Ik moet z??r binnenkort nieuwe banden aanschaffen, want na inspectie vanavond
bleek dat de status behoorlijk slechter was dan gedacht.
Kunnen jullie je ervaringen vertellen met de banden die je hebt/had?
Als eerste zou ik graag alles weten over de zowat meest gemonteerde band bij
een setprijs (bijv. BSA Lance incl banden)
de Federal SS-595
Het gaat dus over de banden, niet over velgen! :D
http://www.federaltyres.com/
Iedere fabrikant heeft zn eigen site... logisch
Maar daar zullen de negatieve eigenschappen niet op worden beoordeeld!
Wie is eerst?
@Ronaldm: hoe is jouw weggedrag nu?
Denk dat je ook even moet kijken naar wat voor rijder je bent. als je vooral rustig rijd en lange afstanden rijd is een zachtere band prettig. Maar die is ook lekker voor sportief ingestelde rijders. een zachtere band is eerder op temperatuur. bv de toyo's T 1 R of S waar een hele ploeg hier mee rijd. Zelf rijd ik meestal op b-merken. Heb een setje nokian's versleten in 50.000 km. verder heb ik nu 17" barum's. redelijk stijve band, rijd wel prettig (nu 15000km). Veel grip bij droog weer. regen ook redelijk. Verder heb ik bij de wintervelgen de goedkoopste van kwikfit/euromaster eronder liggen. is wel op 14". rijd ook wel aardig, maar veel minder grip vooral bij regen. ondanks dat ze smaller zijn. B-merk banden zijn over het algemeen wat sneller versleten. A-merk betaal je voor. Michelin's van de vorige eigenaar zijn bijna 100000km meegegaan. ook 14".
Hoop dat je wat hebt aan dit l*l verhaal. en succes met je keuze.
ik rijd nu een paar dage op die federal banden
ze bevallen tot nu toe goed, mja kan nu nog niet egt beoordelen natuurlijk
waar ik die velgen heb gekocht doen ze 9 van de 10 die banden erom, dus met de qualiteit
hij werkt nu ook voor audi daar legt ie helemaal geen michelin meer op maar allemaal Federal :D
Heb ook geen winterbanden. Had het alleen over m'n wintervelgen. Dit zijn ook "gewoon" zomerbanden. maar de 17 inch liggen nu in de schuur en de 14 inch kun je niet meer aan zien dat het lichtmetaal is op het moment. (zo vies)
Heb zelf ook de federals van hoogendoorn eronder, nu zo'n klein jaartje. Ik vind het een prima band. Zag in een ander topic dat iemand zei dat de federal het in de regen niet zo best doet. Zelf heb ik hier nog weinig last van gehad. Ik pas ook de snelheid wat aan bij stevige regen ;). Heb nog geen last van aquaplaning gehad. Voor de winter hen ik ze er natuurlijk onderuit geknikkerd.
Volgens die kerel van hoogendoorn is het een betere band als de toyo, deze zijn volgens hem te zacht en slijten te snel. Hier kan ik niet over oordelen, heb nog geen toyo's gehad.
Het is van oorsprong een australisch merk als ik het goed heb, en daar regent het nu eenmaal minder vaak als bij ons ;D, maar zoals ik al zei heb nog niet veel last gehad in de regen.
Ik persoonlijk vind het een prima band. Succes :D
kheb ok de federals.. topband..
:D
Mooi dan heb ik toch ook een goede keuze gemaakt bij hoogendoorn ;)
Kijk, dit zijn de verhalen waar ik op hoopte. :D Zijn er mensen die bewust hebben
gekozen iets meer geld uit te trekken voor hun banden, dus ipv van de
standaardgemonteerd band (in dit geval vaak die Federals) een duurdere te
kiezen?
Ik heb al verschillende merken banden onder mijn coup?'tje versleten.
-Michelin pilot sport sx- Duur, goed bij droog, slecht bij regen. +/- 30.000km
-Goodyear eagle gsd- goede prijs redelijk bij droog, redelijk bij regen (veel spoorvorming)25-30.000km
-Toyo proxes t1s-duur,Super bij droog en nat, perfecte stuurprecisie, 20.000km
-Dunlop sp sport 2000- redelijk bij droog, geen grip bij nat, goede stuurprecisie, Km weet ik niet 2 stuks
-Goodyear eagle f1-vrij duur, stil, super grip droog en nat, 15.000km (waarvan 3x circuit ;D)
Ik ga nu wel iets goedkopers proberen, heb pas op de laguna van mijn vriendin gt-radial banden gelegd 16inch ?50,-
en deze rijden best goed.
De banden die ik onder mijn auto heb gehad 195/50/16, 215/40/16, 205/45/16
Bij de km standen gaat het om de voorbanden op een 2.0 16v
Ik heb al 3 jaar toyo's en wil geen andere meer :)
Pirelli P-zero Nero en bevallen uitstekend :D
Hobbelen ze niet als je ze stil hebt gezet met warme banden?
Citaat van: Reinier op 31 januari 2006, 19:08:23
Zag in een ander topic dat iemand zei dat de federal het in de regen niet zo best doet. Zelf heb ik hier nog weinig last van gehad.
Dat was ik. En ik heb er ook nog nooit "last" van gehad. Ik test alleen mn auto wel eens uit, op veilige plekken door zo hard mogelijk door de bochten te rijden, voor de fun, en omdat je je auto zo beter leert kennen.. Maar dit heb ik dus met de toyo's gedaan en met de federals en met de federals slip je gewoon veel eerder door met nat weer als met de toyo's.. om hieruit de conclusie te trekken dat ze per defenitie slecht zijn bij nat weer was fout van mij, maar het kan dus beter? :D
Bij droog weer vind ik de federals prima, maar dat had ik vinne al via de pm laten weten toen hij hier om vroeg.
Je kunt ook nog bedenken wat voor uitstraling je wil dat je band heeft. Dit is cker niet het belangrijkste maar telt voor sommige mensen wel mee.
Wil je een mooi v-profiel, wil je dat de banden (wang vd band) naar binnen staan? (heb ik zomers gemonteerd: Falken ZE512, heb t idee dat ze met regen wat minder grip hebben.) Nadeel hiervan is dat je meer kans hebt op stoeprand schade maar het lijkt wel of je velg iets groter is. Je hebt ook banden die juist wat meer over je velg heen hangen als het ware. (BF goodrich, onder R 19 gehad en altijd als zeer betrouwbaar ondervonden onder alle weersomstandigheden)
Dus: nog meer om over na te denken :D
Dit is wat Hoogendoornwheels zegt over de Federal SS-595:
CiteerFederal SS-595 is een kwaliteitsband waar hoge eisen aan gesteld mogen worden, volgens de laatste testen mag hij zich meten met de grote en dure jongens, kortom een moderne band voor een hele mooie prijs kwaliteit`s verhouding ! Zie Logo.
Andere merken banden uiteraard ook mogelijk !
Welke testen dat dan zijn, weet ik ook niet: mocht iemand een leuk testje gezien hebben, post hem dan ff
@Wouter: dit een band met een Vprofiel, en hij steekt iets buiten de velg (reduceert kans op stoeprandschade)
De federal heeft ook een mooi v-profiel? :D
Ok nils, als jij het hebt getest twijfel ik er geen moment aan. Maar bij "normaal" rijgedrag in de regen heb ik nergens last van. Oh enne knappe velgen trouwens ;)
ik ben nog steeds een fan van de Goodyear Eagle F1 GSD2 die ik onder mijn coupe had.
Heel mooi V-profiel, superwegligging, stil, maar ook weer wat duurder...
levensduur was dan ook wel weer behoorlijk goed trouwens
niet van toepassing ;D
Maar dat was de vraag niet avatarloze vriend ;) ;D
heb de rest niet goed gelezen.... ::)
bericht aangepast
Maar zo bedoelde ik het niet ;D
dan snap ik m zeker ff niet......... ???
maar ik ben trouwens ook niet echt wakker meer... :P
Citeer
@Wouter: dit een band met een Vprofiel, en hij steekt iets buiten de velg (reduceert kans op stoeprandschade)
tsja, dat is voor de volgende x een goed plan aangezien vriedin lief wel s een stoepje geraakt heeft zeg maar, complete hap uit band en 5 cm velg naar de klote :-[
citaat vriendin: "oh, ik d8 dat ik nog veel verder van de stoep afzat...sory hor".
Maar de banden zijn nog lang niet op dus vind het zonde om nu al te vervangen...
Lijkt me behoorlijk kl*te ja als je vriendin dat doet, ze snappen vervolgens
niet dat je het echt heel erg vind he... oh... tis toch maar je velg?! aaaaah... ;D
Daarom was mijn vriendin ook heeel erg blij dat IK ZELF ::) de eerste was die schade aan de velgen had gereden..(zie je nou dat zoiets gewoon kan gebeuren, was 't eerste dat ze zei) Gelukkig was 't maar een klein beetje en heb ik het de volgende dag meteen laten repareren bij de velgendoctor. Zij zelf heeft btw nog nooit schade gereden aan de velgen..
Bij file parkeren stel ik dan ook wel de verplichting om de spiegel helemaal naar beneden te draaien aan de kant van de stoep. Bovendien heb ik mijn vriendin verplicht stootkussentjes, die standaard op de achterbank liggen, over de stoeprand heen te vouwen voor ze volledig naar binnen draaid. Bij overtreding ligt er altijd een knuppel naast me waar ik een corrigerende RAM mee uit kan delen ;D :P
:o Volgens mij is de vrouw in elke relatie de baas...maar niet in de auto :laugh: :)
haha idd, als we samen weg gaan komt het niet eens ter sprake wie rijdt en stapt ze automatisch aan de "vrouwenkant" in!
(Dit is humor, ik heb geen intenties vrouwelijke bezoekers van dit forum of vrouwen in het algemeen te beledigen.)
Zo is het maar net! Maar goed...
Back on topic :police:
Quote Paul v Dijk: Hobbelen ze niet als je ze stil hebt gezet met warme banden?
Bedoel je hiermee de Pirelli P zero nero banden? Wat versta je onder hobbelen? Ik heb deze banden ook en dacht eigenlijk dat het mijn onderstel was dat hobbelde. Zijn dat mogelijk mijn banden?
Groetjes Pieter
ik heb geen last van hobbelen,.. maar ik weet ook niet precies wat je hiermee bedoelt. misschien is het me wel nooit opgevallen.
ik had met mijn vorige banden (continental's :P ) wel last van gehobbel maar dat kwam doordat er cup's in de banden zaten. ik ben ook blij dat die krengen eronder vandaan zijn.
wat zijn cups?
Citaat van: pieter op 3 februari 2006, 12:21:24
Quote Paul v Dijk: Hobbelen ze niet als je ze stil hebt gezet met warme banden?
Bedoel je hiermee de Pirelli P zero nero banden? Wat versta je onder hobbelen?
Ik denk dat hij bedoelt dat je vierkante banden hebt. Als een band een langere tijd stil staat kan het rubber voorgoed vervormen. Je krijgt dan een plat vlak zeg maar. En dit kan aardig hobbelen als het erg vervormd is. Hiervoor moet je banden ook eigenlijk altijd liggend opslaan als je ze niet genruikt (je zomerbanden bv als je nu winterbanden gebruikt) Of nog beter is ze wel rechtop op te slaan maar dan op 2 stangen (zoals je ze bij de meeste bandenboeren ziet staan).
De ene band is hier gevoeliger voor als de andere en dit ligt voornamelijk aan de stevigheid van de wang (zij-kant)
Citaat van: Vinne op 3 februari 2006, 13:57:32
wat zijn cups?
rare bobbels in je band die volgens mij ontstaan door zwakkere plekken in het rubber.
Ik kan je wel vertellen dat het gruwelijk irritant rijdt! ik heb er bijna een jaar mee rond gereden omdat de banden volgens de garage verder nog prima waren maar op den duur werd ik het zo zat dat ik ze heb laten vervangen. 2 weken later werd ik opgehaald door DGB :-\ had ik me dat geld mooi kunnen besparen als ik dat van tevoren had geweten..
Idd net wat nils zegt :D
Ik heb de ervaring met Pirelli p-zero rosso, en dan vooral vanaf 18 inch dat die er veel last van hebben.
eerste 3 km is er niet mee te rijden
oooowh, dan had ik dus een cup in mn band... monteur wees me erop
en vertelde erbij niet te lang te blijven rijden ermee! Het resultaat is sinds
vandaag bekend ;D ;D