Advertenties


dynamo

Gestart door Maarten Roza, 19 april 2016, 23:04:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten Roza

hallo

Bij mijn megane 1.5 dci heb ik se accu vervangen voor een 63 ah 610 a bosch accu.
Om de boel te checken heb ik even de laadspanning van de dynamo gecheckt en die was bij verschillende metingen maar 13.3 volt lijkt mij aan de lage kant.
Is dit voldoende of moet die hoger zijn

mark

Tegenwoordig met de nieuwere auto's kun je niet zomaar ff een andere accu er in zetten. Deze moet precies de zelfde specificaties hebben als de originele.

Want zelfs het bijladen door de dynamo word tegenwoordig nog door de ecu geregeld. Je hebt ook auto's die dan gewoon alle luxe dingen uitschakelen, om maar energie te besparen.

Maarten Roza

oke hij schakel niks uit gaat er mij om dat ik zo niet met een lege accu zit.
ben er beetje bang voor dat de accu niet volledig vol kom :)

mark29

In de inspuitcomputer staat ook geprogrammeerd wel type dynamo erin zit.
Zoals gezegd, bij een moderne auto heeft hobbybobben niet veel nut meer. Gewoon zelfde type er weer erin zetten.
13,3 is wel wat aan de lage kant ja. Knal eens een hoop verbruikers aan, dan zou die wel omhoog moeten komen namelijk.

Maarten Roza

Heb  vanmiddag de accu gemeten en de voltmeter gaf 12.9 met de motor en alle stroomgebruikers uit.
Dit lijkt me goed.

mark29

Met motor ook uit?
Wil je laadstroom meten, laat je de motor lopen en zet je verbruikers aan, dus radio kachel, achterruitverwarming, lampen enz enz.
Meten is weten, maar dan moet je wel weten hoe je moet meten  ;)

Maarten Roza

ja alles was uit sleutelkaart zat er ook niet in

mark29

Dan heb je dus alleen gekeken of de accu voldoende geladen is.
Maar of de dynamo goed bij laat, moet je even doen wat ik dus eerder aangaf.

Maarten Roza

heb ik gedaan dan meet ik niet meer dan 13.3 volt met grootlicht airco achterruit verwarming aan en ventilatie aan de laad spanning blijft 13.3 volt.
heb vanmiddag na een rit van 150 km nog een keer gemeten met alles uit en sleutelkaart eruit de accu klemspanning was 12,9 volt dus helemaal vol blijkbaar laadt hij weigig bij stationair 8)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev