijn budget zat eerst naar zware oude SUV's te kijken. Eenmaal wetende dat de caravan niet zo heel zwaar was max, stelde ik een Mégane met een TCE180 voor (F4R).
Deze vielen gemiddeld binnen zijn budget en met dit blok trekt de auto de caravan alsof het niets is. Zelfs de bergen in.

Op MP en gaspedaal stonden er ook wel enkele te koop in NL. Dus zo 2 exemplaren op de agenda gezet en er zo een ochtend tegenaan gegooid. Moesten wel terug zijn voor de Sinterklaas intocht.

2 Mooi Blauwe Mégane Estate GT180 welke allebei uit 2011 kwamen en tussen de 166 en 198k aan ervaring. Daar schrikken we niet zo van als het onderhoud een beetje op orde is.
Eerste stond in Tiel bij een handelaar. Tot 2017 netjes bijgehouden in de boekjes en daarna is het radio stilte. Distributie was ook uit 2017 en de Michelin Allseason banden uit 2019 waren ook echt aan het einde.
De auto reed verder goed en op wat velgrand schade na, zag de auto er netjes uit voor 1 met 198k aan ervaring.
Indien de distributie, onderhoud en banden op order gemaakt worden, verwacht ik ook wel een nette auto, maar de verkoper wou ons hier niet in tegemoet komen. Ook de inruil was voor wat mijn broertje er van wilde te karig. Dus dit werd het in ieder geval niet.

Door naar de volgende in Utrecht. Een beetje hetzelfde verwachtende. Ook weer bij een handelaar.
Echter werd ik dit keer snel positief verrast. Boekjes waren netjes ingevuld. Distributie en banden (Michelin PS4) waren in 2022 vervangen en laatste onderhoud was van november 2023. Dus dat was top.
De auto zag er met 166k net wat strakker uit als de eerste. Wielen waren ook een stuk netter en de audio was door de vorig eigenaar flink onder handen genomen. Met Focal speakers en sub achterin de auto.

Auto reed netjes. Maar deze voelde een stuk potenter aan als de eerste. Geen idee of er wat met deze auto gedaan is (Remap naar 210PK? ) of dat de eerste simpelweg niet in orde was. Vanaf 3K touren, kwam het blok al los tot de 7K touren. Erg vlot. Is er achter te komen of de auto gechipt is zonder dat we hem op een dyno zetten?
Mijn broertje maar iig aangegeven om er wanneer mogelijk e5 in te gooien ipv e10.

Ook zaten er gele verlagingsveren onder. Vanaf en afstandje zag je ook wel dat de auto iets verlaagd was. Kon niet zien welk merk, maar verwacht een 2 a 3 cm verlaging.
Verder goed rond gekeken in en om de auto. Zag er eigenlijk allemaal netjes uit. Mijn broertje een beetje balen dat we geen onderhandelingstroeven hadden. Dan zou het afhangen van wat ze voor de Clio zouden krijgen.









Misschien dat de oude eigenaar dit voorbij ziet komen en ons wat kan vertellen of de aanpassingen.
Teruggekomen de deal rond kunnen maken en een acceptabele prijs gekregen voor de oude Clio. Vervolgens ook direct teruggereden met de Mégane.

Mijn broertje blij. Ik en mij pa jaloers. Top auto. Binnenkort een onderhoudsbeurt en APK inplannen en even aankijken of alles naar behoren blijft werken.

En dan komen ze er van het voorjaar wel achter hoe het gaat rijden met de caravan.

Verder blijf ik de komende maanden nog wel druk met het huis. Wel van de week een 2de poging gedaan door 4 nieuwe banden voor mijn Mégane te bestellen. Dit keer Yokohama Advan Fleva V701. Banden waren paar dagen later binnen en ik was blij om te zien dat de DOT code 2224 was. Juni 2024, dus helemaal top. De wielen bij mijn garage achtergelaten die ze bij gelegenheid wisseld. De oude banden gaan dan een keer op de circuitvelgen om ze via deze weg op te rijden (2 nieuwe Hankooks en 2 oudere, maar nette Vredestein banden).



En daarna wil ik de Mégane  vooral laten taxeren in geval ik aangereden wordt door iemand anders. Verzekeraar zal nu zeggen dat de auto economisch afgeschreven is. En als deze coupe totall verklaard wordt, ga ik ook geen andere meer vinden. Maar dan kan ik misschien wel rondkijken naar wat anders.
De laatst bekende prijzen voor aangeboden coupes (F7R) variëren ook van 7500 tot 18000 euro (voor zeer nette exemplaren), in Europa (stuur aan de linker kant). Dus dat zou de taxatie zeker waard zijn.
En dan blijft het een "wat een gek ervoor over heeft" situatie.

Maar dat doet er nu niet toe.
#70
[Mégane 4] Overig / Re: Onoplosbaar (?) Climate Co...
Laatste bericht door AO - 23 november 2024, 10:44:24
Hier trouwens het antwoord van ChatGPT (op zich best knap om de situatie zo goed te begrijpen):

Het klinkt inderdaad als een complex probleem met de climate control van je Megane IV, maar er zijn een aantal mogelijke oorzaken die je zou kunnen onderzoeken. Hier zijn een paar suggesties:

1. **Verkeerd functionerende kleppen (mix-/mengkleppen)**: Zoals je zelf al aangaf, zou het kunnen zijn dat de klep die de warme lucht van de motor en de koude buitenlucht mengt, niet goed werkt. In de 'Hi' stand draait het systeem waarschijnlijk naar maximale verwarming en sluit het de buitenluchttoevoer volledig af, waardoor je alleen de warme lucht uit de motor krijgt. Bij lagere temperaturen lijkt de klep mogelijk niet goed af te stellen, waardoor er te veel koude lucht in de luchtstroom komt, wat het verwarmingseffect vermindert.

2. **Probleem met de temperatuur-/luchtstroomsensoren**: Ook al lijkt de temperatuur binnen in de auto goed te worden gemeten (zoals het aansteken van de AC bij te hoge temperaturen), kan het zijn dat de sensor die de temperatuur van de luchtstroom meet, niet goed werkt. Als deze sensor onjuiste waarden doorgeeft aan het systeem, kan de climate control denken dat de lucht al op de gewenste temperatuur is, terwijl deze in werkelijkheid veel kouder is.

3. **Luchtcirculatiesysteem**: Een ander mogelijk probleem is de luchtcirculatie. Het lijkt erop dat de auto normaal werkt als het systeem op 'Hi' staat, wat erop wijst dat de luchtstroom correct is wanneer de auto het systeem maximaal opwarmt. Misschien is er iets mis met de circulatie van de lucht wanneer een lagere temperatuur wordt ingesteld, waardoor de lucht niet goed genoeg door de warmtewisselaar kan stromen. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met een gedeeltelijk geblokkeerde luchtstroom of een probleem met de blower of luchtsystemen die de lucht op de juiste plekken verdelen.

4. **Koelvloeistof of verwarmingselementen**: Het kan geen kwaad om toch nog eens te controleren of het koelvloeistofniveau perfect is (zelfs als dit eerder gedaan is) en of er geen lucht in het systeem zit, wat vaak kan leiden tot slechte prestaties van de verwarming. Ook al heb je al aangegeven dat het koelwaterniveau op peil is, het zou goed zijn om zeker te weten dat er geen blokkade in het verwarmingselement zelf zit.

5. **Storing in de elektronica of software**: Er zou een softwareprobleem kunnen zijn waarbij het systeem de verwarming niet goed aanstuurt, ondanks dat de temperatuur in het kachelhuis goed lijkt. Het kan een idee zijn om te vragen naar een software-update of een reset van het systeem (zelfs als dit recent is gedaan), aangezien sommige systemen na updates soms niet goed functioneren.

6. **Kleine lekkage van warme lucht**: In sommige gevallen kan er een klein lek in het systeem zitten, bijvoorbeeld bij de verwarmingselementen of de aansluitingen, waardoor warme lucht ontsnapt voordat deze de roosters bereikt. Dit kan ook verklaren waarom de roosters kouder zijn dan verwacht, vooral bij lagere instellingen.

Omdat de Renault-dealer het probleem nog niet heeft kunnen achterhalen, zou ik aanraden om een andere specialist te raadplegen die wellicht meer ervaring heeft met de klimaatregeling van dit type auto. Ook een onafhankelijke garage die gespecialiseerd is in klimaatbeheersingssystemen kan mogelijk verder helpen.

Het lijkt in ieder geval te wijzen op een probleem met de luchtverdeling of temperatuurregeling van het systeem, vooral gezien het feit dat het probleem zich alleen voordoet bij lagere temperatuurinstellingen. Het kan inderdaad iets te maken hebben met kleppen die niet goed afstellen of met een luchtcirculatieprobleem.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev