Advertenties


Megane 4: zoektocht naar een vervanger voor de 3

Gestart door gjcvro, 5 maart 2017, 21:05:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gjcvro

Na een jaar privé een megane 3 te hebben gereden, is er weer de mogelijkheid voor mij om te gaan leasen.

De 3 heeft zo zijn dingen, maar als je hier naar het forum kijkt lijkt ook de nieuwe 4 best wel wat problemen te hebben. Ik lees navigatie met oude kaarten, trekken naar een kant, r link dat niet lekker werkt, water in de bak en enz. Is het echt zo'n miskleun van Renault of zijn het hinderlijke kleine ergerpuntjes?

Manutan

Persoonlijk vind ik de Megane IV een hele mooie en fijne auto. Ik heb er al ruim 25.000 fijne kilometers mee gereden zonder echt schokkende mankementen.
Wat ik wel vind is dat Renault wel wat meer werk aan de afwerking en aftersales had mogen besteden. Maar dat geldt wat mij betreft niet alleen voor de Megane. Met de Clio IV was ik dezelfde mening toegedaan.
Zo ziet R-link 2 er heel gelikt uit maar de gebruiksvriendelijkheid en de aftersales mbt apps e.d. laat echt te wensen over.
Er zou ook een inductielader voor de smartphone komen maar tot op heden is deze nog niet verkrijgbaar.
De klachten over het stotteren/inhouden ervaar ik gelukkig maar in zeer geringe mate. Maar anderen hebben er echt last van. Ook een punt voor de aftersales dus.

Kortom, het komt op mij een beetje over dat Renault graag mee wil doen met de grote jongens in de klas maar ook voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Mégane IV Hatchback Energy TCe 130 Bose Noir Etoile

gjcvro

Stotteren wordt waarschijnlijk voor mij geen issue aangezien het waarschijnlijk een diesel wordt. Volgens mij dezelfde motor die ik nu ook al heb.

SanderPeter

Tja, ik ben de eigenaar van degene die water in de reservewielkuip heeft. Ik heb de auto nu een week of vier;

1) Ik vind het echt een mooie auto;
2) Snufjes etc, helemaal top;
3) R-Link, ik vind het echt niet slecht. De bediening is handig als je er een beetje mee gewend raakt en oude kaarten, dit ligt in mijn beleving niet noodzakelijk aan Renault. Verder is de functionaliteit zeer uitgebreid en dat betekent dat de bediening ook complexer wordt;
4) De afwerking, is redelijk tot goed maar een 308 zit iets mooier in elkaar aan de binnenkant.
5) Stoelen, echt fijn en mooie stoffen.
6) Rijden, lekker soepel, stil en sportief indien je dit wilt
7) Schakelen, de bak hangt er ietwat los in maar schakelt verder prima.

Al met al, echt een prima auto die er goed uitziet.

De meeste mensen melden zich alleen maar met problemen en verder nooit. Zie ook maar andere fora.

Als je het een mooie auto vind, gewoon doen.

Jeroen2016

#4
Helemaal mee eens. Het is een prachtige auto. Wat zeg ik, de mooiste in zijn klasse ! De stoelen zitten idd prima, auto is lekker stil, auto veert comfortabel etc . Anders zou ikde auto ook niet gekochte hebben natuurlijk. Maar.....als deze auto steken laat vallen in dit geval op motorisch vlak en dan bedoel ik natuurlijk het "stotteren", dan ben je er snel klaar mee. Vandaag 2 ritten door de stad en dan is het niet prettig rijden. Je ziet de naald van de toerenteller zelfs bewegen. Wil je een diesel ; dan is dit je auto.   

gjcvro

Vandaag een proefrit gemaakt in een 110 dci automaat.
Ik had tot nog toe geen problemen met deze motorisering, maar met een automaat er achter werd het toch wel een bedaagde bak. En in sportstand nou net weer te ijverig met (terug)schakelen. Voorlopig heb ik de automaat maar even geparkeerd.

Touchscreen is wel leuk, maar praktisch denk ik niet echt. Denk ook dat het matzwart snel lelijk wordt van de vette vingers.

Wat ook een schok was: de massage.. stond in eerste instantie op max, of ze afwisselend een bal onder in je rug proppen..  8)7

Ook nog even in de gt-line gezeten, omdat ik de kleur blauw wil die alleen op de gt-line geleverd werd, alleen werd ik gewaarschuwd dat de stoelen van de gt-line nioet bij iedereen bevallen.
Toen ik instapte kon ik dat wel begrijpen, de stoelen zijn wel heel erg 'sportief', meer dan van de bose.

Verder wat leuke dingen op de auto, maar toch ook wel een grote vorm van herkenning met de III

mark

Toevallig van de week in een gt gereden. Ik pas precies in de stoelen. Die van de megane 3 zijn te smal voor mij, maar in de 4 gt zitten ze perfect.  !-!

larsdijkstra

Citaat van: gjcvro op 10 maart 2017, 22:27:22
Vandaag een proefrit gemaakt in een 110 dci automaat.
Ik had tot nog toe geen problemen met deze motorisering, maar met een automaat er achter werd het toch wel een bedaagde bak. En in sportstand nou net weer te ijverig met (terug)schakelen. Voorlopig heb ik de automaat maar even geparkeerd.

Touchscreen is wel leuk, maar praktisch denk ik niet echt. Denk ook dat het matzwart snel lelijk wordt van de vette vingers.

Wat ook een schok was: de massage.. stond in eerste instantie op max, of ze afwisselend een bal onder in je rug proppen..  8)7

Ook nog even in de gt-line gezeten, omdat ik de kleur blauw wil die alleen op de gt-line geleverd werd, alleen werd ik gewaarschuwd dat de stoelen van de gt-line nioet bij iedereen bevallen.
Toen ik instapte kon ik dat wel begrijpen, de stoelen zijn wel heel erg 'sportief', meer dan van de bose.

Verder wat leuke dingen op de auto, maar toch ook wel een grote vorm van herkenning met de III

Ik begrijp echt niet dat je de EDC bak bedaagd vind. Heb hem mee gehad op vakantie en vond hem heerlijk soepel en snel schakelen
Megane 1 2.0 16v Aria Cabrio 2003, Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008. Ex: Megane 1 2.0 16v F7R hatchback 1999, 2x 19 16v

mark29

De edc is eindelijk een fijne automaat van renault.
Weinig klachten over, soms schokken, is een modificatie setje voor.

gjcvro

Nou ik mijn reactie nog eens teruglees zie ik dat hij wel heel erg negatief gelezen kan worden, zo erg was het nou ook weer niet 8)
maar de 0-100 tijd (12,7s tegen 10,8s volgens autoweek) bevestigd wel een beetje mijn vermoeden dat hij trager is.

Natuurlijk was de automaat ook wennen, de laatste keer dat ik een automaat gereden heb was in 93 of zo.. een golfje met 3-bak.
Het enige wat ik me daar van kan herinneren is dat dat ding vlotter weg kwam dan menig handgeschakelde auto (de eerste meters).

En dat is dan nu meteen over. Doordat voor een stoplicht de start-stop er in komt krijg je eerst de start procedure, en daarna begint hij pas op te trekken. Allemaal wel meteen na elkaar, maar toch. En het eerste stuk was met nog al wat stoplichten die dan weer net op groen springen op het moment dat de auto afslaat.

Daarna heb ik pas met de knopjes zitten spelen en ontdekt dat de bak ook vlotter kan schakelen. Het was gewoon flink wennen en ik kreeg de indruk dat de bak niet echt ideaal gebruik maakte van het koppel van de motor, wat ik mezelf afgelopen jaar nou juist aangeleerd heb, niet op toeren maar op koppel win je snelheid. Naar aanleiding van een ander verhaal van iemand die klaagde dat de motor traag reageert op het gaspedaal ging ik daar zelf op letten en ik kwam tot de conclusie dat ik dat al incalculeerde tijdens het rijden: ik geef vaak al gas voordat het eigenlijk kan, waardoor op het moment dat er ruimte komt de motor ook net opkomt.

Ik kreeg ook wel het aanbod om de auto nog een keer mee te nemen voor een langere tijd. Maar dan moet ik eerst kijken of het mij de meerprijs waard is.

gjcvro

Gisteren ook nog met een Opel Astra weggeweest. Dat was pas een schok. 8)7
Ken je het beeld van de grote Amerikaanse bakken die nog even lekker naveren als je te lompe bewegingen maakt?
Dat kwam in mij op. Het voelde allemaal log en deinend aan, met een stuur dat veelt te licht stuurt.   l-

De auto stond nog op winterbanden, dus die kregen voor nu de schuld. Maandag 2e ronde, op zomerbanden en 17"

Toch gek, de megane 3 was een auto die meteen in de smaak viel bij mij (ondanks dat ik duitse auto's gewend ben en frans vaak wordt afgedaan als minder strak) maar nu wint die het met vlag en wimpel.

Manutan

Het is mij nu niet helemaal duidelijk of je het in je laatste post nou over de Opel Astra hebt of over de Megane IV, gjcvro.......
Mégane IV Hatchback Energy TCe 130 Bose Noir Etoile

gjcvro

Astra..
De opel verkopers snapten het echt niet, ze hadden er ze!f nooit wat van gemerkt.
Ik had voor de zekerheid ook gevraagd of mijn vriendin een stukje wilde rijden. Bij de eerste rotonde wist ze meteen wat ik bedoelde.

mark

Die verkopers hebben natuurlijk nog nooit in een fatsoenlijke auto gereden.  :D

Heb op m'n vorige werk in zo'n beetje elke auto gereden, die je dagelijks tegen komt op de weg.
Maar de renault's rijden het fijnst.  8) (als je kijkt naar de auto's onder de 60k  ;) )

gjcvro

De 'dagelijkse' auto van mijn vriendin is een mx5, dus zelfs de megane vind ze al matig, zeker sinds die op 16" winterbanden staat  :q

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev