Advertenties


diesel verbruik estate, wie redt welk verbruik?

Gestart door sjoerdb, 2 oktober 2018, 22:00:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

A110

#15
Hieronder nog een mooi artikel over zuinig rijden en dure reparatie.

Dit maken wij dus zeer regelmatig mee in de werkplaats. En dat zijn dure reparaties.

https://driving-dutchman.nl/dure-motorreparatie-door-te-zuinig-rijden/
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

sjoerdb

Citaat van: A110 op 10 oktober 2018, 22:52:43
Ach geen enkel merk haalt de fabrieksopgave.

En is het nu zo belangrijk dat verbruik? Vroeger werd daar ook niet naar gekeken. Hadden ook gelukkig geen downsize motoren.
Het is nog steeds zo dat een diesel auto tussen de 1:17 tot 1:22 zit en een benzine auto tussen de 1:10 tot 1:16. Dat was vroeger al en is nog steeds zo.
Maar ga vooral je best doen om zo zuinig mogelijk te gaan rijden. Op den duur betaald dat zich vanzelf terug in dure reparaties in de werkplaats. Heb er wekelijks mee te maken.

huidige auto: volvo v40 1.9D 115pk bj 2004, fabrieksverbruik 1:18,5 mijn praktijk verbruik over 10 jaar meting: 1:19,7 gemeten over 230000 kilometer. ik kan je zeggen dat het om de rijstijl gaat, die 130 km/h moet je vergeten en vooral geen haast hebben om op je bestemming te komen.

mark

hier even een voorbeeld, heb bij deze auto (scenic tce140) de inlaat kleppen gestraald.
Dit is dan een benzine, maar dit is dus wat er gebeurd met het nieuwe rijden.

voor:


na:


Deze auto was in storing gevallen, dus ik ben er met de routeservice naartoe gegaan. (net voor sluitingstijd uiteraard  :rant: )
Toen ik die auto startte was de storing natuurlijk weg. Dus maar met de klant weer naar onze werkplaats gereden. Leenauto meegegeven.
De beste man trok heel traag op en reed 65 km/u op een 80 weg, dus ik wist al wel genoeg.  :D

Bij 1 cilinder waren de kleppen voor ongeveer 40% dicht gekoekt.  :shocked:


Meg3

Ik ben er een die zo zuinig mogelijk probeert te rijden, maar dit doe ik niet door 50 in de 6de versnelling te rijden. Ik probeer te anticiperen in het verkeer (ik ga geen gas geven als ik zie dat 100 meter verderop de stoplicht op oranje sprint), Ik laat de auto rollen in de versnelling als ik op de snelweg afrit rij richting een stoplicht/kruising/rotonde...dat soort dingen. Ik denk dat je hiermee zuinig kan rijden op een voor je auto gezonde manier.

A110

Het was niet mijn insteek iemand te kwetsen over dit onderwerp, als dat zo is sorry hievoor.

Maar ik heb dagelijks met deze problemen te maken en dan denk je dus weleens "houd het dan nooit op met dat gezeur over verbruik". Op een ander forum is het ook al zo'n hot item net zoals dat stomme start/stop systeem wat dan weer eens een keertje niet werkt. Het is het stomste systeem wat ze hebben kunnen verzinnen. Alleen maar om aan de euro norm te komen. Vergeet niet als je auto ouder begint te worden en de accu, dynamo of startmotor gaan kapot. Nou ik kan je vertellen je kan in je portomonee, het zijn dure onderdelen en even snel vervangen is er ook niet meer bij. Dan is al die besparing die je op de brandstof hebt gehad in1 klap verdwenen. Laat staan de belasting die de krukas en drijfstangen te verduren krijgt tijdens elke start cyclus.

Maargoed weer on topic. Ik ben ook geen scheurijzer maar houd wel van lekker doorrijden. En dan bedoel ik dat ik toch echt wel rond de 130km/h rijd. Maar de schakelindicator volg ik absoluut niet. Vandaag eens een testje gedaan. Exact 50km/h, moest naar de 4e versnelling toe. Dus ik gedaan draait mijn 1.6 dci krap 1300 t/min. Vind het niet gek dat deze motoren dan kapot gaan. Ben weer lekker naar z'n 3e versnelling gegaan en dan draait ie mooi rond de 2000t/min. Voelt de motor ook veel beter aan.
Ik rijd dus met mijn Meg 4 1.6 dci 1:19,2 (5,2). Vind het perfect met mijn rijstijl en gebruik.

@mark, zo hebben wij wekelijks de THP motoren van PSA onderhanden. Elke keer kijken wij weer met verbazing hoe dichtgeslibt de inlaat zit.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Meg3

Mocht je mij bedoelen, Ik ben niet gekwetst hoor  :q

Ik wilde alleen aangeven dat er in mijn ogen, Ik kan het verkeerd hebben, manieren zijn km zuinig te rijden zonder je motor "slecht" te behandelen.

Ik heb er een gewoonte van gemaakt de start-stop uit te schakelen nog voordat ik de auto in zn 1 zet  8)7 En 50 rij ik in zn 3 (zelfs 55 en 60). 130 rij ik dan weer niet vaak. Zo nu en dan trek ik wel lekker in zn 3 op naar 80 voordat ik naar 4 schakel. Dit doe ik dan bewust en alleen als de motor goed op temperatuur is.

A110

@Meg3: Het was in het algemeen bedoeld. Zat even vol met frustratie's. Elke dag weer aanhoren dat je auto niet zuinig is en dat het verbruik tegenvalt. En als ik dat dan ook nog op diversen forums (waar ik actief op ben) ook nog dit moet lezen. En dan ook nog dagelijks in de media moeten horen en lezen over de dieselvoertuigen die heeeeel slecht zijn. Ze vergeten even dat heel transport NL op diesel rijd.
En zoals u rijd rijd ik dus ook en dat is in mijn ogen ook gewoon goed. Was even een druppeltje voor mij.

@sjoerdb: Ik heb het over de auto's van de laatste jaren waarbij de fabrikanten de verbruikscijfers "sjoemelen" (want elke fabrikant doet dat). Uw Volvo is 14 jaar oud toen gaven de fabrikanten nog realistische verbruikscijfers en dat je dan nog zuiniger bent is toch alleen maar goed. Ik bedoel er maar mee te zeggen met een Megane ga je geen verbruik boven de 1:25 halen zoals de fabrikant geeft.
Maar een Megane met de 1.5 DCi is gewoon een heerlijke auto om mee te rijden. Motor is betrouwbaar genoeg en beren sterk. De Megane's 1.5 die wij hebben rijden in de werkplaats zijn bijna allemaal gechipt door ons en de klanten vinden hem nog beter rijden en sommigen zijn zelfs zuiniger gaan rijden.
in ieder geval wens ik je succes met de zoektocht naar een ander auto.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Meg3

...en niet alleen heel transport NL, voor alle veldrijders. Wat dacht je van taxi's, wegenwachtauto's, aannemerbusjes, politieauto's en ja, ook ik als gewone sterveling met mijn 20d km in 8 maanden tijd. Ga maar na wat ik aan benzine kwijt zou zijn bij 1 op 14 en een hogere literprijs.

Maar nu moet ik me zorgen maken over de afschrijving op mijn megane door de media diesel heksenjacht.

mark29

We hebben een groot bedrijf als klant. Medicijnvervoerders. Die rijden met grote bussen in ploegen dienst. De bussen die weinig rijden 10000 in de maand. De bussen die meer rijden over 15000 in de maand. Bizar. Die bussen moeten de 40k onderhoud hebben, elke ca 3 maanden onderhoud. En tussendoor geregeld de kleine dingen, want ja ze rijden nogal wat banden en remmen op.

Ze zullen het maar op benzine moeten doen? Hun wagenpark is tussen de 30 a 40 bussen. Wisselend een beetje, 1 net de lease uit, ander word weer net nieuw geleverd etc door ze zoveel rijden is er uiteraard wel wat verloop aan bussen. De leasecontracten gaan tot de 330 a 350k net wanneer het uitkomt en afhankelijk van dure reparaties.

sjoerdb

ik heb een testrit gemaakt in een 2013 1.5 dci bose en vond al vrij snel de rugleuning van de stoelen voorin niet lekker voor de rug. helaas, maar wie weet of er in elke megane de zelfde type/serie stoelen zit?

mark29

Ik vind de gt line weer niet fijn. Terwijl veel mensen die wel weer fijn vinden. Ja er zijn meerdere soorten stoelen.

mark

Ik pas sowieso niet in megane 3 stoelen.
Allemaal veel te smal bij de schouders.

De stoelen van de Laguna 3 kan ik wel fatsoenlijk in zitten.
Tegen die tijd maar eens kijken of zo'n stoel in een megane past.

mark29


wickydude

#28
Citaat van: sjoerdb op 10 oktober 2018, 21:54:59
zo te lezen valt het werkelijk verbruik best tegen als je de fabrieksopgave van 1 op 29.4 gemiddeld er naast houdt. de beste meting die ik kan vinden op autoweek verbruiksmonitor doet 1 op 21.3, gemeten over 112000 km, das evengoed dus nog 38% minder zuinig. met zo'n praktijk kan ik beter benzine gaan rijden in een skoda octavia.

Het is altijd hetzelfde liedje.
De cijfers volgens opgave van de fabrikant zijn NOOIT praktijkcijfers.
Die zijn enkel bedoeld voor stickervergelijking tussen auto's die dezelfde gestandaardiseerde testcyclus doorlopen.
En met een reden. De omstandigheden zijn altijd anders. Tegenwind, bergop etc.
Ook een Octavia haalt zijn fabrieksopgave niet.

Edit: ja er zijn gevallen van mensen die het wel halen. die rijden niet op een normale manier maar gaan achter vrachtauto's hangen en zo.

Kadir660

Ik haal met mijn estate 2012 1.5dci 4,9l/100km 80% snelweg en rijd soms wel wat sportief

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev