Advertenties


[Showcase] Inbouw audio in Megane 2013

Gestart door Martijn81, 18 augustus 2013, 14:20:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn81

Laat ik maar gelijk beginnen met een flink topic :)
Zoals de meeste Megane eigenaren al weten is het audio-systeem niet je-van-het.
Ik ben nu toe aan mijn 2e Megane (had voorheen een Dynamique 1.5DCi bouwjaar 2009), in Juli een Dynamique 1.6 16V gekocht bouwjaar 2013, en had nog wat onderdelen van het audio-systeem uit de vorige auto maar heb gelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid te upgraden.

Grootste probleem was dat in de nieuwe versie Megane de TomTom uitvalt als je de fabrieksradio omwisselt dus ik heb om dat probleem heengewerkt door de fabrieksradio als bron te gebruiken en die signalen te versterken. (Ik ben me er van bewust dat er een Italiaanse stalk-module is om dit te voorkomen maar dat werkt niet 100% optimaal).
Ik heb hier redelijk veel tijd en research in gestoken en ben tot de conclusie gekomen dat het Amerikaanse AudioControl de beste oplossing biedt met de LC7i.

Voor de installatie heb ik de volgende hardware gebruikt:

Pioneer TS-A132Ci 300W (upgrade van vorige Pioneer TS-Q131C 180W)
Pioneer TS-A1323i 300W (upgrade van vorige Pioneer TS-E1302i 180W)
Sony-XM1S (amp voor de sub - uit de vorige installatie)
Sony XM-GTR7040 (amp voor de deurspeakers - nieuw)
Sony XS-LB12S (sub - uit de vorige installatie)
AudioControl LC7i (high-level converter)

Allereerst de auto (hier met 50km op de teller)


Hier een diagram van het systeem


Zoals hier te zien. Bruin draad van ieder speaker feedpunt uit de deur naar de kofferbak brengen, daar versterken en dan via het blauwe draad weer terug brengen in de deur. De grootste ellende die we hier tegenkwamen is dat we gedacht hadden de speakerdraden door de bestaande rubberen kabel naar de deur te brengen en weer terug. Wat we alleen niet konden zien was deze kabel een dikke plug bevat waar je onmogelijk doorheen kunt. Hierdoor waren we dus gedwongen om een gat te boren in de deur van de gloednieuwe Megane  :x



Om dit te bereiken moesten we niet alleen de binnenpanelen verwijderen maar ook de veiligheidsgordels, er zit in de carrosserie al een gat met plastic plug, daar hoeft niet in geboord te worden.

Volgende stap de ellendige deurpanelen eraf (wie die plastic pluggen heeft ontworpen verdient een oorvijg!)



Nieuwe speaker erin


Aan de voorkant moest er ook nog een compo-filter in voor de verdeling van de frequenties tussen de deurspeaker en de tweeter in het dashboard.
We hebben het filter in het tweeter gat gedumpt en de blauwe bedrading van de deur naar het filter gebracht en vervolgens van het filter naar de kofferbak.



We kwamen er overigens achter dat er onder de vloer bij de motorkap hendel 2 stroomkabels zitten voor accessoires. In plaats van moeilijk doen onder de motorkap hebben we een plug gefabriceerd om hier stroom te pakken en naar achter te brengen.
De AudioControl LC7i heeft een functie om een remote-out signaal te genereren zodra er signaal op de speakerdraden binnenkomt, hierdoor is een remote-signaal van de fabrieksradio/plug naar achter om de amps in te schakelen niet nodig!

Bedrading netjes naar achter brengen



Dan de kofferbak, ik wil de installatie zo miniem mogelijk houden om de kofferbak ruimte maximaal te houden.
Om die reden hebben we de meeste componenten op de achterkant van de subwoofer geschroefd.
(Bedrading is hier uiteraard nog niet netjes)

LC7i en XM-1S



XM-GTR7040 op de achterkant van de stoel gemonteerd



Totaaloverzicht


En uiteindelijk afgewerkt







Karin


Martijn81

Van 9 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds!  8)7

Dijon92

"We kwamen er overigens achter dat er onder de vloer bij de motorkap hendel 2 stroomkabels zitten voor accessoires. In plaats van moeilijk doen onder de motorkap hebben we een plug gefabriceerd om hier stroom te pakken en naar achter te brengen."

waar Zit bovenstaande kabel? heb je hier een foto van? ik ben ook bezig met een subwoofer inbouwen.

Xanquezer (Frank)

*oude rot*
Gedraaid met 14 KW subs @ 168 DB @ 25 Hertz :)

Martijn81

#5
Citaat van: Dijon92 op 28 januari 2014, 10:02:32
"We kwamen er overigens achter dat er onder de vloer bij de motorkap hendel 2 stroomkabels zitten voor accessoires. In plaats van moeilijk doen onder de motorkap hebben we een plug gefabriceerd om hier stroom te pakken en naar achter te brengen."

waar Zit bovenstaande kabel? heb je hier een foto van? ik ben ook bezig met een subwoofer inbouwen.

Helaas niet ik moest het tapijt in bedwang houden terwijl m'n maat de motorkaphendel demonteerde. Hij zit er vlak onder de vloerbedekking, een kabelboom met 2 blauwe ISO stekkers voor accesoires. Je moet misschien zelf een plug fabriceren (of de plug kapot knippen als je dat aandurft) maar het scheelt boren naar de motorruimte

Ik zie net nu ik door de foto's ga dat op deze foto de blauwe plug net te zien is tussen het tapijt en de hendel


Let wel dat we deze actie hebben uitgehaald met een Engelse versie van de Mégane (ik woon al ruim 4 jaar in Engeland), maar omdat alle Méganes hetzelfde gebouwd zijn en de motorkaphendel ook aan dezelfde kant zit als een Franse/Nederlandse versie ben ik 99% zeker dat deze kabelboom ook aan die kant zit (in NL dus de bestuurdersstoel)

Dante

Mooie beschrijving Martijn !-!
Typisch dat die hendel aan dezelfde kant zit... :D

En die mk1 op de achtergrond... :love:
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Dirk Kuipers

Had dit topic ook nog niet eerder gezien. Maar heel erg leuk gedaan met alle foto's erbij.

Heatzone (Mark)

Dit topic is ook geheel langs mij gegaan, maar ik wil de topic starter alvast bedanken voor de duidelijk foto's en uitleg !-!. Mocht er in de toekomst ruimte zijn voor een Megane 3 dan is dit zeer handig 8)

Dijon92

Citaat van: Martijn81 op 28 januari 2014, 13:16:56
Helaas niet ik moest het tapijt in bedwang houden terwijl m'n maat de motorkaphendel demonteerde. Hij zit er vlak onder de vloerbedekking, een kabelboom met 2 blauwe ISO stekkers voor accesoires. Je moet misschien zelf een plug fabriceren (of de plug kapot knippen als je dat aandurft) maar het scheelt boren naar de motorruimte

Ik zie net nu ik door de foto's ga dat op deze foto de blauwe plug net te zien is tussen het tapijt en de hendel


Let wel dat we deze actie hebben uitgehaald met een Engelse versie van de Mégane (ik woon al ruim 4 jaar in Engeland), maar omdat alle Méganes hetzelfde gebouwd zijn en de motorkaphendel ook aan dezelfde kant zit als een Franse/Nederlandse versie ben ik 99% zeker dat deze kabelboom ook aan die kant zit (in NL dus de bestuurdersstoel)

Heb gekeken, maar nee, die aansluiting heb ik niet. ik denk dat er maar een gat moet komen ergens bij het dashboard kastje... :(

Didi

#10
hoe dik zijn die accesoire kabels onder de vloerbedekking ?
die moeten toch minimaal 25mm2 zijn wil je daar veilig beide versterkers mee voeden.
en ik zie ook dat de remote vanaf het voedings-verdeelblok naar de rest-apparatuur loopt zonder afgezekerd te zijn.
ook zie ik de voedings-kabel niet bij de foto's waar de bekabeling onder de achterbank gaat en ook niet langs de dorpels.
ben een beetje bang voor brand veiligheid.


Dijon92

#11
https://www.dropbox.com/s/tubsbn2o0in57gi/foto0004ec.jpg

Ik ga hem gewoon zoals op deze foto doen. Beetje een lastig plekje, maar het proberen waard. wil wel een goede voeding hebben voor mijn 400 watt RMS mono versterker.
En anders een gaatje achter het dashboard kastje maken en via de ruitenwisser laten lopen.

Martijn81

Citaat van: Didi op 28 januari 2014, 22:00:33
hoe dik zijn die accesoire kabels onder de vloerbedekking ?
die moeten toch minimaal 25mm2 zijn wil je daar veilig beide versterkers mee voeden.
en ik zie ook dat de remote vanaf het voedings-verdeelblok naar de rest-apparatuur loopt zonder afgezekerd te zijn.
ook zie ik de voedings-kabel niet bij de foto's waar de bekabeling onder de achterbank gaat en ook niet langs de dorpels.
ben een beetje bang voor brand veiligheid.

Hij is dik genoeg, het is een joekel van een kabel. Mocht ik me ooit vervelen zal ik het tapijt wel eens wegtrekken en een foto maken.

De voeding is gezekerd voor het verdeelblok. Er is wat op te zeggen maar ik vind 1 zekering genoeg voor het gehele system (het is een flinke zekering), en zekeringen voor zo'n dunne remote zijn een pain-in-the-ass.
Geloof dat de voedingskabel nog niet getrokken was op het moment van het nemen van die foto.

Ik rij nu bijna 1 jaar met deze setup en tot nu toe werkt het nog steeds uitstekend!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev