Advertenties


Slecht starten te veel benzine temperatuur sensor?

Gestart door GLebbink, 5 december 2018, 15:48:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GLebbink

Beste techische mensen.

Ik heb een probleem tijdens starten de 1.6 16v megane uit 2003 ruikt regelmatig naar benzine.
Na een paar seconden loopt hij goed toerental zoals het hoort plusminus 700.

Ik verdenk een temperatuur sensor alleen weet niet welke verantwoordelijk kan zijn de gene in spiegel geeft bijna altijd verkeerde waardes maar of die ECU aanstuurt geen idee.

Als ik even een stekker los trek merk je meteen dat de auto daarna anders start even verhoogt tourental en dan zakt deze.
Dat zal leer proces zijn want half uur daarna is het weer niet ok.

Enig idee? tips zijn welkom


mark29

Die in de spiegel is voor de buitentemperatuur en eventueel climate controle als je dat hebt. Dus daar hoef je niet naar te kijken.
Wat trek je voor een stekker los? Klinkt als lukraak wat lostrekken
Ik heb het idee dat je maar wat doet gezien de opmerkingen, advies is om iemand er een clip aan te laten hangen en te laten uitlezen.
En de foutcodes te laten wissen die je nu veroorzaakt hebt in het geheugen van de auto door zomaar dingen los te trekken.

Goed, niet mooi aanslaan kan vaak een bdp sensor probleem zijn, niet direct aanslaan en wat verzuipen. Rommelig stationair kan zijn door die dus even verzopen was maar ook door een vervuilde gasklep.
Gadklep reinigen is altijd goed voor een mooi stationair draaiende motor.

Al met al, kan er veel gegokt worden, beste is uitlezen en dan verder kijken.

MarcN

Ooit soortgelijke problemen gehad bij mijn oude Mégane II.

Toen was het de gasklep en na reiningen liep alles een stuk mooier.

Dus als je zelf een beetje handig bent dan kan de gasklep even reinigen nooit kwaad. Maar anders beter eerst uitlezen inderdaad.

GLebbink

Bedankt

Dat had ik al gedaan maar helpt niet echt

Fubar (Marcel)

Ik zal nooit sneller rijden dan jouw beschermengel vliegen kan

GLebbink


mark29


GLebbink

Uitgelezen met een ODBD2 0 faults rich lean ok vreemd dat dat kan

mark29


GLebbink

Ik weet niet geheel wat je bedoelt maar zo ongeveer alle sensors zijn vernieuwd en gasklephuis is al schoongemaakt.
Met de meting was alles ok geen fouten toerental 768 rpm.

Maar na alles op een rij te hebben gezet verdenk ik een lekkende injector ik ga die rail eens los halen en onder elke injector een stuk doek leggen kijken of er benzine uitkomt.

Heb je nog andere tips graag

mark

met versleten bougies wil die ook slecht starten.
Bij m'n vorige megane gingen er elke 30.000km nieuwe bougies in. die vrat ze gewoon op.
Maar daar werd dan ook flink mee getrapt :D

A110

Maar waarom word er nu eerst van alles vervangen en daarna pas word er om hulp gevraagd? Begrijp mij niet verkeerd dat ik aan je onkunde twijfelt. Ik begrijp dat een hoop mensen het liever eerst zelf willen oplossen en daarna pas naar een garage gaan. Maar uit ervaring (heb zelf een garage) weet ik dat er als er auto's binnen komen met problemen ze eerst van alles hebben vervangen en daarna komen ze pas bij mij om hulp vragen. En dan blijkt het iets heel simpels te zijn en hebben ze onkosten voor niks gemaakt. Dat is gewoon zonde.

Het is toch veel goedkoper om eerst eens een goede diagnose te (laten) doen. En daarna pas de onderdelen vervangen die dan ook daadwerkelijk kapot zijn.

Begin bij de 4 basis voorwaarden van een motor,
- lucht
- brandstof
- ontsteking
- compressie

Lucht: Geen verstopping alle slangen inorde geen luchtlekkage van een slang of vacuumslang
Brandstof: brandstofdruk gecontroleerd, niet te hoog of te laag. Geen lekkage.
Ontsteking: juiste bougie's en inorde, zijn bobine's nog inorde.
Compressie: heeft de motor nog de juiste compressiedruk.

Als dit allemaal inorde is dan uiteraard uitlezen voor eventuele foutcode's, naar de parameters kijken wat alle sensoren en actuatoren doen en wat de signalen zijn. Wat ook een belangrijk gegeven is zijn de short-time en long-time fuel trims in samengang met de 4-gasmeting. Daaraan kunnen wij goed zien wat er met het mengsel gebeurt. Draait de motor op een arm of op een rijk mengsel.
En zo gaan wij verder met zoeken. En dat duurt echt geen uren. Wij streven ernaar om binnen 2 uur een juiste diagnose te hebben.

Succes
Jeroen

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

GLebbink

Beste
Voor een maand of tien geleden zijn beide Lambdasonde  vernieuwd reden fout meldingen 1 daarvan heater of wel de verwarmer.
voor dat dat gedaan is heb ik eerst gasklep huis gereinigd en de temperateur sensor als mede de krukas sensor vernieuwd.

Dat is gedaan omdat fout over Lambdasonde soms voort vloeien uit dat soort problemen.

Ok heb ik een temperateur meting gedaan op de katalisator die was goed voor lagere temperateur dan er achter.

Ok tourental bij 3000 contant ok.

Het enige wat blijft is dat startgedrag maar goed ik zet er nieuwe bougies in en check de injectors nog.


A110

Nogmaals ik probeer je te helpen maar zoals Mark29 dus ook al terecht heeft aangegeven hebben we dus maar een half verhaal gekregen in de eerste post.

Nu pas krijgen wij meer informatie over het verleden en wat er al vooraf is vervangen, dit had je dus al in de eerste post moeten vermelden. Dit soort dingen maken ik, Mark29 en de andere monteurs elke dag mee, halve verhalen waaruit wij dan een juiste diagnose moeten kunnen maken, dat gaat niet lukken. Wij hebben een compleet verhaal nodig.
Wij doen dit ook in onze vrije tijd en met alle goede bedoelingen maar willen wel een volledig verhaal hebben anders is en blijft het maar gokken.
Wij zeggen altijd "gissen is missen" of "gokken is dokken" en wat voor ons belangrijk is "meten is weten".

Maar goed laten we nog even vanaf het begin beginnen.
Een temperatuursensor en krukas sensor zorgen niet voor een foute lambdasonde.
Temperatuursensoren vervang ik zelden en deze zijn heel makkelijk te controleren met een OBD tester, gewoon de waarde aflezen is deze bij koude motor nagenoeg gelijk aan de buitentemperatuur dan is deze in orde. Het kan wel zo zijn dat ze bij een bepaalde temperatuur een kortsluiting krijgen. Dit is meestal maar heel even en dat kan gevoeld worden door even een hikje. Wij monitoren een temperatuursensor altijd met een scope-meting. Wij laten dan de motor stationair draaien vanaf koude start totdat de motor warm is en op deze manier kunnen wij het signaal wat de sensor afgeeft zien. Zit er een dip in dan is de sensor kapot.
Een krukassensor komt wel veel voor bij Renault maar dat zorgt bijna altijd voor start problemen en heeft geen invloed op de lambdasonde.

Een lambdasonde word inderdaad voorzien van een verwarmingselement om zo snel mogelijk op temperatuur te zijn. Deze willen inderdaad weleens kapot gaan en dan zal inderdaad de sonde vervangen moeten worden. Heb je ze vervangen door een "imitatie" of door een originele? Wij maken heel veel mee dat "imitatie" sensoren ook vaak de mist in gaan. Zelfs een merk als Bosch kan al voor problemen zorgen.
Ook de lambdasondes kan je controleren door de metingen gegevens te bekijken op de OBD tester, voorste moet pendelen van ongeveer 100 tot 900 mV. En de achterste moet ongeveer rond de 500mV blijven staan.
Zoals ik al eerder schreef wat zijn de waardes van de short time en long time fuel trims, deze kan je ook gewoon in de OBD tester zien. Aan de hand daarvan kan ik jou een indicatie geven of je motor te rijk aan het draaien is. In dit geval is de longtime fuel trim belangrijk.

Bougies zijn uiteraard altijd belangrijk in een motor en deze worden tegenwoordig al heel snel vergeten, want hij draait toch. Maar vergeet niet dat die bougie wel de juiste vonk moet leveren. Vervangen kan nooit geen kwaad tenzij ze recent geleden nog vervangen zijn.

Injectors kom ik zeker ook veel tegen bij Renault, ook bij andere merken hoor. Wij zijn binnenkort voorzien van een injector tester en cleaner. Hierbij halen wij de injectoren eruit en worden ze in de machine gezet die een heel testprogramma afloopt. Op deze manier kunnen wij d.m.v. kijkglazen zien hoe het sproeibeeld en opbrengst eruit ziet. Ook de afdichting onder druk word gecontroleerd voor het nadruppelen, waar u het dus over hebt, wat dus zeker mogelijk is.
Als dit allemaal niet goed is worden ze gelijk ultrasoon gereinigd en daarna word de test nogmaals uitgevoerd om te kijken of ze nu wel goed zijn.

Als ik uw verhaal zo leest lijkt het erop dat de motor op een "te" rijk mengsel draait. Dit kan ook veroorzaakt worden door een lucht lekkage. Wij hebben afgelopen week 3 storingen (Volkswagen, BMW en een Mecedes-Benz) opgelost door een luchtlekkage (vaccumslang gescheurd en bij de VW een carterdruk vacuumklep kapot). Wij beschikken over een rookmachine om deze luchtlekkage op te sporen. Dit hebben wij binnen 10 minuten bepaalt.

Ik ben erg benieuwd naar de long-time fuel trim, als u deze nog wilt posten, mag een afbeelding zijn van de OBD tester dan hoop ik u weer wat meer info te kunnen geven.
De benzinedruk is ook zeer belangrijk check dit ook zeker.

Succes,
Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

GLebbink

Beste Jeroen

Hartelijk dank voor deze uitleg, ik ga zeker met jullie contact zoeken als ik er niet uitkom.
Lekkage valse lucht kan ik zo goed als uitsluiten met een spuitbus in spuiten getest geen verhoging van toerental.
Hij heeft inmiddels 250000km gelopen dus ik denk inderdaad dat ik richting de injectors moet gaan denken.
Loshalen en checken kost me vier rubbers en bougies zijn normaal onderhoud dat ga ik eerst doen.

Wat 4-gasmeting betreft heb ik een wat andere ervaring of een APK kerumeester heeft slecht werk geleverd.

Mijn megane werd afgekeurd 2 jaar geleden op CO het was bar en boos volgens de man, omdat de man die hem onderhield niets kon vinden naar andere garage goedgekeurd met vlag en wimpel omdat hij een dag eerder was afgekeurd steek proef zelfde resultaat.

Maar goed heel erg bedankt voor jullie moeite als ik na diet twee zaken nog problemen heb ga ik contact zoeken

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev