Advertenties


Recente berichten

#61
[Mégane 3] Motorisch / Re: Gerommel in 5e versnelling...
Laatste bericht door MartijnB - 13 september 2024, 10:36:51
Wat gebeurt er als je handmatig van de te naar de 4e of 6e schakelt? (Los van dat je toerental heel anders wordt).
#62
[Mégane 3] Motorisch / Gerommel in 5e versnelling, wa...
Laatste bericht door i2paq - 10 september 2024, 17:40:23
Mijn vrouw hoorde al een tijdje een "geluid" tussen de 60 en de 80Km per uur.

Niet er onder, niet er boven.

Ze had niets gezegd omdat ik er mee zou rijden toen we samen 2 weken geleden met haar auto op pad gingen.

Ik hoorde het meteen en toen ik het haar melde zei ze "blij dat jij het ook hoort".

Het is een gerommel, geen ratel. Je denkt eerder aan een versleten schokbreker oid.

Vandaag was de auto voor een 230K beurt (meen ik) bij onze (algemene) garage en hebben ze geluisterd / gekeken.
Het volgende valt op:

  • Tussen de 60 en de 80Km
  • Automaat lijkt in zijn 5 te staan
  • Schakel ik handmatig dan lijkt het inderdaad in de 5e

Is er iemand hier bekend mee?

Zij denken dus de automaat-bak  :cry:

Stel de bak moet vervangen, waar mag ik dan rekening mee houden aan kosten?
#63
[Mégane 2] Overig / Re: Kofferklep ongrendelaar Me...
Laatste bericht door Cyreal - 8 september 2024, 23:42:12
Ok, na geen verdere reactie zelf maar op onderzoek.

Als je achter de auto staat, linkerboom is elektronica in de klep, rechts is radioantenne

Links bestaat uit 9(dacht ik) oranje kabels die onder het scharnier in een stekker zitten.
2 hiervan gaan uiteindelijk naar de klep ongrendelaar.

Bij mij bleek uiteindelijk niet de kabelboom maar enkel de knop gesneuveld, dus voor weinig geld eentje van de sloop weten te halen. Deze is gemakkelijk van buiten uit de klep te halen. Wellicht wel eerst de kenteken plaat verwijderen.
#64
[Mégane 3] Overig / Re: Hoe start/stop uitschakele...
Laatste bericht door MarcN - 8 september 2024, 15:06:39
Ik kon het toch niet helemaal loslaten dus ik ben direct na mijn post toch nog eens verder gaan knutselen.

De info in de post van Felix klopt nog steeds, behalve dat de waardes omgedraaid lijken te staan. Nu ik alles wat meer visueel heb, snap ik de tekst ook beter. Ik heb uiteindelijk naast Pyren ook DDT4all geïnstalleerd en hiermee is het gelukt _o_

Zo zien de USM 2010_SW7 parameters er in DDT4all uit:


In eerste instantie had ik alleen Stop Start inhibited veranderd:


Dit resulteerde in een Check Stop & Start melding op het display:


Daarom moet je de display melding dus ook nog uitschakelen d.m.v. StopStartStateDisplayRequest alert inhibited:


Het systeem en de meldingen staan dan volledig uit, dus de knop doet ook niks meer. Eigenlijk wel prima zo :q Ik stoor me al jaren aan deze functie en heb deze bijna tijdens elke rit handmatig uitgezet. Eindelijk hoef ik hier niet meer aan te denken.

Dit Franse filmpje heeft me uiteindelijk op het idee gebracht om het via DDT4all te proberen:

Was dit ook via de DDT functie in Pyren mogelijk geweest? Ik kreeg het daar namelijk niet gevonden en in DDT4all was het eigenlijk meteen vrij duidelijk.
#65
[Mégane 3] Overig / Hoe start/stop uitschakelen me...
Laatste bericht door MarcN - 8 september 2024, 13:39:47
Met dank aan de post van Felix in combinatie met dit Youtube filmpje heb ik eindelijk eens Pyren geïnstalleerd.

Ik had een tijdje terug al de Vgate iCar Pro besteld, welke hier prima compatible mee blijkt.

Ik heb een Mégane 3 uit 2012 en ik zou graag het start/stop systeem willen uitschakelen. Het meest ideale zou zijn dat deze standaard uit staat, maar dat deze met de knop wel weer in te schakelen is. Eigenlijk dus de omgekeerde volgorde van hoe het nu standaard is.

Tot nu toe heb ik vooral een beetje rondgekeken en uitgelezen in Pyren en nog niets aangepast. Als ik het goed begrepen heb, moet ik voor de aanpassingen in DDT aan de slag?

Ik zie in de post van Felix wel een kopje start/stopsysteem uitschakelen, maar ik weet niet of dit voor mijn Mégane hetzelfde is (ik heb namelijk geen R-Link maar een Carminat TomTom LIVE systeem).

Heeft iemand dit al succesvol uitgevoerd op zijn Mégane III? Ik wil er de komende tijd wel verder induiken, maar misschien dat er iemand het wiel al uitgevonden heeft :)
#66
[Mégane 3] Overig / Vraag over / problemen met: ai...
Laatste bericht door i2paq - 7 september 2024, 17:50:25
Onze airco geeft "damp" uit de roosters als hij hard moet werken.
Zet je hem dan even uit, en na 15min weer aan, dan is het weg.

Het lijkt er ook op dat de airco slecht koelt.

Vorige jaar, juni 2023, is zowel de compressor als ook de condensor vervangen.

In mei 2024 is de airco nog een keer bijgevuld.
#67
[Mégane 3] Motorisch / Ratel geluid in de 1 en 2
Laatste bericht door Fuzzel123 - 5 september 2024, 22:51:55
Hallo,

Ik heb een megane  estate diesel uit 2013 met 200.000 op de teller.
Maakt sinds kort  een ratel geluid net of je in de achtbaan
Omhoog gaat. Als je hem in de 1e en 2e versnelling zet.
Het geluid lijkt bij de linker kant weg te komen.
En de garage die weet niet zo goed wat hier mee te doen.
Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?
Of is het vaarwel Renault😔
#68
[Mégane 3] Motorisch / Re: Storing luchtmassameter
Laatste bericht door arjaan81 - 21 augustus 2024, 20:41:55
En vervang de onderdelen voor nieuwe onderdelen.
#69
[Mégane 3] Motorisch / Re: Storing luchtmassameter
Laatste bericht door mark - 21 augustus 2024, 12:13:50
Laat eens een fatsoenlijke diagnose doen. Dat er een fout op de luchtmassameter zit, betekent nog niet direct dat er wat met dat ding aan de hand is.

Code p0101 is dat de waarde niet aannemelijk is. De sensor meet dus een andere waarde dan de inspuitcomputer zou verwachten.

Mogelijke oorzaken zijn ergens lekkage, of bijvoorbeeld de egr verstopt.

In elk geval, laat er een diagnose specialist naar kijken.
#70
[Mégane 2] Overig / Kofferklep ongrendelaar Megane...
Laatste bericht door Cyreal - 19 augustus 2024, 23:24:34
Beste, misschien kan iemand helpen.

De kofferbak ongrendelaar van mijn Megane 2 cc werkt niet. Gelukkig is het bagage netje dicht, dus kan het dak open doen en overal bij.
Gezien dit begon met af en toe wel/niet is voor mij de meest logische verklaring een draadbreuk. (Na veel lezen zie ik dit vaak voorkomen, andere vaker voorkomende is schakelaar vol water).
Voor de zekerheid ook de schakelaar meegenomen van de sloop.

Echter vraag ik mij af: hoe spoor ik deze breuk op?

Als je achter de auto staat loopt er zowel links als rechts langs de scharnieren een draadbundel, welke is voor het slot?

Is dit vervolgens inderdaad simpelweg de bundel doorhalen ergens voor en na het scharnier en daarna even veel draden terug solderen? Is deze duidelijk in verschillende kleuren uitgevoerd? Heb hier nog verschillende soorten flex kabel liggen (voor machines in de industrie).

Alvast bedankt voor jullie input!
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev