Advertenties


Speakers in de deur 13 cm <=> 16,5 cm ?? & composet, of niet....??

Gestart door Chemical Frog, 14 mei 2008, 14:27:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chemical Frog

Hallo allemaal, ik heb sinds een week een hele fijne Megane en ben bezig daar een wat beter geluid in te creeeren...
Ik heb gezocht op dit forum over de maten van de speakers in de voordeuren.
Er komt eigenlijk steeds naar boven dat je met elektrische ramen 16,5 cm speakers behoord te hebben.
En zonder elektrische ramen zou het 13 cm moeten zijn...

Nou heb ik een Megane Break uit 2000 en ik heb elektrische ramen.
Echter de speakers in mijn deuren zijn maar 13 cm ... ?
Ik vraag mij af of ik misschien nog iets weg moet halen om de 16,5 er in te passen?
Of kunnen er alleen maar 13 cm in mijn deuren...?

Ik wil nml graag een composetje voorin zetten ipv de standaard speakers.
Maar het liefst ga ik voor 16,5 cm want ergens in mijn hoofd zit het idee dat daar een voller, harder en beter geluid uit gaat komen.

Achterin de kofferbak zit een JBL GTO 75.4 versterker met twee Pioneer TS?? 6x9" ovaaltjes.
En er ligt een JBL CTX-250 baspijp.

Ik wil voorin dus een setje dat mij wat meer 'tussen het geluid zet'.
Nu komt dus alles alleen van achteren.

De boedoeling is dat mijn voorspeakers gewoon door mijn HU aangestuurd gaan worden. (Dus geen extra versterker)
Mijn HU is een Alpine CDE-9881RB.

Ik zit nu te denken aan deze set: Pioneer TS-E130CI
Maar ik zou liever voor het grote broertje hiervan gaan de Pioneer TS-E170CI
Kunnen jullie mij misschien vertellen of het nou wel of niet veel verschil maakt in mijn setup.
De 13 cm of 16,5 cm bedoel ik dan.

Ik neem ook aan dat de tweeters van zo'n set gewoon boven in het dashboard kunnen op de plaats van de orginele tweeters?
Ik heb ook eigenlijk geen idee of een composet nu beter gaat klinken dan een goede 13 of 16 ,5 cm twee,- of drieweg in de deur?

Een hoop vragen ja, ik weet het.
Ik ben niet zo heel erg thuis in het audio inbouwen, laten we maar zeggen net handig genoeg om het zelf te kunnen.
Maar ik weet er niet zo veel vanaf.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en mij wat handvatten aan kunnen rijken...

Grtz,

Timo


matthew

16,5cm moet ook passen,dan plaats je de speaker wat verder naar voren,zitten als het goed is ook gaatjes.
Ik ben van mening dat een composet beter klinkt dan een 3weg speaker in de deur.

oedje

of 16.5 cm voorin past kan ik je niet zeggen. maar dat de 16.5 beter zal klinken dan de 13, weet ik wel bijna cker.
hoe groter de diameter hoe beter de lage tonen, of niet mensen (corrigeer me als ik het fout heb)

Chemical Frog

Ja, dat idee had ik ook al.
Ik heb de deur opengemaakt en helaas kan er bij mij toch echt alleen 13 cm in.
Ondanks mijn elektrische ramen...
Gelukkig voor mij dat ik een hele fijne JBL versterker met sub achterin heb liggen ^^
Mn achter raam wordt er bijna uitgeblazen, ha ha, dus voor het laag hoef ik niet te doen... :)

Ben even langs Ron de Vries gegaan.
Heb mij daar laten informeren en heb een fijne 13 cm Focal composet voor de voorkant gekocht.
En als upgrade voor mijn hoedenplank speakers een setje DLS 7x10" ovaaltjes...
whaha ik kan bijna niet wachten tot het erin zit.., hi hi  !-!

Nou alleen nog even uitvogelen hoe ik de draden van de tweeters naar mn deuren krijg zodat ze aan de filters kunnen... 8)7

Dirk Kuipers

CiteerNou alleen nog even uitvogelen hoe ik de draden van de tweeters naar mn deuren krijg zodat ze aan de filters kunnen...
Dat is een werkje, maar wel te doen.
Kijk eens in mijn project pagina, daar staan wel foto's en uitleg over. Ik heb een gat in de stekkers geboord, en daar draden doorheen gebracht.
( http://auto.dirkkuipers.nl )

Graskonijn

#5
Hey,

ik heb zelf ook een Megane Break met dezelfde "problemen". Ik ben alleen wel benieuwd hoe jij 6x9 ovaaltjes achterin hebt gekregen ? Ik heb alleen een gat van 8cm (3,5") in het plafond... daar zijn eigenlijk geen deftige speakers voor te vinden.

Chemical Frog

Hoi Graskonijn, dat klopt, ik heb ook zelf iets gefabriceerd om de speakers in te hangen.
Ik ga er vanmiddag weer aan verder en zal even een paar foto's ervan maken :)
Dus eh, wordt vervolgt :)

Graskonijn

Citaat van: Chemical Frog op 18 mei 2008, 13:43:01
Hoi Graskonijn, dat klopt, ik heb ook zelf iets gefabriceerd om de speakers in te hangen.
Ik ga er vanmiddag weer aan verder en zal even een paar foto's ervan maken :)
Dus eh, wordt vervolgt :)

Ik zou dat heel graag willen zien hoe je dat hebt opgelost !

Chemical Frog

#8
Ok, hier is het dan. Het zal de schoonheidsprijs niet winnen hoor maar voor mij voldoet het prima.
Ik wilde gewoon beter geluid in m'n auto dan met de standaard speakers.
Een ander probleem was dat ik op gas rij en mijn gastank op de plaats van m'n reserve wiel ligt.
Deze gastank daar moet men met APK keuring bij kunnen komen.
Dus wat ik ook ging maken om de speakers in te hangen, het moest iig makkelijk weer los en eruit kunnen.
Verder wilde ik graag dat het allemaal net onder het afdekscherm zou blijven.
Dat als ik dat scherm zou sluiten er helemaal niks te zien zou zijn van de ingebouwde spulletjes :)

Het is dus een soort van MDF tafeltje geworden met klank kastjes voor de speakers, die ik helemaal afgekit heb met silecone en gevuld met steenwol. De tussenruimte van de bodemplaat en de klankkasten is precies zo hoog dat m'n reserve wiel en de doos met spulletjes voor m'n hond er nog tussen kunnen. Alle kabels en de condensator zitten aan de achterkant tegen de achterbank aan. Dus helemaal uit het zicht. Het geheel staat helemaal stuit tegen de zijkanten aan. En helemaal met de doos en het reserve wiel ertussen geschoven staat het goed vast.





Aan de voorkant heb ik een composetje van Focal (130V1) gemonteerd.
Gewoon op de standaard bedrading omdat ik het niet goed aan durfde om door mn stekker heen te boren voor nieuwe kabels.
Dus het filter wat erbij hoort is niet aangesloten...
Maar het is al zoooooo'n enorm verschil met de standaard speakers! :D

Achterin staat dus m'n 'audiotafeltje' met 2 DLS R1070 speakers.
Een JBL GTO 75.4 versterker, en een JBL CTX-250 subwoofer
Ik ben nog even zoekende met m'n afstelling, maar heb naar mijn idee inmiddels wel een supersound in m'n auto :)









Gerard Paas

ff een klein vraagje, waarom een klankkast om de ovaaltjes????......... als je speakers in de hoedenplank monteerd timmer je er toch ook geen kist onder l- l-
in ieder geval, dit komt je klankbeeld niet ten goede 'k heb het zelf ook al een keer geprobeerd en was er snel achter dat het zonder veel beter klinkt
www.vwauditeamhoogeveen.nl

live starts @ 200+ PK
mijn auto's tot nu toe: Ford escort 1.3 cabrio<>Renault Megane Coupé 1.6<>VW Golf Mk1 1.5c<>VW Golf Mk2 1.6 Tour 10 millionen edition<>VW Golf Mk3 1.8cl<>VW Passat variant 1.8cl<>VW Polo Coupe GT 1.3i

Chemical Frog

Bij Remcoshop in Amsterdam hadden ze mij verteld dat dat beter was omdat het niet echt een hoedenplank is. Je hoedenplank ligt over je gehele achterbak en zo zal dus je achterbak als klankkast functioneren. Echter in mijn geval is het helemaal open en is dus je hele auto een klankkast.... Das volgens mij niet optimaal als je er midden in zit :) Maar das ook maar mijn bescheiden mening ...

Ik kan op dit moment alleen maar zeggen dat m'n geluid echt waanzinnig goed klinkt... (op hier en daar misschien wat afstellen na :) ) Het zou dus idd goed kunnen dat je gelijk hebt en dat die klankkasten niet optimaal zijn. Maar voor mij is het voorlopig prima zo  !-! Daar komt ook nog eens bij dat ik nu veel makkelijker allerlei rommel in mijn kofferbak kan proppen zonder erover in hoef te zitten da'k m'n stekkertjes los trek.....  Y

Nick Mattheus

ik vind de dls hoedeplank speakers toch veeel beter klinken in een klankkast hoor Y

een jewelste van verschil zeg maar !-!
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

Graskonijn

Begrijp ik het goed dat je het zeil gewoon over je speakers hebt getrokken? Of klap je de achterste flap nog weg?
Wel een grappige oplossing trouwens.

Wordt het geluid nog beinvloed als je het zeil dicht hebt?

Chemical Frog

#13
@ Nick

Dat idee had ik ook al  !-!
Echt ze klinken zooooo waanzinnig...zo enorm veel headroom en super helder geluid  _o_

@ Graskonijn

Het zeil kan idd gewoon over de speakers heen.
Maar dat is vooral om eventuele autokrakers niet te veel uit te nodigen om m'n megaantje open te maken :)

Als je het zeil dicht hebt klinkt het alsof je geluidsinstallatie in een houten kast staat...
Of in de kamer naast je....
Allemaal erg dof dus...

Om bij korte stukjes rijden niet elke keer dat zeil open te doen kun je natuurlijk gewoon luisteren met het zeil dicht....
Maar als je echt goed geluid wilt dan moet ie open hoor  Y
De achterste flap klap je gewoon terug naar de achterbank toe, die valt dan mooi helemaal plat.
Nergens last van dus...  !-!
T is misschien even een extra loopje naar achteren...
Maar er is de afgelopen 10 jaar al 4 keer een auto van mij leeggeroofd.
Dus ik houd het tegenwoordig optisch graag zo standaard mogelijk  o-)






Nick Mattheus

ik zou het nog wel anders gemaakt hebben...

als ik eens even men gedacht mag zeggen?? :q

het begin vind ik heel goed, maar er zou een klein woofertje bij in verwerkt moeten zitten, in een klein kistje zodat alles mooi aansluit... dan heb je nog plek voor je reservewiel te leggen ;)

dan kan die grote box er toch weeral uit :q

is maar een idee'tje he ;) !-!

en die dls hoedeplankboxen klinken echt heel geweldig mits deze versterkt zijn hoor !-!
Megane I Phase II Cabrio, met een verlaging van om en bij de 12Cm is goed voor een bodemspeling tussen het asfalt en de bodemplaat van 3.5Cm

Renault Megane I Phase II cabrio - Volkswagen Golf mk2 - Toyota Landcruiser 120

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev